kobuss1 schreef:@ eefske: hoe heb je dat gedaan?? halthouden terwijl je er aan dacht?? Mijn dame loopt er gewoon doorheen op sommige dagen, (soms ook weer niet) ik oefen het veel met r, maar eer ze stil staat is ze helemaal scheef ingeparkeerdstaan we dwars op de hoefslag. Als ze eerst maar stilstaat denk ik dan...! De rest komt later! Terwijl op de grond los en aan touwtje doet ze het echt heel keurig!!
![]()
Verder zal ik eens tijd moeten nemen om dit hele topic door te spitten.
En mijn "juf" helpt me ook heel goed hoor, maar vind het leuk om hier evt ook nog tips&trucs op te vangen!
Nou. Het ging meer per ongeluk

Mevrouw bij mij eerst ook echt gewoon doorbanjeren. En ik heb het nu heel veel geoefend met gewoon lichte druk op de teugels en dan op beide teugels even veel druk zodat ze niet naar links of rechts zou gaan. En soms betekende dat dat ze rechtdoor liep totdat er een boom/hekje/watdanook was en ze wel moest stoppen (omdat ik haar tussen m'n 'muurtjes' hield). Dat was voor mij heel belangrijk, zorgen dat ze iig recht blijft en niet naar links of rechts kan uitwijken. En langzaam kon ik steeds minder teugeldruk gebruiken en puur op zit en ademhaling terug. En gisteravond was het dus zo dat ik dacht aan: 'ik ga zo halthouden' en blijkbaar dan al iets veranderde in mijn zit waardoor mevrouw dacht: 'Ja, ik moet weer stilstaan.' De eerste keer schrok ik er van