Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaikiemike

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:05

Volgens mij ligt het aan het weer ofzo, heb ook heerlijk gereden. Hij begint weer de oude te worden en wordt steeds soepeler in zijn lichaam en hierdoor ook beter voorwaarts. De tip van mijn linkerschouder loslaten werkt echt heel goed! Nu zelfs met instappen al linkerbuiging. *\o/*
Ook terug op adem gaat redelijk. Alleen naar/in halthouden heb ik kameel-effect. Wat doe ik dan verkeerd?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 09:33

ik kreeg de tip van kt dat als zij opkomt in halshouding ik dan door moest rijden dus een soort van schijnovergang. En ik moest iets meer aanhouden tijdens overgang.. ik gaf haar op kritiekpunt los... terwijl ze dat nog niet aan kan. Zodra suus met halthouden op komt draaf ik dus door. Dan heeft ze pech..
en ik ook :)

Gisteren ging het rijden veel beter! Suuske staat weer 3 uur per dag buiten... gaat dus top!
Ze is veel rustiger weer met rijden. Betekend dat ik een paard heb zonder schumacher effect :D

Gisteren geprut met het touwtje om middel gevoel om zo tempo te verlagen zonder dat ik aan de teugels zit. Ging iets beter, maar ik merk dat ik mijn benen wat afsteek naar voren als ik dat doe.
Daar gaan we morgen eens mee stoeien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:47

KT, leg mij de band om je middel en het touwtje aan je navel eens uit, als je wilt? Ik snap het geloof ik niet :?

Vegs vandaag aan de dubbellonge gehad, ik denk dat ik de pessoa ga verkopen....... want wat wás ze fijn, wat kan ik veel meer finetunen met de dubbellonge (en dan te bedenken dat ik er heus zo handig nog niet mee ben). Ze liep SUPER, kan niet anders zeggen. Vind dat ze met de dubbellonge ook veel sneller en fijner aanleuning zoekt, en heel fijn over de rug loopt....... overgangen vindt ze alleen nog erg moeilijk, overgangen naar een snellere gang niet, maar terug snapt ze niet zo goed, omdat ze de lijn achterlangs ervaart als een drijvende hulp (geen zweep nodig dus). Voordeel vind ik ook dat ik rechts en links snel kan afwisselen, en veel meer kan schakelen, omdat ik veel meer aan kan geven, plus dat mijn buitenlijn ook fijn werkt om achterhand en schouder te begrenzen, en ik dus veel makkelijker buiging kan vragen, met de pessoa naait ze er wat dat betreft tussenuit, en ik kan wel iets doen met zweep en longe, maar echt soepel gaat dat niet.......

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:10

Zondag voor 't laatst gereden, steeds baggerweer hier :( En omdat ik smelt van de regen en Suus heel boos wordt van wat voor water dan ook (behalve in de drinkbak...) hebben we dan altijd vrij. Erg jammer...
Zondag waaide het best hard en Suus was uiteraard wakkerder dan wakker :+ Dus ik had me al voorbereid op een ritje stuiteren, maar dat viel mee! Het eerste half uur had ze zoiets van: "ik ben vandaag een badkuip met een kamelennek, en wat ben jij?" en: "o dus jij denkt dat ik van loslaten ontspannen ga lopen? Nou, ik denk dat ik dan maar meteen de versnelling erin zet - houdoe tot straks..."
Ik weet niet meer precies wat ik gedaan heb - haar voornamelijk genegeerd volgens mij, maar opeens was het over en ging ze opeens heel erg op mij letten.... :? Toen zijn we heel leuk gaan oefenen met op zit tempo wisselen, stelling en slangevoltes rijden op het onverharde pad. Zo super!
Ze moest dus gewoon een beetje energie kwijt....

Ik las net de post van Yamcha, dubbele lijnen. Suus kent longeren niet zo goed, en ik ben er ook niet zo'n held in. Maar misschien is dubbele lijnen wel iets voor ons?

@Peetstap: zo super hoe jij je manegelessen invult! Op mijn oude manege was kregen we ook wel wat vrijheid, maar jouw instructrice lijkt me echt super! Maar inderdaad het is zo dat je eigenlijk met elke les weer bijna bij nul begint. Is leasen niet iets voor jou? Als dat tenminste mogelijk is op jouw manege. En buitenritje met hemelvaart..... *\o/* Ik bestel vast mooi weer voor je!

KT touwtje aan je navel die je achteruit trekt. Die gaan we proberen!

Alle anderen: wat leuk, al die positieve verhalen! Wat hebben we toch superknollies.... <3

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:05

hoi ik ga proberen het verschil in de twee te omschrijven.
het 'touwtje'aan je navel maakt je bewust van je binnenste buikspier, de diepe. op het moment dat je die aanspant krijg je wat yamcha omschreef, dat daar bij yamcha het paard bij terugkwam komt [vermoed ik] dat ze ook de ademhaling vasthield [kan dat yamcha?]
bij het andere voorbeeld wil ik dat je het gevoel nabootst dat je lichaam vanuit je bekken even of desnoods wat langer niet meer mee naar voren beweegt,op het moment dat je wil dat je paard terugkomt in tempo.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:08

*spiekt even om het hoekje* Hallo :wave:
Wil even melden dat wie dit leuk lijkt er 18 mei een cursus 'Buiten rijden' wordt georganiseerd in Ruinen (Dr). Geheel GRATIS.
Corine Vogelaar organiseert deze cursus die jarenlang samen heeft gewerkt met Emiel Voest.
Absolute aanrader. Ze heeft al bergen mensen van hun angst voor paarden en paardrijden afgeholpen.
Dus voor wie het leuk lijkt en tijd heeft...... :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 22:19

oehh is leuk! maar rij de rit voor kinderkanker hier in de regio... klasgenootje van mn dochter is dit jaar aan kanker overleden en deze rit is voor hem[ zijn nagedachtenis] georganiseerd, ik begeleid mn dochter en een ander klasgenootje. dus ik doe wel buiterijden dan maar met een andere lading...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:12

Sabm, bedankt voor je tip! Ga het proberen.
Vandaag eindelijk met eigen zadel gereden, ging van geen meter. Ik was onrustig, hierdoor paard onrustig en ik zat niet lekker (volgens mij zijn mijn billen gegroeid ofzo..). Morgen nieuwe dag, nieuwe kansen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 22:24

Waar zitten jullie met je ademhaling als je onderste buikspieren aanspant (touwtje > navel) want ik ga dan automatisch hoger adem halen en das nie goed volgens mij.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:19

ja klopt, dat voel ik ook hoor, maar het is aanspannen en meteen weer los he? dus niet vasthouden die buik maar op je uitademen aanspannen, en ook niet krachtig\krampachtig..

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 04:42

*levensteken uit venlo* Ik lees met jullie mee hoor :D Leuk de positieve berischten van iedereen die fijn rijdt.
Heel herkenbaar SabM de oefeningen van KT :j

Ik heb het even niet zo goed zitten, en het lukt me niet om meer met de paardjes te doen dan ze te voeren en op/van de wei en zo. :( Rotdagen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:36

ohw, dat is vervelend safiera, ik denk dat iedereen met eigen paarden dat wel herkent , af en toe is het zo druk met allerlei dingen dat je niet aan rijden toekomt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 07:55

knollentuin schreef:
hoi ik ga proberen het verschil in de twee te omschrijven.
het 'touwtje'aan je navel maakt je bewust van je binnenste buikspier, de diepe. op het moment dat je die aanspant krijg je wat yamcha omschreef, dat daar bij yamcha het paard bij terugkwam komt [vermoed ik] dat ze ook de ademhaling vasthield [kan dat yamcha?]
bij het andere voorbeeld wil ik dat je het gevoel nabootst dat je lichaam vanuit je bekken even of desnoods wat langer niet meer mee naar voren beweegt,op het moment dat je wil dat je paard terugkomt in tempo.

*snapt het nu*
En KT, als ik mijn adem vasthou, gaat Vegs op standje HEET!!! en dan racen, dus nah, denk niet dat het dat was, denk dat ik de hulp een beetje te groot gaf :j
Bij Vegs moet je erg doseren, zeg maar, anders krijg je een veel grotere reactie dan je wilt :')

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 21:36

knollentuin schreef:
ja klopt, dat voel ik ook hoor, maar het is aanspannen en meteen weer los he? dus niet vasthouden die buik maar op je uitademen aanspannen, en ook niet krachtig\krampachtig..
oef... op het uitademen je buikspieren aanspannen ?, das wat tegennatuurlijk voor me :D
Das op adem ontspannen > relax en op buik inspannen zeg maar, ga es droog oefenen op het balletje.

Maar we zitten effe over verschillende dingen te praten vrees ik.
Jij bedoelt bovenstaande move om te vertragen, ik bedoel je buikspieren gebruiken om puur je zit ermee te verbeteren.
En dan kom ik dat adem "probleem" tegen, als je wilt inademen op je buik zitten de aangespannen buikspieren in de weg.
span je echter buikspieren aan en ga je op longen inademen dan ondersteund het elkaar, gaan je schouders naar achteren wordt je "langer" en "trotser"
Ik vindt het effe verwarrend zo met de zitles info erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:02

Nee, want dan ga je hoog ademen en dat willen we niet :n

Als je diep, echt goed diep uitademt, spannen die spieren heel makelijk aan om het laatste beetje lucht er uit te krijgen, je moet zeg maar je buikspieren bewegen, en ademen in het ritme van het paard, en zodoende heb je gelijk tempocontrole. Althans, kwam ik vandaag achter :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:24

ademen in het ritme van je paard? Dan zit ik straks te hyperventileren. :Y)

Ik ga morgen weer op ponylief rijden en pony is behoorlijk flegmatiek en afgestompt. Heeft jaren als manegepony gefungeerd en het is voor mij heel erg wennen dat ik d'r voorwaarts moet houden in plaats van terug zoals bij paardlief. Hoe kan ik dit met behulp van m'n zit het best aanpakken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 22:32

probeer heel consequent te zijn met je been. been is reactie,
je hebt je been aan je paard liggen zonder druk, als je iets drukt is dat je hulp -geen reactie is je been iets verplaatsen naar achter en dan wil je echt reactie. krijg je die niet dan een tik met je zweep of spoor. en dan moet ie echt reageren.. als je de reactie hebt ga je weer terug naar je kleine hulp, altijd terug naar je kleine hulp. en niet elke pas automatisch drijven

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 10:49

Hallo :wave: , ik lees al een tijdje mee. En heb toen in het vorige topic toen wat gevraagd over het trekken van het hoofd.
Kreeg toen als antwoord ademen door je handen.
En ik ben er nu al een tijdje mee bezig.
En ik moet zeggen dat het me best wel heeft geholpen.
Ik vind dit topic zeer interessant. Omdat ik nog niet op een hoog niveau rijd en echt bezig ben met de basis.
Alleen heb ik nu een ander probleem.
Mijn verzorgpony is erg aan het been. En waneer je gaat drijven gaat ze ook meteen draven.
Alleen dan gaat ze in een soort van sukkel drafje. Dus dan drijf ik nog een keer om en wat snellere draf te hebben en dan zit ze meteen in galop.
Hoe zouden jullie dit oplossen ?
gr Monika.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:41

Heb ik na vier jaar mijn sperriem weer eens uit de kast gehaald... zo'n ding heeft toch wel nut!

Afbeelding

:j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:34

Haha, appelmoes ;) Hoe ging het op de sidepull?

Wat vinden jullie hier trouwens van Totilas? Zag zojuist het filmpje via de nieuwspagina. Vind het een prachtbeest, mooie piaffe en passage imo! Liet zich mooi zien, ging ook echt zitten en het zag er voor een bijna-leek zoals ik goed uit. Vond de draf echter heel erg... tja, hoe zeg je dat? Overdreven? Te veel voorbeen? Achter wat te weinig mee lijkt te komen? Ze zullen er wel verstand van hebben in de jury daar,
commentator was ook erg enthausiast. Maar zo draven hoeft van mij niet. Zie liever een spectaculair achterbeen!
De galopwissels, en zeker om de pas vind ik dan wel echt mooi om te zien. Alleen zwaait hij opvallend met zijn staart, toch lichtelijk irritatie?
Ben benieuwd hoe jullie het zien!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 10:44

Ik ben het wel met je eens Safiera. Vooral die staart, daar kan ik me zó aan ergeren, dan zie je van die kwispelende paarden in van die filmpjes :\ Ik ga mezelf hier niet populair mee maken, maar ik vind Totilas fijner lopen bij MAR dan bij Edward.

Edit: ik zit nu net de proef te kijken, en ik vind het kwispelen heel erg meevallen..? :o Ik vind het er heel netjes uitzien!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:27

Appelmoes_11 schreef:
Heb ik na vier jaar mijn sperriem weer eens uit de kast gehaald... zo'n ding heeft toch wel nut!

:j
leg es uit, kan je niet goed volgen met de foto erbij :D en ben niet blond maar aardig grijs.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:36

De sperriem zit gewoon aan de neusriem, hoor! := is het riempje onderaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:48

Appelmoes, geweldig!

Ik heb het lusje voor de sperriem van mijn hoofdstel af laten halen. Nu heb ik er 2 met een hoge neusriem.

Zal het fimpje van Toot zo eens gaan kijken. Eerst tosti's voor mijn lief.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:03

:)* jullie weer lol.... met bitloos.... eerst maar koffie dan.
Met de koffie op.. : http://www.bokt.nl/wiki/Hoofdstel ik heb er nog steeds geen plaatje bij wat je bedoelt met de sperriem op jou foto... ?