@Rina: groot bewegend? Bedoel je Jaopie niet? Die beweegt pas groot! Nu ja, ik zag op enkele van de gestuurde foto's van Khavanna ook wel, dat ze nou niet bepaald "krabbelend "door de baan gaat... hoe dat nu is weet ik natuurlijk niet....
Ik zit niet gebakken aan een Barefoot...ik verken die markt een beetje en bekijk de suggesties die er gegeven worden.
Ik heb er geen enkel punt mee als CC een Westernzadel op Khava gooit, ik heb altijd gezegd: doe er maar alles mee wat je goeddunkt, schriktraining, naar buiten, het water in, bitloos, met bit.... vandaar ook dat ik eigenlijk me afvroeg of ze eind september wel klaar genoeg was, want als er nog van alles geprobeerd moet worden om het paardje een beetje uit te vissen ben je zo weer een maand verder.
Ja maar dat is toch juist ook leuk om zelf te doen tijn? Als ze verder braaf is, waarom dan niet samen op ontdekkingstocht?
friendly
Geplaatst: 17-09-14 15:03
Je kan het dan ook andersom zien he. Als jij denkt dat Khava beter af is als ze nog een maand langer (of slechts een paar weken) bij CC blijft dan kan dat waarschijnlijk toch ook wel? Nu ben ik het er wel over eens dat je niet té onzeker erover moet zijn maar als je denkt dat het beter is voor Khava kan je het er minstens over hebben. Sowieso zou ik dan wel (welke beslissing je uiteindelijk ook neemt) eind van de maand wel een keer zèlf op Khava gaan zitten. Even voelen.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-14 15:24
Ja, ik zal het vervolgtraject wel even met CC overleggen. Sowieso ga ik eind september er heen, OF om haar op te halen OF om er zelf even op te gaan als ze toch nog wat langer daar blijft (ik heb haar ook al te lang niet gezien). Als CC er wat in ziet om nog wat verdere dingen met Khava uit te proberen mag ze daar best wat langer blijven, hoor. Of CC moet het idee hebben dat er tot eind september nog genoeg tijd voor experimenteren is.
Ze MOET niet terug eind september, ze mag ook heel oktober nog blijven als dat Khava de kans geeft meerdere ervaringen op te doen. Dat moet dan voor Khavanna wel meerwaarde hebben.
Ik ben niet zo'n type dat zegt: Nu moet het maar eens klaar zijn, terug er mee. "'Klaar" is het natuurlijk nooit, komt ze weer thuis begint het pas, want moet ik er dan verder mee aan de slag. Daar ben ik ook niet onzeker over (om op Khava te gaan zitten).
Maar als CC Khava inmiddels volslagen ZAT is, hahaha, komt ze maar naar huis. Zo niet, laat ik haar daar toch nog een maand of paar weken?
Wat ik ervan begrijp, is Khava d'r eind september heus klaar voor en ziet Cc het helemaal zitten dat jij lekker met r aan de slag kan. Geen zenuwen, ze klinkt super en gaat helemaal goedkomen!
Trouwens, nog een zadeltip. Hoop dat je door de bomen, etc....
Mijn trail/bos/boomstammen springen zadel is een Zaldi Record. Werkelijk als je die hebt geprobeerd wil je niets anders. Waanzinnig close contact zonder die zweetbladen. Tis in principe een boom met kussens.
Mijn ervaringen met Barefoot zijn voornamelijk met de westerntypes (Nevada en Arizona). Verder ben ik ook bekend met Bob Marshall waar het boomloos betreft, en met gewone westernzadels. Persoonlijk vond ik de Barefoots inferieur aan beide; ik kon er niet lekker in zitten en viel er erg in naar voren. Maar ik weet uiteraard niet of dit bij de dressuurvarianten hetzelfde is.
Hallo, zo dan ben ik ff een middagje aan het werk heb ik me toch een hoop bij te lezen
Ik denk dat je met een barefoot prima uit de voeten kan op Khava, ik heb haar bewust met een dressuurzadel gereden omdat mijn westernzadels allemaal te lang zijn voor haar. Ze heeft een korte rug, dus ik denk dat het zelfs heel lastig zal zijn om voor haar een western (boom) zadel te vinden. Met een boomloos zadel is dat een stuk makkelijker en ach... Met bitloos rijden ben je toch al op de alternatieve toer ik heb het bit van het hoofdstel gehaald, ze is zo veel relaxter zonder. Ik zag trouwens een aanbieding van de micklem, zal straks de link ff opzoeken.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-14 11:01
Zojuist Marion van de CCRanch aan de lijn gehad en eea. doorgesproken wat Khavanna betreft.
Ik ga d'r vrijdag 26 september eind van de ochtend ophalen, dan komt ze weer naar huis!!!!
Het bit bleek -zoals ik verwacht had- een flink struikelblok, Khava reageert er erg nerveus en narrig op. CC gaat 't voor ze weg gaat nog wel -voor de vorm en op mijn verzoek- een keertje proberen, maar vermoedelijk blijft het dus bitloos. Ook zal ze nog een keertje mee naar buiten gaan voordat ik haar kom halen.
Het zadel zal boomloos worden, om te beginnen wil ik toch een zwarte Barefoot Cherokee, maat 1. Voor een echt Westernmodel heeft ze een te korte rug.
Voor 't hoofdstel ga ik voor een zwarte Micklem. Ze heeft hoofdmaat Cob.
Dus daar ga ik allemaal eens even voor rondkijken, ook op Boktmarkt e.d.
Als ik haar ga halen ga ik er natuurlijk eerst zelf even op, en als het kan ook even op een boomloze, kijken hoe ik daarmee terecht kom.
De zaken zijn nu tenminste duidelijk... volgende week wordt ze herenigd met mij en ....met Jaopie! Wat al DIE blij zijn haar weer te zien....
Haar naam wijzig ik in Calamity Khava, een nieuw hoofdstuk gaat beginnen....!
Misschien is het een goed idee (als je je boomloos zadel hebt), deze eerst even op Jaopie te leggen. Die loopt natuurlijk al een stuk stabieler, dan kun je op hem even wennen en hoef je niet aan het zadel en haar gangen tegelijk te wennen.
maikeltje
Geplaatst: 18-09-14 12:19
Of zadel, als je dat snel op de kop kunt tikken, vantevoren al brengen dat CC er mee kan rijden en Khava zo kan wennen. Weet je meteen of het een goede match is met dat zadel. Die van mij zijn nogal gevoelig voor verandering, dat wil je niet zelf op hoeven lossen. Misschien kun je er dsn vantevoren ook zelf een keer mee rijden onder begeleiding daar.
Ik heb m liggen hoor. CC kan m vrijdag gerust meenemen als je wil.
terpentijn
Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-14 12:59
@Sofy: als ik een zadel zou hebben dat op Khava zou passen, dan zou het bij Big Jaopie waarschijnlijk al bij zijn ruggengraat blijven vasthangen, hahaha, die twee hebben nu niet echt dezelfde omvang en maat...
Zo snel heb ik nog geen zadel vrees is, dat ik het al de 26ste mee naar Marion kan nemen. Ik hoop dat zij een passende heeft (of even van iemand heeft geleend) dat ik er daar even op kan. Nu ze weet dat ik van plan ben boomloos te gaan proberen, legt ze wellicht vooraf al een boomloze op Khavanna.
Ik ga nu wel heel driftig speuren naar het beoogde harnachement, want hier thuis heb ik niks passends voor haar liggen, de spullen van Jaopie zijn veel te groot voor haar (en allemaal dressuur-stijltje).
Het gaat nu wel in stroomversnelling allemaal, en alles op de andere toer dan ik gewend ben, maar het voelt ergens ook net alsof ik een nieuw paard er bij krijg. Dan maar meteen alles anders ook. Een nieuw avontuur is nooit weg!
Als ik onverhoopt toch vast dreig te lopen met Khava vraag ik Marion of ze een begeleidingsles komt geven. Khava is braaf, maar geen sullig doetje, vertelde zij, maar dat is Jaopie ook niet, ik hou wel van wat pit. En zolang ik niet met haar door de omheining vlieg... (er over mag wel, trouwens).
edit: pipo, dat zou geweldig zijn, dan weet ik hoe dat aanvoelt!
Ik heb er echt zin in, mensen!
friendly
Geplaatst: 18-09-14 13:00
pipo schreef:
Ik heb m liggen hoor. CC kan m vrijdag gerust meenemen als je wil.
Terpentijn: Lees dit eens... Nu weet ik niet of zij 'm te koop aanbied of te leen maar om mee te oefenen is het wellicht handig.
Jaahaaa, natuurlijk, na zo'n lang topic zou het niet okee zijn als ik geen updates en/of foto/filmmateriaal zou plaatsen. Kunnen jullie over mijn gestuntel lachen, hahaha...
Maar ik denk dat er van de 26ste als ik haar ga halen (en er op ga) ook nog eerst wat foto 's of misschien zelfs een filmpje zullen komen.
pipo
Geplaatst: 18-09-14 13:32
Als het goed ligt mag je het gerust lenen of overnemen. Voor mij is het niet prettig zitten meer vanwege reuma en een heeeeeel breed paard. Spagaat gaat me niet zo best meer af namelijk.
Het hele punt van boomloos is juist dat het zich vormt naar je paard he? Dus in principe zou hetzelfde boomloze zadel zowel op Khava als op Jaopie moeten passen. Enige wat je misschien moet aanpassen is het kopstuk (kan me voorstellen dat Jaopie een L nodig heeft en Khava misschien een M).
@pipo: dat vind ik een tof aanbod van je! Laten we even afwachten of ik en Khava met het boomloze zadel overweg kunnen of dat ik ogenblikkelijk als een lappenpop rondwiebel en vervolgens in het stof bijt....
@sofy: weer wat geleerd, ik wist niet dat die boomloze zadels ZO aanpasbaar waren... maar ik heb er dan ook geen enkele ervaring mee; Jaopie zal ik zoiets maar niet aandoen, hoewel ... pin me daar niet op vast, want ik word al gek van dikke kniewrongen en gedwongen zittingen, heb ik bij Jaopie z'n dressuur-Wintec er al tussenuit gerukt, vreselijk die blokken
Tsja ik vond als we toch cowboytje en indiaantje gaan spelen, dat Khavanna van de Veldakkerslaan wel omgedoopt mag worden in Calamity Jane Khavanna, hahaha