Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:44

kobuss1 schreef:
@ eefske: hoe heb je dat gedaan?? halthouden terwijl je er aan dacht?? Mijn dame loopt er gewoon doorheen op sommige dagen, (soms ook weer niet) ik oefen het veel met r, maar eer ze stil staat is ze helemaal scheef ingeparkeerd :o staan we dwars op de hoefslag. Als ze eerst maar stilstaat denk ik dan...! De rest komt later! Terwijl op de grond los en aan touwtje doet ze het echt heel keurig!! +:)+

Verder zal ik eens tijd moeten nemen om dit hele topic door te spitten := .

En mijn "juf" helpt me ook heel goed hoor, maar vind het leuk om hier evt ook nog tips&trucs op te vangen!

Nou. Het ging meer per ongeluk :+
Mevrouw bij mij eerst ook echt gewoon doorbanjeren. En ik heb het nu heel veel geoefend met gewoon lichte druk op de teugels en dan op beide teugels even veel druk zodat ze niet naar links of rechts zou gaan. En soms betekende dat dat ze rechtdoor liep totdat er een boom/hekje/watdanook was en ze wel moest stoppen (omdat ik haar tussen m'n 'muurtjes' hield). Dat was voor mij heel belangrijk, zorgen dat ze iig recht blijft en niet naar links of rechts kan uitwijken. En langzaam kon ik steeds minder teugeldruk gebruiken en puur op zit en ademhaling terug. En gisteravond was het dus zo dat ik dacht aan: 'ik ga zo halthouden' en blijkbaar dan al iets veranderde in mijn zit waardoor mevrouw dacht: 'Ja, ik moet weer stilstaan.' De eerste keer schrok ik er van :Y)

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:24

eefske, het geheim zit em erin dat je compleet ontspant op het moment dat je uitademd het verhaal dat jij schetst gaaft mij het beeld erbij dat het paard tegen je hand aan blijft duwen en door blijft drukken in de stap jouw weerstand wordt groter en het paard loopt nog meer door. ga t nog eens doen en laat eens volkomen onverwacht je teugels los moet je eens zien dat er dan gebeurd ;ik hoor t graag!

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:24

Ik ga het vanmiddag meteen proberen en laat het je weten ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:22

Halthouden moeten wij ook nog aan werken, fax stopt tegenwoordig op ho en de zithulp maar blijft niet nageeflijk. Maar daar zijn we ook nog niet echt mee bezig, ik pak het af en toe mee maar er echt aan werken doen we niet. Eerst maar de ontspanning bevestigen.

Vanmiddag gereden, ik denk dat hij nog spierpijn had van woensdag. De les was vrij zwaar en vandaag ging hij vooral erg snel := De laatste 5 minuutjes ging hij pas ontspannen en toen ben ik gestopt, het was goed :) Ik heb denk ik een drie kwartier gereden in totaal. De combinatie van iets heter zijn en spierpijn kan ik nog niet omzetten, werkpunt dus :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:23

Mijn zitbal is binnen. Ik zal hem straks even van lucht voorzien. Verder ga ik morgen kijken :D ik houd jullie op de hoogte.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:26

Eefske gefeliciteerd

Bromfiets aan het werk te paard :)

Ankem, ben benieuwd wat je van de bal vindt. Of je er goede oefeningen op kan doen etc.

Ik ben even 2 weken paardloos (ben voor mijn werk weg) en ben pas op de helft. Zzzuchhttt....

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:55

Gooya, dankjewel! :D

Knollentuin, ik wilde het proberen gisteren maar ik heb geen een keer een gevecht moeten hebben om stil te staan. Ze pakte het weer geweldig op. Heerlijk als je zo tevreden afstapt.

En de pony die ik ook rijd was hoefbevangen en die loopt ook weer goed dus dat was dubbel feest! :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:42

*\o/* fijne berichten eefske

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:03

Eefske gefeliciteerd, dubbel gefeliciteerd !

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:04

Gefeliciteerd met je verjaardag eefske en ook gefeliciteerd met dat het zo goed gaat :D

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:30

Eefske gefeliciteerd. Waar is de taart?

Even een gewetensvraag. Ik ben op zoek naar een nieuw ( gebruikt) zadel. Ik heb een stubben, maar nu ik steeds meer op zit rijd, heb ik echt de blaren op mijn puntje puntje staan :o Dat wordt hem dus niet.
Nu zit ik met een dilemma. Als ik ga voor het optimale rijden dan kies je voor een zadel met een minder gedwongen zit. Maar nu ben ik inmiddels 43, en ik merk dat mijn reactievermogen toch wat minder wordt, en ik er sneller afrol en dat terwijl mijn gestel dit minder kan hebben. En wat ik wil is dat ik ook gewoon lekker wat rond kan sturen, terwijl ik stevig zit. En kijk, als je 20 bent, dan ben je natuurlijk nog veel leerbaarder, is je lijf iig veel leerbaarder dan als je 40+ bent. Als ik om advies vraag aan mijn instructrice, dan kiest ze voor een kieffer, rossner of Daleman ( dressuur) maar als ik leeftijd genoten vraag dan zeggen ze uit ervaring; diepe zit, veel wrong, want dat reactievermogen wordt eerder beroerder dan beter, en veiligheid voor alles. Zucht en wat moet ik nu? Willen jullie, evt in pb -misschien is deze vraag wel off topic :\ - jullie zadelkeuze motiveren. Ik hoop zo voldoende wijsheid bijeen te sprokkelen om tot een goede keuze te komen. Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:30

Yamcha schreef:
Amanda schreef:
En waarom zit jij er lekker op (diepe zit, wrongen, zweetbladen)? En waarom ligt het goed (kussens, tussenkanaal, vorm boom)?

Kieffer Wien heeft een anatomisch diepe zit, wat erop neerkomt, dat je wel stevig in het zadel zit, maar niet gedwongen, en zo voelt het ook niet. Zadel heeft iets wrong, maar absoluut veel te weinig om dwingend te kunnen zijn. Het is meer zo, dat anders zitten dan ideaal zou zijn minder comfortabel is, dan wanneer je correct zit. Ik ben ook van mening, dat de mensen die klagen dat Kieffer zo hard is, niet goed zitten, of teveel op hun doos, want als je correct zit, is hij heel prettig, en vind ik hem echt niet hard. Ik heb gekozen voor een 17 inch (hij zit tussen 16,5 en 17 in) klein, kort zadeltje dus. Ik ben ook maar een klein en dun mensje, een 17,5 vind ik al wat ruim, en 18 inch is echt veel te groot voor mij, 18,5 zwem ik in.

Waarom het goed ligt: Sowieso omdat het een kort zadeltje is. Vegs heeft eigenlijk maar weinig ruimte voor een zadel op haar rug, ze is niet echt langgelijnd, wel hoog op de benen, maar niet lang in het lijf. Haar schouderpartij is goed ontwikkeld, mooie schuingeplaatste schouder, redelijk lange schoft, niet hoog, wel lang. Ze heeft dus veel schoudervrijheid nodig, een kort zadel met voldoende ruimte voor de schoft, maar geen erg smal zadel, ze is breder dan ze lijkt. Puur op het oog zou je 30 cm boommaat nemen, en ze heeft echt wel 32 nodig.
De Kieffer heeft een helemaal teruggesneden kamer, waardoor haar schoft volledig vrij ligt. De zweetbladen zijn ook iets teruggesneden, wat voldoende schoudervrijheid geeft. Wat erg grappig is om te melden is dat de kussens van een Kieffer vrij uniek zijn. Kieffer heeft de kussens op een andere manier bevestigd. De kussens zitten aan de achterkant niet gestikt aan het zadel vast, maar met een metalen ring, deze ring zit bevestigd aan/in de kussens. Tevens heeft kieffer aan de achterkant van het kussen een kunststof plaat zitten. Het resultaat hiervan is dat de kussens iets boller zijn, maar de vulling minder hard, en op die manier vormt het kussen zich naar de rug (overigens is het opnieuw gevuld, en is er bij het vullen heel goed naar de rug gekeken).
Het tussenkanaal is niet breed, maar door de unieke bevestiging is het toch breed genoeg, en geeft het echt voldoende ruimte.

Wil je nog een foto? Komt ie:

http://i1084.photobucket.com/albums/j40 ... rWien2.jpg

Op mysterieuze wijze lukt het niet om de foto te plaatsen, technische bug in Photobucket :(

@ Tov: antwoord op je vraag.

@ Eefske: You go girl!!!!!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:43

Dank je wel Yamcha! Wie volgt?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:16

Ik rij ook met een Kieffer wien, maar dat is vooral omdat die fax het beste past. Het is wel een 18 inch, omdat mijn achterste nogal gegroeid is := Eerst reed ik met een Anky classic, dus wel heel gedwongen en grote wrongen, maar daar ben ik dus uitgegroeid. Kieffer wien bevalt me prima :)

Vanmiddag weer gereden, hij was erg op zoek naar mijn linkerhand en ik heb toegegeven :o Omdat hij wat heet werd ging ik ook weer vastzetten. Morgen en overmorgen heeft hij rust, dinsdag kruip ik er weer op. Misschien maandag even longeren, dat vindt hij alleen niet leuk en dan sjokt hij maar wat :+ Dinsdag weer beter.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:30

Hey tov ik ben ook een 40-er maar ik rij met een westernzadel,
behalve een nubuck zitting, helemaal geen steun.
Ik heb natuurlijk wel een zadelknop maar die gebruik ik niet.

Ik bedoel niet dat je een westernzadel moet kopen 8-)
maar een beetje afhankelijk van je paard zou ik toch voor wat meer bewegingsvrijheid van jezelf gaan.
Kid gooit niet hoog op maar kan wel goed opzijspringen en wegschieten :roll:
Ik heb er nu wel profijt van dat ik zo "los" zit.
Als je een braaf paard hebt zou ik voor bewegingsvrijheid gaan.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:05

Heb je al gedacht aan een Bates? Voordeel is dat je zelf kan kiezen of je veel, weinig of geen wrong wil. Heb er nog 1 te koop liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:06

@Tov: Je hebt ook steeds meer zadels met wisselbare wrongen, misschien is dat wat?
Dan kan je ze er af laten als het lekker gaat, maar er op zetten als je het idee hebt dat je wat meer steun nodig hebt.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:43

Tov,lastig om een ander zadel te vinden. Eigenlijk moet je gaan voor het zadel waarin jij het fijnste zit (en wat uiteraard goed op je paard ligt).
Het wil niet zeggen dat een zadel met diepe zit en grote wrong lekker zit voor je. Kan zijn dat je in een houding gedwongen wordt die je helemaal niet fijn zit, waardoor je je juist onzeker gaat voelen. Met een vlak zadel met weinig wrong kan je in een keer het gevoel hebben: dit is het! Vlak wil absoluut niet zeggen dat je wiebeliger op je paard zit. Eigenlijk voel ik me juist veel steviger zitten op zo'n zadel. Dus ik zou zeggen, zoek een zadelmaker waar je allerlei soorten zadels kan proberen en zoek net zo lang totdat je zeker weet: dit zadel is het best voor paard en voor mij.
Mijn zadelmaker gaf mij uit zijn voorraad keuzes welke geschikt zouden zijn voor mijn paard. Daar heb ik er 6 uitgekozen om te proberen. Twee bleven erover die ik heel erg fijn vond. Deze mocht ik allebei een week proberen. De eerste bleek het al heel snel niet te worden, omdat het zadel teveel knelde achter de schoft van mijn paard. Dit was een Bates zadel, en ik baalde er echt van want ik zat zelf zo lekker in dit zadel. De tweede moest ik echt heel erg aan wennen (een Massimo Trail- Dressuuruitvoering), maar na een paar dagen met dat zadel gereden te hebben begon het steeds fijner te zitten.
Het zadel heeft een ruime zit (niet echt vlak, meer mediumdiep, maar het voelt als een ruime zit) wel wat wrong maar niet dwingend, en het geeft mij toch enorm veel steun. Ik voel me letterlijk verbonden met mijn paard in dit zadel.

Woon je in de buurt van Soest ? Dan zou je mijn zadel een keer kunnen proberen.

Veel succes met je zoektocht

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:17

Bedankt voor jullie reacties. Super!

Justkid@ Tov gooit wel hoog op, in ieder geval als ze lekker los wordt, en zeker in vergelijking met mijn vorige pony.
Ik dacht juist dat je lekker diep in zo'n westernzadel zat. Weer wat geleerd. Tov is een braaf paardje, maar zo ineens kan ze heftig schrikken van een kat die de bak inspringt of een buurjongen die een goal maakt tegen de schutting naast de bak, en dan springt ze echt enorm hoog en opzij. En dan glijd ik zo van mijn Stubben pannekoek op de grond.

Tsja en of het met de leeftijd te maken heeft, <:) doet het ook nog altijd best, zal eens vragen wat voor zadel hij heeft.

Japeloup en Blijheid geven in een minuut dezelfde raad. Dat ga ik onderzoeken!

En Gooya, dat is ook de bedoeling. Ik heb de zadelmaker gebeld en die komt volgende week met een aantal zadels. Ik wil ze ook echt uitproberen, want even zitten zegt natuurlijk niet veel.
Lief aangeboden dat ik je zadel mag uitproberen. Maar ik woon onder de rook van Zwolle...
Ik ga wel even je zadel bekijken op internet.
Bedankt allemaal!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 23:49

Ik heb met een zadel met een vlakke zit en weinig wrong meer reactievermogen dan met diepe zit en veel wrong. Gewoon omdat je bij die laatste minder mee kan bewegen als er iets gebeurt. Ik heb wel diepe zit en redelijke wrongen, maar de vlakke zit was te breed voor mijn heupen...

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:19

Nog even een vraagje.Of eigenlijk een heleboel. Heb ik het goed begrepen dat Bates een leren evenknie is van de kunstof Wintec?
Welk type Bates/ wintec lijkt het meest geschikt?
Wat voor type heb jij liggen Japeloup?

En zo ja, heeft de kunststof versie qua zit dezelfde kwaliteit als leer?

Even een ruiter-paard profiel van ons;
Rijden gemiddeld 3 keer per week
Rijden vaak in een natte blubberige bak ( geen binnenbak vandaar)
Zadel hangt in onverwarmde ruimte, hoofdstel slaat bv snel uit, wanneer het een tijdje niet gebruikt wordt
Paard is een KWPN-er van gemiddelde omvang, beetje merriebuik, maar beslist niet vet, 1.60 schofthoogte
We dressuren alleen.
Ruiter van 'modale' maat; 1.72 lang en 67 kilo. Normaal tot lange benen, en een goeie kont, maat 40 :D
maat zadel 17,5 medium-large boom (?) Ik had van mijn vorige pony 1.52 stoer welsch cob achtig type een zadel, 17,5 inch, het lag op zich wel goed, maar de boom was te krap.

De kunststof versie past eigenlijk veel beter bij mijn portomonnaie |(

Gooya, ik heb je zadel bekeken. Ziet er erg comfortabel uit :j

Ik ga het eerst bij mijn plaatselijke hoefsmid, zadelmaker en ruitershop-eigenaar te raad. Mocht hij nou niet wat hebben, wat is dat een goed adres in de buurt bij Zwolle?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 08:17

Harry v.d. Bosch, Nijeholtpade. Heeft ook 2e hands zadels.
Ik heb zelf een Ainsley Lincoln. Halfdiepe zit, niet extreem veel wrong. Zit tien keer beter dan al die zadels met een diepe zit die ik heb gehad.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 11:10

ha, had ik gister een heel zadel bericht getiept, en felicitaties ... heel mijn bericht weg <<) wie heeft dat gedaan?
ik had getypt ik heb wows en passiers allemaal met open zit en zo min mogelijk wrong, ik ben een hele fitte 40 +++ :+ duss
nee even zonder gekheid , ik ben echt van mening dat hoe meer je gesteund en beleund wordt door je zadel hoe luier je wordt in je zit. je hoort [volgens de oude meesters der klassieke ] los zonder enige steun van watook je balans te kunnen houden , daarom kreeg je van piet ootman het advies het platste zadel te nemen en daarop te leren rijden. de schutheiss zadels van stubben -daar rijden ze bij van der schaft nog steeds op,maar je moet ze apart bestellen want er is nu haast niemand die ermee rijdt.het aanbod is de ruitersportzaken zijn zadels met kelderzit [zo diep ] en wrongen als hoofdkussens....de klant bepaald wat er in de winkel ligt en als ik dat zie denk ik : wat is het toch vreselijk met de balans van de ruiters.. ik merk nu dat als ik in een voorgevormd kuipje terecht kom ik me gehinderd voel in mn zit en dus trubbles krijg met mn balans :oo

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:54

Ha dit is grappig, was net bij een klant, ze wil een nieuw zadel. Haar huidige past net niet meer lekker op de rug van het paard en ze merkt dat ze beperkt wordt in haar zit door d'r zadel. Zadel wat ze nu heeft is 17 inch best veel wrong en diepe zit.
Om eens te kijken wat een ander zadel doet bij haar en het paard hadden we mijn Bates er op gelegd: 18 inch, weinig wrong, open zit.

Ze zat veel rustiger in het zadel, beenligging mooi ontspannen, zachte billen, minder aan het vast willen houden in haar schouders etc.
Paard werd vrijer in de schouders, nam makkelijker lengte buiging aan, en liep veel meer zelf.

Volgende keer neem ik m'n Equestor mee, kijken of die past op het paard. En dan kijken hoe ze er allebei op reageren.

Kortom een platter zadel houdt iid niet in dat je sneller je balans verliest. Mijn ervaring is het zelfde als die van knollentuin.
Als je opzoek bent naar een ander zadel, is mijn advies: nodig minimaal 2 zadelmakers uit en ga zo veel mogelijk voelen. Iedere zadelmaker heeft zijn eigen dingen waar hij op let en geeft als het goed is een uitleg waarom hij vind dat een zadel wel of niet geschikt is voor jou en en je paard. Maar het belangrijkste is dat je goed kan voelen hoe je paard reageert op die verschillende zadels.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:29

Zo meld me ook weer. Vrijdag suus haar zadel gevuld onder me zit. Ze liep meteen beter. Dus zadel hqd probleem veroorzaakt met rijden. Ze loopt weer beter over de rug. Over paar weken weer laten checken.