Paard niet te rijden door paarden in de wei

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard niet te rijden door paarden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:18

Ik heb best even heel hard moeten lachen (al snap ik dat t voor jou minder leuk is) jouw paard is gewoon erg slim, vrolijk en energiek :D
Ik ga mee met de tip cirkels draaien. Zodra hij begint te etteren; kleine cirkel en keihard aan hetwerk zetten. Zodra hij ontspant, weer er uit rijden. Maar deze tip is al gegeven en soms krijg je dit ook gewoon niet voor elkaar (te druk met er op blijven zitten..)

Hoe dan ook; succes met dit paard. Wat een clown :D

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 20:22

Wat een vreselijk goede zit heb je!

Mijn paard heeft hier ook last van gehad op onze oude stal, meestal als ik eerst afstapte, langs de bak rand liep, ze even lelijk tegen elkaar snoven en wat tegen elkaar bliezen ging het daarna goed en kon ik er normaal langs lopen zonder dat de andere paarden gingen rennen. Elk paard is natuurlijk anders en reageert anders.

Veel succes!

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 21:16

Jezus! Wat een ongelooflijke tyfusknol heb je! Maar hij is wel mooi om te zien en jij kan erg goed zitten :+

Mijn eerste reactie was: geef dat klotebeest een mega lel op zijn oren en schop hem naar voren! Spelen doen we in de wei, in de bak doen we opletten! Aan de andere kant, als ik ga nadenken over mijn eigen knol (die is 4 jaar)... Hij heeft een poos heel hard naar achteren gemept met aangalopperen. Omdat dit erger werd en het eigenlijk niet meer te wijten was aan puberteit, ben ik mijn zadel gaan nakijken en het bleek dat deze te krap lag. Meneer was eruit gegroeid en had een kneuzing op de schoft. Vandaar dus dat meppen! Echter, ook na een week rust en een nieuw en goed aangepast zadel, bleef hij dit doen. Het zat nog zo in zijn systeem om te meppen met aangalopperen dat hij dit bleef doen. Uiteindelijk heb ik op advies van mijn instructrice (omdat lief rijden en vragen niet meer hielp en een tik op de kont ook niet) hem een harde ruk met mijn linkerteugel en een flinke ruk met mijn rechterteugel gegeven om vervolgens weer te ontspannen en te doen alsof er niks gebeurd was. Mijn paard had echt zoiets van: WTF gebeurde er nou??? Dat heb ik maar 3x hoeven doen... En klaar was het gekut.

Ik zou hem ook geen draai om zijn oren geven met een zweep. Als ik dat doe bij mijn eigen paard heb ik de poppen helemaal aan het dansen en ik denk dat je meer kan oplossen door rustig te blijven, rustig tegen hem te praten en bovenal, hem aan het werk te zetten. Mijn paard is soms ook alleen maar met zijn omgeving bezig. Leg je benen eraan en zet hem aan het werk: wijken, schouder binnenwaarts, achtjes, slangenvoltes, afwenden.... Haal je hele truckendoos maar open. Dat doet hij per slot van rekening ook! Uiteindelijk kan hij je niet blijven negeren. En als hij iets goed doet? HELEMAAL DE HEMEL IN BELONEN! Is net zo belangrijk!

Plus, ik zag in je profiel dat je zelfs zonder zadel en bitloos met hem rijdt, dus hij kan het zeer zeker wel. Hij is hier alleen ooit mee begonnen, heeft het een leuk spelletje gevonden waarmee hij onder het werk uitkomt en nu wordt dat gedrag steeds erger... Haal er alsjeblieft iemand bij die je helpt hem hier doorheen te rijden, voordat je straks je nek breekt. 19 jaar is nog veel te jong om in een rolstoel te belanden.... -O-

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 22:20

Kimmutjuh89 schreef:
Jezus! Wat een ongelooflijke tyfusknol heb je! Maar hij is wel mooi om te zien en jij kan erg goed zitten :+

Mijn eerste reactie was: geef dat klotebeest een mega lel op zijn oren en schop hem naar voren! Spelen doen we in de wei, in de bak doen we opletten! Aan de andere kant, als ik ga nadenken over mijn eigen knol (die is 4 jaar)... Hij heeft een poos heel hard naar achteren gemept met aangalopperen. Omdat dit erger werd en het eigenlijk niet meer te wijten was aan puberteit, ben ik mijn zadel gaan nakijken en het bleek dat deze te krap lag. Meneer was eruit gegroeid en had een kneuzing op de schoft. Vandaar dus dat meppen! Echter, ook na een week rust en een nieuw en goed aangepast zadel, bleef hij dit doen. Het zat nog zo in zijn systeem om te meppen met aangalopperen dat hij dit bleef doen. Uiteindelijk heb ik op advies van mijn instructrice (omdat lief rijden en vragen niet meer hielp en een tik op de kont ook niet) hem een harde ruk met mijn linkerteugel en een flinke ruk met mijn rechterteugel gegeven om vervolgens weer te ontspannen en te doen alsof er niks gebeurd was. Mijn paard had echt zoiets van: WTF gebeurde er nou??? Dat heb ik maar 3x hoeven doen... En klaar was het gekut.

Ik zou hem ook geen draai om zijn oren geven met een zweep. Als ik dat doe bij mijn eigen paard heb ik de poppen helemaal aan het dansen en ik denk dat je meer kan oplossen door rustig te blijven, rustig tegen hem te praten en bovenal, hem aan het werk te zetten. Mijn paard is soms ook alleen maar met zijn omgeving bezig. Leg je benen eraan en zet hem aan het werk: wijken, schouder binnenwaarts, achtjes, slangenvoltes, afwenden.... Haal je hele truckendoos maar open. Dat doet hij per slot van rekening ook! Uiteindelijk kan hij je niet blijven negeren. En als hij iets goed doet? HELEMAAL DE HEMEL IN BELONEN! Is net zo belangrijk!

Plus, ik zag in je profiel dat je zelfs zonder zadel en bitloos met hem rijdt, dus hij kan het zeer zeker wel. Hij is hier alleen ooit mee begonnen, heeft het een leuk spelletje gevonden waarmee hij onder het werk uitkomt en nu wordt dat gedrag steeds erger... Haal er alsjeblieft iemand bij die je helpt hem hier doorheen te rijden, voordat je straks je nek breekt. 19 jaar is nog veel te jong om in een rolstoel te belanden.... -O-

Allereerst.........wat een geweldig taal gebruik !
En wat knap van je paard dat hij door net zolang door te gaan met meppen hij jou wakker heeft gekregen om eens naar je zadel te gaan kijken ! Dit is weer een mooi voorbeeld van hoe mensen door hun eigen onkunde paarden vervelend maken.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:12

silvia58 schreef:
Kimmutjuh89 schreef:

Allereerst.........wat een geweldig taal gebruik !
En wat knap van je paard dat hij door net zolang door te gaan met meppen hij jou wakker heeft gekregen om eens naar je zadel te gaan kijken ! Dit is weer een mooi voorbeeld van hoe mensen door hun eigen onkunde paarden vervelend maken.

Ik mep mijn paard vrijwel nooit! Dus wat een flut reactie om te geven, maar ach, moet bijna niet verbaasd zijn over hoe vooroordelen mensen kunnen reageren op bokt. Mijn paard bokte soms met aangalopperen jah, door uitbundigheid, onbalans of miscommunicatie kon hij dat soms doen. Echter, de bokjes gingen over op bokken en die bokken gingen over op meppen. Toen zijn we gaan nadenken dat dit niet meer te wijten kon zijn aan puberteit of onbalans, maar dat iets hem dwars zat. Wij dachten in eerste instantie dat het wat rijtechnisch was, ik heb niet gezegd dat ik het eruit probeerde te slaan. Waar lees je dat???
Wanneer mijn paard zou doen als het paard van TS, dan zou inderdaad de verleiding groot zijn, maar ook dan raad ik het niet aan. Zoals ik al eerder gezegd heb, maar jij klaarblijkelijk niet goed gelezen hebt(!), is dat slaan averechts werkt en je beter rustig kan blijven, je benen erom kan doen en rijden.

Dus als je niet anders kan dan direct conclusies trekken en een grote waffel opentrekken op bokt, dan zou ik hem gewoon dicht houden. Dankjewel!

Nu weer verder gaan met het topic graag.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:46

Jesus wat een reactie.... Het gaat hier niet om jou maar om ts met d'r "tyfusknol"

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:48

IKbenEllen schreef:
Jesus wat een reactie.... Het gaat hier niet om jou maar om ts met d'r "tyfusknol"

Dat is zo, maar als men persoonlijk ga worden heb ik het recht me te verdedigen. End of story.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:49

@Kimmetjuh89 Het is alsof het eerste deel van je post door een ander is geschreven dan het tweede gedeelte.

Kimmutjuh89 schreef:
Uiteindelijk heb ik op advies van mijn instructrice (omdat lief rijden en vragen niet meer hielp en een tik op de kont ook niet) hem een harde ruk met mijn linkerteugel en een flinke ruk met mijn rechterteugel gegeven om vervolgens weer te ontspannen en te doen alsof er niks gebeurd was. Mijn paard had echt zoiets van: WTF gebeurde er nou??? Dat heb ik maar 3x hoeven doen... En klaar was het gekut.

Het eerste advies (of nou ja, de oplossing die in jouw geval 'werkte') is in mijn ogen ronduit barbaars te noemen. Rukken in de mond is voor mij een heftig teken van onmacht, waar de rijkunst ophoudt (en het inzicht van jouw instructrice zeker ook) ga je maar grof en gewelddadig worden?

Kimmutjuh89 schreef:

En hierin kan ik me dan weer wel vinden...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:50

Het is de toon die de muziek maakt :+ Kimmutjuh89

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 23:53

SaskiaKa schreef:
@Kimmetjuh89 Het is alsof het eerste deel van je post door een ander is geschreven dan het tweede gedeelte.

Kimmutjuh89 schreef:
Uiteindelijk heb ik op advies van mijn instructrice (omdat lief rijden en vragen niet meer hielp en een tik op de kont ook niet) hem een harde ruk met mijn linkerteugel en een flinke ruk met mijn rechterteugel gegeven om vervolgens weer te ontspannen en te doen alsof er niks gebeurd was. Mijn paard had echt zoiets van: WTF gebeurde er nou??? Dat heb ik maar 3x hoeven doen... En klaar was het gekut.

Het eerste advies (of nou ja, de oplossing die in jouw geval 'werkte') is in mijn ogen ronduit barbaars te noemen. Rukken in de mond is voor mij een heftig teken van onmacht, waar de rijkunst ophoudt (en het inzicht van jouw instructrice zeker ook) ga je maar grof en gewelddadig worden?

Kimmutjuh89 schreef:

En hierin kan ik me dan weer wel vinden...

Normaal ben ik ook niet van het harde, maar meer zoals ik in het tweede stuk uitleg, maar dat werkte op den duur niet voor het aangaloppeer-stuk. Hij liep super te hij moest aangalopperen, terwijl alles nagekeken ed was. Het zat nog zo tussen zijn oren dat het een week (of iets langer) pijn had gedaan, dat ik het advies kreeg even voor dat moment een keer lomp op te treden. Normaal ben ik er niet van, dus gelukkig maar 3x hoeven doen, maar het hielp wel. Hij heeft daarna nooit meer gebokt met aangalopperen

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:15

Beetje letten op taalgebruik zou dit topic niet ontsieren :n Nergens voor nodig dit.
Ben benieuwd hoe het nu gaat?

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:20

Heb net geprobeerd om vriendelijk via pb uit te leggen aan Kimmutjuh89 wat ik bedoelde
met mijn reactie en haar gevraagd waar staat dat ik gezegt heb dat ze haar paard mept.
Maar helaas heb ik daarop een grove tekst terug mogen ontvangen.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:25

silvia58 schreef:
Heb net geprobeerd om vriendelijk via pb uit te leggen aan Kimmutjuh89 wat ik bedoelde
met mijn reactie en haar gevraagd waar staat dat ik gezegt heb dat ze haar paard mept.

Wat een leugens worden er toch weer verteld... Zielig hoor

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:38

Een bit door de mond trekken vind ik echt absoluut not done, daar is geen enkel excuus voor tenzij je in volle rengalop op een snelweg af dendert ofzoiets.
maar in de bak nooit.
Maar volgens mij is TS een veel betere ruiter dan gehoor te geven aan dat soort idiote ideeën

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 00:53

Misschien zou je LiquiHorse kunnen "voeren". En dan met name LiquiHorse Relax. Kijk maar eens op de site van LiquiHorse. In LiquiHorse zit alles wat je paard nodig heeft, niet meer en niet minder.

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 08:15

silvia58 schreef:

En het is belangrijk dat wij dat weten omdat?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:22

Op zich vond ik het wel knap dat dit al 16 paginas lang geen reltopic is geworden, dus volgens mij moet dat gewoon de komende 16 paginas ook lukken....

Intussen ben ik wel benieuwd naar een kleine update van de TS, hoe gaat het met rijden op het moment en wat is haar strategie?

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 11:33

Gewoon negeren, gewoon negeren, gewoon negeren. Ik herhaal.

Ts. hoe gaat het? Merk je al verschil nu je over bent op andere brok? *\o/*

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 12:09

Heb nog niet de tijd gehad om overdag te rijden met de paarden naast de wei.
Maar heb hem zaterdag avond wel even goed alle hoeken van de bak laten zien..
Ze waren naast de bak bezig met een trekker, hoop kabaal, mensen over het grind rennen wat hij allemaal wel hoorde maar niet kon zien.
Dus meneer ging weer flink te keer..
Heb hem meteen in galop gezet, veel voltes, wissels enz. gereden om hem maar bezig te houden.
Daarna in draf weer alleen maar steeds overal wendingen enz. rijden.
Toen na een half uur eindelijk tot rust leek te komen en ik weer iets meer ontspannen ging zitten, ging meneer wéér 180 graden draaien en aan de kletter.. Dus gelijk weer precies het zelfde herhaald tot hij weer rustig was.
Stal eigenaar stond er ook bij te kijken en tips te geven, die vond dat ik super bezig was en het echt wel gewonnen had van hem op het eind :)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:11

Super! Nu dit nog volhouden tot het kwartje gaat vallen :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:11

Super TS!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:28

Fijn om te lezen! :)

Maar nu ik weer hoor dat ie ook van trekkergeluiden/grind aan de kletter gaat en uit interesse in je crosstopic heb gekeken (gave fotos trouwens) en daar weer lees dat ie ook van gespetter van andere paarden hysterisch kan worden, vraag ik me toch eens af of je niet eens met oorproppen moet proberen te rijden, gewoon om te kijken of dat verschil maakt.

Interessant ook van je hoofdstel, ga eens kijken of dat voor mijn merrie wat is. :)

Mijn merrie is ook extreem overgevoelig (ook op haar lijf, zo blijft ze beenbeschermers, singels en hoofdstellen vervelend vinden), alleen bij haar is het in het rijden voornamelijk visueel. Bij jouw paard lijkt er een extreme overgevoeligheid voor prikkels op zijn gehoor te zijn.

Daar moet hij natuurlijk op den duur mee om leren gaan, maar een hulpje om de ontspanning erin te krijgen kan ook wel eens lekker zijn.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 17-11-14 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:28

super TS! ik vind het ontzettend stoer van je dat je zit zo aanpakt :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:41

Kijk dat zijn goede berichten.
Flink aan het werk zetten deze makker!
Weet zeker dat wanneer je dit stukje doorbreekt je een super fijn paard hebt :j

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:54

Goed zeg TS! Leuk dat je ons op de hoogte houdt want daar kunnen wij dan ook weer van leren.