Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Netam89 schreef:Paard gaat in de achteruit (is niet de bedoeling). Je doet zelf je hand naar voren en geeft been instructie zegt, je moet het probleem naar voren oplossen. Ik zou graag naar voren willen!
Inoterry schreef:Wat ik ook een keer gehoord heb is dat ik, bij het halsstrekken, de mond van mijn paard met de teugels naar voren moest duwen. Daar mocht ik geen been bij gebruiken. Teugels hingen, uiteraard, in een boogje en paardlief bleef met zijn neus in de lucht terwijl halsstrekken normaal geen enkel probleem was. "Tsja, hij snapt het niet helemaal"........nee allicht, ik ook niet
Urielle schreef:Ik vind alleen aan de buitenteugel sturen ook niet correct, je rijdt op twee teugels en in een wending geeft de binnenhand na maar wordt wel anders geplaatst, het is geen inactieve hand.
Janine1990 schreef:Inoterry schreef:Wat ik ook een keer gehoord heb is dat ik, bij het halsstrekken, de mond van mijn paard met de teugels naar voren moest duwen. Daar mocht ik geen been bij gebruiken. Teugels hingen, uiteraard, in een boogje en paardlief bleef met zijn neus in de lucht terwijl halsstrekken normaal geen enkel probleem was. "Tsja, hij snapt het niet helemaal"........nee allicht, ik ook niet
Op zich vind ik dat ook geen rare tip hoor...
Maar kennelijk was het te vroeg voor die tip. Paard volgde de hand niet, dus ja dan kan je het paard van je willen afduwen, maar dan gaat 'ie gewoon sterren kijken
Inoterry schreef:Paard volgde de hand wel hoor, halsstrekken was toen al niet echt een probleem. Alleen ik hoor al 23 jaar dat je iets been moet geven om zo je paard uit te nodigen de neus naar beneden en naar voren te brengen. Persoonlijk vind ik er ook totaal geen logica achter zitten om met teugels iets te duwen, daar zijn ze wat te slap voor
Urielle schreef:Ik denk dat het figuurlijk bedoeld is. Zelf vind ik het soms moeilijk om mijn hand voor het zadel te blijven plaatsen (ik wil mijn ellebogen aangesloten houden en in de oprichting lukt dat maar in de lage lijn ga ik dan met mijn handen op het zadel of in mijn buik zitten prutsen) dus ik heb de instructie van het wegduwen met de teugels gehoord om mijn hand meer voor te leren houden.
(En die visualisatie werkt voor mij)
Lara_Silver schreef:Echter komen er meer dan genoeg baggertips langs die je wel kunt rationaliseren maar hopelijk gewoon niet op je paard gebruikt. Daarbij zijn er verschillende rijstijlen en technieken, daarom dat sommige tips gewoon niet bruikbaar zijn voor anderen, al lijken ze je nog zo logisch. Bv. sturen als op een fiets. Nou nee sorry, imo bagger tip omdat je op een fiets je binnenhand naar achteren beweegt en dit voor mij onder het rijden nooit zou mogen gebeuren. Naar de zijkant, nooit naar achteren. Kun je nadenken en visualiseren zoals je wilt maar ook als je die tip niet letterlijk neemt raakt die voor mij kant noch wal.
Janine1990 schreef:Urielle schreef:Ik denk dat het figuurlijk bedoeld is. Zelf vind ik het soms moeilijk om mijn hand voor het zadel te blijven plaatsen (ik wil mijn ellebogen aangesloten houden en in de oprichting lukt dat maar in de lage lijn ga ik dan met mijn handen op het zadel of in mijn buik zitten prutsen) dus ik heb de instructie van het wegduwen met de teugels gehoord om mijn hand meer voor te leren houden.
(En die visualisatie werkt voor mij)
Precies dit. Volgens mij stopt bijna iedereen hier met denken zodra ze iets horen dat ze niet kunnen rijmen. En als ze het dan letterlijk opvolgen, zie je dat meteen. Aanvullen met je been is een basisdingetje. Instructeur gaat er gewoon vanuit dat je dat wel doet lijkt me.
Maar er wordt gestopt met denken en gestart met oordelen over de tip, de instructeur etc. Etc.
PaulinBijoux schreef:Ehm... Als ik naar rechts wil en mijn rechterhand naar binnen doe neemt mijn paard stelling meer niet. Het loopt net zo rechtdoor als daarvoor. Als ik links ruimte geef zoals bij een fiets dan heeft ze nog meer ruimte om rechtdoor te lopen.
Dus stuur je als je naar rechts wil met links. Eeest stelling en dan de rechtdoorweg "afsluiten" met links. Dit is geheel wat anders dan op een fiets.
Vandaar dat ook de meeste manegeruiters niet weg kunnen rijden op een wat hoger (of laag en juist) opgeleid paard. Het zijn geen machines waar een rechts of links knop op zit. De knoppen zijn veel complexer.
Inoterry schreef:Ik kreeg te horen dat ik niet met mijn been aan mocht vullen, hij moest het zelf doen. Heb het zelfs nog voor de zekerheid gevraagd of ik het wel goed begreep.
Janine1990 schreef:Lara_Silver schreef:Echter komen er meer dan genoeg baggertips langs die je wel kunt rationaliseren maar hopelijk gewoon niet op je paard gebruikt. Daarbij zijn er verschillende rijstijlen en technieken, daarom dat sommige tips gewoon niet bruikbaar zijn voor anderen, al lijken ze je nog zo logisch. Bv. sturen als op een fiets. Nou nee sorry, imo bagger tip omdat je op een fiets je binnenhand naar achteren beweegt en dit voor mij onder het rijden nooit zou mogen gebeuren. Naar de zijkant, nooit naar achteren. Kun je nadenken en visualiseren zoals je wilt maar ook als je die tip niet letterlijk neemt raakt die voor mij kant noch wal.
Nu veroordeel je de tip van het sturen weer, zonder de kern van de tip te willen begrijpen kennelijk.
Evenals het naar voren duwen van de mond van het paard met de teugels.
Af en toe krijg ik hier bij de best wel goede tips het idee dat de ruiter de rest van het rijden meteen laat varen en zich alleen focust op de tip zelf. Terwijl er geen instructeur zegt dat je meteen moet stoppen met rijden.
*knip*
Hoe komt het in vredesnaam in je op als gevorderde ruiter (want ik mag toch hopen dat je dat bent als je al 23 jaar hetzelfde hoort) om te stoppen met been geven en alleen je teugels naar voren te doen?
*knip*
Inoterry schreef:Paard volgde de hand wel hoor, halsstrekken was toen al niet echt een probleem. Alleen ik hoor al 23 jaar dat je iets been moet geven om zo je paard uit te nodigen de neus naar beneden en naar voren te brengen. Persoonlijk vind ik er ook totaal geen logica achter zitten om met teugels iets te duwen, daar zijn ze wat te slap voor