Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 18:48

Super hoe het verloopt tot nu toe, echt top!

Wat betreft je vraag: hangt af van het paard. Met mijn merrie gaat het buitenrijden het beste zonder andere paarden erbij dus ik ga eigenlijk altijd het liefst alleen. Maar het paard van mijn vriendin wordt helemaal hyper in zijn eentje. Het ligt dus echt aan het paard dus ik denk dat jij dat zelf het beste kan beoordelen.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:09

Het beste zou zijn naar buiten te gaan in gezelschap van je eigen merrie. Is er niet iemand die haar kan berijden? En dan met zijn tweetjes naar buiten,...dat zou ik doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:23

Ik denk dat ik met de fiets nog een keer zou gaan. Het kan natuurlijk zijn dat hij het geweldig vindt met andere paarden, maar hij kent ze niet echt dus het kan ook zijn dat dat juist voor spanning zorgt.
Ook kan je niet helemaal zelf kiezen of je even de spanning eruit draaft of niet.

De tip van Marin_ka3 vind ik ook een hele goede, iemand die voor jou meegaat met jouw merrie.

_hoi

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 23:10

Is er geen mogelijkheid dat er iemand een stukje mee fietst tijdens de staprit en dan kan je kijken hoe hij het doet met andere paarden en als dat niet werkt jullie terug kunnen gaan of zelf een buitenritje maken

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:04

Wat goed dat je het nu zo met hem aanpakt! Succes!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 19:29

Hoi hoi,

Weer een SPANNENDE up-date.

Ik had er voor gekozen toch met met het groepje mee te gaan op buitenrit.
Eigenlijk ging het ongelooflijk goed, in het begin stapte hij echt heel relaxt en hij maakt zich sowieso niet druk om zijn omgeving! Wat verder op de rit ging hij steeds meer gehaast lopen waardoor de andere paarden op enorme afstand kwamen, ook dat boeide hem niets, dus af en toe stapte ik even terug richting de 2 andere en soms draaide ik even en volte en soms draafde of galopeerde de andere even bij. Wel was het erg duidelijk dat hij niet achter de andere paarden wilde lopen.
Uiteindelijk ging hij ook sommige stukken heel relaxt stappen tot die ineens weer enorm begon te dribbelen!
Ik wist nog van gisteren dat een klein drafje hem meteen een stuk relaxter maakte en aangezien hij toch niets met de andere paarden had en die echt ver achter liepen besloot ik een rustig drafje te wagen en klein stukje en dan weer om draaien en terug draven. Dit ging echt super al had ik soms ongepland een klein hand galopje maar hij bleef echt netjes bij me en maakte zich totaal niet druk om de achterblijvers. Toen ik weer netjes terug was gereden vond hij het helemaal geweldig dus ik vroeg nog even voor de zekerheid of er geen wegen in de buurt waren (want stel je voor dat in onverwacht op de weg zit!) Maar gelukkig bleken die er niet te zijn dus besloot ik weer een klein draf je te wagen....... Helaas werd dit drafje een galopje en toen een galop en toen een rengalop. En zo ver je kon kijken alleen maar heel breed zand pad dus ik had nog wel goede hoop om te kunnen stoppen maar we gingen zo hard, one rein stop werkte niet, hackamore werkte niet, touwhalster werkte niet.
Toen kwam er een scherpe bocht, hier gingen we in volle galop door heen! Na de bocht kreeg ik hem wat terug gereden (wat een opluchting), maar helaas was het van korte duur hij zetten weer bij en ging in de aller snelste galop die ik ooit heb gezien of gevoelt volle vaart voor uit.
Toen kwam het eerste fiets pad in beeld op mijn rechte pad. Ik heb geremd of me leven er vanaf hing maar het werkte niet in kei en kei en kei harde galop sprongen we daar overheen. En weer een heeeeeel lang zand pad we gingen zo hard dat de tranen van de wind over me wangen rolde, toen kwam het volgende fietspad weer sprongen we er in volle vaart over heen en weer het lange brede zandpad op en we gingen zo hard..... en geen angst he gewoon oren en op en race (nouja hij dan he ik vond het al eerder wel mooi geweest)
Toen zag ik in de verte auto's uit alle macht heb ik nog geprobeerd te remmen, kleine autotjes werden snel groter en groter tot ik valk bij was, aan het einde van het ruiterpad hing een boomstam over het pad waarschijnlijk om ruiter en paard duidelijk te maken te moeten afremmen en daar langs was een smalle ruimte waar je met je paard door kon. Nu ik dicht bij was zag ik de autos kei hard rijden. Laatste rem poging, maar geen enkele mindering in vaart, en ook de boomstam remde hem niet.
Toen heb ik een duik genomen en en snelle wens dat me paard veilig de overkant haalde.... maar hoe banketstaaf ook dat mocht die alleen gaan doen.
Ik dook aan de linkerkant met me hoofd naar beneden in een soort koprol naar beneden waarbij ik me paard zo lang mogelijk vast hield, en toen smakte ik op de grond! Toen ik vrij snel opstond had mijn paard veilig de overkant gehaald en stonden er erg veel autos stil zo wel van links als rechts op een (80 km weg)
Me paard liep wat verdwaast tussen de auto's door en leek blij dat ik hem toch gevolgd had want kwam meteen naar me toe!

Paard mankeerde niets en leek het eigenlijk maar raar te vinden dat ik niet meer op zijn rug zat.
Paard gepakt aan de hand terug gelopen even naar de automobilisten bedankt voor het stoppen en toen terug gelopen een heel eind tot ik mijn buitenrit genootjes tegen kwam. Toen paard naast een paaltje gezet en er weer opgesprongen.
Maar ik ben gestopt met de drafjes om hem relaxt te krijgen, en heb alleen nog voltetjes gedraaid als hij te hard ging.

Al met al netjes thuis gekomen, paard heeft de dag van zijn leven gehad.... (ik wat minden haha) paard had alleen ze oog wat dicht zitten maar wat wil je met zo een rot vaart zal wel takje in gevlogen zijn of beestje ofzo. Ik heb overal spier pijn een stijve nek een gescheurde cap met een flinke bult op me kop!

Maar 1 ding weet ik zeker..... zonder cap en bodyprotector had ik dit verhaal hier waarschijnlijk niet getypt!

Morgen nieuwe dag nieuwe kansen.... maar nu met de wetenschap van deze dag!
Laatst bijgewerkt door DDDara op 27-06-13 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:33

Jemig wat een verhaal, gelukkig ben je nog heel. Dat had ook goed fout af kunnen lopen zeg... Dapper dat je er nog op durft, ik doe het je niet na!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 19:44

Teeeeerrrrrring! Heb je enig idee waardoor het kwam dat je de controle verloor? Had je, toen je van dat rustige drafje naar een iets hardere ging nog wel controle? Laat hij zich uberhaubt terugnemen in tempo? Ik denk dat je hierin wel grenzen moet gaan stellen, ookal betekent dat dat je harder moet inkomen dan je wil. Gehoorzaamheid op dit punt moet je eisen, jouw veiligheid gaat voor alles. Wat had je aan zijn hoofd hangen? Hackamore en touwhalster? Of toch een gewoon bitje? Ik zou in jouw situatie toch wat in die mond hangen als je dat nu niet had. Buiten rijden kan een leuke ervaring zijn voor beide, ook met bit.

Ik heb met mijn merrie een jaar lang gewandeld ( ernaast welteverstaan) omdat zij een hele vervelende ervaring had waarvan zij het zadel als boosdoener zag. Maar dat wandelen vond ze geweldig en nu is er geen probleem meer. Kost tijd om te herprogrammeren, nou ja dat weet je zelf want je bent hartstikke goed bezig. Maar ik denk dat een bitje in ten tijde van iets leuks ( op buitenrit) ook goed kan uitpakken plus dat je wat meer te vertellen hebt wellicht. Want hij mag niet zomaar gezellig gaan doordrammen en uiteindelijk een 80km weg over denderen. Plus dat hij het bit kent, waarschijnlijk met mindere associaties maar dat verandert misschien wel door leuk buiten rijden. Het blijft werk maar wel op een andere manier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:16

Wat goed dat je eraf bent gesprongen toen de weg met de auto's te dichtbij kwam! Gelukkig zijn er verder geen ongelukken gebeurt! Iig weet je nu dat de One rein stop niet bevestigd is, dus weet je wat je te doen staat!

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:39

'oh my lord!!!' :oo , ...ik vermoed dat je paard in het verleden flink heeft moeten galopperen op uitgestrekte zandpaden of ovale galoppeerbaan, met het idee hem eens lekker uit te laten leven. Nu je dit weet, weet je ook dat je hem ook daar in moet herprogrammeren!

Wees a.u.b. voorzichtig, ...mijn uitgesproken respect voor je aanpak :wow:

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:46

Pff... gelukkig is het goed afgelopen!
Erg lastig, hij weet (heeft in het verleden geleerd) hoe sterk hij is. En kent zo ongeveer alle trucjes al, daarbij de manier om de trucjes te omzeilen. Maar ja, hoe je in deze creatief -> hem te slim af kan zijn... Denk dat proberen escalatie te voorkomen inderdaad een van de weinige opties is.
Edit: Is daar ergens eventueel een veilige renbaan om gebruik van te maken?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:43

Poeh, heftig...
Zou toch eens ga nadenken over de mogelijkheden ve rambo multibridle, heb je iig een bit in (die je niet hoeft te gebruiken overigens). Want ondanks dat ik je lef bewonder, denk ik toch dat je met dit hele gebeuren nu te snel bent gegaan. Sorry Y;(
Wil niet zeggen dat ik gedrag paard goedkeur :n . Wil je iig toch nog fijne veilige dagen toewensen :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:09

Nouja, missie bereikt denk ik dan maar. Paard had er lol in :')

One-rein stop zit er inderdaad nog niet goed in. Wel heel slim van je dat je er af gesprongen bent voor de autoweg. Heel knap (en goed!) van je dat je er weer opgestapt bent.
En je hebt er weer van geleerd. Helemaal terug naar de basis: tempocontrole.

Fijn dat iedereen nog heel is (jij, je paard en de automobilisten) en lekker van de rest van de vakantie kunnen genieten. Ben benieuwd wat je plan voor morgen is!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 07:48

Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte. Dit waren ook dingen die ik had mee gemaakt toen ik hem net had gekocht. John Tijssen heeft er in die tijd een hem bevriende ruiter opgezet die groter en sterker was dan hij zelf in de hoop dit er uit te krijgen. Maar ook hij gaf aan dat als het paard (zonder reden) zo maar begon te rennen dat er geen enkele mogelijkheid meer was hem te stoppen (ja wachten tot hij zelf stopte)
Ik hoopte dat door de totaal andere inwerking van het touwhalster en de hack dit misschien beter zou werken dan met het bit. Maar dat was dus helaas niet het geval.

Het gekken is dat hij het grootste gedeelte van de tijd gewoon echt netjes bij je blijft en dat hij dan super terug komt op zit en teugel hulp, maar dat hij echt zonder reden (misschien het zien van de mogelijkheid zo als ook wel op het strand gebeurt) ineens in volle vaart gaat.
Hoe krijg je zo iets er dan uit...... ik heb echt geen idee..... Ik denk dat een bit al hang je er een correctie bit of pessoa bit of wat dan ook in hem niet tegen zal houden.

Het leuke is dat het paard het zelf ieder geval geweldig vond dat hij savonds de eerste was die aan kwam rennen toen ik bij de wei kwam (als of die wou zeggen zullen we nog is) terwijl hij vaak gevangen moet worden om hem mee te kunnen nemen.

Ik zal hem zo is gaan bekijken, maar gister avond zat ze oog echt helemaal dicht.......
Verder voel ik me als of ik ben over gereden door een hele rij vrachtwagens (en dat terwijl ik de weg dus niet eens bereikt had)!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:43

Ik heb ooit eens gehoord dat je in zo'n situatie ook eens kan proberen om juist gas te geven....... dan is het het niet meer zijn "spelletje" maar jou "spelletje" en zou je hem daarna weer terug kunnen rijden.

Ik vind het heel knap dat eraf maar zeker ook weer erop bent gesprongen. en gelukkig heb je (niemand) er iets ernstigs aan overgehouden.

En wat Sassol idd zegt hij heeft iig lol gehad!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:48

Lees al vanaf het begin mee en jeetje wat heftig zeg wat je gister hebt meegemaakt brr.. Ik las het alsof het een ontzettend spannend boek was, maar dan met een vreselijke knoop in mijn maag.. Ben blij dat het goed is afgelopen!

Heel vreemd dat ie zo reageert (rennen en niet meer stoppen), dat is toch gek? Vind het erg dapper wat je allemaal doet, heb echt diepe respect voor jou en je manier van doen. Super knap en ik blijf je volgen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:03

Ik heb totnogtoe altijd erg veel respect gehad voor jouw geduld en liefde voor dit paard. Maar nu kan ik niks anders zeggen dan dat ik het ontzettend ondoordacht vind om fietsers en automobilisten moedwillig in gevaar te brengen door als een ongeleid projectiel rond te vliegen. Dit paard hoort duidelijk NIET op de weg. Zeker omdat al bekend is hoe het paard aan de loop gaat van tijd tot tijd. Neen TS, hier kan ik geen enkel respect voor opbrengen. Wat als je een fietser had geraakt of een automobilist?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 10:15

Ik was midden in het bos dus het was nooit de bedoeling in de buurt te komen van een auto weg..... Plus dat ik voor af heb gevraagd of er geen weg in de buurt was...... overigens had ik deze keus nooit gemaakt dat ik dit had zien aankomen. Maar in het tempo waar in ik ging heb ik in korte tijd denk ik wel paar kilometer afgelegd en toen was er wel een weg.....

Hoe denk je dat ik met voel als ik op een auto weg af ga, en hoe denk je dat je je voelt als je dan de keus maakt het paard maar in ze eentje over te laten steken.......

Overigens is het paard verkeersmak dus dit had ik even niet zien aankomen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:45

Ik heb het hele topic meegelezen (met een pluim voor je geduld en opnieuw beginnen) maar eerlijk gezegd had ik dit wel verwacht dat er "iets" met het paard zou zijn en niet een "eenvoudig opknappertje".

Ik kan natuurlijk wel een veer in je **** steken en zeggen dat je "ontzettend dapper is wat je allemaal doet" maar dit paard had nooit meer in de handel terecht moeten komen. Schandalig gewoon! Door jouw handigheid is het "goed" afgelopen, maar je had zwaar kunnen verongelukken. Ook hadden andere weggebruikers het paard op hun motorkap kunnen krijgen. Professionele ruiters hebben dit er niet uit kunnen krijgen en hebben blijkbaar ook vanalles geprobeerd. Dit paard is alleen geschikt als grasmaaier.
Het dapperste wat jij in mijn ogen kan doen is het paard in laten slapen. Als je dat niet wilt zul je hem moeten houden, maar stap er nooit meer op!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 10:56

Bionda86 schreef:
Ik was midden in het bos dus het was nooit de bedoeling in de buurt te komen van een auto weg..... Plus dat ik voor af heb gevraagd of er geen weg in de buurt was...... overigens had ik deze keus nooit gemaakt dat ik dit had zien aankomen. Maar in het tempo waar in ik ging heb ik in korte tijd denk ik wel paar kilometer afgelegd en toen was er wel een weg.....

Hoe denk je dat ik met voel als ik op een auto weg af ga, en hoe denk je dat je je voelt als je dan de keus maakt het paard maar in ze eentje over te laten steken.......

Overigens is het paard verkeersmak dus dit had ik even niet zien aankomen

Kan het me helemaal voorstellen TS. Je waant je "veilig" gezien de omgeving. Dit had je niet kunnen voorzien.

Maar wat een moeilijk verhaal dit... En wat je zegt: hoe krijg je dit eruit? Want dit lijkt er niet op alsof het een lichamelijk probleem is waardoor hij gaat vluchten. Hij lijkt het leuk te vinden. Je hebt zeker geen renbaan in de buurt waarop je kunt oefenen?

Maandag komt hier de paardenarts. Ik zal eens vragen of hij hier ooit van gehoord heeft. Die komt op zoveel plaatsen en ziet zoveel paarden, je weet maar nooit.

_hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 11:04

Als er een renbaan zou zijn is dat natuurlijk helemaal ideaal. Dan kan je lekker racen voor hem leuk en jullie kunnen oefenen met terug nemen etc. Wat ook kan helpen is als je hem aan drijft want dan is het jouw spelletje grote kans dat hij dan wel gaat stoppen. Maar probeer dat alsjeblieft niet uit als je in het bos bent want als het dan niet helpt is er straks weer zo'n situatie.

Ik vind het heel dapper hoe je hebt gehandeld en dat je zo snel een moeilijke beslissing neemt dat je je paard maar alleen laat over steken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 14:40

Een renbaan in de buurt heb ik eigenlijk niet (althans niet een die ik mag gebruiken). Overigens denk ik ook niet dat dat de oplossing zal zijn. Dan ben je bijna bezig met het bevestigen van een verkeerde eigenschap..... hij moet juist niet vol uit gaan maar bij me blijven.

Uiteraard heb ik er zelf ook wel over na gedacht want je hoopt toch dat als hij zijn ei kwijt is hij misschien wat in dimt. Mijn vriend stelde voor hier in het bos bewust te gaan crossen in een afgesloten gebied, opzich een leuk idee maar ik denk dat hij met dit tempo niet stopt voor een wild rooster (dus dan ben ik zo het afgesloten gebied uit) plus dat ik moet toegeven dat het mij ook wel wat te hard ging hoor beetje crossen is leuk met me merrie doe ik het graag maar die heb ik 100% onder controle.
Het strand zou eventueel nog wel een goede plek zijn ik denk niet dat die het tot het buitenland haalt maar ja trailer laden is niet 1 van zijn sterkste punten....... plus dat ik gewoon niet weet of ik zo het probleem op los.

IN LATEN SLAPEN vind ik een belachelijke optie (al bedoel je het misschien heel goed) ..... als jij dronke achter het stuur stapt en roekeloos rijd krijg je ook de doodstraf niet!
Daarbij zegt iedereen dat ik rekening moet houden met een terug val nou misschien was dit er wel 1tje. En daarbij heb ik de fout gemaakt te besluiten te gaan draven..... in stap was die wat dribbelig maar heeft geen stap verkeerd gezet.

Tuurlijk heeft dit paard een probleem dat wil ik ook niet ontkennen en daar heb ik hem op uitgekozen, maar voor ieder probleem is een oplossing het is soms gewoon even zoeken voor de juiste.

Vandaag heb ik hem overigens niet gereden, ik ben zelf iets te stijf en als er iets mocht gebeuren ben ik vandaag nog minder dan gister instaat er iets aan te doen. Maar ik ga hem zeker weer mee nemen naar buiten ik zal alleen nu zorgen dat ik weer met iemand op de fiets ga en ik zal niet meer gaan draven. En wanneer ik weer thuis ben weet ik de punten waar ik weer aan moet gaan werken.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 28-06-13 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 14:46

De renbaan heb ik geopperd om juist te kunnen werken aan tempocontrole zonder dat je het risico loopt anderen in gevaar te brengen. Ben je in training op een renbaan en neemt ie de rit aan, dan is er geen man overboord (mits je kunt blijven zitten natuurlijk)

Maar de renbanen liggen helaas niet voor het oprapen -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:36

Bionda86 schreef:
IN LATEN SLAPEN vind ik een belachelijke optie (al bedoel je het misschien heel goed) ..... als jij dronke achter het stuur stapt en roekeloos rijd krijg je ook de doodstraf niet!
Daarbij zegt iedereen dat ik rekening moet houden met een terug val nou misschien was dit er wel 1tje. En daarbij heb ik de fout gemaakt te besluiten te gaan draven..... in stap was die wat dribbelig maar heeft geen stap verkeerd gezet.

Ik geloof dat je roekeloos autorijden kunt vergelijken met zoiets als dit. Als je niet wilt dat het paard bij de slager eindigt zul je moeten besluiten om hem in de tuin te zetten. Ik denk (nee, ik ben ervan overtuigd) dat je met dit paard hele grote ongelukken gaat krijgen. Ik wil niet afdoen aan je capaciteiten, maar meisje, dit paard heeft een steekje los. Dit ga je niet oplossen. Dit is geen terugval, dit is HET probleem. Je hebt nog "nul" vooruitgang geboekt. Voor jezelf (en voor anderen) denk hier heel goed over na. Vraag advies aan professionals en neem dan een besluit. Voor jou is dit paard levensgevaarlijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:53

Babootje schreef:
Ik heb het hele topic meegelezen (met een pluim voor je geduld en opnieuw beginnen) maar eerlijk gezegd had ik dit wel verwacht dat er "iets" met het paard zou zijn en niet een "eenvoudig opknappertje".

Ik kan natuurlijk wel een veer in je **** steken en zeggen dat je "ontzettend dapper is wat je allemaal doet" maar dit paard had nooit meer in de handel terecht moeten komen. Schandalig gewoon! Door jouw handigheid is het "goed" afgelopen, maar je had zwaar kunnen verongelukken. Ook hadden andere weggebruikers het paard op hun motorkap kunnen krijgen. Professionele ruiters hebben dit er niet uit kunnen krijgen en hebben blijkbaar ook vanalles geprobeerd. Dit paard is alleen geschikt als grasmaaier.
Het dapperste wat jij in mijn ogen kan doen is het paard in laten slapen. Als je dat niet wilt zul je hem moeten houden, maar stap er nooit meer op!

Ik ben het er niet mee eens dat een paard dat een prof niet kan hanteren door niemand te hanteren is. Want het initiele probleem is niet alleen het hollen bij een buitenrit, het probleem is dat het dier helemaal in de staak ging. En waar komt dat door? Juist, teveel druk, te vroeg en te veel iets van een paard willen, dingen verkeerd vragen. Bij een prof zit er toch een tijdsdruk op, hangt er een eigenaar aan vast die cash geld dokt en resultaten wil zien, en dat in een zo kort mogelijk tijdsbestek. Een eigenaar die het op een gegeven moment gaat overnemen en fouten maakt. Als die door de prof er al niet in zijn gereden. Een paard resetten kan wel degelijk en ts is op de goede weg.

Dus paardje enkeltje eeuwiggroene weides, daar is dit dier nog helemaal niet aan toe. Dat het dier in het correctieproces niet bevestigd is en beter niet naar buiten kan, dat is een tweede, en daar ben ik het helemaal mee eens. En ja, ts heeft de situatie verkeerd ingeschat en het is gelukkig goed afgelopen, maar verkeerd inschatten doen we allemaal weleens. En dat daar wel of geen ongelukken het resultaat van zijn is een flinke portie geluk, en geen kunde op dat moment.