Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:03

Het is stil hier :D.

Nog leuke updates? Mooie momenten beleefd?

Ga vanavond weer de ultieme ontspanning opzoeken, ga proberen helemaal 'zen' te zijn en nergens haast bij te hebben. Ook niet als de merrie weer eens niet uit de wei wil komen en zich verschuilt achter de moeder overste van de kudde :Y) .

Vroeger had ik altijd haast, snel uitmesten, voer klaarzetten, poetsen en dan even een 'rondje om de hei' in draf en galop. Zo dat had ik ook weer gehad, had weer gereden 'en mijn plicht' gedaan. Zeker met mijn eigen paard had ik daar een handje van, werkte 40 uur en had een drukke agenda met veel sociale afspraken. Ik genoot er gewoon niet van, vond het meer een plicht dan ontspanning (is mede daardoor ook verkocht). Zat continu op mijn horloge te kijken onder het mesten en rijden, even een lekkere lange buitenrit deed ik alleen als ik samen met iemand reed.

Hier op de Veluwe hebben mensen veel minder haast dan in de Randstad en begin zelf ook in dat rustige ritme te komen. Horloge ligt thuis te verpieteren en een bosrit kan me niet lang genoeg duren.

Moet alleen nog leren om ook mijn haast in het resultaat willen zien los te laten...Zo ontspannen en geconcentreerd als het paard van Mywish loopt, is voor mij nog een hele lange weg te gaan. En dat frustreert nog weleens |o

MyWishMax

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:06

Wees niet bang laetitia, het lijkt ontspannen, maar hij(maar ook ik) bouwt enorme spanning op, die voor omstanders niet te zien is := Het komt wel! Ik kan ook heerlijk rustig aan het rijden zijn en ineens 10 keer achter elkaar wegvliegen voor iets wat IK niet eens zie :+

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:36

Hier staat rijden een beetje op een laag pitje deze week, peerd is een paar dagen weg ivm trailerladen. De updates zijn wisselend, paard loopt braaf de trailer op en af nu, en beheersd, ze heeft alleen woedeuitbarstingen als ze wat langer op de trailer staat. Probleem ligt dan nu ook niet meer bij het trailerladen zelf, maar op het vaststaan en alleen staan, soms is het wel eens lastig om een koppig paard met eigen wil te hebben :j ze geeft namelijk niet erg op en heeft de hele truckendoos al open gehaald (slaan, bokken, hangen, liggen etc) gewoon puur om het feit dat ze zo boos is. Uitladen erna gaat heel beheersd en ze loopt ook direct de trailer weer op als je dat vraagt.

Aan de ene kant heb ik wel medelijden met mijn arme paardje aan de andere kant moet dit gedrag wel een beetje doorbroken worden, er is niets aan de hand, het is geen angst, ze krijgt alleen niet haar zin en daar kan ze momenteel wat moeilijk mee omgaan.
Plan is nu dan ook om de komende maanden haar af en toe alleen met de trailer te vervoeren als er een buitenrit aan vastgekoppeld zit, iets wat ze leuk vind, zodat ze wat makkelijker kan accepteren op de trailer te staan.

Citaat:
Zat continu op mijn horloge te kijken onder het mesten en rijden

Hierin straft mijn merrie me wel af _O-
Als ik gehaast ben reageert ze met spanning en duren dingen uiteindelijk langer dan je gepland had, ze heeft me echt wel geleerd 'zen' op te zoeken in mezelf (adem in, adem uit), maar meer in de omgang dan tijdens het rijden, tijdens het rijden gaat het steeds beter maar ademen en zen mag wel iets hoger op het prioriteitenlijstje... dat komt pas als een van de laatste 'oplossingen' terwijl het als een van de eerste zou moeten zijn, ik kom er alleen nog niet spontaan op :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:40

ik maak haast elke dag moie momenten mee als ik les sta te geven en mensen voelen daadwerkelijk wat ik bedoel geeft me dat heel veel energie,de opluchting bij ruiter en paard..
dus van groter,harder en groffer naar kleiner stiller en zachter ,zo mooi... [maar dat geeft alleen maar grote ego posten dus reageer ik hier alleen maar aanvullend op wat ik bij jullie zie ]

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:44

Je kan het super uitleggen knollentuin. :j

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:30

Ik ken het ook wel hoor dat op je klokje kijken, maar gelukkig nu niet meer.
Als ik nu te druk ben in tijd of in mijn hoofd dan hoef ik zeker niet op mijn merrie te stappen. Gelukkig staan m'n paarden minimaal 4 uur per dag buiten (nu in zomer zo'n 12 uur), en dan is een dagje vrij ook geen probleem. Beter dat ik niets met ze doe dan dat ik met een verkeerd gevoel/bui bezig ga met ze.

Leuk he knollentuin, als je mensen helemaal blij ziet omdat ze met minimale hulpen meer uit hun paard krijgen.

Zo kan ik ook genieten van mijn eigen beestjes, heb een nieuw zadel, mag alleen maar stappen met m'n merrie (pees blessure) maar voel gelijk dat ze fijner is in de aanleuning. Stap nu 40 min maar dat gevoel hou ik veel langer bij me, wordt ik zo vrolijk van.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:32

Ik krijg over een paar weken ook mijn nieuwe zadel. Met passen ging hij ineens zó goed lopen, dat had hij al heel lang niet meer gedaan...

Hij heeft ook weer plezier in het rijden, zonder dat we het wisten hebben we hem een tijd met een blessure gereden. Of eigk merkte ik wel wat, maar niemand zag iets. Nu wordt hij echt weer vrolijk, ookal doet hij dan dingen die hij niet mag ;) Zoals met zijn kop in de lucht gaan rennen en briesen en met zijn hoofd gooien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:46

MyWishMax schreef:
Hij heeft ook weer plezier in het rijden, zonder dat we het wisten hebben we hem een tijd met een blessure gereden.

Ken het, merrie had een pees blessure, maar kwam er veel te laat achter, bekend probleem met een tussen pees zei de DA. Maar vrolijker werd ik er niet van. Ze had steeds periodes dat ze net niet lekker liep, en dan was er niets te zien, maar ze wilde gewoon niet loslaten etc.. Nu weet ik gewoon als ze niet fijn is, dan is er wat aan de hand.

Leuk dat je paard lekker vrolijk is, houden we van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 18:06

Zadel kan inderdaad zo'n verschil maken. Ik merkt het met mijn pony omdat hij niet meer stil wilde staan met opstijgen. De eerste 3 a 4x negeer je dat nog, maar toen hij ook een bokje begon te geven met aangalloperen heb ik er snel de zadelmaker bijgehaald. Conclusie was inderdaad dat hij spieren bij gekregen had, en het zadel te smal was geworden. Ik heb een thorrowgood met wisselbare boom, dus we hebben er een boommaat breder in gezet (en nog wat kleine dingen aangepast), en hij liep gelijk weer 10x beter en stond stil met opstijgen.

Nu weet ik dus dat bij hem weglopen bij het opstijgen de eerste hint is dat er iets aan de hand is, en ben ik er volgende keer weer sneller bij. Zulke kleine signalen moet je echt per paard leren kennen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:18

knollentuin schreef:
ik maak haast elke dag moie momenten mee als ik les sta te geven en mensen voelen daadwerkelijk wat ik bedoel geeft me dat heel veel energie,de opluchting bij ruiter en paard..
dus van groter,harder en groffer naar kleiner stiller en zachter ,zo mooi... [maar dat geeft alleen maar grote ego posten dus reageer ik hier alleen maar aanvullend op wat ik bij jullie zie ]

Super Knollentuin :j
less = more.

Hoe ben jij met 'het andere rijden' in contact gekomen? En volgen jullie (jij en Japeloup) een bepaalde methode zoals Bert Banderup of volgen jullie gewoon jullie gevoel met jullie lessen?

Ik was gisteravond helemaal 'zen' (ondanks een hele hectische dag op het werk met een opgefokte me tot gevolg, eerst maar eens thuis in de zon tot rust gekomen) en heb diverse tips toegepast uit het topic. Ondanks dat paard erg onrustig was door het feestje in de tuin van de buren merkte ik echt verschil! Ze is een paar keer weggestoven maar kon al heel snel weer naar de ontspanning toe rijden, gewoon omdat ik zelf 'geaard' zat en mijn ademhaling beheerste. Ze liep op een beheerst tempo en liet op momenten even lekker alles los.
Op het einde liep ze zelfs voor het eerst te stofzuigen *\o/* .

Het voelde zo fijn dat ik gewoon niet wilde stoppen! Heb volgens mij bjina 1,5 uur gereden :=
morgenochtend weer in deze relaxte modus verder.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:42

hm, hoe vertel ik dit in het kort? ik ben lang geleden begonnen 19 jr ofzo met mn eerste grote paard, kreeg toen les en alles moest op druk van mn toenmalige instrukteur en dat werkte niet,altijd een strak paard [weet ik nu achteraf] en die lopen niet lekker.ook werd er alleen maar verteld wat je doen moest en niet waarom,waarvoor,hoe lang? wat te bereiken? wat te voelen als het goed is of niet.. toen bij mijn huidige instrukteur terecht gekomen en die legt alles uit vertaald alles naar het lichaam en spieropbouw\skelet van het paard,dan wordt alles duidelijk en ik ben helemaal van mening dat als je weet hoe iets in elkaar steekt je je er dan ietd bij voor kan stellen en daarnaartoe kan rijden. mijn instrukteur moedigt me ook aan om bij wie en waar ik kan te gaan lessen ! doen ! overal bij iedereen leren leren leren..
geen last van broodnijd niet bang om een klant kwijt te raken aan een andere instrukteur. ook zegt ie rustig dat ie iets even niet weet dat ie daar over na gaat denken. vanuit deze instelling les ik nu al zeker 4 jr elke maand bij david de wispleare [puur klassiek is dat]
het is niet een systeem wat ik rij of waar ik in les geef, het is het gevolg van weten hoe een paard in elkaar zit ,de basis africhting van een paard voor ogen houden en kunnen aanpassen aan de vermogens van het paard met ruiter[een ruiter kan een paard helpen maar ook vreselijk in de weg zitten..en andersom]
ik kreeg vaak de vraag of ik mensen wilde lesgeven maar had daar nooit de tijd voor,3 paarden 3 kinderen ,pas nu de tweeling op school zit ben ik me in het lesgeef wereldje gaan begeven en ik heb t beredruk..ik verbaas me echt hoeveel mensen er aan het worstelen zijn met hun paard en hoe simpel ze te helpen zijn.voor de vorm heb ik orun gehaald 2e fase [puur om op stallen te mogen komen waar dat vereisd is] en ook daar ervaren dat het niet is in instrukteursland hoe het zou kunnen.
niet kort dus,maar ik hoop wel duidelijk..
oh ja en als toevoeging: ik heb niks met de op het moment rondwarende stromingen als de both,academisch en recht paard en zo dit zijn in mijn ogen allemaal commerciele mensen die de ruiter die in de knoop zit met zn paard een methode verkopen die al jaren bestaat en dat heet klassiek.
dhr steinbrecht zei al in 1700zoveel rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:50

@Knollentuin: Ah, David de Wispelare!! Nu valt er hier ineens een kwartje!
Ik heb al een paar keer interviews gelezen met hem, en elke keer weer viel me op hoe respectvol hij over paarden praat, en hoe mooi hij over de training verteld. Ik dacht toen al; Dit is iemand die het snapt. Typisch dat jij en japeloupe diezelfde manier doortrekken en ik het weer oppik als een fijne manier.

Wat betreft dat commerciele, ik ben het met je eens. Bent Branderup, Marijke de Jong en dergelijke hebben zeker een hele commerciele manier gevonden, maar wel een manier die veel mensen aanspreekt. Als dat dan is wat nodig is om veel ruiters te bereiken en die fijner en losser gaan rijden, dan mag het van mij op die manier :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:56

Duidelijke uitleg Knollentuin ;-).

Orun vind ik qua diploma zelf weinig zeggen. Volgens mij mist er veel diepgang in die opleidingen.

Heb ooit eens les gehad van iemand die Orun 3 had, dat was al snel over.
Moest het paard vanaf opstappen ronder en ronder instellen, zelfs totzover dat hij echt behoorlijk achter de teugel liep. En zelfs toen moest het nog dieper en ronder...
Na een paar lessen (inderdaad met veel dwang en trekwerk, ze ging zelfs naast het paard staan om hem nog ronder in te stellen aan de teugels) was ik er eigenlijk wel klaar mee..

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Misschien was het net die instructrice die zo verkeerd les gaf en hebben anderen met een Orundiploma wel oog voor het welzijn van het paard, ik heb er echter een negatieve ervaring mee.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:22

laetitia schreef:
Duidelijke uitleg Knollentuin ;-).

Orun vind ik qua diploma zelf weinig zeggen. Volgens mij mist er veel diepgang in die opleidingen.

Heb ooit eens les gehad van iemand die Orun 3 had, dat was al snel over.
Moest het paard vanaf opstappen ronder en ronder instellen, zelfs totzover dat hij echt behoorlijk achter de teugel liep. En zelfs toen moest het nog dieper en ronder...
Na een paar lessen (inderdaad met veel dwang en trekwerk, ze ging zelfs naast het paard staan om hem nog ronder in te stellen aan de teugels) was ik er eigenlijk wel klaar mee..

Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?
Misschien was het net die instructrice die zo verkeerd les gaf en hebben anderen met een Orundiploma wel oog voor het welzijn van het paard, ik heb er echter een negatieve ervaring mee.

ben stille meelezer maar inderdaad dat heb ik ook gehad de merrie die ik reed liep op M2 nivo en dus die vrouw waar ik les van kreeg snapte ik nooi , vaak werdt ik in de les ook boos en liep me verzorgpony/paard niet lekker omdat ik zo opgefokt werdt dat het niet lukte omdat ik het niet snapte .
en als ze der naast ging staan en hem aan de "teugel"deed en daarna weer los lied ik kreeg het nooit voor elkaar omdat ik het niet snapte .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:59

Dat is ook geen manier om een paard aan de teugel te krijgen.....

Net zolang in de bek rukken tot hij maar inknikt, dat is in wezen wat het is. Ik leer nu dat ik paard zo moet rijden, dat ze loslaat in haar hele lijf, en daardoor zelf de onderkaak tegen het bit legt, en je hand meeneemt als het ware.
Ik heb dat nu een paar keer mogen voelen, en het voelt echt ánders....... ze voelt dan sterk, maar niet vervelend sterkt, ze 'pakt' mijn hand dan echt en neemt me mee, ze wordt lichter, makkelijker om te sturen, fijner aan de hulpen, maar ook zwaarder (je voelt het moment dat ze haar kaak tegen het bit legt echt) en ze voelt sterker, ze voelt alsof ze mij de Himalaya op kan dragen en weer terug.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:27

Yamcha schreef:
Dat is ook geen manier om een paard aan de teugel te krijgen.....

Net zolang in de bek rukken tot hij maar inknikt, dat is in wezen wat het is. Ik leer nu dat ik paard zo moet rijden, dat ze loslaat in haar hele lijf, en daardoor zelf de onderkaak tegen het bit legt, en je hand meeneemt als het ware.
Ik heb dat nu een paar keer mogen voelen, en het voelt echt ánders....... ze voelt dan sterk, maar niet vervelend sterkt, ze 'pakt' mijn hand dan echt en neemt me mee, ze wordt lichter, makkelijker om te sturen, fijner aan de hulpen, maar ook zwaarder (je voelt het moment dat ze haar kaak tegen het bit legt echt) en ze voelt sterker, ze voelt alsof ze mij de Himalaya op kan dragen en weer terug.

Dat is idd heel anders met die D-pony werdt ik wel altijd uit het zadel getrokken omdat ik het niet gewend was nog nooit zo gevoelt en hij wil die druk van je handen dan blijkt maar ik voelde dat nooit en dan zegt ze blijf recht op zitten maar je hoe ga je dat ooit doen als je dat nog nooit gevoelt hebt ze zegt ook niet van ja dit en dat is goed zo kan je het proberen . en aan de teugel trekken is heel anders dan aan de teugel rijden :) met dwingen bereik je alleen maar spanning .

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:59

Boender123 schreef:
met dwingen bereik je alleen maar spanning .
Jammer alleen dat er toch nog zo veel mensen zijn die dat niet begrijpen.

Hoeveel mensen rijden er zonder kennis en gevoel.

Voor mij is het bezig zijn met paarden nadenken en doen en weer nadeken en doen om zo te gaan leren voelen.
Elke millimeter die ik verander aan mijn houding, spierspanning, ademhaling, gedachte heeft grote impact op het paard, met die kleine dingen wil ik mijn paard uitnodigen, aanmoedigen en vragen om samen met mij dingen te doen, zodat hij sterker wordt om mij te kunnen dragen. Natuurlijk heb je soms grotere of duidelijke hulpen nodig, maar mijn stel regel blijft: Wees zo zacht als je kunt, maar zo streng als noodzakelijk.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:08

Japeloup schreef:
Boender123 schreef:
met dwingen bereik je alleen maar spanning .
Jammer alleen dat er toch nog zo veel mensen zijn die dat niet begrijpen.

Hoeveel mensen rijden er zonder kennis en gevoel.

Voor mij is het bezig zijn met paarden nadenken en doen en weer nadeken en doen om zo te gaan leren voelen.
Elke millimeter die ik verander aan mijn houding, spierspanning, ademhaling, gedachte heeft grote impact op het paard, met die kleine dingen wil ik mijn paard uitnodigen, aanmoedigen en vragen om samen met mij dingen te doen, zodat hij sterker wordt om mij te kunnen dragen. Natuurlijk heb je soms grotere of duidelijke hulpen nodig, maar mijn stel regel blijft: Wees zo zacht als je kunt, maar zo streng als noodzakelijk.

Daar heb je echt groot gelijk in !
ik rij nu alleen afentoe dravers die koersen dan nog en als ik zie hoe andere stallen der mee omgaan is soms wel hard handig , dan zit ik echt te denken hoe kan je zoiets in je hoofd halen ?! :?
hebben sommige mensen dan echt geen gevoel :?
maar jou regel is wel een hele goeie :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:28

Veel mensen vergeten dat een paard een levend wezen is, een dier dat pijn kan voelen, spierpijn kan hebben en dat sommige oefeningen (nog) niet aan kan omdat de spieren nog niet zo ver ontwikkeld zijn.
Net als dat wij, als mens, niet ineens alle yoga-oefeningen kunnen maar dat rustig moeten opbouwen.

Paarden zijn zo ontzettend meewerkend en laten niet snel blijken dat ze pijn hebben, en als ze het wel laten blijken worden de signalen vaak niet gezien of erkend. Hierdoor wordt rijden vaak op de 'automatische piloot' gedaan en vergeet men al snel dat we met een levend wezen te maken hebben, niet met een machine.

Boender123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:32

nee zeg dat wel , ik merk ook als je wat wilt bereiken je dat ook lukt als je der voor gaat .
mijn ex verzorgpony kon al blitloos maar de vraag is vertrouw hij jou dan ook daar in niet omdat die dat kan kan die dat met jan en alle man , en je moet der in blijven geloven dan komt het vanzelf wel het heeft tijd nodigt mensen vertrouwen me kaar ook niet allemaal . net als paard en mens elkaar moeten leren kennen .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:43

Gister zo fijn gereden, er zaten stukjes bij dat ze voor mijn gevoel echt lekker van achteren naar voren liep.

Ze begint ook echt te zoeken naar mijn hand en komt lekker op de loodlijn.. ben echt zo blij :D

http://94.100.120.8/1344750001-13448000 ... _5OSh.jpeg
http://94.100.118.239/1344750001-134480 ... _mFYO.jpeg
http://94.100.120.202/1344750001-134480 ... _lYFv.jpeg
en lekker verlengen in de hals van achteren naar voren :D Alleen was er in het zand iets heel spannends,
waardoor zij opzij keek en ik even uit balans was _O-
http://94.100.118.184/1344750001-134480 ... _sSec.jpeg

<3 Ik merk echt dat ze veel fijner gaat lopen nu mijn handen met haar meeveren, ongeacht of ze
haar hoofd stil houdt of niet. Eindelijk lukt het me om consequent met mezelf bezig te zijn zonder te
rukken en plukken of kracht te zetten en gewoon te genieten van een ritje.

Alleen blijft mn teugels op maat houden en mn handen vooruit steken soms toch nog wel wat lastig :=

Hoe gaat het verder hier?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 13:57

laetitia schreef:
Veel mensen vergeten dat een paard een levend wezen is, een dier dat pijn kan voelen, spierpijn kan hebben en dat sommige oefeningen (nog) niet aan kan omdat de spieren nog niet zo ver ontwikkeld zijn.
Net als dat wij, als mens, niet ineens alle yoga-oefeningen kunnen maar dat rustig moeten opbouwen.

Paarden zijn zo ontzettend meewerkend en laten niet snel blijken dat ze pijn hebben, en als ze het wel laten blijken worden de signalen vaak niet gezien of erkend. Hierdoor wordt rijden vaak op de 'automatische piloot' gedaan en vergeet men al snel dat we met een levend wezen te maken hebben, niet met een machine.

Ja sommige denken dat je knopjes moet indrukken bij een paard en dat hij het dan wel gaat doen...
Nou nee dus, natuurlijk zitten er drukpunten op, maar puur die indrukken, zonder gevoel van ons als ruiter en een houding en zit waarmee we uitnodigend zijn zullen goed getrainde paarden alleen reactie geven door een combinatie van een aantal hulpen (houding, beenligging, handhouding, ademhaling, positie op de rug, spierspanning en ga nog maar even door). Hulpen zullen logisch moeten zijn en consequent uitgevoerd moeten worden.

En inderdaad een paard moet lichamelijk maar ook geestelijk er aan toe zijn om bepaalde dingen voor ons te doen.

Verbazing is altijd groot bij mij als ik mensen hoor zeggen, anders doet hij wel een netjes die oefening. Afgezien van het feit of het correct uitgevoerd werd of niet. Ik heb ook wel dagen dat ik net niet lekker los in mijn vel zit, dan lukt het mij ook niet om een radslag te doen. Zo heb ik nu een gekneusde vinger, klein onderdeel van mijn lijf, maar met veel dagelijks dingen heb ik er toch hinder van.
Ook onze paarden zitten niet elke dag het zelfde in hun vel, maar helaas te weinig ruiters die daar aan denken en dus rekening mee houden.
Al denk ik dat het hier wel goed zit met de mensen in de topic :)

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:01

Hallo,

Heb sinds een paar weken ook les van Japeloup en ze wees me gister tijdens onze les op dit topic :D
Heb zo'n beetje globaal alle 16 pagina''s doorgelezen en zie veel herkenbare dingen :j

Mijn verhaal (probeer het zo kort mogelijk te houden ;) )
Heb jaren gereden, maar moest op m'n 18e stoppen ivm een verbrijzelde knie ;(
Na jaren niets gedaan te hebben (kon/mag ook niets met m'n knie) en allerlei andere lichamelijke klachten er kado bij gekregen te hebben, 5 jaar geleden toch maar weer eens begonnen met een manege lesje na er dus 16 jaar uit te zijn geweest, inmiddels ouder, lichamelijk niet zo lekker meer in elkaar ook angstig geworden.

Wilde het toch niet weer opgeven en had na een jaar een eigen pony.... _O- Beau was een enorm verwaarloosde pony, zowel lichamelijk als geestelijk en heb heel hard moeten werken met haar, wat resulteerde in een enorme stoere tante, die ik helaas vorig jaar heb moeten laten inslapen. Na een paar maanden paarden van andere gereden te hebben, toch maar weer op zoek gegaan naar een nieuw vliendje. Had nu wel besloten dat ik een paardje wilde waar ik van kon leren, daar ik dus al 20 jaar niet aan mezelf had kunnen werken. September vorig jaar mijn topper Kaey gevonden (sinds kort een 8 jarige Fries, die het spiegelen aardig heeft uitgevonden. M'n wens was daar een paard waar ik van kon leren....

Nu weet ik aardig wat er allemaal fout zit bij mij, (is een behoorlijke waslijst := ), vind het ook erg makkelijk om dit toe te geven, het vervolgens oplossen is een heel ander verhaal vind ik, maar gelukkig met kleine stapjes kom ik stukjes voorruit :D

Japeloup ook inmiddels kunnen vertellen dat ze me heerlijk streng moet/mag aanpakken en heb het gevoel er ooit wel te komen :+

MyWishMax: :wave:

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:22

welkom Beau!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:51

laetitia schreef:

_/-\o_