Jezus! Wat een ongelooflijke tyfusknol heb je! Maar hij is wel mooi om te zien en jij kan erg goed zitten
Mijn eerste reactie was: geef dat klotebeest een mega lel op zijn oren en schop hem naar voren! Spelen doen we in de wei, in de bak doen we opletten! Aan de andere kant, als ik ga nadenken over mijn eigen knol (die is 4 jaar)... Hij heeft een poos heel hard naar achteren gemept met aangalopperen. Omdat dit erger werd en het eigenlijk niet meer te wijten was aan puberteit, ben ik mijn zadel gaan nakijken en het bleek dat deze te krap lag. Meneer was eruit gegroeid en had een kneuzing op de schoft. Vandaar dus dat meppen! Echter, ook na een week rust en een nieuw en goed aangepast zadel, bleef hij dit doen. Het zat nog zo in zijn systeem om te meppen met aangalopperen dat hij dit bleef doen. Uiteindelijk heb ik op advies van mijn instructrice (omdat lief rijden en vragen niet meer hielp en een tik op de kont ook niet) hem een harde ruk met mijn linkerteugel en een flinke ruk met mijn rechterteugel gegeven om vervolgens weer te ontspannen en te doen alsof er niks gebeurd was. Mijn paard had echt zoiets van: WTF gebeurde er nou??? Dat heb ik maar 3x hoeven doen... En klaar was het gekut.
Ik zou hem ook geen draai om zijn oren geven met een zweep. Als ik dat doe bij mijn eigen paard heb ik de poppen helemaal aan het dansen en ik denk dat je meer kan oplossen door rustig te blijven, rustig tegen hem te praten en bovenal, hem aan het werk te zetten. Mijn paard is soms ook alleen maar met zijn omgeving bezig. Leg je benen eraan en zet hem aan het werk: wijken, schouder binnenwaarts, achtjes, slangenvoltes, afwenden.... Haal je hele truckendoos maar open. Dat doet hij per slot van rekening ook! Uiteindelijk kan hij je niet blijven negeren. En als hij iets goed doet? HELEMAAL DE HEMEL IN BELONEN! Is net zo belangrijk!
Plus, ik zag in je profiel dat je zelfs zonder zadel en bitloos met hem rijdt, dus hij kan het zeer zeker wel. Hij is hier alleen ooit mee begonnen, heeft het een leuk spelletje gevonden waarmee hij onder het werk uitkomt en nu wordt dat gedrag steeds erger... Haal er alsjeblieft iemand bij die je helpt hem hier doorheen te rijden, voordat je straks je nek breekt. 19 jaar is nog veel te jong om in een rolstoel te belanden....