Ik heb ook jaren gehoord dat kneden en aansporen de oplossing is .... DUS NIET
je moet de rug en nekspieren ontspannen dit lukt alleen met een gedreven achterhand. Om je paard zijn spieren te ontspannen is figuren rijden zeer toepasselijk. Slangenvoltes, het vergroten van een volte of cirkel. schouderbinnewaarts.
Je moet je paard kunnen beheersen van top tot teen. Eerst strek oefeningen in stap waarbij je probeert het hoofd van je paard goed naar beneden te drijven . Hij moet dan wel tempo houden. vaak zie ik op mijn manége dat de mensen gewoon domweg hun paard langere teugels geven en zo hun paard opwarmen. Je moet ook tempo wisselingen rijden waarbij je paard zijn hoofd nog alstijd strekt op een onstapennen neutrale manier.
rij zo een toertje de piste rond en beloon het paard dan.
Dit doe je in stap draf en galop. in draf kun je ook diagonalen rijden in uitgestrekte draf met een uitgestrekte hals. deze oefeningen doen we altijd voor de wedstrijd.
Als je paardje goed onspannen is zal hij uit nature wat ronder gaan lopen. beloon dit heel uitbundig.
ik heb nog één belangrijke tip als een paard goed uit de achterhand galopeert zal het voelen alsof je bergop galopeert
( ik weet niet of deze tip al is vermeld zo ja herhaal ik het even

)
groetjes