chelle_dora schreef:Maar 50 kilo overgewicht is toch net zo gevaarlijk voor de ruiter dan?
Wat je zegt over de paarden dat klopt. Hij was ook meer bedoeld om aan te tonen dat er op de paarden vaak vele malen heftiger wordt gereageerd. En een goede ruiter kan de rugspieren inderdaad versterken.
Ik wil echt niet iedereen zijn hobby ontnemen, maar ik ben net als anderen van mening, als je niet eens meer fatsoenlijk in je zadel past, dan wordt het toch tijd om kritischer naar jezelf te kijken.
Ik snap best dat je een hoop kan doen om je paard sterker te maken, maar ik vind het niet eerlijk om een jong, onbespierd paard sterk proberen te maken met iemand die kampt met een flink overgewicht. En dan heb ik het dus niet over een paar kilo te zwaar maar mensen die 30/40 kilo overgewicht hebben. Ik zeg hiermee dus niet dat iedereen maatje 0 moet hebben en maar 40 tot 60 kilo mag wegen, moge dat even duidelijk zijn.
Maar als je merkt dat je zelf steviger wordt, dan vind ik het persoonlijk zaak om daar wat tegen te doen en dan bedoel ik niet alleen een groter zadel aan laten meten. En als het dan echt niet meer gaat, hoe naar dan ook, zijn er nog tal van andere hobbies die je met je paard uit kan voeren.
Wat ik al zei, ik geloof ik het gezond sterker maken van een gezond paard; maar dan wel door een ruiter met gezond gewicht.
En ik moet dan ook zeggen, een ieder die zich zo op zijn tenen getrapt voelen en gelijk zichzelf met foto's en gewichtstabellen enal van zichzelf te koop zetten; als jij je er goed bij voelt en je bent ervan overtuigd dat het goed is wat je doet, dan hoef je die twijfel toch niet zo uit te spreken en te vragen of je een dierenbeul bent? Als jij je paard kent en jij bent van mening dat ie het kan hebben, hoef je niet ontzettend verdedigend te reageren en ook niet lelijk te reageren over dunne/magere sprieten. Te dik is niet goed voor je paard, te dun ook niet, geldt ook voor de ruiter. Maar wie de schoen past, trekke hem aan ofzoiets toch? En dat is wat in dit topic veelal gebeurd. En dan komen inderdaad, zoals een andere bokker zei, de fluwelen handschoentjes tevoorschijn. Want als je dan heel hard roept wat je gewicht is en dat je dan ook een dierenbeul bent, dan vraag je inderdaad om de reacties dat je dat niet bent. Terwijl als niemand het persoonlijk zou maken naar zichzelf toe en dit met naam toenaam en foto's erin zou zetten, zou niemand zo vlot op elkaar katten. Maar het is maar net hoe persoonlijk het je naar jezelf maakt.
Ik ben het helemaal met je eens
Goed verwoord