Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:15

Ik kom me ook even melden! :D

Ik rijd nu al vijf jaar paard op een manege. Ik durfde alles! Wie vloog over de hoogste hindernissen: Bente! Wie zat er op de jongere pony's: Bente! Tot ik eind 2011 letterlijk over het paard getild werd, hierbij kwam ik ongelukkig neer waardoor ik mijn sleutelbeen brak. Iedereen dacht dat ik nu bang zou zijn en stiekem hoopten mijn ouders dit ook wel. Maar nee hoor, nog voor dat de dokter toestemming had gegeven zat ik alweer op het paard. Totaal geen angst of niets.

Het gekke is dat dit een half jaar goed ging. Vanaf de zomervakantie ben ik opeens ontzettend bang voor springen of in galop om pionnen heen racen et cetera. Terwijl ik dit voorheen altijd zo geweldig vond! Het probleem ligt hem vooral bij het springen eigenlijk, want ik vind het nog steeds ontzettend geweldig om in volle rengalop over het strand te racen of zonder zadel te rijden, ook in galop. Ik rijd vaak op een pony die ik blindelings vertrouw en waar ik ook alles mee doe, behalve springen want dan krijg je vliegles ipv springles wat nou niet erg gunstig is in mijn geval. Het zit mij eigenlijk niet echt mee, want altijd als we gaan springen ben ik of ietsjes later door omstandigheden of word ik steeds uitgeloot. Ik kom dan altijd op de hele drukke pony's terecht. Afgelopen springles was dit ook weer het geval. Ik heb toen twee hindernissen gesprongen, maar daarna werd mijn pony ontzettend druk dus toen ben ik maar afgehaakt.

Afgelopen les gingen balkjes lopen. In alle gangen, dus ook in galop. Ik reed op de pony die ik blindelings vertrouw, maar ik twijfelde eerst nog of ik het wel zou doen aangezien er allemaal kinderen rond de bak stonden die nogal wat kabaal maakten waarvan ze erg druk en afgeleid raakte. Ik dacht 'Bente stel je niet zo aan. Gewoon doen!' Dus ik sprong in de hoek aan in galop en stuur op de balken af. Ik voel al dat ze ontzettend versnelt waardoor ze dus niet uit zal komen met haar passen. Dus pony springt letterlijk 1,20 meter over een balk die op de grond ligt. De balk die drie meter verderop ligt neemt ze wel normaal, maar in een racetempo. Ik kreeg haar gelukkig wel weer snel terug, maar ik had echt knikkende knieën. Ik heb de tweede ronde maar overgeslagen, ik vond het wel welletjes geweest dus heb ik lekker nog wat dressuur gereden.

Nu baal ik echt heel erg dat ik bang geworden ben. Ik had eerst ook geen angst na de botbreuk, maar waarschijnlijk heeft het toch onbewust een rol gespeeld. Maar ik wil ontzettend graag een keer een crossles nemen en mijn ruiterbewijs halen, maar ik maak me nu al helemaal druk om die oxer van 60 cm die gesprongen moet worden. Ik ben van plan om in de kerstvakantie een privespringles te nemen, zodat ik (hopelijk) mijn angst overwin.

Cynthiaaapje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:29

Welkom lotgenoten en weltruste ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:57

Judith_H schreef:
. De bedoeling is dan uiteindelijk dat die correcte houding mij gaat helpen om meer te durven met rijden en zo over mijn angst heen te komen.

Ben er dus wel al actief mee bezig en ga met babystapjes vooruit....
Echt goede zet van je dit !
Een stabielere zit maakt je zekerder van jezelf (en je rijdt zelf beter & is beter voor paard ;-) ) zodat je meer aandurft en een bokje of fikse zijstap b.v. kan uitzitten en erom kan lachen.
De zit is de basic's om je goed te voelen op je paard en een te worden ermee.

Je bent naar mijn idee niet goed beoordeelt door vorige instructie omdat je dingen moest doen die niet passen bij iemand die nog niet stabiel kan rijden, is zelfs gevaarlijk en dat heb je helaas gemerkt in de buitenrit, of zoals sommige hier in het springen.
Een stevige buitenrit is zoveel anders als in een vlakke bak rijden, onregelmatige bodem, kuilen, putten, struiken en takken, plassen, zachte bodem, harde bodem, etc, etc denk dat vele het onderschatten hoe totaal anders een paard beweegt op z'n rit.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:30

Even snelle raad nodig. Kan ik nu al mn thermolaarzen aan?of loop ik dan voor banketstaaf nu omdat er geen sneeuw ligt?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:44

Tuurlijk joh, gewoon aantrekken! Heb jij het tenminste niet koud :) Mijn zusje draagt ze ook al en ik loop met beenwarmers bij de paarden.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:47

Bedankt voor je vlugge reactue. Doe ze gelijk aan!haha

jullie horen nog wel hoe de les is gegaan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:00

Ik loop er alweer een aantal weken mee rond.. :P ik kan vandaag niet naar Ginger, ik lig ziek op de bank.. :(

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:28

Wat fijn, Judith dat je een goede instructrice hebt die je hierbij kan helpen! Ik denk zeker dat bij een stabielere zit je minder onzeker bent. Dat gaat je vast vooruit helpen. En babystapjes zijn ook stapjes, dat is toch helemaal prima +:)+

Welkom, Bente! Lijkt me een prima plan om prive les te nemen voor je springangst. Zeker als je verder eigenlijk niet bang bent, moet het je vast gaan lukken om hier ook weer plezier in te krijgen :)

Beterschap, Cynthiaaapje :brr:

horselovee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:07

heyhey allemaal
ik heb het vooral als ik alleen een buitenrid ga maken en als er een bus of vrachtwagen ofzo langs komt dat mijn paard best gespannen is laatst ook alleen van een brommer dat zij er vandoor schoot
waarop ik dus ook gespannen ga zitten wat kan ik daar aan doen???
voorderest super lief als er iemand mee rijd en in de bak ook maar alleen dan is zij zo gespannen waardoor ik ook half ga gespannen zitten!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:19

nou, kom net van t paardje af. Ging heel goed. zou echt zo graag een keer willen dar iemand er foto's van maakt. Dan kan ik mijn verbeterpunten en alles zelf zien.
Rochelle haar zadel s dus opgevuld. Man,man, wat een vooruitgang. Zit zelf ook veel fijner er op nu
Al met al een geslaagd lesje.

Cynthia, beterschap!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:50

Bedankt voor de beterschapsberichtjes.

Horselove, kun je geen muziekje opzetten en meezingen?

Lies, fijn dat je les goed ging :D

horselovee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:43

hey Cynthiaaapje
ik zal het eens proberen maar wat kan ik misschien anders doen dat mijn paard
minder gespannen loopt of als ze ergens van schrikt dat ik dan ook gespannen ga ziten
ik heb namenlik ruim 4 weken geleden een aanvaring gehad dat er 5 brommers reden achter mijn paard en mijn paard die schoot er vandoor over een putdeksel bijna waardoor ik weinig nu naar buiten ga alleen zegmaar of wel buitenridjes doe maar dan gaat er iemand mee??

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:53

Lies, fijn dat je les goed ging :) en thermolaarzen kunnen best hoor, imo. Is koud zat :=

Angst voor springen, tsjah, daar probeer ik nu ook overheen te komen. Gisteren met mn andere paard, Dragan, gelest. Die is 4, en kent dus nog helemaal niks. Paar kruisjes gedaan waar ie nog stappend overheen komt. Nog was ik zenuwappig :o Maar n tegenstelling tot Prins, is Dragan heel stabiel, en weigerde hij geen enkele keer. Oke, hij laat de balken nog niet altijd liggen, maar voor mijn vertoruwen is het al heel goed dat ik nu een paard heb dat niet zo driftig doet :)

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:53

Ik zou mezelf leren zo snel mogelijk afstijgen, zodat je in een gespannen situatie kan afstappen (zowel in stap, draf en misschien zelfs in galop). Ook zou ik info opzoeken over de one-rein stop en deze aanleren.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 00:58

In mijn planning staat morgen het op en afstijgen en de one-rein-stop oefenen. Ik raad iedereen dit aan terwijl ik dit met Ginger nog nooit serieus heb gedaan.. :P En tussendoor lekker grondwerken enzo..

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 01:56

goed toppic, angst kan je namelijk behoorlijn in de weg zitten.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:00

Jeejjjj! Ik heb het gedaan! Heb vriendlief gister verteld dat ik ging rijden en hij me ging helpen :D dus vandaag Ginger opgezadeld, grondwerk gedaan en op gestapt, afgestapt, andere kant op en af gestapt en dat een aantal x. Op den duur blijven zitten en de one-rein-stop op beide kanten geoefend van uit stilstand. Toen al mn moed verzameld en vriendlief heeft Ginger aan de leadrope meegenomen door de bak heen met mij er op. Op den duur zelf hulpen geven en vriendlief enkel ondersteunende hulpen. Nog meer de noodstop en gewone halthouden geoefend en daarna zelfs los (met vriendlief ernaast). Na wat rondjes met hem er naast lopend gevraagd telkens meer afstand te nemen. En tot slot heb ik zelfs nog even los! gedraafd! en daarbij ook weer het halthouden en de noodstop geoefend.

Kortom een topdag!!! :D *\o/*

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:12

*\o/* Goed bezig Cynthiaapje!! Daar kun je trots op zijn. Nu lekker verder oefenen.

Ik heb net weer even bijgelezen, het gaat best hard hier!

Nog wel effe een reactie hierop...
Cynthiaaapje schreef:
Ik zou mezelf leren zo snel mogelijk afstijgen, zodat je in een gespannen situatie kan afstappen (zowel in stap, draf en misschien zelfs in galop). Ook zou ik info opzoeken over de one-rein stop en deze aanleren.

Door in een gespannen situatie af te stappen, los je in mijn ogen het probleem niet echt op. In ieder geval niet bij de meeste mensen die hier actief zijn. Ik lees vaak dat ruiters gespannen zijn als ze OP hun paard zitten en dat het prima gaat als ze ernaast staan. Voor deze ruiters is afstappen geen oplossing van het probleem, eerder ontwijken van het probleem. Dus voor die mensen is het juist belangrijk dat ze handigheidjes leren waardoor ze tijdens het rijden meer controle krijgen over hun paard (waardoor ook de angst af zal nemen).

Maar uiteraard is het wel handig te worden in het op en afstappen, want in een noodsituatie kan het wel degelijk nuttig zijn om snel naast je paard te staan. Dus het oefenen van de one-rein stop kan daarbij dus wel handig zijn!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 16:45

Cynthia en Dilan, thanks voor jullie reactie!

Maarre ik zie veeel positieve berichten hier. Ben daar heel bij mee voor jullie.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:50

Voor mij is het snel kunnen afstappen een stukje zekerheid. Stel ik kom ik een gevaarlijke situatie en het lukt niet om dat te paard te overwinnen dan stap ik "gewoon" af.

Verder ben ik vandaag heel erg trots!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:01

Cynthiaaapje, wat ontzettend goed van je *\o/* *\o/* *\o/*
Wat een goed gevoel zal dat geven zeg dat je jezelf zo hebt overwonnen +:)+ Nu lekker zo doorgaan, je kunt het dus gewoon!!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:08

Heb de eerste vijf minuten mijn vriend wel een beetje uitgekafferd en zelfs bijna gehuild :( was nogal gespannen. Tis maar goed dat hij me langer dan vandaag kent.. Vriendlief is ook zo'n schat! <3 Wil graag morgen weer, maar weet niet of ik dan tijd heb.. En vrijdag moet ik naar school mits het geen glad weer is..

Maar die smile is vandaag niet meer van mn gezicht af te krijgen.. :D

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:07

Je hebt gelijk ook: deze dag mag de smile blijven en morgen en overnorgen ook en daarna gewoon ook :D Ik herken je gevoel goed hoor. De eerste paar keer op Valco was ik zo nerveus dat ik echt heb zitten snauwen tegen manlief dat hij me NIET los mocht laten :o Fijn als je zo gesteund voelt, toch!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:25

Cynthia, wat goed dat je gereden hebt :D En lief van je vriend dat ie wilde helpen :)

Ik heb vandaag Dragan, de jongste van mn jongens, gereden. Was goed wakker, maar laat zich dan gelukkig nog goed rijden :) Prins heb ik gelongeerd. Vandaag en gister was ie aan de dubbele longe heel kalm en fijn om mee te werken (ondanks de kou), dus morgen ga ik er weer op :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 22:28

Succes morgen Dilan! Fijn dat het vandaag ook allemaal goed ging.