Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:10

Ansie schreef:
Ik trek het Skala verder ook niet in twijfel. Ik wil alleen benoemen dat er wel degelijk andere opvattingen zijn over het rijden met (of zonder) aanleuning, beschreven door oude meesters. En dat dit ook nog steeds verschillend gepraktiseerd wordt.
In mijn ogen heeft dat verder niet echt iets met het ras te maken. Meer met hoe je er als ruiter in staat en wat je na wil (en kan) streven in combinatie met het paard.

Daar is niets mis mee zoals ik al eerder zei, er zijn ook mensen die western rijden.
Rijkunstige technieken hebben wel degelijk met ras te maken.

Ansie schreef:
Wat ik me nu dus af vraag bij dit 'antwoord'; de aanpak/omgang bij deze paarden is anders zeg je, betekent dit dat je bij dit soort paarden het Skala op het punt van constante aanleuning niet zou volgen en de 'Franse manier' in dit geval juist is of hoe moet ik dit opvatten. En geef je hiermee ook meteen aan dat er dus wel degelijk verschillende stromingen zijn en het Skala dus niet alleen staat.. ?

In Fr rijdt men uiteindelijk net als in NL hoor, het elementaire verschil is dat men vooral debutanten met een lang teugeltje laat rijden.
De doelstellingen zijn gelijk.
En zoals ik al gekscherend opmerkte er wordt inderdaad heel veel op Anglo Arabieren gereden en daar moet je niet te veel in "prikken" anders exploderen ze.

In welk land in Europa ook, het uiteindelijke doel is lichtheid en dat wil dan overal zeggen dat de voorhand opgetild wordt waardoor om de relatieve druk op het bit afneemt.
Het optillen van de voorhand vindt overigens plaats door voorwaarts te rijden en niet door het optillen van de hals met de teugel dan wel het laten dalen van de achterhand of het onderbrengen van de achterbenen op wat voor manier ook. Dat zijn oude gepasseerde technieken.
Vergeet niet ALLES is in de afgelopen 2000 jaar geprobeerd met paarden.

Het oprichten van de hals, het onderbrengen van de achterbenen en het dalen van de achterhand komen alleen maar "gezond" voort uit voorwaarts rijden aan de teugel, zij zijn het resultaat van oprichting en niet het middel.
Het handhaven van Schwung in niet mogelijk zonder dat met de hand te reguleren.
Schwung komt voort uit voorwaarts als er voor niets is om het voorwaarts op te vangen gaat het paard grotere passen maken ipv meer verhevene.
Kijk maar goed naar alle oude toegepaste technieken als die vandaag nog uitgevoerd worden. Geen schwung dus geen zweefmoment in draf. Geen vering en daardoor grotere slijtage van de gewrichten.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:55

pien_2010 schreef:
Zelf vind ik boek van € 7,-- van Radke "Klassieke dressuur", "van basis tot en met hogeschool" een heel fijn boek wat bij ons gewoon op tafel ligt zodat ik het elke dag voor en of na het rijden even kan pakken. Ik vind de foto's ook heel erg duidelijk (ben zelf een beeld denker en de illustraties maken het verhaal heel helder). Succes ermee.

Deze kan ik je ook zeker aanbevelen!

Interessante discussie dit. Ik denk niet dat het gaat alleen om verschil in aanleuning. Voor zover ik zelf heb mogen ervaren (lessen) en beoordelen (boeken en DVD's) gaat het ook om het rechtrichten zelf. Als je kijkt naar mensen als Anja Beran, Marc de Broissia, Nuno Oliveira, maar ook Philippe Karl, die werken met het op 1 lijn plaatsen van schouder en achterhand. Met het activeren van het zwakkere achterbeen en het gewicht evenredig verdelen over beide schouders omdat een paard altijd een voorkeurschouder heeft om op te vallen als gevolg van zijn natuurlijke scheefheid. De oefeningen worden allemaal zeer langzaam gereden, eerst in stap, later in schooldraf. Ook in galop wordt er steeds weer gewerkt aan het rechtmaken van het paard, het op 1 lijn houden van voor- en achterhand. In het begin lopen de paarden hierbij niet eens door de hals (wat ik iets anders vind dan nagefelijkheid, dit is mijns inziens het loslaten van het paard niet alleen in mond, kaak en hals maar in zijn hele lijf) maar naar mate ze sterker worden verandert ook de hoofd/halspositie als gevolg hiervan. AR is het zeker niet, maar hoe zou je dit dan wel willen noemen?

Zelf probeer ik mezelf en mijn paard niet als combinatie in een hokje te plaatsen, maar van alles wat mee te pikken. Ik heb grondwerklessen van AR gevolgd, veel aan gehad. Clinic van Bent Branderup bijgewoond, veel van geleerd, zou best eens bij hem willen lessen als het niet zo achterlijk duur was. Het hele commerciële van bv Marijke de Jong en dat riddersysteem past mij dan weer niet. Kan me ook wel vinden in de posts van sommige mensen hier, dat de paarden niet door het lijf lopen, geen verbinding hebben, vooral op de losse binnenteugel gereden worden met hoge hand en dan die rukjes. Ook ik zie heel veel paarden over de buitenschouder gaan, ik vind dat niet rechtgericht want de energie raak je dus over die buitenschouder kwijt. Viertaktgalop vind ik dan weer niet altijd slecht, viertaktgalop kan ook als scholingsgalop gebruikt worden, mits wel met impuls en gedragenheid gereden. Maar zie ook veel voorbeelden van slechte viertaktgalop omdat het paard gewoon de kracht mist om op de juiste manier langzaam te galopperen. Deze kracht komt mijns inziens ook weer voort vanuit het voorwaardse.

Tijdens de clinic van Anja Beran (waar ik zelf ook bij meegereden heb), ontmoette ik een aantal mensen die daarvoor veel op AR-manier getraind hadden, maar daar allemaal toch in vastgelopen zijn. De boodschap was eenduidig maar overduidelijk: AR is heel waardevol maar heeft ook zijn tekortkomingen waardoor je toch ook een combinatie van andere manieren erbij nodig hebt.

Ben ook fan van de Klimkes, maar bv Carl Hester en Charlotte Dujardin zie ik ook erg graag rijden en kan ik ontzettend van genieten. Weer totaal andere rijstijl dan Beran (hand laag) of Philippe Karl (hand hoger). Neem een David de Wispelaere of een Horst Becker. Waar zou je die onder scharen? Ik zou het niet durven zeggen, maar ik leer van elk van deze mensen weer iets anders en probeer dit mee te nemen in mijn ontwikkeling als mens, ruiter en trainer.

Ik combineer van alles en nog wat: "modern", centered riding, AR, Portugees/Frans klassiek, Working Equitation, maar ook NH, lange lijnen, grond- en handwerk. Verder houden we van crossen, springen en buitenrijden. Tijdens al deze dingen, maar ook aan de longeerlijn (al dan niet bijgezet) probeer ik mijn paard recht te maken en te houden. Afhankelijk van wat hij mij aanbiedt kijk ik naar wat hij nodig heeft om hem recht te maken. En of dat dan uit AR komt of waar dan ook uit, dat is me dan om het even :D

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:57

Simpelman schreef:
En zoals ik al gekscherend opmerkte er wordt inderdaad heel veel op Anglo Arabieren gereden en daar moet je niet te veel in "prikken" anders exploderen ze.

In Iberiërs ook niet hor! Als je die te veel onder druk zet (mentaal of fysiek) op wat voor manier dan ook, kan het ook echt helemaal fout gaan...

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:01

Ik noem eens wat, Philippe Karl - Ecole de Légerèté, staat niet gelijk aan het Skala. Heeft zelfs een eigen uitwerking. En wat betekent hier het begrip 'aanleuning'? Betekent het woord Swung wel hetzelfde? Wil men wel overal hetzelfde zien?
Inderdaad hetzelfde einddoel maar de weg er naar toe verschilt. (Waardoor ik denk dat het eindresultaat alsnog zal verschillen.)
Ik vind het allemaal wat zwart wit om het Skala superieur te noemen (alszijnde de beste compilatie van alle methoden/theorieen uit de rijkunstige geschiedenis). Ergens moeten keuzes gemaakt worden, constante aanleuning gaat niet samen met de theorie 'been zonder hand, hand zonder been' enz. Maar dat wil niet direct zeggen dat de ene theorie daarmee meteen gefaald is. En dat het zijn effect heeft op hoe het paard zich verder kan tonen, bijv. met meer afdruk of minder afdruk, is dan volkomen logisch in mijn ogen. Plus dat het makkelijk gezegd is dat de gewrichten eerder slijten.. Is constante druk op de tong/lagen dan minder erg? Ondanks zo licht mogelijk.. terwijl het ook zo min mogelijk kan, maar dat gaat dan weer ten koste van 'swung'.. enz. enz. Wat wil je het liefst zien, en waar heb je een prettig gevoel bij, wat past bij het paard, wat is je doel (sport/kunst), daarop worden keuzes gemaakt maar voor mij zegt dat niets over dat het ene fout is en het andere goed. Zo lang er geen martelpraktijken plaatsvinden :) En het een gaat niet altijd samen met het ander. En maakt dat het niet binnen het Skala 'past' terwijl is net zo goed klassieke principes gehanteerd worden (met nadruk op andere grootmeesters).

Misschien belangrijk om te vermelden. Ik geef niet mijn mening over een methode en kraak geen methode af, ik probeer alleen verschillende aspecten te belichten.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 07-08-13 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:04

Ansie dat is mijns inziens alleen maar goed toch?

Als ik me niet vergis verwijst Philippe Karl in zijn boek Twisted Truths of Modern Dressage ook naar de punten van het Skala?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:07

Leuk en goede post Dinkeygirl. Wat ik uit de geschiedenis op Bokt heb gelezen worden mensen als Anja Beran, Hinrichs, maar ook Philippe Karl en Oliveira (nee ik noem ze niet in 1 zin alszijnde gelijkwaardig aan elkaar, moet er altijd even bij geschreven worden..) als kunstjesrijders gezien. Vanwege het kijken door de Skalabril, als je het mij vraagt. Zij maken gebruik van andere technieken. Maar ik kan er nog steeds niet over uit om het dan maar af te doen als kunstjes, het ziet er ANDERS uit dan de paarden die volgens het Skala getraind worden vanuit de meer Duitse principes maar is het dan slecht of makkelijker? (voor mij klinkt kunstje oneerbiedig) Nee dat denk ik niet. Zie je een ander paard dan bijv. die van Klimke, ja dat wel ;) Verschillende technieken, verschillende uitvoeringen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:12

DinkeyGirl schreef:
Ansie dat is mijns inziens alleen maar goed toch?

Als ik me niet vergis verwijst Philippe Karl in zijn boek Twisted Truths of Modern Dressage ook naar de punten van het Skala?

Heb het niet gelezen. Dus of hij voornamelijk op uitvoeringsfouten doelt of ook bepaalde theoretische punten uit het Skala in twijfel trekt durf ik niet te zeggen.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:13

Okej, strikvraag: Ik rijd "kunstjes" (ben het helemaal met je eens dat dat een oneerbiedige benaming is, want wat je doet is je paard sterker maken in zijn bespiering aan allebei de kanten waardoor je zn natuurlijke scheefheid probeert te corrigeren) maar wat als ik dan wél aanleuning heb zonder doorhangend teugeltje? En een zgn electrisch achterbeen wat meteen een voorwaardse impuls geeft zodra ik dat vraag (overigens zonder spoor ook nog O:)) en een paard wat netjes überstreicht als ik mn hand naar voren breng of mn teugels verleng?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:19

DinkeyGirl schreef:
Okej, strikvraag: Ik rijd "kunstjes" (ben het helemaal met je eens dat dat een oneerbiedige benaming is, want wat je doet is je paard sterker maken in zijn bespiering aan allebei de kanten waardoor je zn natuurlijke scheefheid probeert te corrigeren) maar wat als ik dan wél aanleuning heb zonder doorhangend teugeltje? En een zgn electrisch achterbeen wat meteen een voorwaardse impuls geeft zodra ik dat vraag (overigens zonder spoor ook nog O:)) en een paard wat netjes überstreicht als ik mn hand naar voren breng of mn teugels verleng?

Dan lijkt me dat goed :D En je weg er naar toe? Zoals hierboven beschreven?

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:44

midgie schreef:
x_Kimberlyxx schreef:
Ook maar eens naar dat boek kijken :)

En dan nog een vraag.. Waarvoor zijn de schoolsprongen bij de AR? (Ik bedoel dus wat het uiteindelijke doel ervan is).

De sprongen zijn eigenlijk niet echt een doel, dat die gedaan kunnen worden is omdat er jaren en jaren training aan vooraf zijn gegaan.
De training vooraf is de basis , werk altijd aan de basis,de sprongen zijn oorspronkelijk bedoelt om de vijanden mee uit te schakelen in gevechten.
Dus ultieme samenwerking was toen wel vereist, ook al denken er een aantal dat het paard in de AR afgestompt is en het werken niet leuk vind en technisch niet klopt , ik denk zelf dat als een paard deze sprongen kan doen op welk moment dan ook dat dat wel degelijk samenwerking is en willen werken met de ruiter, maar nogmaals dit duurt jaren , dus geduld is ook erg belangrijk in het trainen van paarden en dat is het probleem tegenwoordig, het is miss suf om aan de hand te werken en heel veel op de volte te stappen, maar het geeft het paard wel kracht en soepelheid in zijn lijf.

Bedankt :) ik weet wel zeker dat er veel samenwerking voor nodig is.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:59

Ansie schreef:
DinkeyGirl schreef:

Dan lijkt me dat goed :D En je weg er naar toe? Zoals hierboven beschreven?

Ja. Hier in NL altijd gereden op ponies, ook paar ponies ingereden. Daarna heel lang met een shet gemend. Daarna van mn 21e tm 23e in Spanje gewoond en jonge Spaanse hengsten aangereden voor de staleigenaar van de stal waar ik mijn huidige paard toen ook gekocht heb. Dit paard was 3 toen ik hem kocht en daarvoor mishandeld geweest. Dit paard heeft me echt zo ontzettend veel geleerd! Heb nooit met veel druk in mn hand gereden en heb altijd veel op mijn gevoel gedaan, maar door dit paard ben ik pas echt met rijkunst in aanmerking gekomen. Heb veel geleerd, gevoeld, ervaren, ook zeker in de beginperiode toen we weer terug waren in NL (en het paard dus hadden meegenomen) hoe ik het vooral NIET wilde. Daarna ben ik me steeds meer gaan verdiepen in andere wegen. Ik gebruik van alles wat ik mag ervaren wat voor ons van toepassing is, en probeer het te combineren. Soms leer je iets wat gewoon beter werkt dan iets wat je daarvoor al deed. Dus dan pas je dat aan. En zo blijf je groeien, het is jammer dat het allemaal zo kostbaar is (lessen, clinics, training, workshops) en dat ik geen geldboom in mn achtertuin heb, want ik doe het liefst niet anders :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:45

Dat vind ik een super instelling. Ik denk ook dat velen dat nastreven. Het gaat in mijn ogen fout als je 1 methode als heilig (of als beste) gaat bestempelen en daarbij al het andere af gaat kraken en anderen probeert te overtuigen van je gelijk. Dan krijgt het iets 'radicaals' en krijg je haat en nijd naar elkaar, plus dat je niets meer leert. In ieders enthousiasme en passie kunnen er wel eens wat heftige reacties ontstaan, als het maar fair en enigszins bescheiden blijft is dat niet zo erg.
Ik denk dat in grote mate het paard, de ruiter, en de combinatie daarvan bepaald welke methoden/technieken wel of niet kunnen slagen/werken (evt. tot een bepaald moment in de opleiding) en dan moet je niet altijd met de bril van de ene methode naar de andere kijken omdat er nu eenmaal verschil in uitvoering is en bijna niemand in staat is om een eindresultaat te laten zien (dat bestaat haast niet). Als het prettig voelt, je paard er van op bloeit en je zelf blijft leren dan ben je een goed eind op weg vind ik.

DinkeyGirl

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:24

Mooi gezegd! Kan ik me alleen maar volmondig bij aansluiten! Ook vind ik dat kennis van biomechanica zeker kan bijdragen tot een verbetering van een combinatie. Begrijpen waarom je iets doet, niet alleen hoe.

Ik heb dat radicale zelf ervaren met een aantal AR-mensen. Ik volgde de eerste bloktraining bij Angela Remie, ik leste toen ook nog bij iemand anders en werd min of meer voor het blok gezet door een aantal van de mensen die aan de bloktrainingen meewerkten. Ik moest maar kiezen want die twee dingen zouden niet samen gaan volgens hen. Nou toen was de keuze snel gemaakt :D (dat icm dat mijn paard er echt geen ruk aanvond hihi en continue in mn arm hing, volgens hen was dat een dominantieprobleem)

Bij Anja Beran is het vasthouden aan 1 ding ook wel iets wat ik toch ook een beetje ervaar. Bv met bitten, zij vindt dat je alleen met een trens of een S&T moet rijden. Pelham vindt zij bijvoorbeeld niet okej. Erg jammer want mijn paard heeft geen ruimte voor een S&T. Ook qua zit heeft ze een beeld van hoe ze het graag wil zien. Als ik zo ga zitten dan ga ik me vast zetten in mn lijf. Dit gaat ten koste van de dürchlassigheid van mijn paard. VWNW stretchen past zij niet toe als oefening an sich, heeft volgens haar ook geen toegevoegde waarde. Zij gebruikt het alleen als controlemiddel als het paard al helemaal los is en goed op het achterbeen. Terwijl mijn paard juist heel erg veel baat heeft bij het even VWNW stretchen (en een galopje), voordat ik aan de zijgangen begin.

Zulke dingen vind ik zonde. In mijn ogen kun je inderdaad beter kijken naar het paard en de ruiter als combinatie. Niet alles werkt voor iedereen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:32

DinkeyGirl schreef:
Mooi gezegd! Kan ik me alleen maar volmondig bij aansluiten! Ook vind ik dat kennis van biomechanica zeker kan bijdragen tot een verbetering van een combinatie. Begrijpen waarom je iets doet, niet alleen hoe.

Ik heb dat radicale zelf ervaren met een aantal AR-mensen. Ik volgde de eerste bloktraining bij Angela Remie, ik leste toen ook nog bij iemand anders en werd min of meer voor het blok gezet door een aantal van de mensen die aan de bloktrainingen meewerkten. Ik moest maar kiezen want die twee dingen zouden niet samen gaan volgens hen. Nou toen was de keuze snel gemaakt :D (dat icm dat mijn paard er echt geen ruk aanvond hihi en continue in mn arm hing, volgens hen was dat een dominantieprobleem)

Bij Anja Beran is het vasthouden aan 1 ding ook wel iets wat ik toch ook een beetje ervaar. Bv met bitten, zij vindt dat je alleen met een trens of een S&T moet rijden. Pelham vindt zij bijvoorbeeld niet okej. Erg jammer want mijn paard heeft geen ruimte voor een S&T. Ook qua zit heeft ze een beeld van hoe ze het graag wil zien. Als ik zo ga zitten dan ga ik me vast zetten in mn lijf. Dit gaat ten koste van de dürchlassigheid van mijn paard. VWNW stretchen past zij niet toe als oefening an sich, heeft volgens haar ook geen toegevoegde waarde. Zij gebruikt het alleen als controlemiddel als het paard al helemaal los is en goed op het achterbeen. Terwijl mijn paard juist heel erg veel baat heeft bij het even VWNW stretchen (en een galopje), voordat ik aan de zijgangen begin.

Zulke dingen vind ik zonde. In mijn ogen kun je inderdaad beter kijken naar het paard en de ruiter als combinatie. Niet alles werkt voor iedereen!

Precies. Nu zul jij - neem ik aan - wel een Iberisch paard hebben dat gemakkelijk sluit, maar er zijn natuurlijk zoveel "modellen" paarden en combinaties die een andere benadering vergen. Jammer dat de verschillende stromingen (en bijbehorende instructeurs) zo vast zitten aan hun stroming.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:39

Ansie schreef:
Ik denk dat in grote mate het paard, de ruiter, en de combinatie daarvan bepaald welke methoden/technieken wel of niet kunnen slagen/werken (evt. tot een bepaald moment in de opleiding) en dan moet je niet altijd met de bril van de ene methode naar de andere kijken omdat er nu eenmaal verschil in uitvoering is en bijna niemand in staat is om een eindresultaat te laten zien (dat bestaat haast niet). Als het prettig voelt, je paard er van op bloeit en je zelf blijft leren dan ben je een goed eind op weg vind ik.

Dat is heel vaak HET probleem.
Een tijdje geleden eens een filmpje gezien van iemand die volgens het Skala werd opgeleid.
Het zag er op dat moment ook echt niet uit; korte gangen, hoofd veel omhoog, geen goede aanleuning, nageeflijkheid etc
Het antwoord van die instructeur was; het is een weg er naar toe.

Dat klopte ook wel; latere foto's zagen er al beter uit. Nog steeds niet het eindresultaat, maar een soort van tussen-station.

Wat mij wel heel erg opviel in het filmpje was dat degene die les gaf, altijd het hoogste woord voerde over het Skala (als enige zaligmakend), maar wat getoond werd was volstrekt niet volgens het Skala.

Met bovenstaand wil ik ook alleen maar benadrukken dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat geen één methode op zich zaligmakend is.
Elke methode heeft hiaten, alleen de één wat meer dan de ander.
Het Skala is ook voortgekomen uit de "klassieke" meesters, waarbij Steinbrecht het op zijn eigen manier geïnterpreteerd heeft.

Ik vraag me af of Steinbrecht wel de letterlijke betekenis van: "rijd uw paard voorwaarts en richt het recht" bedoeld heeft die er tegenwoordig aan gegeven word.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:01

Het enige wat ik me voor kan stellen bij wat niet werkt en dat een instructeur daar iets van zegt is dat je bijv. oefeningen volgens AR in je lessen doet en vervolgens de rest van de week rond gaat knarren met de kop in de krul. Dan schiet zo'n AR les helemaal niets op en kan je de methode de schuld geven. Je moet ook wel in je eigen trainingen de lijn volgen. Maar je kan bij die lijn wel wat dingen toevoegen of weglaten en een instructeur zou daar ook in mee moeten kunnen gaan. En als het niet bij je past om zelf zo te trainen (bijv. werk aan de hand) dan moet je er mee ophouden of doorzetten met de juiste instelling en kijken wat het jou en je paard brengt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:06

cherie78 schreef:
Ansie schreef:

Dat is heel vaak HET probleem.
Een tijdje geleden eens een filmpje gezien van iemand die volgens het Skala werd opgeleid.
Het zag er op dat moment ook echt niet uit; korte gangen, hoofd veel omhoog, geen goede aanleuning, nageeflijkheid etc
Het antwoord van die instructeur was; het is een weg er naar toe.

Dat klopte ook wel; latere foto's zagen er al beter uit. Nog steeds niet het eindresultaat, maar een soort van tussen-station.

Wat mij wel heel erg opviel in het filmpje was dat degene die les gaf, altijd het hoogste woord voerde over het Skala (als enige zaligmakend), maar wat getoond werd was volstrekt niet volgens het Skala.

Met bovenstaand wil ik ook alleen maar benadrukken dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat geen één methode op zich zaligmakend is.
Elke methode heeft hiaten, alleen de één wat meer dan de ander.
Het Skala is ook voortgekomen uit de "klassieke" meesters, waarbij Steinbrecht het op zijn eigen manier geïnterpreteerd heeft.

Ik vraag me af of Steinbrecht wel de letterlijke betekenis van: "rijd uw paard voorwaarts en richt het recht" bedoeld heeft die er tegenwoordig aan gegeven word.

Je ervaring komt me bekend voor :) Maar misschien had ik ook wel mijn verkeerde brilletje op, who knows..

Dat laatste dat is wat ik letterlijk bij mijn vorige instructrice te horen kreeg, rechtuit!! hahaha En dan het paard maar met man en macht tussen 2 teugels en benen klemmen terwijl ie nog zo krom als een hoepel vooruit denderde :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:14

Ansie schreef:
Je ervaring komt me bekend voor :) Maar misschien had ik ook wel mijn verkeerde brilletje op, who knows..

Dat laatste dat is wat ik letterlijk bij mijn vorige instructrice te horen kreeg, rechtuit!! hahaha En dan het paard maar met man en macht tussen 2 teugels en benen klemmen terwijl ie nog zo krom als een hoepel vooruit denderde :D

Of juist paarden die voorwaarts "denderen" en totaal op de voorhand -O-
Met andere woorden; in een veel te hoog tempo rondgestuurd worden op die teugels en benen (ook in deze volgorde)

We bedoelen dus hetzelfde ;) las te laat het "vooruit denderde" van jou
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 07-08-13 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkeyGirl

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:19

Het erge was bij mij dan nog dat ik de mijne dus ook zo moest rijden. Werdtie helemaal panisch van. Logisch want je kan niet remmen en gas geven tegelijk. Toen ik dit opmerkte tegen mijn toenmalige instructrice, en zei dat je toch juist een licht contact met de mond moest hebben, zei ze "Pfff nou jij hebt te veel boekjes gelezen, in het echt gaat het toch echt niet zo hor!"

*Zucht* :roll:

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:31

DinkeyGirl schreef:
Het erge was bij mij dan nog dat ik de mijne dus ook zo moest rijden. Werdtie helemaal panisch van. Logisch want je kan niet remmen en gas geven tegelijk. Toen ik dit opmerkte tegen mijn toenmalige instructrice, en zei dat je toch juist een licht contact met de mond moest hebben, zei ze "Pfff nou jij hebt te veel boekjes gelezen, in het echt gaat het toch echt niet zo hor!"

"Remmen en gas geven" wordt toch redelijk wat toegepast in/bij het Skala.

Maar zo denk ik, dat er nogal wat "verkeerde" interpretatie's zijn -O-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:34

Simpelman schreef:
Voeg aan het Scale de FEI reglementen toe en je hebt hedendaagse Klassieke dressuur.
"Federation Equestre International"
Hier wordt op de Klassieke Rijkunst gepast.

In theorie, ja. We hebben idd het beoordelingslijstje van de (hedendaagse) dressuurwedstrijden erbij gekregen, en blijkbaar liggen theorie en praktijk toch mijlenver uit elkaar: de punten waarop beoordeeld wordt (positief en negatief) op papier kan ik me helemaal in vinden, maar in de praktijk vind ik dit niet terug, in sommige gevallen kan je volgens mij niet meer spreken van interpretatie zelfs.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:34

cherie78 schreef:
DinkeyGirl schreef:

"Remmen en gas geven" wordt toch redelijk wat toegepast in/bij het Skala.

Maar zo denk ik, dat er nogal wat "verkeerde" interpretatie's zijn -O-

Je vergeet het woordje "tegelijk" ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:37

DinkeyGirl schreef:
Je vergeet het woordje "tegelijk" ;)

Je hebt helemaal gelijk, dat vergat ik inderdaad erbij te zetten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:38

@Cherie78, dat remmen en gas geven is er de oorzaak van dat het paard met een valse knik loopt: je werkt in vanaf je lichaam tot aan het bit, dus zal het paard in dit gebied (wat toevallig net het buigzaamste gebied is) gaan plooien, maar met een buiging op de verkeerde plaats bovenaan de nek, waardoor het hol wordt richting schoft, terwijl dat deel juist omhoog moet. Hoofdhouding moet een gevolg zijn, dus hoofd moet vanzelf op de juiste plaats komen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:43

hwn schreef:
@Cherie78, dat remmen en gas geven is er de oorzaak van dat het paard met een valse knik loopt: je werkt in vanaf je lichaam tot aan het bit, dus zal het paard in dit gebied (wat toevallig net het buigzaamste gebied is) gaan plooien, maar met een buiging op de verkeerde plaats bovenaan de nek, waardoor het hol wordt richting schoft, terwijl dat deel juist omhoog moet. Hoofdhouding moet een gevolg zijn, dus hoofd moet vanzelf op de juiste plaats komen.

Klopt helemaal wat je schrijft.

Met vooral je laatste zin ben ik het helemaal eens.

Hoofd/halshouding is een gevolg van goed lichaams-gebruik van het paard en een juiste iinstelling op de berijder