Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:07

Ik heb echt nachtmerries van vastgebonden paarden die hun nek breken met longeren....en ik weet wel dat de meeste paarden gewoon kunnen lopen hoor maar Alf voert dit soort acties uit:

En als je dan vastgebonden zit, gaat dat niet goed is mijn ervaring en tot nu toe leverde dat alleen maar kapotte spullen op want hij trekt echt letterlijk alles aan gort maar dus ook zijn eigen smoeltje......ik ben er daarom mee gestopt.

Als ik het echt nodig vind dat ie laag loopt met longeren, haal ik de longeerlijn door een bitring en daarna maak ik m tussen zijn benen vast, dan heb ik altijd speling voor als ie ervan tussen schiet.

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:07

Vegs en ik hebben een nieuw HAW- topic: [RT-HAW] Vegs en ik in de sneeuw

Daffodil, volgens mij heb ik dat filmpje van jou al eens ergens anders gezien, ik vind hem erg grappig :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:10

Zou kunnen, ik heb wel vaker filmpjes geplaatst vooral sinds die mini erbij is, ding is zo grappig. Maar het geeft wel aan waarom ik dus absoluut niets vastzet met longeren. En ja het is een stukje onopgevoed paard maar jemig zeg dat is wel zo ongeveer het enige wat er net niet helemaal ingestampt is bij hem.....ik neem het voor lief :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:13

Het is een lekker ding :D

Bedankt voor je commentaar btw. Maar daar komen geen foto's van op Bokt hoor, als een zoutzak zitten, dat ziet er niet uit, maar ik ga er wel mee oefenen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:15

Dat doet Beeb ook Daf. Daarom zit alles heel los en is het meer tussen de oren werk, dan vastbinden _O-

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:16

Neejjj zulke foto's wil je ook niet op bokt hahaha, ik heb ze maar daar wordt niemand blij van hahaha!

Maar het werkt echt!

Lachen he Merel, zulke fratsen, ach als dat het enige is.....hij doet gelukkig echt nooit onder het zadel en daar ben ik al heel blij mee. En ik denk ook dat, doordat ik m regelmatig laat freewheelen, dat ie het daarom niet onder het zadel doet!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:27

ik heb maar heel even o te reageren, maar even naar blijheid toe: waarom juist niet in de ondergelopen longeercirkel? super work-out juist :j ik denk dat je paard door de weerstand van het water veel beter de benen op gaat tillen en door dat extra werk juist mooi zn lichaam gebruiken gaat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:30

Ik ga ook wel eens expres in de ondergelopen longeerbak :j Hoewel hij hier nooit nat is := Maar vroeger deed ik dat wel vaker, kortte alleen de sessie dan wat in.

@ Daf: :j idd daarom laat ik Beeb ook regelmatig freewheelen! Heerlijk!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:35

knollentuin schreef:
ik heb maar heel even o te reageren, maar even naar blijheid toe: waarom juist niet in de ondergelopen longeercirkel? super work-out juist :j ik denk dat je paard door de weerstand van het water veel beter de benen op gaat tillen en door dat extra werk juist mooi zn lichaam gebruiken gaat

Ook ik vind het niet een slecht om een paard in een nattere bak te trainen/longeren. Wel vind ik dat je er dan wel goed rekening mee moet houden dat het zwaarder is en als ze het niet gewent zijn zeker niet te lang doen.
Al moet ik zeggen dat ik nu met mijn witje met die pees ook wel erg voorzichtig ben. Als mijn bak te nat is stap ik er wel in maar draven nog niet, dat komt wel weer als die pees sterker is.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 16:39

Met peestoestanden zou ik het ook niet doen nee, maar verder geef ik er niet zoveel om dat een bak wat zwaarder is hoor, beetje sjouwen kan geen kwaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:54

@Knollentuin: Omdat daar nog ijs in lag :) Er stond water in voor het ging vriezen, dus het duurt een tijdje voor echt alles weggedooid is.
Vind het inderdaad goeie training, en neem het als hij weer ijsvrij is zeker ook mee :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:56

Wat een schattig filmpje Daffodil. Leuk paard is Alf. Wat een boef kan het zijn.

Ik ga vandaag weer naar de binnenbak. Ik kan meerijden met de staleigenaresse. Ze hebben een B-vrachtwagentje. Haar dochter heeft les in de binnenbak, dus ze ging toch al. Ik heb gevraagd of ik mee mocht rijden en dat kon :)

Ik wilde hier even terugkomen op de foto's van Yamcha en Vegs. Dat van die gestrekte armen herken ik wel, zo heb ik ook een tijd gereden bij mijn vorige paard. Die werd zo soms zo zwaar van voren, dat ik het niet redde. Ze was al zo mega voorwaarts (te zelfs), dat ik niet nog meer kon bij drijven. Ze knalde haar volle gewicht in mijn handen. Toen ik later meer vanuit de ontspanning bij mezelf ging werken, ging het beter. We hebben eerst het enorme voorwaarts van mijn merrie eraf gehaald, tot een tempo wat we beide konden volgen. Ik moest hierbij heel streng zijn. Onder me weg schieten was direct een overgang terug. Veel achterwaarts en van daaruit weer aandraven. Zo ging achter meer aan het werk en werd ze van voren veel lichter.
Nu lees ik bij Yamcha dat ze meer moet opvangen. Ik ben iemand die zich daar een beeld bij moet vormen.
Kan iemand me beeldend uitleggen wat daarmee bedoeld wordt?
Verder ben je goed bezig hoor Yamcha. Je neemt rustig de tijd om alles te leren en je verder te ontwikkelen. Je staat open voor feedback en probeert dit ook mee te nemen. Dat is een hele goede instelling.

Afgelopen zondag stond er in de binnenbak ook een bekend persoon uit de paardenwereld les te geven. Menn..ik ben zo geschrokken wat ik daar hoorde, pff. Het was schreeuwen, afzeiken, alle fouten dingen enorm vergroten en goede dingen niet benoemen. De paarden werden bij de teugel gepakt door de lesgever en moesten wijken, terwijl de zweep er tegen gekletst werd. De ruiters zaten helemaal verstijfd op hun paard.
Zo wordt er bij ons dus veel les gegeven en dat past niet bij mij. Ik ben al een poos op zoek naar iemand in de buurt die me vriendelijk les kan geven, naast mijn andere juffie. Maar dit bevestigt maar weer eens waarom ik bij mijn huidige juffie terecht ben gekomen, alleen is dat praktisch gezien gewoon niet altijd haalbaar vanwege de reisafstand.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:00

Ik ga zo de foto's van Yamcha even bekijken.

ankem: veel plezier en succes in de binnenbak!
En ja, heel herkenbaar van die instructie...

Ik ben gister zo ontzettend boos geworden op Jim :o
Was ineens zo klaar met dat gezeik en gemiep en aanstelleritis.
Hij deed precies hetzelfde als zaterdag, maar dan thuis. :roll:
Ik stond op te zadelen in stal en toen gingen de buurpaarden aan de kletter. Dat hoorde Jim en was meteen druk.
Hangen, slaan, enz.
Dus ik heb eerst gebruld, tik verkocht, maar hij reageerde gewoon niet.
Toen ben ik zo ontzettend boos geworden. Heb het zadel er afgehaald (wat amper ging, zo druk was hij), halster losgeklikt en hem de bak in gejaagd. Als-ie dan wil rennen, dan gaat-ie maar rennen.
En toen heb ik er met een zweep achteraan gejaagd. Blijkbaar straalde ik zoveel boze vibes uit dat-ie bleef rennen zodra ik in de buurt kwam.
Denk dat alle frustratie er van afgelopen weekend bij mij een beetje uitkwam.

Toen even zennnnn en hem weer gepakt, meegevoerd naar stal en alsnog opgezadeld. Hij liep al passagerend mee de bak in. Ik ben er op gegaan en heb hem flink aan het werk gezet.
Klaar met dat gedonder.
Ik was het ineens zo zat, dat aanstellerige gedrag. Idioot.
En toen was ie zo mak als een lammetje. Mijn grens was even bereikt :o
Ik heb hem uiteraard wel eerlijk gereden, maar wel heel streng. Geen ruimte voor eigen initiatieven.

Achteraf dacht ik: misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord. Maar ik was er zó klaar mee.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:01

Jemig Ankem, dat klinkt niet best.....maar ook ik heb ervaring met een "naam" in de paardenwereld die mij en mijn paard een best eind richting de afgrond geholpen heeft. Jammer is dat he.....

Ik heb gisteren gereden en ik zat er niet goed in/op, het is maar hoe je het bekijkt. Op de helft heb ik al mijn irritaties geprobeerd los te laten en alleen simpelweg te draven en hand voor en stil te houden, gekke Alf liet gelijk los en liep lekker......hoe bedoel je bevestiging dat je het daarvoor dus blijkbaar niet goed deed. Mijn hoofd zit ook een beetje vol op het moment en dat merkt ie gelijk!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:10

Paarden merken direct hoe je pet die dag staat. Je hoeft je absoluut niet anders voor te doen, dan dat je bent.
Amanda heeft even duidelijk de leiderschapsrol op zich genomen en Daffodil heeft lekker alles losgelaten.
Daffodil ik las eerder dat jij ook hapto hebt. Die dingen kun je ook goed gebruiken tijdens het paardrijden. Dat helpt mij enorm om weer ontspannen van het paard te komen. Mijn valkuil is wel eens dat ik dan teveel in mezelf keer en wat te passief ga rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:16

Ja ik loop inmiddels al bijna drie jaar bij haar, ben daar terechtgekomen omdat ik helemaal wanhopig was vanwege lichamelijke klachten. Was ook zo ongeveer failliet vanwege wekelijkse bezoeken aan de chiropractor enzo.....los van dat zij me helpt om lichamelijk op orde te blijven, werkt ze uiteraard ook geestelijk door en dat helpt. Ik heb daar in mijn werk ook giga profijt van, waar ik vroeger zou ontploffen en iemand genadeloos verrot zou schelden, win ik het nu door rustig te blijven en mijn argumenten op tafel te leggen!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:30

oh herkenbaar Amanda. Mss idd niet pedagogisch verantwoord maar soms is het nodig.
Ik merk dat ik met suuske ook soms echt streng moet zijn. Vorige week hebben we met les suus meer laten lopen. Meer haar voorwaartse drang gebruiken. Nou dat heb ik nu ook nog door. suus is een en al turbo en dram. Ze wil niet echt luisteren. Gisteren had ik klote dag op werk en eigenlijk ook waardeloos nieuws over zadel. dus ik zat iets wat overvol op paard. Niet gefrustreerd maar eerder passief... Nou dat heb ik geweten. Bepke dacht dat ze vrije hand had en ging lekker groot draven en hard en whoep... proberen te bokken. Dus ben streng geworden. hand op plaatst houden en jammer dan suuske huppel maar een eind heen. Ze heeft nog wat gesparteld en geprobeerd maar na kwartier gaf ze op en was ze met mij bezig en goed aan het werk. Lekker was dat. Voelde goed en zelfs inzet schoudervoor links om ging makkelijk.
Knapperd!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:33

Oef lees nu pas je verhaal Amanda maar ik heb daar wel een beetje moeite mee, ik denk ook niet dat het bij paarden zo werkt dat je ze genadeloos te grazen neemt zodat "ze het de volgende keer wel weten". Bij ons op stal is er ook zo een die in het begin haar onmacht afreageerde op haar paard zodat ie ervan zou leren. Wat ie ervan geleerd heeft, is kopschuw zijn, genadeloos aan de hol gaan met longeren en precies weten waar en wanneer hij ervan tussen kan gaan.....ik ben er geen voorstander van! Ik snap wel dat het soms uit je tenen komt, dat heb ik ook wel eens gehad maar of je paard er nu beter van wordt, daar heb ik mijn twijfels over.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:41

daffodil schreef:
Ja ik loop inmiddels al bijna drie jaar bij haar, ben daar terechtgekomen omdat ik helemaal wanhopig was vanwege lichamelijke klachten. Was ook zo ongeveer failliet vanwege wekelijkse bezoeken aan de chiropractor enzo.....los van dat zij me helpt om lichamelijk op orde te blijven, werkt ze uiteraard ook geestelijk door en dat helpt. Ik heb daar in mijn werk ook giga profijt van, waar ik vroeger zou ontploffen en iemand genadeloos verrot zou schelden, win ik het nu door rustig te blijven en mijn argumenten op tafel te leggen!

Ik ben vorig jaar er mee gestart, tijdens een hele moeilijke periode in mijn leven.
Mijn instructrice is tevens haptotherapeut en ik heb haar toen gevraagd of ze me ook haptotherapie wilde geven. We zijn vorig jaar heel intensief aan de slag geweest. Ik merk zelf ook dat ik enorm ben gegroeid, op alle vlakken.
Dat kunnen ontploffen om het minste herken ik ook, maar dat is bij ook enorm veranderd sinds de hapto. Ik ben weer baas over mijn eigen emoties, ik durf moeilijke dingen weer aan te gaan, ipv te ontwijken. Ik voel mijn lijf weer en kan ook beter bepalen wanneer ik ergens vast zet. Ik kan beter met de stress omgaan die mijn werk met zich mee brengt. Kortom een heel ander mens.

Nog wat anders:
Ik ben afgelopen zondag bezig geweest met het openen van mijn heupen tijdens het rijden. Ik heb twee dagen serieuze spierpijn gehad aan de binnen/achterkant van mijn dijbeen. Correspondeert dat met elkaar?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:44

Ik ben normaal ook niet zo. :n
Ben er zelfs op tegen. En onmacht was het niet echt. Ik was echt boos. Hij is alweer een tijdje mijn grens aan het opzoeken en blijkbaar ben ik dus te soft geweest. Geen idee.
Maar hij komt steeds in mijn persoonlijke ruimte en gister werd dat gewoon gevaarlijk met slaan.
Ik heb echt uit emotie gereageerd en ben er ook echt niet trots op.
Heb hem overigens niet een uur doelloos rondgejaagd, lens geslagen en vervolgens nog een uur in het zweet gewerkt hoor.
Even een paar rondjes laten rennen (staart erop, snuiven en flink gek doen) en ik heb er boos achteraan gelopen. Als ik er meteen op was gestapt waren er ongelukken gebeurd denk ik. Zo kon hij zich even uitleven en zo kon ik ook even mijn frustratie eruit lopen.
Daarna gepakt, opgezadeld en nog 20 minuten gereden. En ook gewoon uitgebreid beloond omdat hij toen wel braaf was en goed zijn best deed.
Als het goed gaat kan ik mijn boze gevoel ook meteen loslaten, ik blijf niet sudderen zeg maar.

Ankem: bij mij wel. Loslaten kan soms meer spierpijn opleveren dan vasthouden zeg maar.
Je gebruikt je spieren op een andere manier. Dus ja, dat kan heel goed daardoor komen :j

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:52

Ik lees nog steeds mee hoor! Haha. Het gaat zo vlot, dan kom ik er haast niet aan toe om te reageren.

Yamcha, leuk om je topic te zien :j Ik ga geen commentaar geven. Daar weet ik veel te weinig voor ;)

Amanda, ik herken dat wel hoor die frustratie. Ik heb dan echt het idee dat ik ga ontploffen. Gelukkig weet ik dat nu aardig af te laten vloeien maar voorheen kon ik echt verschrikkelijk boos worden :=
Maar ik denk dat de manier waarop jij het hebt aangepakt helemaal zo slecht niet is hoor. Je mag prima boos worden, zolang je maar wel eerlijk blijft en niet je paard lens schopt ;)

Daffodil, wat een heerrrrlijk paard heb je! Ik vind hem echt heel erg leuk :j

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:52

Ik had in zo'n geval even de longe eraan geknoopt en het paard gecontroleerd zijn energie wat laten indammen.

Loslaten kan zeker voor spierpijn zorgen :j

Veel plezier vandaag Ankem. Hopen op een ritje zonder karretjes! Chee is trouwens sulkyproof! Daar liep tie van de week gewoon langs terwijl ze aan het mennen waren. En het was zelfs in de kleine baan. Ik denk omdat er een shet voor liep. Daar is tie fan van!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:55

Dan heeft Chee dat niet van zijn moeder, hahaha!
We gaan het wel zien, ze gaat er maar aan wennen hoor. Op buitenrit geeft ze nergens om en dan om een karretje in de binnenbak? Gek paard.
Als ze het vrachtwagentje net zo vlot oploopt, als ze met de trailer doet, dan komt het helemaal goed. Wat een verademing is dat zeg ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:56

Ik gok dat ze erin holt. Eruit wel er goed naast blijven :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:00

Longeren werkt op zo'n moment alleen maar averechts bij Jim :j
Dan kan ik hem beter in alle vrijheid laten lopen.
Heb dat 1x aan de longeerlijn gedaan (even ergste energie eruit laten lopen) en toen trok hij zich los, draaide en bokte zich vast, enz.
Dus los is iets veiliger :j

Ik ontplof zelden. Ben wel eens geirriteerd, maar zoek dan altijd uit waarom hij zo reageert en ik zo geïrriteerd raak.
Maar nu... Ik was er helemaal klaar mee. Aanstelleritis mag best even als iets spannend is. Maar geen gemiep op eigen terrein terwijl er paarden iets doen die hij 24/7 ziet en wel vaker even uit hun dak gaan.
En zeker toen ik een achterbeen voorbij zag vliegen...