Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:18

Ik was op zoek naar een goede westernstal om te gaan lessen en tzt mijn paard in training te laten zetten. Mijn paard was toen bijna 2 jaar. Werd er gezegd dat ik hem binnenkort wel kon komen brengen, want westernpaarden worden altijd met 2 jaar beleerd. Uiteraard ben ik daar nooit meer terug geweest.

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:13

Paard gaat in de achteruit (is niet de bedoeling). Je doet zelf je hand naar voren en geeft been instructie zegt, je moet het probleem naar voren oplossen. Ik zou graag naar voren willen!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:58

Wat ik ook een keer gehoord heb is dat ik, bij het halsstrekken, de mond van mijn paard met de teugels naar voren moest duwen. Daar mocht ik geen been bij gebruiken. Teugels hingen, uiteraard, in een boogje en paardlief bleef met zijn neus in de lucht terwijl halsstrekken normaal geen enkel probleem was. "Tsja, hij snapt het niet helemaal"........nee allicht, ik ook niet :D

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:28

Netam89 schreef:
Paard gaat in de achteruit (is niet de bedoeling). Je doet zelf je hand naar voren en geeft been instructie zegt, je moet het probleem naar voren oplossen. Ik zou graag naar voren willen!

Wat zegt een instructie hier fout aan? Je moet het toch ook naar voren oplossen? :+

Ze had mogelijk kunnen zeggen hóe je dan naar voren moest, maar aan deze opmerking zie ik niet wat er verkeerd aan is...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:33

Inoterry schreef:
Wat ik ook een keer gehoord heb is dat ik, bij het halsstrekken, de mond van mijn paard met de teugels naar voren moest duwen. Daar mocht ik geen been bij gebruiken. Teugels hingen, uiteraard, in een boogje en paardlief bleef met zijn neus in de lucht terwijl halsstrekken normaal geen enkel probleem was. "Tsja, hij snapt het niet helemaal"........nee allicht, ik ook niet :D

Op zich vind ik dat ook geen rare tip hoor...
Maar kennelijk was het te vroeg voor die tip. Paard volgde de hand niet, dus ja dan kan je het paard van je willen afduwen, maar dan gaat 'ie gewoon sterren kijken :+

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:36

Een jong paard kun je wel met je been in je hand duwen als het waren om verder uit te nodigen om hals te strekken. Maar inderdaad, wat Janine zegt, het is geen slechte tip...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:43

Urielle schreef:
Ik vind alleen aan de buitenteugel sturen ook niet correct, je rijdt op twee teugels en in een wending geeft de binnenhand na maar wordt wel anders geplaatst, het is geen inactieve hand.

Mee eens, maar ben het er niet mee eens dat ze die hand terug moeten brengen, die hand moet juist opzij, van de hals, niet naar het lichaam toe, dan krijg je ruiters die sturen door aan de teugel te trekken, en die ruiters krijg ik hier nog steeds van andere maneges, en is lastig af te leren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:28

Ik denk dat je te groot denkt, probeer eens een kleine correctie op je denkbeeldige fietsstuur, dan open je. Als je te groot draait moet je heel je binnenschouder terug halen. Als je schouders en heupen parallel houdt met het paard heb je dat terug werken niet.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 03:13

Janine1990 schreef:
Inoterry schreef:

Op zich vind ik dat ook geen rare tip hoor...
Maar kennelijk was het te vroeg voor die tip. Paard volgde de hand niet, dus ja dan kan je het paard van je willen afduwen, maar dan gaat 'ie gewoon sterren kijken :+

Paard volgde de hand wel hoor, halsstrekken was toen al niet echt een probleem. Alleen ik hoor al 23 jaar dat je iets been moet geven om zo je paard uit te nodigen de neus naar beneden en naar voren te brengen. Persoonlijk vind ik er ook totaal geen logica achter zitten om met teugels iets te duwen, daar zijn ze wat te slap voor :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:25

Inoterry schreef:
Paard volgde de hand wel hoor, halsstrekken was toen al niet echt een probleem. Alleen ik hoor al 23 jaar dat je iets been moet geven om zo je paard uit te nodigen de neus naar beneden en naar voren te brengen. Persoonlijk vind ik er ook totaal geen logica achter zitten om met teugels iets te duwen, daar zijn ze wat te slap voor :+

Ik vind het ook een rare tip.. Ook tijdens het rijden nodig je met je been en door je hand te openen je paard uit met het neusje er uit te komen. Dat is imo niet anders met halsstrekken. Net alsof de teugels losgooien en duwen op de teugels ( :+ ) de hand volgen ten gevolge heeft. Daar heb je imo toch een beetje been bij nodig, dan gaat de boel weer dragen van achteren en kunnen ze van voren het bit aannemen en de hand volgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 09:34

Ik denk dat het figuurlijk bedoeld is. Zelf vind ik het soms moeilijk om mijn hand voor het zadel te blijven plaatsen (ik wil mijn ellebogen aangesloten houden en in de oprichting lukt dat maar in de lage lijn ga ik dan met mijn handen op het zadel of in mijn buik zitten prutsen) dus ik heb de instructie van het wegduwen met de teugels gehoord om mijn hand meer voor te leren houden.
(En die visualisatie werkt voor mij)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 10:08

Urielle schreef:
Ik denk dat het figuurlijk bedoeld is. Zelf vind ik het soms moeilijk om mijn hand voor het zadel te blijven plaatsen (ik wil mijn ellebogen aangesloten houden en in de oprichting lukt dat maar in de lage lijn ga ik dan met mijn handen op het zadel of in mijn buik zitten prutsen) dus ik heb de instructie van het wegduwen met de teugels gehoord om mijn hand meer voor te leren houden.

Precies dit. Volgens mij stopt bijna iedereen hier met denken zodra ze iets horen dat ze niet kunnen rijmen. En als ze het dan letterlijk opvolgen, zie je dat meteen. Aanvullen met je been is een basisdingetje. Instructeur gaat er gewoon vanuit dat je dat wel doet lijkt me.

Maar er wordt gestopt met denken en gestart met oordelen over de tip, de instructeur etc. Etc.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 11:53

Echter komen er meer dan genoeg baggertips langs die je wel kunt rationaliseren maar hopelijk gewoon niet op je paard gebruikt. Daarbij zijn er verschillende rijstijlen en technieken, daarom dat sommige tips gewoon niet bruikbaar zijn voor anderen, al lijken ze je nog zo logisch. Bv. sturen als op een fiets. Nou nee sorry, imo bagger tip omdat je op een fiets je binnenhand naar achteren beweegt en dit voor mij onder het rijden nooit zou mogen gebeuren. Naar de zijkant, nooit naar achteren. Kun je nadenken en visualiseren zoals je wilt maar ook als je die tip niet letterlijk neemt raakt die voor mij kant noch wal.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:12

Lara_Silver schreef:
Echter komen er meer dan genoeg baggertips langs die je wel kunt rationaliseren maar hopelijk gewoon niet op je paard gebruikt. Daarbij zijn er verschillende rijstijlen en technieken, daarom dat sommige tips gewoon niet bruikbaar zijn voor anderen, al lijken ze je nog zo logisch. Bv. sturen als op een fiets. Nou nee sorry, imo bagger tip omdat je op een fiets je binnenhand naar achteren beweegt en dit voor mij onder het rijden nooit zou mogen gebeuren. Naar de zijkant, nooit naar achteren. Kun je nadenken en visualiseren zoals je wilt maar ook als je die tip niet letterlijk neemt raakt die voor mij kant noch wal.

Nu veroordeel je de tip van het sturen weer, zonder de kern van de tip te willen begrijpen kennelijk.
Evenals het naar voren duwen van de mond van het paard met de teugels.

Af en toe krijg ik hier bij de best wel goede tips het idee dat de ruiter de rest van het rijden meteen laat varen en zich alleen focust op de tip zelf. Terwijl er geen instructeur zegt dat je meteen moet stoppen met rijden.

Geen enkele goede instructeur (en ik geef toe, daar schort het nogal eens aan) zal een ruiter vertellen dat ze de binnenhand schuin naar achteren moeten bewegen. Ver voordat de fietsstuur vergelijking is gemaakt is er namelijk al gezegd dat je je hand opzij moet doen. Maar als de ruiter dan geen ruimte geeft op de buitenkant, dan zal dat gezegd worden. Want wat gebeurt er op de fiets als jij naar rechts wilt sturen en je je linkerhand niet meegeeft? Nou, vergeet maar dat je naar rechts gaat.
En dáár moet de ruiter over na denken...

Geen enkele goede instructeur zal een ruiter vertellen te stoppen met alles wat hij aan het doen was, en de mond van 'm af te duwen met de teugels. Hoe komt het in vredesnaam in je op als gevorderde ruiter (want ik mag toch hopen dat je dat bent als je al 23 jaar hetzelfde hoort) om te stoppen met been geven en alleen je teugels naar voren te doen? Dat vind ik behoorlijk bekrompen gedacht, er wordt niet verder gedacht dan de tip. Want als jouw paard de hand volgt en aan het been is, is er geen enkele moeite in het van je afduwen van het hoofd. Want het paard neemt elke centimeter die je dan geeft.

En wat ik me dan bij het commentaar afvraag (niemand persoonlijk, maar dit gaat om alle tips die echt niet slecht zijn, maar die wel veroordeeld worden tot slechte tip)... Wat is er aan uitleg van de instructeur gevraagd als een tip niet logisch klinkt of de uitvoering te wensen over laat?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:24

Al die theorie kan alleen maar werken nadat een paard aanleuning heeft genomen.
Stelling vragen met de binnenhand is in weze aanleuning vragen op de buitenhand.
Pas als die er is werkt het om de buitenhand iets naar voren te brengen in de buiging.

Stelling vragen met de binnen hand doe je door hem net zoveel als nodig omhoog te brengen en van de hals af.
Pas als hier nageven op volgt en je meer aanleuning voelt ontstaan op de buiten teugel kun je hiermee de buiging inleiden door hem naar voren te brengen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:26

Janine1990 schreef:
Urielle schreef:

Precies dit. Volgens mij stopt bijna iedereen hier met denken zodra ze iets horen dat ze niet kunnen rijmen. En als ze het dan letterlijk opvolgen, zie je dat meteen. Aanvullen met je been is een basisdingetje. Instructeur gaat er gewoon vanuit dat je dat wel doet lijkt me.

Maar er wordt gestopt met denken en gestart met oordelen over de tip, de instructeur etc. Etc.

Ik kreeg te horen dat ik niet met mijn been aan mocht vullen, hij moest het zelf doen. Heb het zelfs nog voor de zekerheid gevraagd of ik het wel goed begreep :+ .

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 12:27

Ehm... Als ik naar rechts wil en mijn rechterhand naar binnen doe neemt mijn paard stelling meer niet. Het loopt net zo rechtdoor als daarvoor. Als ik links ruimte geef zoals bij een fiets dan heeft ze nog meer ruimte om rechtdoor te lopen.

Dus stuur je als je naar rechts wil met links. Eeest stelling en dan de rechtdoorweg "afsluiten" met links. Dit is geheel wat anders dan op een fiets.

Vandaar dat ook de meeste manegeruiters niet weg kunnen rijden op een wat hoger (of laag en juist) opgeleid paard. Het zijn geen machines waar een rechts of links knop op zit. De knoppen zijn veel complexer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:11

Suggereer je nu dat Janine en ik niet op niveau rijden >;)

;)

Ik weet niet hoe jij fietst maar als ik indraai komt de buitenteugel gewoon tegen de hals. Maar omdat de hals bolt moet je wel iets toegeven .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 13:14

PaulinBijoux schreef:
Ehm... Als ik naar rechts wil en mijn rechterhand naar binnen doe neemt mijn paard stelling meer niet. Het loopt net zo rechtdoor als daarvoor. Als ik links ruimte geef zoals bij een fiets dan heeft ze nog meer ruimte om rechtdoor te lopen.

Dus stuur je als je naar rechts wil met links. Eeest stelling en dan de rechtdoorweg "afsluiten" met links. Dit is geheel wat anders dan op een fiets.

Vandaar dat ook de meeste manegeruiters niet weg kunnen rijden op een wat hoger (of laag en juist) opgeleid paard. Het zijn geen machines waar een rechts of links knop op zit. De knoppen zijn veel complexer.

Jij doet niets met je been begrijp ik? Of laat je dat ook achterwege omdat het logisch is?
Zoals de meeste instructeurs een vergelijking maken die slaat op datgene waar hun leerling even geen vat op kan krijgen, zonder de rest van het rijden er bij te betrekken?

Ga jij er vanuit dat de fietsstuur vergelijking betekent: Gooi die buitenteugel maar los?

Dan vraag ik me af wat jij ziet als een paard dat niet gelijk is aan het gemiddelde manegepaard?

En het klopt, ik rij inderdaad pas net een jaar op een manege. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 14:50

Oke... Ik vind de vergelijking met een fiets anders heel logisch hoor...
En natuurlijk, zoals met elke tip of instructie, zorgt de bewuste tip of instructie er niet voor dat de rest vergeten mag worden of niet meer hoeft >;)

Maar het lijkt er hier inderdaad op dat veel mensen niet kunnen visualiseren als ze iets horen wat ze even niet kunnen rijmen.
Of dat ze (misschien wel als bewijs dat de tip/instructie niet werkt) de rest compleet vergeten >;).

Daarbij is het een situatie.
Voorbeeld: iemand die wel zijn benen en lichaamshouding goed heeft op een volte maar constant vergeet wat hij/zij met zijn of haar handen moet doen. Daar zou het fietsstuur wel kunnen werken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:38

Inoterry schreef:
Ik kreeg te horen dat ik niet met mijn been aan mocht vullen, hij moest het zelf doen. Heb het zelfs nog voor de zekerheid gevraagd of ik het wel goed begreep :+ .

Inderdaad, dit dacht ik ook te begrijpen. Volledig zonder been, dus niet dat de instructrice achtte dat je daar zelf aan dacht. Bagger tip dus.

Verder begrijp ik zeer zeker wat de tip van het fietsstuur inhoud, Janine1990, maar ik heb het niet op die manier geleerd. Hier word niet alleen iedere beweging vooruit en zijwaarts ondersteund door het been, maar ook ten aller tijde ingeleidt door de buitenteugel, waarbij de binnenteugel stelling vraagt. Waarbij er geen enkele teugel word losgegooid, beiden op contact.

Hier word een beweging ook nooit ingeleid door de binnenteugel, wat op een fiets wel degelijk gebeurd. Mits we natuurlijk op een verschillende manier hebben leren fietsen, waar ik bijna van overtuigd ben, dat jullie draaien op de fiets door de buitenkant om te duwen ipv aan de binnenkant te trekken. Kan ook, maar ik vind het alsnog een slechte tip. Gelukkig heb ik een instructrice die zich niet waagt aan wazige tips maar gewoon exact uitlegd wat je moet doen en hoe het moet voelen. Komt geen fiets aan te pas.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:35

Janine1990 schreef:
Lara_Silver schreef:

Nu veroordeel je de tip van het sturen weer, zonder de kern van de tip te willen begrijpen kennelijk.
Evenals het naar voren duwen van de mond van het paard met de teugels.

Af en toe krijg ik hier bij de best wel goede tips het idee dat de ruiter de rest van het rijden meteen laat varen en zich alleen focust op de tip zelf. Terwijl er geen instructeur zegt dat je meteen moet stoppen met rijden.

*knip*

Hoe komt het in vredesnaam in je op als gevorderde ruiter (want ik mag toch hopen dat je dat bent als je al 23 jaar hetzelfde hoort) om te stoppen met been geven en alleen je teugels naar voren te doen?

*knip*

Overigens ben ik 23 jaar oud, ik kan dus moeilijk ook die jaren aan rijervaring hebben. Maar ik neem aan dat je mij quote, maar vervolgens je post, zonder dat te specificeren, ook richt op de bokker die dat schreef?

Inoterry schreef:

Ben je nu gewoon twee personen door elkaar aan het halen, of schrijf je dat in het algemeen? Het ontbreekt nogal aan duidelijkheid.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:36

M_EL_ISSA schreef:
Manege: Als je je handen achter je benen houdt, gaat hij van zelf nageeflijk lopen..

-O-

Idem hier -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:11

Lara_Silver, ik bedoelde in dat laatste stuk met die 23 jaar de reactie van Inoterry hoor, niet jou ;)
Snap dat het er wat onduidelijk staat, excuus daarvoor!

Op de fiets trek of duw ik niet. Het gaat gelijkmatig, maar als ik één van beide handen stil hou, gaat de fiets niet de bocht om. Wat trekken en duwen betreft kan je misschien beter gaan voor een auto zonder stuurbekrachtiging :P

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:29

Ik trek wel degelijk op een fiets, anders krijg ik hem echt niet om hoor. Ik zet de beweging in met kant van het stuur die de bocht moet maken en niet zoals op een paard, met de buitenteugel, geheel andersom dus, voor mij. Daarom dat ik het een bagger tip vind omdat als mij zo les gegeven zou worden met metaforen, ik er niets meer van zou snappen. En met mij nog meerderen, op stal hier vonden ze het ook maar raar er niet te vergelijken met paardrijden. Zal wel er aan liggen dat we allemaal dezelfde instructrice laten komen. :+