Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Drie jaar en nog niet ingereden?! Schandalig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:23

Denk dat standfoto's van beide handiger zou zijn ipv trainingsfoto's vd ene en standfoto van de andere

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:24

Ayasha schreef:
Denk dat standfoto's van beide handiger zou zijn ipv trainingsfoto's vd ene en standfoto van de andere

ja klopt, ik zal zo even uitgebreid zoeken, ik had deze even snel van google geplukt :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:25

Ik vind het trouwens interessant om te zien! Daarom dat ik de opmerking maak! :)
Niet om ellendig te doen. :D

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:45

Ayasha schreef:
Ik vind het trouwens interessant om te zien! Daarom dat ik de opmerking maak! :)
Niet om ellendig te doen. :D

Haha, ik vond je ook helemaal niet ellendig doen hoor, je hebt gelijk :D
heb nu even wat betere foto's gezocht en geplaatst :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:49

grappig wat een verschil het is eigenlijk. :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 18:56

Ja he! ik bedoel maar, ik zou mijn kont ook niet bepaald op die kwpn-ers planten, dat zijn echt nog babies, moet er niet aan denken. De thoroughbreds zijn al veel meer 'paard' op die leeftijd :j zegt nog niet dat je er dan zomaar je kont op moet planten natuurlijk, maar met het juiste beleid kan je er dan gewoon al veel meer mee :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:11

inderdaad een verschil!Mooie paarden zijn die volbloeds! <3
Maar het verschil binnen in is er niet,wat botdichtheid betreft. ;) Maar de spieren houden de boel ook wel bij elkaar natuurlijk.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:24

@geerke ja ze zijn echt prachtig <3
Qua verschil in botdichtheid heb je deels gelijk inderdaad, (pezen zijn wel al sterker wegens het engelse landschap) maar daarom beginnen wij ook met trainen op een manier die de botdichtheid 'verhoogd' als het ware, wij noemen dit 'hardening' (hier staat ook wat over in het artikel waar ik een link van postte :) ) en dan is er natuurlijk ook nog het feit dat deze thoroughbreds nooit meer dan 57 kilo op hun rug hebben, zelfs niet wanneer ze volwassen zijn, en ze hoeven vrijwel alleen maar rechte stukken te rennen met dit gewicht op hun rug :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:18

heuvels doen een paard goed!Mijn drie jarige rent ook steeds de glooing op...die krijgt echte billen :D

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:43

Zo het was even een heftige discussie een paar pagina's terug!

@saddledancer: vind het wel heel fijn van jou dat je ons probeert een zicht te geven op hoe en wat er gebeurt in de racewereld. Ook die 'hardening' had ik nog nooit van gehoord maar klinkt wel logisch tot zover ik daar een mening kan over vormen (heb er de kennis niet voor).

Mooie paarden inderdaad die thoroughbreds, maar ik vraag me af of ze er niet niet minder puppy uitzien omdat ze meer bespiering hebben (en dan vraag ik me ook af of die bespiering er is door het vroeger inrijden of door het landschap waar ze leven)?

Zo vond ik deze afbeelding van een 3 jaar oude thoroughbred merrie http://www.horsesales.com/photos/creaturecantina1.jpg
of deze 5 jarige: http://www.horsesales.com/photos/oldhamburg3.jpg
Ziet er direct meer puppy uit zonder die felle bespiering vind ik wel :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:49

Dankje, ik vind het leuk Om erover Te vertellen :)

ze zien er inderdaad natuurlijk ook minder puppy uit door de bespiering die erop zit, maar zoals je kan zien bij de foto die ik plaatste van de jaarling (Dan trainen we nog niet echt) dat ze er met de juiste weidegang, het juiste voer en de juiste training aan de hand (wandelen e.d., niet longeren ofzo) ook al veel sneller volwassen uitzien voor we beginnen met de training :) en je zal er natuurlijk altijd tussen hebben zitten die er Meer puppy uitzien op die leeftijd, maar dat zijn vaak toch de niet 'specifiek race getrainde' thoroughbreds, die Worden namelijk echt gefokt op de bouw en 'snelle opggroeien' Om het maar zo Te zeggen :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 20:52

geerke schreef:
heuvels doen een paard goed!Mijn drie jarige rent ook steeds de glooing op...die krijgt echte billen :D

hahaha dat geloof ik graag ja, Worden ze mooi van :j :D
goed dat jouw pup de kans heeft Om op een glooing Te staan, dat is namelijk ook ontzettend goes voor de peesaanhechtingen :j

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 20:57

@saddledancer: ja die jaarling die je postte is inderdaad al een joekel! Maar is het dan echt zo rasgebonden?
Denk je dat een ander (warmbloed) ras met dezelfde training en omgeving ook niet vroeger volwassen lijkt?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:09

Mijn ervaring is dat ook dravers vaak al veel meer paard zijn met 2 dan bijvoorbeeld een KWPN of arabier. IN het verleden zelf veel met arabieren gewerkt, en nu sinds ruim een jaar wat meer thuis in de dravers. Ook daar doen ze trouwens aan 'hardening' heb ik begrepen.
Maar ook dravers worden vaak al vroeg getraind, ik denk dat het wel rasgebonden is, omdat deze eigenschappen gewoon door gefokt worden natuurlijk. Zo'n iel KWPNertje van 2 als de pagina hiervoor, denk niet dat je daar een race mee wil rijden.
Verder nog steeds interessante discussie. Midgie leest en reageert idd naar mijn idee ook alleen op wat ze wil leen, dus daar ga ik verder geen woorden meer aan vuil maken. Fijn dat er hier nu weer normaal wordt gediscussieerd :) Vindt het wel interessant, los van dat ik het zelf anders doe :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:40

saddledancer schreef:
http://therail.blogs.nytimes.com/2011/05/17/are-horses-too-young-for-the-triple-crown/?_r=0

u vraagt, wij draaien. Wetenschappelijk onderbouwd artikel, waarin niet alleen word belicht dat onze racepaarden (thoroughbreds) dus inderdaad sneller volwassen zijn Dan Andere rassen,(en Dan heb ik het nog niet eens over het wezenlijke verschil tussen engelse en nederlandse paarden) maar ook het, wat ik al eerder benoemd heb, 'hardening' van bot en pees weefsel, waardoor jong getrainde racers later minder blessures oplopen Dan laat getrainde racers. Is het een artikel dat ook kritiek heeft? Ja. Maar ik ben er niet bang voor Om dat Te plaatsen, ik ben namelijk eerlijk, en verheerlijk de race wereld niet. Racers hebben over het algemeen Meer blessures Dan het gemiddelde recreatie paard.
maar ook recreatiepaarden kunnen flink de pineut zijn als er verkeerd mee omgegaan word, en dat hangt dus grotendeels van jezelf af.

daarbij zou ik het heel fijn vinden als je gewoon mijn berichten doorleest voordat je begint Te roepen, want daarin staan onze redenen Om vroeg Te starten ook al uitgebreid beschreven.

Ik begrijp uit het artikel dat het idd niet zo positief is,
De botten worden dikker en sterker omdat er haarscheurtjes op de botten komen en bij jongen dieren snel geneest maar het bot sterker maken,
Ook staat er onder aan dat er eens na gedacht moet gaan worden en dat het sterfte cijfer onaanvaardbaar is en dat zegt dan een wetenschapper
Dan twijfel ik ook aan het sneller volwassen worden, worden deze dieren niet gedwongen om mentaal snel te zijn , maar lichamelijk zijn ze nog niet af, je hebt ook zoiets als groeischijven en daar lees ik niks over.
IK ben nog niet overtuigt en vind het nog steeds niet kunnen,

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:56

en weer pik je er alleen uit wat jij wil lezen midgie. had ook eigenlijk niet anders verwacht. als je alleen maar je gelijk wil bewijzen ipv er eigenlijk over wil discusieren, waarom blijf je dan hier terugkomen? je verpest het voor de rest op deze manier.

Ik heb even wat stukjes eruit gepikt voor je, omdat je dat zelf blijkbaar moeilijk vind.

"Although impossible to pinpoint a horse’s growth in human years because some breeds mature earlier than others, authorities agree that a horse keeps growing into its fifth year. Two- and 3-year-old thoroughbreds are considered young, but so was Serena Williams when she won her first Grand Slam tennis tournament; or LeBron James when he led the N.B.A. in scoring. Young does not mean unfit."

oftewel: zijn ze jong? ja. betekend dat dat het slecht is, dat ze er niet geschikt voor zijn? nee, dat hoeft niet.

"The good news for young, growing horses is that in all breeds, not just thoroughbreds, bone density and circumference increase in response to exercise. When a horse hits the ground, the repetitive impact, a direct function of the load, produces microscopic cracks and crevices inside bone so tiny they are undetectable by standard X-rays."

"het GOEDE nieuws is, (goed nieuws, niet slecht dus, goed) en niet alleen voor thoroughbreds, maar voor alle groeiende paarden (ook die van jou dus) dat bone density en circumference groter worden door training. dit komt door iniminie haarscheurtjes, zelfs niet te zien met standaard rontgen. "

"Healthy bone tissue repairs the damage with a process called remodeling, that results in thicker, stronger bone; however, remodeling proceeds at its own pace. Too little time between high impact sessions deprives bones of the time needed for remodeling. With appropriate exercise and training, bones get stronger; however, what constitutes appropriate is still a matter of opinion. These days, authorities recommend short — one-to-two-furlong — breezes in the beginning of training, which may sound counterintuitive, but evidence suggests that longer, slower jogs too early can interfere with remodeling."

Te weinig tijd tussen high impact sessions geeft de botten niet genoeg tijd om te genezen. met de juiste exercise en training, botten worden sterker. al word er nog wel gediscussieerd over wat 'de juiste' dan is. Korte een of twee furlong (furlong is an 8th of a mile) breezes (breezing is dat je er wel op zit, maar dat je het paard verder geen hulpen geeft om sneller te gaan, je laat ze gewoon rennen zegmaar) in het begin van de training, omdat er aanwijzingen zijn dat langere, langzamere stukken een probleem kunnen zijn voor remodeling. (ook wel bekend als hardening dus)

The classic example of failure to increase bone mass and resilience optimally after exercise is “bucked shins,” a condition caused by microscopic cracks in the cannon bones of young thoroughbreds, lesions too tiny to see on conventional X-rays.

"bucked shins, een conditie veroorzaakt bij microscopische breukjes in de benen van jonge thoroughbreds, word dus veroorzaakt door het niet juist trainen, waardoor het remodeling of hardening niet de tijd krijgt om goed plaats te vinden. als je op de juiste manier traint, word dit dus juist voorkomen.

“Thoroughbreds mature faster than many other horse breeds,” said Dr. Richardson, a passionate innovator of equine surgical techniques and a career academic whose scores of publications before Barbaro’s injury ranged from colic to arthritis. “The 2-year-old colt or filly in training and racing can be likened to an 18-year-old human athlete. And then there are the precocious ones, the equine equivalents of LeBron James, whose physiologic age far exceeds his chronological age.”

thoroughbreds worden sneller volwassen dan andere rassen. een 2 jaar oud paard in training en racing, kan vergeleken worden met een 18 jaar oude athleet. (en dan hebben we het niet over de speciale gevallen, de toppers, die ver voor hun leeftijd uitgroeien)

“It’s a fact that colts and fillies that race as 2-year-olds perform better than those who start racing later,” Dr. Richardson said.

degene die vroeg beginnen doen het beter dan degene die later beginnen

“It may not mean anything about being good or bad for skeletal development,” he said. “However,” he added, “proper training and conditioning in young thoroughbreds prepares them better for what they are being asked to do: genuinely hard work. It is unequivocally more likely for a horse to have certain types of injuries if they are a racehorse. There is no getting around that. But keep in mind that horses that simply live in pastures and do no work at all may break a leg or otherwise injure themselves.”

goede training en conditioning in jonge thoroughbreds bereid ze beter voor op wat van ze gevraagd word, hard werk. het is onvermijdelijk waarschijnlijker voor een racepaard om bepaalde injuries te hebben, daar kun je niet omheen, maar ook paarden die helemaal niets doen kunnen zichzelf verwonden.

Reflecting about 2006, Dr. Richardson said, “Absolutely everyone connected with Barbaro cared deeply about the horse’s welfare. The owners and trainers I work with would never knowingly put their horse at risk for selfish ends. Trainers are more concerned these days with injuries because it is easier to identify musculoskeletal injuries with bone scans, ultrasound, M.R.I., digital radiographs, etc. Thirty years ago, the quality of imaging was so poor that horses would not be taken out of training because no underlying problem could be seen.”

hier heb je wat over de veranderende metaliteit in de race wereld (we geven namelijk heus wel om de dieren hoor, vergis je niet)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 10:46

En inderdaad sadledancer (als ik het zo goed schrijf)

Ik vind ook wéér dat midgie weer de "slechte" dingen er uit pikt. EN de goede dingen laat liggen.

Juist aan de hand, als handpaard (veulen) kun je een paard in de botten en pezen prima sterker maken.
Ook met andere rassen.
Want is daar wat mis mee?
Zoals duidelijk is aangegeven, wordt er maar weinig onder het zadel gedaan, en veelal handwerk.

Ik vind het goed!
Lekker met je veulen aan de hand, of naast een paard de bosserijen in. Veel bosserijen zijn niet strak en dus licht heuvelig, en dit is goed voor alle spieren in het lichaam.
Ook ben ik voor zwemmen! Is een goede belasting, waarbij paarden zelf voor hun snelheid kiezen.

Als je hier maar gewoon vroeg mee begint.
Is dit dan inrijden?
nee Dit is voorwerk! Iets wat iedereen zou moeten doen.

Een 3 jarige, 4 jarige, 5 jarige, of weet ik veel hoe oud, zo maar uit het land plukken.
Een aantal weken, tot een kort aantal maanden aan de longe en dan het zadel er op.
Ook dat is niet goed!
Die spieren, en pezen zijn niets gewent...
Want die hebben al die tijd niets hoeven doen!

Helemaal als er na een half jaar, elke of om de dag een half uur training wordt gevraagd, ineens om wordt gezet door elke dag, of om de dag 1 uur.
In een vierkant van 20 x 40.
Waarbij ze wendingen moeten lopen.
Bij een ondergrond wat ze vroeger niet op hebben hoeven lopen.

En daardoor ontstaat er dus een piek belasting. De paarden zijn het niet gewent. En zo onstaat ook blessures.

en dan maakt het niet uit, op welke leeftijd je inrijdt. Maar de piekbelasting wordt te snel, te hoog ingevoerd, omdat paarden wel volwassen zijn met 6.

Het alleen maar blijven hangen in het inrijden is slecht is een tunnel visie waar je maar weinig aan hebt.
Kijk verder.
Kijk naar de huisvesting, harnachement, en vraag van sport. En op welke manier dit wordt doorgevoerd.

ik was ook niet voor de rensport. En amerikaanse nogsteeds zeker niet. Maar de gedachtengang hierachter kan ik erg waarderen. De voorbereiding is groot. Waardoor paarden klaar worden gemaakt voordat er 55 kilo op komt. Niet te spreken over de paarden, maakt niet uit hoe oud ze zijn. worden ingereden door mensen boven de 75 kilo. Zonder maandelange voorbereiding.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:24

Ja ik pik miss het slechte eruit , maar je kan ook het goeie eruit halen en dat doen de mensen die er achter staan een te jong dier te belasten,
Mag ik mijn mening hebben? , ik vind het nog steeds niet goed, wat is de gemiddelde leeftijd van deze paarden en hoe lang kunnen ze race , niet lang denk ik??

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:37

Het zou realistischer zijn zowel goede als slechte punten eruit te pikken, wat saddledancer ook mooi gedaan heeft trouwens hier, en ook al aan gaf toen ze het artikel plaatste dat het echt neit zo is dat het zoner kritiek is.
Ik ken zelf iig een ex renpaard van nu 16 jaar die nog topfit is, bijna nooit kreupel ook.
Dat ze niet lang racen vind ik niet vreemd. Kijk naar topvoetballers of andere topsporters, die draaien doorgaans ook niet mee tot na hun 30e. Simpelweg omdat het werk dan wel te veeleisend wordt. Maar is het daarom direct ook slecht om topsport te doen? Wat ik ook heel mooi vind in dit artikel is dat ook echt, wat eerder ook al door diverse mensen gezegd werd, het woordje beleid dus heel belangrijk is. Belasten kan zeker positief werken, mits dit met mate gebeurd....en dat geldt inderdaad voor elke leeftijd...

Ben wel benieuwd Midgie, gezien jij later start met inrijden (wat ook prima is, ik ben zelf ook geen voorstander van vroeg beginnen), hoe jij je paardjes inrijdt, hoe vaak, welke manier en belasting etc.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:39

midgie schreef:
Ja ik pik miss het slechte eruit , maar je kan ook het goeie eruit halen en dat doen de mensen die er achter staan een te jong dier te belasten,
Mag ik mijn mening hebben? , ik vind het nog steeds niet goed, wat is de gemiddelde leeftijd van deze paarden en hoe lang kunnen ze race , niet lang denk ik??

Zeker mag je een mening hebben, daar is niets mis mee.
Maar wees dan wel reeel, dat andere mensen een andere mening hier over hebben.
Ook zij mogen een mening hebben.
Op sommige vlakken lijk je het niet te accepteren, dat andere mensen het wel prima vinden dat ze jonger worden beleerd.

ze blijven vriendelijk, ongeacht wat te tegenpartij vind.

Ook komt de tegenpartij met goede argumenten, gebaseerd op artikelen en/of feiten.

Daarbij kom jij alleen met het artikel over de sluitingen van het botstructuur.
Waarbij niet wetenschappelijk is aangegeven, of het werk daadwerkelijk negatieve effecten heeft.

Je pint je ergens op vast, en doet daarnaast aannames, zonder op een rustige manier vragen te stellen.

Dat je achter je mening staat, is prima maar laat anderen ook in hun waardes met hoe zij er over denken.

Probeer eens verder te kijken dan je neus lang is.
Dat is eigenlijk wat ik de hele tijd, met elk bericht dat ik schrijf, over te brengen.

Je gooit alles alleen op het inrijden.
Maar over de huisvesting, voorbereiding, techniek, en trainig laat jij je er niet over uit.

Vind ik jammer.
En waarom?

Omdat paardrijden meer is, dan er op zitten, en rijden. Ook voeding, huisvesting, en technieken in een training, zijn een groot onderdeel in de kwaliteit van de paarden, zo zijn spieren en zijn botten.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:41

midgie schreef:

lees nou eerst eens mijn Andere berichten Dan joh. Ik ga mezelf niet de hele tijd lopen quoten omdat jij niet kan lezen, ik heb wel wat beters Te doen zeg. (ben namelijk ook gewoon 11 uur per dag aan het werk Om onze paardjes Te mishandelen he, vergis je niet, dierenbeulen gaat een hoop tijd in zitten :') ) in meerdere van mijn berichten in dit topic ga ik in op hoelang deze paarden trainen, hoelang ze koersen en wat er met ze gebeurd als ze uitgekoerst zijn.
ik pik helemaal niet alleen het goede eruit, ik weet namelijk best wel dat er dingen mis zijn in mijn tak van de sport (zoals de sterfgevallen, zoals de grotere kans op belssures in vergelijking met recreatiepaarden etc.) ik ben niet bang om deze dingen toe Te geven, omdat ik weet dat het zo is, en dat we eraan werken om zulke dingen Te verbeteren. Ik weet dat mijn manier niet perfect is, maar dat is de manier van de gal ook niet, de manier van van grunsven niet, en de manier van jou ook niet. Niemand doet alles perfect, en met elke tak van de paardensport is wel wat mis. Zolang we openstaan voor wat er mis is en bereid zijn daaraan Te werken, zijn we een heel eind verder Dan mensen zoals jij, die denken dat ze alles perfect doen, de wijsheid in pacht hebben, en daar halstarrig aan vast blijven klampen.
Jij WIL gewoon niet zien hoe de race wereld echt in elkaar steekt, dat is me nu wel duidelijk. Dat vind ik prima, maar stop Dan met het verpesten van de discussie voor mensen die wel oprecht geinteresseerd zijn (en dat is niet hetzelfde als 'het ermee eens zijn' want dat vraag ik van niemand) en ga lekker met je weidepaardjes die blijkbaar het perfecte leventje hebben knuffelen, word iedereen een stuk gelukkiger van.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:48

saddledancer schreef:
midgie schreef:

lees nou eerst eens mijn Andere berichten Dan joh. Ik ga mezelf niet de hele tijd lopen quoten omdat jij niet kan lezen, ik heb wel wat beters Te doen zeg. (ben namelijk ook gewoon 11 uur per dag aan het werk Om onze paardjes Te mishandelen he, vergis je niet, dierenbeulen gaat een hoop tijd in zitten :') ) in meerdere van mijn berichten in dit topic ga ik in op hoelang deze paarden trainen, hoelang ze koersen en wat er met ze gebeurd als ze uitgekoerst zijn.
ik pik helemaal niet alleen het goede eruit, ik weet namelijk best wel dat er dingen mis zijn in mijn tak van de sport (zoals de sterfgevallen, zoals de grotere kans op belssures in vergelijking met recreatiepaarden etc.) ik ben niet bang om deze dingen toe Te geven, omdat ik weet dat het zo is, en dat we eraan werken om zulke dingen Te verbeteren. Ik weet dat mijn manier niet perfect is, maar dat is de manier van de gal ook niet, de manier van van grunsven niet, en de manier van jou ook niet. Niemand doet alles perfect, en met elke tak van de paardensport is wel wat mis. Zolang we openstaan voor wat er mis is en bereid zijn daaraan Te werken, zijn we een heel eind verder Dan mensen zoals jij, die denken dat ze alles perfect doen, de wijsheid in pacht hebben, en daar halstarrig aan vast blijven klampen.
Jij WIL gewoon niet zien hoe de race wereld echt in elkaar steekt, dat is me nu wel duidelijk. Dat vind ik prima, maar stop Dan met het verpesten van de discussie voor mensen die wel oprecht geinteresseerd zijn (en dat is niet hetzelfde als 'het ermee eens zijn' want dat vraag ik van niemand) en ga lekker met je weidepaardjes die blijkbaar het perfecte leventje hebben knuffelen, word iedereen een stuk gelukkiger van.

Amen....

Midgie, als ik jou eens was? Zou ik me eens volledig verdiepen in alle takken van sport.
Want inderdaad, met springen, dressuur, western en zelfs endurance, zijn wel dingen, die niet zo horen.

Wij zijn allen, recreanten, amateur of sportruiters, die zich steeds meer verdiepen in het zo lang mogelijk leven van het paard.
Het zo goed mogelijk leven van een paard, aldus zijn welzijn.
En streven allen naar verbetering.

Nee ik ga saddledancer niet in haar achterste kruipen, laten we dat even voorop stellen.

Maar ik denk wel bewust mee. Denk naa, over meer dan alleen het inrijden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 11:55

Saddledancer, bedankt weer voor je input :j De verdieping erin vind ik top.

Wat bijzonder die foto's! Nooit geweten dat het nog zo enorm per ras kan verschillen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:01

Ondanks dat ik ook van mening ben dat het inrijden van een paard afhankelijk is van de gesteldheid van het paard, ben ik van mening dat twee jaar te jong is. Ook al zie je een groot verschil tussen toroughbreds en KWPN'ers. Echter is dat gebaseerd op gevoel en niet op wetenschappelijke gronden.

Desondanks vind ik het interessant om jouw manier te lezen saddledancer. Je legt het ontzettend helder uit en ik begrijp wel waarom jullie zo jong al beginnen. En interessant artikel, nooit gehoord van "hardening".

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 12:04

Stille meelezer komt zich er even mee bemoeien.
Ik ben ook iemand die nogal sterk de mening kan hebben dat jong inrijden in principe niet goed is. Toen mijn eigen knol 3 werd, kreeg ik ook reacties dat ik erop moest, anders werd ie te sterk. Dat vind ik nonsens, qua kracht win je het sowieso nooit. En hij was erg puppy, vooral mentaal echt een baby en een laatbloeier. Meneer is nu 8 en nog niet onder het zadel door persoonlijke omstandigheden, ik had rond zn 5e/6e willen beginnen omdat hij er toen pas een beetje klaar voor was. Ik ben van mening dat het op allerlei leeftijden kan, als je er maar bij nadenkt en overweegt waarom je het doet. En inrijden 'omdat ie 3 is' is imo niet nadenken maar blindelings volgen.
Mooi voorbeeld vind ik mn eigen knol en zn toenmalige maatje. Zn grootste vriend was een welshje, allebei even oud. De mijne was dus echt baby toen hij 2 was, de welsh verveelde zich te pletter en vroeg bijna om wat werk (en ja, ze stonden 24/7 op 2ha land in een gemengde kudde dus daar lag het niet aan) Die hebben we dus op 2 jarige leeftijd al wat werk gegeven, aangepast aan zn leeftijd. En hij bloeide enorm op, was helemaal happy! Terwijl de mijne 1 minuut poetsen al lang zat vond, meer kon hij mentaal gewoon niet hebben. Zo zie je maar dat elk paard daar anders in is en imo moet je daar naar kijken en niet naar cijfertjes.

De racewereld heb ik me nog nooit in verdiept en het idee om al zo jong paarden te trainen STOND me erg tegen. Maar dankzij de nette discussie die saddledancer hier probeert te voeren, heb ik die mening aardig bijgesteld. In een ideale en perfecte wereld zou elk paard in vrijheid moeten leven en de ruimte krijgen om lekker volwassen te worden. Maar goh, we leven niet in die ideale wereld. De paarden moeten nou eenmaal racen en geld verdienen, kan je moeilijk over doen maar gaat niet veranderen. Dan zie ik veeeeeeel liever dat die paarden tenminste zo goed mogelijk worden voorbereid op dat leven, dan dat ze gewoon kapot geragd worden alsof het niks is. Saddledancer maakt me duidelijk dat hier (iig door sommigen, rotte appels zijn er overal) veel aandacht voor is en dat juich ik alleen maar toe. Tnx voor het inzicht! En diep respect voor je geduld en nette manier van reageren hier.

Midgie, tuurlijk mag je een mening hebben. Maar hier wordt een discussie gevoerd, geen wedstrijd gehouden wie er gelijk heeft. Dus ga of meedoen met een werkelijke discussie (dus argumenten onderbouwen en ook de andere kant serieus bekijken voor je het afschiet!) of ga ergens anders je mening doorduwen.