Met 90 kilo op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:06

Gini schreef:
Maar is het af en toe niet goed om te twijfelen? Dat wil juist zeggen dat je er op zijn minst mee bezig bent. Dat je op zijn minst afvraagt of je nog een gezond gewicht hebt om op het paard te kruipen.

Dat is voor jezelf idd belangrijk, sporten is lastig als je niet gezond bent.
Maar gezond en fit zijn kan totaal los staan van gewicht. Zelfs van overgewicht.
Daarbij kan iemand die niet gezond en fit is juist weer enorme baat hebben bij paardrijden (denk aan gehandicapten).

Gehandicapten zouden per definitie niet mogen rijden, want zitten niet genoeg mee, zijn te zwaar etc?????
Wat zijn de gedachtes daarover?

Waar het om gaat is dat je niet elke peroon die niet slank is, kunt aanzien voor iemand die ongezond is of niet fit of een dierenbeul. En zo komt het vaak wel een beetje over.
Er zullen zeker mensen zijn die ongezond en niet fit en dierenbeul zijn, maar die vind je in alle hoedanigheden niet alleen onder zwaardere mensen....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:11

chelle_dora schreef:
Als het paard te zwaar is staat de bokt-politie klaar om een oordeel te geven, bijna te roepen dat je aan dierenmishandeling doet en komt met 100 tips wat je eerst moet gaan doen anders is het dier zielig.
Maar moment dat de ruiter te zwaar voor het paard is, dan is dat normaal, moet het kunnen en dan kunnen die dieren heus wel wat hebben.
Waarom zou een dier dan niet 50 kilo van zijn eigen overgewicht kunnen hebben, maar wel 50 kilo overgewicht van de ruiter?

Omdat te dik zijn voor het paard schadelijk is, door vetten aan de binnenkant (met name om het hart bv en vet dat in de vaten kan gaan zitten), niet eens zo zeer om het gewicht op zich, of dracht zou ook schadelijk zijn. Feit is dat fokmerries uiteindelijk een holle rug kunnen krijgen, maar dat komt door de verslapping van de spieren en het hangen van het gewicht aan het buik gebied, niet te vergelijken met een ruiter die bovendien kan zorgen dat de rugspieren versterken.
En wat mensen te zwaar vinden is lang niet altijd werkelijk te zwaar.
De factor wat je kunt doen om een paard sterker te maken wordt ook even vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 09:26

Maar 50 kilo overgewicht is toch net zo gevaarlijk voor de ruiter dan?

Wat je zegt over de paarden dat klopt. Hij was ook meer bedoeld om aan te tonen dat er op de paarden vaak vele malen heftiger wordt gereageerd. En een goede ruiter kan de rugspieren inderdaad versterken.

Ik wil echt niet iedereen zijn hobby ontnemen, maar ik ben net als anderen van mening, als je niet eens meer fatsoenlijk in je zadel past, dan wordt het toch tijd om kritischer naar jezelf te kijken.
Ik snap best dat je een hoop kan doen om je paard sterker te maken, maar ik vind het niet eerlijk om een jong, onbespierd paard sterk proberen te maken met iemand die kampt met een flink overgewicht. En dan heb ik het dus niet over een paar kilo te zwaar maar mensen die 30/40 kilo overgewicht hebben. Ik zeg hiermee dus niet dat iedereen maatje 0 moet hebben en maar 40 tot 60 kilo mag wegen, moge dat even duidelijk zijn.

Maar als je merkt dat je zelf steviger wordt, dan vind ik het persoonlijk zaak om daar wat tegen te doen en dan bedoel ik niet alleen een groter zadel aan laten meten. En als het dan echt niet meer gaat, hoe naar dan ook, zijn er nog tal van andere hobbies die je met je paard uit kan voeren.

Wat ik al zei, ik geloof ik het gezond sterker maken van een gezond paard; maar dan wel door een ruiter met gezond gewicht.

En ik moet dan ook zeggen, een ieder die zich zo op zijn tenen getrapt voelen en gelijk zichzelf met foto's en gewichtstabellen enal van zichzelf te koop zetten; als jij je er goed bij voelt en je bent ervan overtuigd dat het goed is wat je doet, dan hoef je die twijfel toch niet zo uit te spreken en te vragen of je een dierenbeul bent? Als jij je paard kent en jij bent van mening dat ie het kan hebben, hoef je niet ontzettend verdedigend te reageren en ook niet lelijk te reageren over dunne/magere sprieten. Te dik is niet goed voor je paard, te dun ook niet, geldt ook voor de ruiter. Maar wie de schoen past, trekke hem aan ofzoiets toch? En dat is wat in dit topic veelal gebeurd. En dan komen inderdaad, zoals een andere bokker zei, de fluwelen handschoentjes tevoorschijn. Want als je dan heel hard roept wat je gewicht is en dat je dan ook een dierenbeul bent, dan vraag je inderdaad om de reacties dat je dat niet bent. Terwijl als niemand het persoonlijk zou maken naar zichzelf toe en dit met naam toenaam en foto's erin zou zetten, zou niemand zo vlot op elkaar katten. Maar het is maar net hoe persoonlijk het je naar jezelf maakt.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:22

chelle_dora schreef:

Wat je zegt over de paarden dat klopt. Hij was ook meer bedoeld om aan te tonen dat er op de paarden vaak vele malen heftiger wordt gereageerd. En een goede ruiter kan de rugspieren inderdaad versterken.

Ik wil echt niet iedereen zijn hobby ontnemen, maar ik ben net als anderen van mening, als je niet eens meer fatsoenlijk in je zadel past, dan wordt het toch tijd om kritischer naar jezelf te kijken.
Ik snap best dat je een hoop kan doen om je paard sterker te maken, maar ik vind het niet eerlijk om een jong, onbespierd paard sterk proberen te maken met iemand die kampt met een flink overgewicht. En dan heb ik het dus niet over een paar kilo te zwaar maar mensen die 30/40 kilo overgewicht hebben. Ik zeg hiermee dus niet dat iedereen maatje 0 moet hebben en maar 40 tot 60 kilo mag wegen, moge dat even duidelijk zijn.

Maar als je merkt dat je zelf steviger wordt, dan vind ik het persoonlijk zaak om daar wat tegen te doen en dan bedoel ik niet alleen een groter zadel aan laten meten. En als het dan echt niet meer gaat, hoe naar dan ook, zijn er nog tal van andere hobbies die je met je paard uit kan voeren.

Wat ik al zei, ik geloof ik het gezond sterker maken van een gezond paard; maar dan wel door een ruiter met gezond gewicht.

En ik moet dan ook zeggen, een ieder die zich zo op zijn tenen getrapt voelen en gelijk zichzelf met foto's en gewichtstabellen enal van zichzelf te koop zetten; als jij je er goed bij voelt en je bent ervan overtuigd dat het goed is wat je doet, dan hoef je die twijfel toch niet zo uit te spreken en te vragen of je een dierenbeul bent? Als jij je paard kent en jij bent van mening dat ie het kan hebben, hoef je niet ontzettend verdedigend te reageren en ook niet lelijk te reageren over dunne/magere sprieten. Te dik is niet goed voor je paard, te dun ook niet, geldt ook voor de ruiter. Maar wie de schoen past, trekke hem aan ofzoiets toch? En dat is wat in dit topic veelal gebeurd. En dan komen inderdaad, zoals een andere bokker zei, de fluwelen handschoentjes tevoorschijn. Want als je dan heel hard roept wat je gewicht is en dat je dan ook een dierenbeul bent, dan vraag je inderdaad om de reacties dat je dat niet bent. Terwijl als niemand het persoonlijk zou maken naar zichzelf toe en dit met naam toenaam en foto's erin zou zetten, zou niemand zo vlot op elkaar katten. Maar het is maar net hoe persoonlijk het je naar jezelf maakt.

Ik ben het helemaal met je eens :j Goed verwoord

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:43

Lusitana schreef:
superwoman schreef:
Paard is toch niet gemaakt om op te rijden....

Geen enkel gedomesticeerd dier is van oorsprong gemaakt voor het doel waar wij het voor gebruiken.
Desalniettemin kunnen we gewoon op de grotere hoefdieren zitten zonder dat het schade veroorzaakt. (Ja, je kunt ook op een koe of een rendier rijden bv)
Schade ontstaat pas als we tuig gebruiken dat niet goed past, trainingsmethodes gebruiken die niet deugen, etc etc. Niet om het simpele feit dat we er op gaan.

dat vind ik wel simpel gebracht en klopt natuurlijk ook niet.
slijtage zal altijd anders zijn wanneer er mensen op gaan zitten en dat hangt ook af van de mate waarin en hoe je dat doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:45

chelle_dora schreef:

idd!

ICatharina

Re: Met 90 kilo op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:10

Dat kan wel hoor.
Hoop alleen dat hij het lichtrijden snel onder de knie krijgt want *boem boem boem* op het paard zijn rug is natuurlijk niet fijn.
Maar naar mijn mening, als het paard sterk genoeg is zou dit voor mij prima moeten kunnen. :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:24

Viennanova schreef:
Lisitano schreef:
Waarom zou je niet in de sportschool zitten om fitter te worden voor je paard als je overgewicht hebt? Je verwacht van je paard toch ook dat ie fit is?
Zelfs als je geen overgewicht hebt vind ik het een goed plan ernaast ook te sporten, heb je alleen maar profijt van. Zoveel tijd extra hoeft het niet te kosten.

Overigens train ik voor de 4 mijl van Groningen, en loop ik zonder problemen vijf km hard.

Je betrekt het allemaal wel heel erg op jezelf zeg :=
Top dat je zo fit bent, maar waarom voel jij je dan zo aangevallen door een aantal reacties in het topic dat je hier schreeuwend binnen komt, vragend of je een dierenbeul bent? Ook nu reageer je fel terwijl je het blijkbaar met me eens bent? What?

@ Chelle_dora: Amen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:28

chelle_dora schreef:

Ja. Je ziet mij dat niet ontkennen. Maar wie zegt dat die mensen met dergelijk overgewicht niet heel hard bezig zijn met hun gewicht naar beneden brengen?
Men gaat er altijd maar van uit dat een gewicht een blijvend iets is of zo.

Daarbij, als niemand 90 kilo weegt, hebben we het gewoonlijk niet over 50 kilo overgewicht.

Het is zo jammer dat mensen die een beetje voller zijn dan slank meteen maar in dezelfde groep worden gegooid als mensen met levensbedreigend overgewicht... Niet elk overgewicht is levensbedreigend of meteen maar reden voor allerlei kwalen.
Daarbij: Zwaardere mensen kunnen zelf bepalen hoe zwaar ze zich inspannen. Een paard (met ruiter)niet.

Te zwaar zijn, overgewicht hebben dat kan zijn van 5 kilo tot honderden. Mensen die nog paardrijden zitten over het algemeen niet in de groep met zoveel overgewicht dat het voor kwalen zorgt of levensbegreigend is.

Daarbij is er een redelijk grote groep die wat overgewicht heeft DOOR kwalen... Paardrijden is dan een van de weinige sporten die dan nog te doen zijn. Helemaal stilzitten zal allen maar voor meer overgewicht zorgen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:31

Citaat:
Daarbij: Zwaardere mensen kunnen zelf bepalen hoe zwaar ze zich inspannen. Een paard (met ruiter)niet.

Klopt. Helaas heeft het paard dus ook geen zeggenschap om aan te geven dat ie het niet aankan als er een (te zware) ruiter op zit.

Citaat:
Maar wie zegt dat die mensen met dergelijk overgewicht niet heel hard bezig zijn met hun gewicht naar beneden brengen?

Als ze er heel hard mee bezig zijn, vind ik dat hartstikke goed! Daar hoor je mij ook zeker niet negatief over spreken. Maar tussen mee bezig zijn en daadwerkelijk af zijn gevallen zit voor het paard wel een wereld van verschil. Wat ik al zei, mensen die ermee bezig zijn, helemaal top. Maar als je gewicht nog steeds hetzelfde is en te zwaar voor het dier is, wacht dan met er weer opzitten voor je gewicht weer dusdanig in orde is, dat het voor allebei aangenaam en comfortabel is. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat het voor de ruiter comfortabel is om op een te klein zadel te rijden, en dit gevoel lijkt mij dus ook niet comfortabel voor het paard.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:37

Even tussendoor hoor. Er zijn een aantal mensen die roepen dat dit topic zo negatief is, terwijl ze zelf het hardst negatieve oordelen uiten richting slanke mensen. Lijkt mij dan toch dat zij juist degenen zijn die het topic negatief maken door alles op zichzelf te betrekken. Ben ik de enige die dit opvalt?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:37

Ik blijf erbij dat het zo zitafhankelijk is. De mooiste Z2 proef die ik ooit gezien heb, werd gereden door een zeer volle amazone op kleine beentjes, die op een mega groot paard zat. Ik heb zelden zo'n rust gezien bij combinaties op wedstrijd.
Ik zeg dus nergens dat iemand met overgewicht niet op een paard mag stappen en er zijn inderdaad velen die door een kwaal niet veel meer af kúnnen vallen. Echter zou ik het wel heel mooi vinden, dat als je dusdanig te zwaar bent dat je jezelf in de weg zit (en nee, niet alleen een rolletje) je misschien het rijden kunt verdelen onder werk aan de lange teugel (word je zéér fit van! Is toch zo'n 40 min. snelwandelen) en longeren. Paard minder belasting, jij fitter, twee vliegen in 1 klap :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:43

superwoman schreef:
dat vind ik wel simpel gebracht en klopt natuurlijk ook niet.
slijtage zal altijd anders zijn wanneer er mensen op gaan zitten en dat hangt ook af van de mate waarin en hoe je dat doet.

Slijtage is anders als je onvolwassen dieren overneemt of verkeerd rijdt, hoewel dan veel slijtage zal lijken op die van een paard dat in de natuur scheef door blijft denderen op de voorhand.
Vergis je niet, een goede opleiding is zelfs paard sparend. Het gewicht wordt dan beter over de benen verdeeld, paard doet afwisselender werk dan bv in de natuur waar het op de voorhand gaat en vooral veel graast en galoppeert.
Dressuur is, als je het goed doet (maar dat gebeurt maar zelden) een manier om een paard te verbeteren en langer mee te laten gaan. Sterker nog, ik krijg met dressuur verreden paarden weer goed.

Zie het als gymnastiek voor mensen. Als je atletiek of turnen gaat doen slijt je enorm en de kans op blessures is groot. Maar als je gewoon gymt, kun je dat tot de dood blijven doen en heb je zelfs minder slijtage dan je leeftijdsgenoten.

Bij paarden ligt het geheim tegen slijtage is het juist houden en rijden van paarden. Je kunt een paard wel degelijk sterker maken dan het in de natuur zou zijn.

Het is niet juist om te denken dat een paard dat geen ruiter draagt niet zal slijten of later, of die wle een ruiter draagt persee eerder of anders zou slijten. Een en ander ligt echt wel aan hoe het gehouden en gereden wordt en vooral hoe jong het begonnen is...

Onderzoeken in wilde paarden geeft aan dat daar ook gewoon kwalen voorkomen die men tot voor kort alleen aan rijpaarden toeschreef...
Er is trouwens ook gebleken dat hun hoeven helemaal niet zo mooi afslijten als men in sommige cursussen en boeken wil laten geloven. De ondergrond bepaald immers de slijtage en die is niet overal hetzelfde.
En kreupeheid komt ook voor.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:48

Allereest ik vind dat iedereen moet doen en laten met zijn paard wat ie wilt, maar sommige dingen kan ik gewoon met mijn kop niet bij.

Als je kunt paardrijden kun je ook skippyballen

Ik snap dus niet dat veel te dikke mensen op een paard gaan zitten die het niet aan kan, ergens houdt het op.
Waarom niet eerst afvallen? Waarom het paard ermee lastigvallen omdat je geen andere sport "kunt" doen?
Ik ga ook niet meer op een te kleine pony zitten voor mijn eigen plezier, ook al kan ik degelijk genoeg
rijden ..

Ik vind koudbloedkim ook een mooi voorbeeld trouwens.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:53

Lusitana schreef:
Daarbij is er een redelijk grote groep die wat overgewicht heeft DOOR kwalen... Paardrijden is dan een van de weinige sporten die dan nog te doen zijn. Helemaal stilzitten zal allen maar voor meer overgewicht zorgen....

Bedoel je hiermee nou dat je het prima vind dat iemand, die eigenlijk te zwaar is om op een bepaald paard te rijden, er toch op gaat zitten, omdat ze anders nog dikker worden :?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:55

chelle_dora schreef:
Als ze er heel hard mee bezig zijn, vind ik dat hartstikke goed! Daar hoor je mij ook zeker niet negatief over spreken. Maar tussen mee bezig zijn en daadwerkelijk af zijn gevallen zit voor het paard wel een wereld van verschil. Wat ik al zei, mensen die ermee bezig zijn, helemaal top. Maar als je gewicht nog steeds hetzelfde is en te zwaar voor het dier is, wacht dan met er weer opzitten voor je gewicht weer dusdanig in orde is, dat het voor allebei aangenaam en comfortabel is. Ik kan me namelijk ook niet voorstellen dat het voor de ruiter comfortabel is om op een te klein zadel te rijden, en dit gevoel lijkt mij dus ook niet comfortabel voor het paard.

Waar het om gaat is dat "het te zwaar zijn voor het paard" voor elk paard verschillend is en het is gewoon onzin om te roepen dat elk paard van die stokmaat dit of dat gewicht aankan of zoveel procent van zijn gewicht.
En er wordt helaas wel vaak geroepen dat mensen met overgewicht (dat dus van 5 tot honderden kilos kan zijn) per definitie niet op een paard zouden moeten stappen. Of als je zwaarder bent dan X.

Je kunt gewoon niet generaliseren. Het ene paard is het andere niet, de ene ruiter de andere niet. Toevallig heb ik in een ander topic een foto van mij geplaats op een pony. Ik weeg daar ongeveer een kwart van het gewicht van de pony. Niemand die het ziet, niemand die vind dat ik er niet op kan...Kreeg zelfs "een nette combinatie". Zou ik een topic openen met "Ik weeg 78 kilo (bij 1.65m) kan ik nog op een pony van 1.37m?" is de wereld te klein...
(De foto staat trouwens gewoon in mijn profiel - in het water)

Ik bedoel maar. Laat het nu maar gewoon aan de praktijkervaringen over en ga niet van achter een computer berekeningen zitten maken wat al of niet "te zwaar" zou zijn.

Wat het zadel betreft, daar hebben we het eerder al over gehad, uiteraard is dat een belangrijke factor. Ook slanke ruiters moeten correct in een passend zadel zitten en dat geldt ook voor ruiters met wat vettere billen. Als je niet meer in een zadel past dat je paard past, kun je er niet meer op tot je kleinere billen hebt, zo simpel is het wel. :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:59

Anoeska schreef:
Lusitana schreef:

Bedoel je hiermee nou dat je het prima vind dat iemand, die eigenlijk te zwaar is om op een bepaald paard te rijden, er toch op gaat zitten, omdat ze anders nog dikker worden :?

Nee, waarom lees je dat zo? Ik zeg dat het voor dikkere mensen een gezonde manier kan zijn om fit te blijven. Zij kunnen dat prima op een paard op maat doen.
Ik zie niet waarom dikke mensen niet zouden mogen rijden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:01

Iedereen mag van mij rijden op een paard dat bij zijn maat past. Ik ga geen mening geven over gewichten of %'s. Maar rijden is geen recht, rijden is geen fitnessapparaat voor dikke mensen om af te vallen. Voor mij staat het belang van het paard voorop. Als je te dik bent om te rijden, dan ga je niet afvallen dóór paard te rijden, maar op een andere manier.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:06

Poiuytrewq schreef:
Allereest ik vind dat iedereen moet doen en laten met zijn paard wat ie wilt, maar sommige dingen kan ik gewoon met mijn kop niet bij.

Als je kunt paardrijden kun je ook skippyballen

Ik snap dus niet dat veel te dikke mensen op een paard gaan zitten die het niet aan kan, ergens houdt het op.
Waarom niet eerst afvallen? Waarom het paard ermee lastigvallen omdat je geen andere sport "kunt" doen?
Ik ga ook niet meer op een te kleine pony zitten voor mijn eigen plezier, ook al kan ik degelijk genoeg
rijden ..

Ik vind koudbloedkim ook een mooi voorbeeld trouwens.

Voor de goede orde, ik vind OOK dat je af moet slanken als je paard het niet aankan, maar dat is niet hetzelfde als zeggen dat dikke mensen niet op een paard zouden mogen. Er zijn idd grenzen maar die liggen vaak wel een stuk hoger dan sommigen willen geloven, en ik elk geval voor elk paard anders.

Als je last hebt van bepaalde gewrichten kun je helemaal niet skippyballen! Maar wel paardrijden. Waarom denk je dat gehandicapten paardrijden? Een van de weinige dingen die je kunt doen als je problemen hebt met je locomotie....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:07

Anoeska schreef:
Iedereen mag van mij rijden op een paard dat bij zijn maat past. Ik ga geen mening geven over gewichten of %'s. Maar rijden is geen recht, rijden is geen fitnessapparaat voor dikke mensen om af te vallen. Voor mij staat het belang van het paard voorop. Als je te dik bent om te rijden, dan ga je niet afvallen dóór paard te rijden, maar op een andere manier.

Ik heb het niet over afvallen door paard te rijden, dat gaat nl niet lukken. :D

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:18

Lusitana schreef:
Toevallig heb ik in een ander topic een foto van mij geplaats op een pony. Ik weeg daar ongeveer een kwart van het gewicht van de pony. Niemand die het ziet, niemand die vind dat ik er niet op kan...Kreeg zelfs "een nette combinatie". Zou ik een topic openen met "Ik weeg 78 kilo (bij 1.65m) kan ik nog op een pony van 1.37m?" is de wereld te klein...

Dat komt juist omdat "wij" (ik) niet persoonlijk willen worden. Leuk he? ;)
Ik vind het niet leuk voor de discussie wanneer mensen foto's van hun zwaardere zelf op hun paard plaatsen en vragen of ze te zwaar zijn. Want ofwel is het antwoord "nee, je bent niet te zwaar" en dan is het van "zie je wel, dat zwaardere mensen ook kunnen paardrijden, je geeft het nu zelf toe" ofwel is het antwoord "ja, je bent wel te zwaar" en dan....tja...dan, ik denk dat je dat zelf wel kunt invullen, iets met getrapte tenen, geschopte schenen en gekwetste zieltjes.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:30

Als iemand het zelf vraagt vind ik best dat je die mening mag geven.
Als ze een foto plaatsen op ITP vind ik het anders, of het moet heel erg zijn. Maar in dit topic? dan moet het eerlijk gezegd kunnen worden.

maar de foto van Lusitana kon ik echt niets op aanmerken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:31

Gini schreef:
Lusitana schreef:
Toevallig heb ik in een ander topic een foto van mij geplaats op een pony. Ik weeg daar ongeveer een kwart van het gewicht van de pony. Niemand die het ziet, niemand die vind dat ik er niet op kan...Kreeg zelfs "een nette combinatie". Zou ik een topic openen met "Ik weeg 78 kilo (bij 1.65m) kan ik nog op een pony van 1.37m?" is de wereld te klein...

Dat komt juist omdat "wij" (ik) niet persoonlijk willen worden. Leuk he? ;)
Ik vind het niet leuk voor de discussie wanneer mensen foto's van hun zwaardere zelf op hun paard plaatsen en vragen of ze te zwaar zijn. Want ofwel is het antwoord "nee, je bent niet te zwaar" en dan is het van "zie je wel, dat zwaardere mensen ook kunnen paardrijden, je geeft het nu zelf toe" ofwel is het antwoord "ja, je bent wel te zwaar" en dan....tja...dan, ik denk dat je dat zelf wel kunt invullen, iets met getrapte tenen, geschopte schenen en gekwetste zieltjes.

helemaal mee eens gini
Veel itp topics druk ik ook weg, blijkbaar wil men het zelf niet zien en niet weten...prima, ieder z'n meug. Het stoort mij wel om er naar te kijken, dus probeer ik dat niet te doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:38

Illustratief beeld tonen is niet persoonlijk beeld tonen. Ik toonde een illustratief beeld en dat was in dat topic ook duidelijk. Ik had ook een foto van een ander kunnen tonen, maar hoe weet ik dan exact zijn gewicht en die van het rijdier? Hier wist ik het toevallig wel omdat het mezelf betrof.
(Ik vroeg niet of ik te zwaar was... Maar zou ik dat doen dan krijg ik idd zeker wisselende en niet altijd ware reacties.)

Ga niet zeggen dat een paard maar 15% (of wat dan ook) van zijn gewicht kan dragen en vervolgens geen probleem zien als iemand een plaatje toont van iemand die bijna 25% van het gewicht van het rijdier weegt.
Of je houdt vast aan je regeltjes en ziet accuut dat de ruiter te zwaar is en hoeveel, of je geeft gewoon toe dat die regel dus toch niet zo perfect blijkt.

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:46

Ik zie het niet als een regel, maar als een richtlijn. En dan nog een richtlijn die nog niet heel veel onderzoek achter zijn naam heeft. Al wijst alle onderzoek tot nu toe uit dat een paard eigenlijk (verbazingwekkend) niet zo veel kan dragen.
Verder is het ook zo dat in gewicht dragen rek zit. Het is niet zo dat ik een tas van 5 kg met gemak kan dragen en eentje van 6 kg krijg ik onmogelijk van de grond getild. Nee, daar zit verloop in. 5 kg til ik met gemak, zelfs boven mijn hoofd als het moet. 10 kg kan ik tot mijn neus tillen, 25 kg ben ik blij dat ik dat nog van de grond krijg en kan verplaatsen, 40 kg is mijn max, dat kan ik tillen en misschien 2 meter verder neerleggen, maar meer echt niet. Bij een paard is dat net zo. Die zal niet fris en fruitig en luchtig lopen onder een persoon van 89 kg en doodvallen onder 90 kg.