Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sadira

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:54

Ja klopt, beenligging worstel ik nog altijd mee :) Is erg lastig. Dat naar achteren leunen was omdat het eind van de les was, ik even aan t kletsen was en net ging verzitten enzo, normaal heb ik geen balansproblemen hoor. Hoe denk je dat die beenligging verbeterd kan worden/ik die lengte erin krijg?
Haha ik weet het niet wat die tenen betreft, maar ik heb mijn beugel altijd onder de bal van mijn voet, dus in principe is daar niet zo veel mis mee dacht ik. Het lijkt op de foto idd alsof hij veel verder zit, maar dan zou ik volgens mij echt niet normaal kunnen rijden, hihi.
Recht vooruit kijken heb je helemaal gelijk mee. Ik heb vanavond nog mijn instructrice erop attent gemaakt dat ze het svp naar me moest blijven gillen zodra ik weer naar beneden keek en ik heb vandaag ook echt gemerkt wat een verschil het maakt in mijn hele houding. Zodra ik naar beneden kijk span ik mijn schouders en handen ook aan, dus zodra ik vooruit kijk wordt mijn hele contact met de paardenmond losser. Ik kijk zelf nooit echt naar het paard, maar net over het hoofd heen naar de grond, maar het heeft hetzelfde effect.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:07

Ik kijk ook veel naar de grond, maar neem ook zeker stuk paard mee. Ben altijd bang dat ik niet weet waar ik rijd als ik vooruit kijk :')

Voor mijn gevoel zou de bal van je voet iets meer naar voren zitten, vandaar de vraag of je wellicht lange tenen had haha. Of de punt van je schoen/laars vertekent wat.
Hm wat ik altijd probeer is om zelf eerst rechtop te zitten, bekken licht naar voren gekanteld en dan een voor een je been een stuk naar achter leggen, zodat je het gevoel krijgt dat je knie wat meer onder je zit. Je kuiten dan naar achter en dan proberen weer druk op je beugels te krijgen door jezelf wat uit te rekken.
Maar daar kan je instructrice terplekke vast betere tips voor geven.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 01:12

Ik denk dat de voorkant vertekent :) Mijn schoenen zijn vrij puntig terwijl ik hele lompe vierkante voeten heb :+ dus er steekt wat schoen uit aan de voorkant.
Hm goeie tip, thanks, die ga ik de volgende keer eens proberen :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:07

Ik kwam dit filmpje tegen,
Inmiddels is het topic alweer 16 pagina's lang dus ik weet niet of iemand anders hem al heeft gedeeld,
maar misschien toch handig:

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:27

Was eigenlijk benieuwd wat jullie over mijn houding hebben te zeggen. Foto's zijn van gisteren, voor het eerst op een paard gezeten sinds een maand denk ik, heb 3 maanden in Amerika op een ranch gezeten en uiteraard western geredne. Echt dressuur rijden heb ik al jaren niet gedaan, wel recreatief
Afbeelding

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:31

Oeh dit vind ik lastig, zeker omdat je met touwhalster rijdt waardoor contstante aanleuning niet gewenst is. Ik zal er toch wat van proberen te maken. ;)

Je voeten mogen veeel minder ver in je beugels, daarnaast je tenen naar binnen houden en je hakken goed uitdrukken (wat dus makkelijker gaat als je je voet niet zover in de beugel doet).
Handen gelijk houden, je ziet dat je linkerhand ietsjes lager is dan je rechter op de eerste foto, en op de tweede foto zie je een nog groter verschil.
Je beugels mogen ook wel een gaatje korter, je knie volgt nu niet het zweetblad, waardoor je je been ook iets afsteekt naar voren toe.

Verder kan ik niet veel over de 'hoogte' van je handen zeggen ivm de ongewenste constante aanleuning. Leuke haf heb je. :)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:33

@Aleeneh bij de 1e foto Lijkt het zo, bij de tweede niet meer.
En over de hakken; ik wist niet dat er redenen waren waardoor je je hak niet kon uitdrukken, maar aangezien je het bewust zo doet zal er niet zoveel mis mee zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:34

Beugels nog korter :oo Ik vind ze al vreselijk kort :') Ik ben echt gewend aan het western formaat...Vond het sowieso erg wennen om weer in zo'n zadel te zitten, mijn laarzen (western) bleven ook achter de zweetbladen steken, wat niet echt bevordelijk was voor mijn beenhouding :P

Dan ook nog maar even een foto van mij in western outfit

Afbeelding

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:37

Snap ik hoor. :j Dat is ook iets waar je aan moet wennen. Al vind ik de westernoutfit beter. :j Misschien is dat ook een beetje de reden dat je je been afsteekt, ik zie dat je dat op deze foto ook doet.

Maargoed ik heb totaaaaal geen verstand van western. :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:40

ik denk ook dat ik beter kan sticken met het western :') ben ook al aan het zoeken naar een paard om western mee te rijden :P heb idd de neiging om mijn tenen naar buiten te draaien, probeer er wel altijd op te letten :j heb het idee dat western me toch wat beter ligt :j

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:45

Hier nog iemand die tips wilt!
Afbeelding
Galopfoto van wedstrijd, was zelf heel gespannen.

Afbeelding
Draffoto, zelfde wedstrijd.

Weet dat ik op mijn kont moet blijven zitten, gaat nu ook al een stukje beter. Foto's zijn van 5 mei

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:47

lifaya schreef:
ik denk ook dat ik beter kan sticken met het western :') ben ook al aan het zoeken naar een paard om western mee te rijden :P heb idd de neiging om mijn tenen naar buiten te draaien, probeer er wel altijd op te letten :j heb het idee dat western me toch wat beter ligt :j

Vind ik ook mooier staan kwa plaatje bij jullie. :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:54

Even reclame maken voor die youtube link die ik net heb gepost hoor
Niemand reageerde op mijn berichtje :o
Er zitten heel veel oefeningen in op problemen die ik hier allemaal zie langskomen namelijk...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:19

@swartbeessie: Ik heb het filmpje bekeken... erg duidelijk. Daarna ook aantal andere filmpjes over zitten bekeken... en daarna twee van mezelf. Nou blijk ik op mijn eigen paard met eigen zadel dus minder netjes te zitten dan ik op het paard met ander zadel waar ik vrijdag voor het eerst op zat. Toen vond ik mijn beugels te kort... maar dacht ach ik ken dit paard niet misschien wel verstandig... maar beenhouding was wel mooi in lijn... op die van mezelf is het een stuk rommeliger.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:27

@liedjuh2 valt wel moeilijk te beoordelen vind ik..
Bij de eerste foto misschien je handen meer naast elkaar houden, en je rug wat meer rechtop, maar dat van je rug had je zelf ook al gezien, en je was gespannen.
Verder wil ik geen verkeerde dingen zeggen, dus laat ik het beoordelen van de 2e foto maar aan iemand anders over ;)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:32

ik heb ook wel een lastig probleem.
als ik aan het rijden ben, dan maak ik een soort vervelende knik met men handen.
ik houd ze dan niet recht maar klem ze dan vast naar voren. hier geen foto van helaas.
Weet iemand daar een goede tip voor? om ze nestje te dragen en recht te houden?
*ik heb binnekort weer les*

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:48

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:26

heel duidelijk filmpje , en de manier waarop zij het uitlegt. Is precies de zelfde manier hoe mijn lesgeefster het uitlegt. heel gek om te zien.
Maar wat handen betreft, om ze in de juiste positie te houden . Wat zou daar goed tegen helpen.
Mensen op stal zeggen nu heel de tijd , let op je knik... Wat heel handig is en aardig dat ze dit voor mij willen doen. Maar als ik het zelf niet zie dan is het erg moeilijk om het juist te doen. nu dacht iemand aan een brees om je hand, maar zou dat echt werken of zijn hier andere tips voor?

ps: dankjewel voor het delen van het filmpje!
Laatst bijgewerkt door meganx op 20-08-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:50

Evelijn schreef:
Er zijn erg veel youtube filmpjes die interessant zijn... ik vond deze ook wel mooi
http://youtu.be/0HaA2gzu0oc

Die is inderdaad gaaf! Met name het verhaaltje over de passieve weerstand vind ik echt waardevol.
Dankjewel voor het delen!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:34

lifaya schreef:
Beugels nog korter :oo Ik vind ze al vreselijk kort :') Ik ben echt gewend aan het western formaat...Vond het sowieso erg wennen om weer in zo'n zadel te zitten, mijn laarzen (western) bleven ook achter de zweetbladen steken, wat niet echt bevordelijk was voor mijn beenhouding :P

Dan ook nog maar even een foto van mij in western outfit

[ Afbeelding ]

Ik heb geen tips of tricks, of wat dan ook. Want ik snap niet zoveel van western. *D

Maar moet wel even zeggen dat ik het een onwijs mooie foto vind!

Geertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:10

Ik ben heel erg druk met mijn handen en heb de neiging om te vroeg mee te gaan bij een sprong. Heeft iemand nog tips ?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:40

meganx, een brace om je polsen zou ik niet doen, dit belemmerd namelijk ook de meegaande beweging die je polsen moeten hebben.

Ik zit echt ff te denken. Misschien een stuk tape van je duim over je pols laten lopen? Zodat je wel zijwaarts kan bewegen voor het mee bewegen, maar niet naar beneden kan knikken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:44

swartbeessie schreef:
[ Video ]

@meganx , heb jij dit filmpje ook gezien? aan het eind gaat het over de handen. Ik weet niet precies welke knik je bedoelt...
heb je je armen teveel gestrekt? Dat je je ellebogen niet bij je zij houdt of knik je juist je polsen naar binnen?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:46

Bzoem schreef:
meganx, een brace om je polsen zou ik niet doen, dit belemmerd namelijk ook de meegaande beweging die je polsen moeten hebben.

Ik zit echt ff te denken. Misschien een stuk tape van je duim over je pols laten lopen? Zodat je wel zijwaarts kan bewegen voor het mee bewegen, maar niet naar beneden kan knikken?

ik zal kijken voor die tape, dankjewel voor de tip!

Evelijn schreef:
swartbeessie schreef:
[ Video ]

@meganx , heb jij dit filmpje ook gezien? aan het eind gaat het over de handen. Ik weet niet precies welke knik je bedoelt...
heb je je armen teveel gestrekt? Dat je je ellebogen niet bij je zij houdt of knik je juist je polsen naar binnen?

ik heb het filmpje bekeken maar de handen kon ik er niet echt uithalen, ik knik idd mijn polsen naar binnnen -O- echt iets vervelend. Hierdoor trek ik telkens aan het bit en zo durft pony niet te zakken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:59

Oh... daar heb ik ook een filmpje over... "Stop pulling on your horse" ;) heet die... gaat trouwens er ook over dat je als je niet mooi in balans zit dat je dan eigenlijk altijd aan de teugels trekt dus ook als je je polsen recht houdt. Maar zit wel mooie oefening bij over dat je eigenlijk altijd moet duwen ofzo.
http://www.youtube.com/watch?v=8J4yjVQDvac&feature=colike

Dit filmpje gaat ook over de juiste handhouding... maar niet zoveel tips om het te verbeteren.
http://www.youtube.com/watch?v=E1c5_zB0Lec&feature=colike

Uit het filmpje dat Swartbeessie had gedeeld... helpt de tip om een zweepje horizontaal vast te houden er niet voor?