ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:30

Goede tips lees ik, ik ga morgen nog ff uitgebreider doorlezen

Mijn ijslandse merrie is eerder terug van de begrazing dan gehoopt, ivm eczeem, dus ik had bedacht om er dan weer eens een zadel op te leggen, Nja vond ze niet erg, toen dacht ik, ff hangen, ook niks, been erover, prima, rondje stappen, ook goed.

Na twee weken nog es, weer niks an, hihi heb zelfs buiten de bak op ons pad heen en weer gestapt! niks aan met dan kind zo haha!!! Been eraan, is vooruit, links is links en rechts is rechts, bitloos want een bit vind ze niks.

Die is dus zadelmak geboren Maar goed, ze is pas 4, dus ik ga mezelf heel erg bedwingen en voorlopig nog lekker op mijn ruin rondhobbelen, en we gaan met de groninger Puk eerst maar aan de gang. Daar stappen we tot nu toe aan de hand op, zonder zadel, gewoon wandelen, ook .

Ideaal zulke paarden!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:17

@ Marliez: Ik zet mijn paarden (jong of oud) dus nooit bij, om de simpele reden dat ze dan 'in een houding' gaan lopen. Ongeacht of hij te strak zit of niet. Ik werk juist met de academische kaptoom om hem laag en goed gebogen door het lijf te laten lopen. Geen problemen gehad om hem nagevelijk te hebben met rijden. Wat mij betreft is het 2e voordeel dat ze enorm zacht in de mond blijven. Als ze op een bijzet een beetje gaan hangen / protesteren vind ik dat ze minder zacht in de mond worden en ook met het rijden eerder gaan hangen. Wel grappig om zo het verschil te zien tussen het beleren.

Lieuwkje_90

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:23

Ik meld me hier ook! Heb nog geen tijd gehad om het hele topic door te lezen maar da doe ik later wel eens.

Ben momenteel met het jonge paard van m'n vriend aan het rijden. Hidalgo is 4j en sinds vorige zomer zadelmak. In de winter is er niets met hem gedaan doordat het weer het niet toeliet (m'n vriend heeft nog paarden en de 4jaarse moest dan maar niets doen :P) Hij is ook erg groot, 1m83 ongeveer. Dus slecht is dat niet geweest voor hem. Omdat m'n vriend niet zo'n dressuurruiter is ga ik er nu wat op dressuren.
Hidalgo is heel braaf tot nu toe, al heeft m'n vriend al wel wat problemen gehad. Hij heeft een tijd gehad dat hij gewoon stopte en omhoog ging als het niet naar z'n zin was. Die tijd is nu gelukkig al wel over, al kan het altijd terugkomen..

Ook wil ik hier eens vragen wat jullie bevindingen zijn met ruinen die lang hengst geweest zijn. Hidalgo is nl. pas vorig jaar gesneden en we denken dat hij daardoor wel eens wat moeilijker kan zijn (bv. dat omhoog gaan) Denken jullie dat dit daaraan kan liggen? Of is het gewoon jonge onwetendheid? :D

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:26

Hmm..ik had met die van mij niet echt last dat hij 'moeilijker' was. Hij was ruim 3,5 toen hij gecastreerd werd. Waar hij wel 'last' van heeft, is dat hij merrie's nog steeds interessant vindt. In het werk heb je daar geen last van, maar los in de paddock of wei, wil hij wel erg graag naar ze toen en als hij de mogelijkheid krijgt, springt hij er op. Wellicht wordt dat minder met de tijd.
Ik denk dat het omhoog komen niet echt samen heeft gehangen met het late ruinen, maar per paard kan dat natuurlijk anders zijn.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:35

Ah, een reactie op mijn vraag over bijzetten. Ik heb het zelf nooit gedaan bij jonge paarden, vandaar dat ik het vroeg.ik deed het nooit om o.a. De reden die Jibbel ook noemt. Ik heb ook nog even wat naspeurwerk gedaan in ' de boeken'. Het bijzetten kan bij het paard ook leiden tot vastzetten van bepaalde spieren, omdat het in een houding wordt gedwongen. Ikzelf ben er een voorstander van om het paard op eigen benen te laten lopen, dus los. Mijn longe hangt dan ook altijd in een boogje. De spieren sterken doe ik met overgangen, schakelen in de gang, gewoon allemaal aan de longe of los. Daarnaast pak ik ook de lange lijnen erbij, eerst aan het halster bevestigd, later kunnen ze altijd nog aan het bit.
Leuk inderdaad dat er zo verschillende zienswijzen over het africhten van het jonge paard naar voren komen!
En ik ga ook nooit op een paard voordat het zeker vier jaar is, maar ook daar hoor je verschillende ideeën over!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 08:40

Wij hebben Bono vroeger wel met bijzetjes gedaan, maar die ware toen wel heel lang.. Kon hij wel met z'n neus de lucht in :P (het nut begrijp ik nog steeds niet hoor) Maar toen was ik nogmaar 13 en had ik dus niets te zeggen (papie deed het toen allemaal :D)

Ondertussen longeer ik Soraya (6 jaar) wel met bijzetjes.. Op aanraden van m'n lesgever. Maar nu ook weer.. Niet te vast, ze moet alleen nog wat meer leren nageven..

Wij beginnen wel vanaf 3 jaar.. Behalve nu dan met Hidalgo, hij is voor de winter ingereden en dan de winter stilgestaan (wel mede door het weer, maar hij heeft wel niets gedaan)..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:06

Ja maar..komt nagevelijkheid niet vanuit een actieve achterhand, goed ruggebruik en onstpanning? Imo ga je door een bijzet niet bereiken dat ze gaat leren nageven. Want een bijzet is toch een soort 'stug' of 'vast' iets waar ze tegenaan kunnen gaan hangen, terwijl je in je rijden juist een zo licht mogelijke verbinding wilt, of niet?
Ze zakken misschien wel, lopen zelfs misschien wel in een mooi krulletje, maar je bereikt er verder weinig tot niets mee voor de rest van het lichaam en het gebruik ervan. Mja, das mijn mening en ieder doet het op z'n eigen manier! :)

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:09

Ik begrijp je standpunt wel, maar als ik haar longeer zie ik dus wel een actieve achterhand waardoor ze gaat nageven op de 'weerstandbiedende' hulpteugel. Ik zou het eigelijk moeten filmen volgens mij voor je het gaat begrijpen.. :P Maar ik begrijp wel helemaal wat je bedoeld.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:15

Ik begrijp jou ook hor! :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:16

Jibbel schreef:
@ Marliez: Ik zet mijn paarden (jong of oud) dus nooit bij, om de simpele reden dat ze dan 'in een houding' gaan lopen. Ongeacht of hij te strak zit of niet. Ik werk juist met de academische kaptoom om hem laag en goed gebogen door het lijf te laten lopen. Geen problemen gehad om hem nagevelijk te hebben met rijden. Wat mij betreft is het 2e voordeel dat ze enorm zacht in de mond blijven. Als ze op een bijzet een beetje gaan hangen / protesteren vind ik dat ze minder zacht in de mond worden en ook met het rijden eerder gaan hangen. Wel grappig om zo het verschil te zien tussen het beleren.

In de houding lopen is juist de bedoeling bij dressuur rijden, in de gebruikshouding is eigenlijk niets meer niets minder dan van achter naar voor, aanleuning, in de hand stellen. Kan allemaal via bijzetjes en je hebt geen bit nodig in principe (wel het fijnst voor het paard zelf). Harde mond krijgen paarden er niet van :D
Over de academische manier ga ik niet discussieren :o verder is dit topic daar ook niet voor bedoeld maar mocht je meer over mijn visie willen weten zou ik het topic Academische VS Klassieke rijkunst eens doorlezen of mij een PB sturen.
Wil trouwens even zeggen dat ik ook zo gedacht heb zoals jij doet hoor :j zo'n half jaar geleden hoefde je bij mij niet aan te komen met bijzetteugels en al helemaal niet bij jonge paarden. Maar ik heb in de tussentijd wat meer over dressuur geleerd (nog steeds niet genoeg dus daarom dat ik mijn paard ook pas bij ga zetten als mijn instructie mee helpt :D )

Ik werk dus niet via de methode van lienbono, das van voor naar achter rijden en nageven afdwingen waardoor er alleen aan de voorkant een houding in gezet wordt en een paard dus 'naar beneden' loopt. Mijn paard hoeft niet naar beneden te lopen dat heeft namelijk niets met aanleuning te maken.

Margoed hiervoor is het topic niet bedoeld dus ik zal weer ontopic gaan.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:22

Mijn menig hierover is, dat iedereen zijn eigen mening daarover heeft :D
Maar dit topic gaat inderdaad over het inrijden van jonge paarden. En het zou te ver offtopic gaan volgens mij :P

Nou heb ik dus nog wel een vraag. Die Hidalgo kan alles vrij netjes (eigelijk hoe een 4jarige zou moeten lopen).. En mijn vriend wil al gaan springen met hem.. Ik vind het niet zo'n goed idee.. Hij is zo groot en volgens mij kan hij zowiezo geen parcours rondgesprongen krijgen met hem. En toch wil hij jonge paarden gaan meerijden (binnen een maand, en het paard heeft nog maar enkele keren gesprongen)
Hoe hard ik ook probeer om hem uit te leggen dat zoiets toch geen nut heeft, hij wil het niet snappen..
Hoe staat jullie hier tegenover?
Het zou wel goed zijn voor de 'ervaring'. Tussen andere paarden komen, andere omgeving,.. Maar om dan ook al direct te moeten presteren.. Dat vind ik wat veel van het goede..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:25

Ow, maar ik wil ook helemaal geen discussie over academische manier hor. :) Ik heb momenteel les van iemand die klassiek geschoold is, daarnaast wat inbreng van academisch. Verder voorheen les gehad van iemand met AdB achtergrond vermengd met nog 10 manieren, maar ook van de 'echte' dresuurprikker die op de normale / engelse (wat voor naam hang je eraan) manier reed. Ik pak van allemaal iets mee, dus eigenlijk ben ik met m'n paarden bezig op z'n Jibbel's, haha!

Belangrijkste is dat je je goed voelt bij de manier waarop je bezig bent. Als dat voor jou de manier is, is dat goed toch? Er zijn zoveel manieren om je doel te bereiken en het wil niet zeggen dat er maar 1 goede weg is om daar te komen.

Ik let vooral op wat m'n paarden prettig vinden en waar ik me goed bij voel. Tot nu toe gaat dat prima en ben ik tevreden met wat ik voor elkaar heb. En wat een ander daar dan van vind, tsja..daar kan ik weinig mee.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:49

Hoi allen,

Ik heb hier ook een driejarige waarmee ik strakjes aan het werk ga.
Net als Jibbel met een kaptoom.

Maar eerst beginnen we me vrijwerken. Leren luisteren naar mijn lichaamstaal. Beetje concentreren op die tweebeners.. :9 en vooral ook spelen en vertrouwen kweken.
Cantate ( mijn drie jarige Frederiksborger) komt net uit de opfok en moet dus alles nog leren.
Vertrouwen en respect is dan het eerste punt.

Daarna gaat er een kaptoom om en beginnen we met longeren. Leren op eigen benen lopen. Stabiliteit opbouwen.
Longeren gaat met een redelijk korte lijn, leren het achterbeen onder de massa te krijgen.

Aan de voorkant wordt dus niets gedaan, qua nageven bedoel ik, alleen de aandacht gevraagd door de kaptoom.
En er wordt gewerkt aan de juiste stelling en buiging.

Daarna begint het aan de hand werken. Dat vind ik een prachtige methode om alvast het e.e.a. te leren.
Zonder belasting van een ruiter.
Eerst met kaptoom later evt. met bit erbij.
Pas daarna komt er een zadel op en wordt ze proffessioneel ingereden.

Veel mensen hier die mij aan het werk zien verklaren me voor zot... die kennen dit niet en snappen het ook niet.

Het jonkie van een vriendin hier wordt met bijzetten, die los staan ingereden en dat gaat ook supergoed.
Beestje doet het super en gaat met sprongen vooruit.

Ik denk dus persoonlijk dat er niet 1 gouden methode is maar er veel mogelijkheden zijn die allen werken.

Mijns inziens is het belangrijkste, kijken naar je paard, wat kan het aan en wat is het beste voor je paard!

lienbono: das ook erg persoonlijk per paard gebonden, de ene vierjarige kun je zo makkelijk ervaringen laten opdoen en de andere komt zo in de stress dat je weer maanden terug geworpen wordt.
Met springen heb ik geen ervaring daar kan ik niet over oordelen.
Hier bij mij in de omgeving worden 4 jarigen wel uitgebracht in de springsport en die paardjes doen het prima.

Mijn Cantate bijvoorbeeld zou ik niet meenemen al was het nog zo.... die is daar nog lange niet aan toe.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 09:59

Hallo, mag ik ook zo af en toe meepraten en meelezen :D .

Ik heb een driejarige ruin (zie onderschrift). Ik wil hem denk ik in augustus zadelmak laten maken.
We zijn nu bezig met hem overal aan te laten wennen. Hij heeft al van alles op en om gehad, behalve een zadel. Allemaal prima. Van de week voor het eerst een bitje in gehad, ging er ook zo in :+ .

Ik heb nog niet eerder een paard zadelmak gemaakt en deze doe ik ook niet zelf. Heb wel veel gelezen en gekeken en de voorbereiding tot het daadwerkelijke er op zitten doe ik wel zelf.

Zit alleen een beetje in dubio. Je hoort er zoveel over dat het zo slecht zou zijn ze voor het 4e jaar zadelmak te maken dat ik me soms een dierenbeul voel als ik hem in augustus zadelmak zou maken. Aan de andere kant zie je het zoveel om je heen gebeuren. Hier zijn de meeste ook 4 met zadelmak maken?

Heb ook al zitten denken hem van de zomer zadelmak te laten maken en dan in de winter weer stil te zetten. Van 't zomer dan alleen een beetje laten wennen een paar weken.

Hij is niet extreem groot, 1.65 denk ik. Wel slungelig.

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:13

Hee hoi...

Ik heb ook een 3 jarige, maar het is een laat veulen Juli pas en heb ik in overleg met degene die hem beleerd overlegt dat hij pas in september beleerd wordt.. dat is volgens jullie iets te vroeg.. maaar als ze er aan toe is.. in rug en spier en geestelijk is het helemaal niet erg hoor..

wij hebben alleen een buitenbak, dus als ze beleerd is rij ik zelf nog een paar week thuis.. en dan wordt het al weer slecht weer en kan ze weer rustig aan doen.. en ik ook..

ben alwel begonnen met grondwerk en ze laat alles toe.. zow lief.. moet me af en toe wel inhouden maar ze staat deze zomer nog lekker in de wei.. en dan aan het eind van de zomer.. vlak voordat ze op stal gaan wordt ze beleerd.. :D super veel zin in..

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:33

Odessa1: zadelmak (laten) maken en dan daarna even een rustperiode om alles te laten verwerken werkt heel vaak erg positief.

Intjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 10:36

kaotictjinta schreef:
Odessa1: zadelmak (laten) maken en dan daarna even een rustperiode om alles te laten verwerken werkt heel vaak erg positief.

helemaal mee eens :o :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 13:44

Ik denk niet dat het zin heeft om een paard daarna een langere periode stil te zetten een paard moet namelijk in de tussentijd de rust al krijgen en met het beleren genoeg rust mee krijgen dan is een rust periode daarna helemaal niet nodig.
Mijn paard is in alle rust zadel/ruitermak gemaakt en staat soms wel eens 2 weken op de wei voordat ik weer wat met haar doe. Ze is dan extra gemotiveerd om weer aan de slag te gaan want ze vindt het enorm leuk. Verwerken doen ze die dag zelf al, alles wat ze geleerd hebben en mijn paard krijgt tussendoor ook momenten van rust om even te begrijpen wat ik van haar vroeg. Verder houdt ik de sessies gewoon kort, als het goed is is het goed en stoppen we.
Iedere keer weer een stapje erbij op een vriendelijke en rustige manier en dan zou het paard geen weken of maanden rust hoeven hebben is mijn mening.
Neemt niet weg dat het niet goed is hoor, maar ik zie altijd dat paarden even snel beleerd worden en vervolgens op de wei gegooid worden om het te verwerken en ik ben van mening dat je een paard niet 'effe gauw' beleerd. Dingen die nieuw zijn daar moeten ze vertrouwen in krijgen en vertrouwen bouw je op door rust en vriendelijkheid, alles op het tempo wat het paard zelf aan geeft.

Daarnaast krijg ik ook vaak te horen dat de reden voor zadel/ruiter mak maken en daarna op de wei is omdat de paarden dan nog geen 'grote mond' hebben. Mijn paard is 5 en heeft echt geen grote mond hoor :D is puur een respect probleem als paarden, hoe jong of oud ze ook zijn over je heen lopen.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:25

xmarliez schreef:
Ik denk niet dat het zin heeft om een paard daarna een langere periode stil te zetten een paard moet namelijk in de tussentijd de rust al krijgen en met het beleren genoeg rust mee krijgen dan is een rust periode daarna helemaal niet nodig.
Mijn paard is in alle rust zadel/ruitermak gemaakt en staat soms wel eens 2 weken op de wei voordat ik weer wat met haar doe. Ze is dan extra gemotiveerd om weer aan de slag te gaan want ze vindt het enorm leuk. Verwerken doen ze die dag zelf al, alles wat ze geleerd hebben en mijn paard krijgt tussendoor ook momenten van rust om even te begrijpen wat ik van haar vroeg. Verder houdt ik de sessies gewoon kort, als het goed is is het goed en stoppen we.
Iedere keer weer een stapje erbij op een vriendelijke en rustige manier en dan zou het paard geen weken of maanden rust hoeven hebben is mijn mening.
Neemt niet weg dat het niet goed is hoor, maar ik zie altijd dat paarden even snel beleerd worden en vervolgens op de wei gegooid worden om het te verwerken en ik ben van mening dat je een paard niet 'effe gauw' beleerd. Dingen die nieuw zijn daar moeten ze vertrouwen in krijgen en vertrouwen bouw je op door rust en vriendelijkheid, alles op het tempo wat het paard zelf aan geeft.

Daarnaast krijg ik ook vaak te horen dat de reden voor zadel/ruiter mak maken en daarna op de wei is omdat de paarden dan nog geen 'grote mond' hebben. Mijn paard is 5 en heeft echt geen grote mond hoor :D is puur een respect probleem als paarden, hoe jong of oud ze ook zijn over je heen lopen.

Ja dat is ook een goed punt, in de ijslanders wordt dat wel vaak gedaan, na het zadelmak/inrijden, een paar maanden het land op om te verwerken, ikzelf ben ook van mening dat als je het rustig aan oppakt, met veel pauzes ertussen, dat dat net zo goed werkt.
Mijn nu 13 jarige ruin is in een maand ingereden, daarna paar keer verkocht geweest en weer terug gekomen, alles veel te snel gedaan, en is nog steeds getraumatiseerd daardoor. Die heb ik ook opnieuw helemaal moeten beleren, en dat heeft laaaaaang geduurd.
Maar, het resultaat is er, hij doet alles voor me, maar hij laat alleen niet iemand anders op zijn rug toe, dan raakt ie in paniek...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:35

Ieder paard is anders en ik denk dat je dus naar het indivu moet kijken. Mijn merries zijn laat ingereden. Geen tijd en dus al weer 5 jaar voor je er erg in hebt. Maar bij de hengsten ben ik eerder begonnen. Juntos met 2,5 omdat hij vervelend in de omgang werd. Nog niet gereden maar wel longeren etc. Rijden toen hij 3 was en de eerste wedstijden met 4.
Pedro met 3 begonnen en die was met een paar dagen onder het zadel. Daarna slecht weer en de hengstenkeuring. Dus pas met zijn 4e jaar wordt hij nu verder bereden.
Je kan beleren en daarna stil zetten omdat ze nog uit moeten groeien. Je kan ook inrijden en dan rustig aan doorrijden. Ligt maar net aan het paard.
Pedro werd voor de training wel bijgezet omdat voor de keuring de bespiering belangrijk is. Nu heb ik er een elastiek aan. Hij hangt daar niet op, zal ook wel paardafhankelijk zijn. Ik denk dat hij er eigenlijk vanaf kan, als hij duikt pak ik het riempje voor mijn zadel en dan komt hij niet ver.

Ondertussen 2x zelf alleen op Pedro gereden. Gaat wel goed. Hij is alleen niet altijd aan het been en wil gaan stil staan om drollen te onderzoeken oid. Dus gelijk zweepje maar meegenomen. Dinsdag weer les en dan gaan we daar even aan werken.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 07:47

Jetta schreef:
@ lovemyhorse1: waarom zet je een jong paard bij als je hem aan de longe doet? Kan je mij dat uitleggen? En waarom zoveel krachtvoer? Ik weet natuurlijk niet wat voor paarden je hebt.....
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jij vroeg waarom ik een jong paard bijzet aan de longe.
Ik heb het vroeger eigenlijk nooit gedaan dat bijzetten want toen durfde ik alles.

Maar nu zet ik ze wel een beetje bij en dat doe ik met een touwtje dat rekbaar is.
Gaat over het hoofd achter de oren,door de bitringen en dan zo naar de longeersingel.
Ik zet het niet heel erg vast.
Dit doe ik omdat ze dan al een beetje leren kennen van als er iemand op zit.
Als je de teugels aanneemt op een paard zit er ook een beetje druk op.

Daarom doe ik het.
Voor mij is dat de enige reden dat ik het doe.

En wat die brok betreft.
Toen die jonkies bij mij op stal kwamen waren ze één en al botten.
Ze waren zo mager dat ik bang was dat ze dood gingen.
Natuurlijk eerst voorzichtig aan gevoerd maar je kan nu nog steeds merken dat ze als 2 jarige te weinig eten hebben gehad.
Ze hebben gewoon een achterstand opgelopen met eten en dat heeft tijd nodig.
Ze lopen wel 24/7 buiten op de wei maar ze krijgen nog steeds elke dag 4 kilo brok ieders.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 09:41

Ik heb ze ook bijgezet om ze inderdaad te laten ervaren dat ze druk op de mond kunnen krijgen. Inderdaad opletten dat ze niet gaan hangen, dan flink naar voor "jagen". Maar als ruiter wil ik ook een paard dat het bit aannneemt en dus toch druk/contact op zoekt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:09

DendroFleur, 5 jaar is laat??? Mijn paarden zijn nu pas zadel/ruitermak en zijn 5. Ik heb dat helemaal bewust gedaan omdat dat eigenlijk de minimun leeftijd is.
Mensen vinden voornamelijk hengsten en ruinen lastig rond de 3. Dat is logisch, paard is dan nog hardstikke jong. Mijn merrie was rond die leeftijd ook enorm tegendraads en daarom heb ik bewust gewacht totdat ze zelf wat volwassener in het leven ging staan. Nu is ze er helemaal klaar voor en dat merk je aan alles.
Mijn andere merrie is er nog steeds niet klaar voor, nu ook 5. In de omgang nog net een puppy. Door omstandigheden moet ze nu wel zadel en ruitermak gemaakt worden maar het liefst had ik haar nog lekker tot de 6 in de wei gelaten en lekker nog even 'kind' laten zijn. En dan merk je vanzelf in de omgang hoe hun karakter gevormd is.

Daarom is staan in kudde verband zó belangrijk. Paarden leren daar hun zelf te ontwikkelen en worden geen vervelende drallen, want dat wordt afgestraft door de volwassene in de kudde. Op een gegeven moment (meestal na de 1/2 jaar) zijn die dat ook zat, dat gespring en dat gebijt.
Mijn andere merrie is daar in iedergeval heel streng in en dat maakt mijn andere paarden wel tot wie ze zijn en dat late door groeien heeft in mijn ogen alleen maar goed gedaan.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:24

xmarliez
Ik vind persoonlijk dat iedereen zelf moet weten op welke leeftijd ze hun paard zadelmak moeten maken.
Ik kies er zelf voor om de paarden in april zadelmak te maken in de jaargang dat ze 3 worden.
Ik heb jaren zelf de paarden zadelmak gemaakt en merk gewoon op dat ze op die leeftijd nog niet zoveel macht hebben.
Het is voor mij makkelijker om dan zadelmak te maken omdat ze dan nog niet de macht hebben om iets uit te spoken.
Een paard van 5 jaar is misschien al een jaar aan de longe geweest en die heeft conditie opgebouwd.
Als zo'n paard dan zadelmak wordt gemaakt dan vecht je tegen die conditie die je dan al hebt opgebouwd.

Die jonkies van mij die worden in mei 3 jaar en die rij ik maar 2 keer in de week.
5 minuten longeren en dan erop.
Dan 10 minuutjes rijden met een licht aangenomen teugeltje in stap en draf en dan zijn ze klaar.
Ik vind zelf dat ze daar maar weinig mee lijden.

Ik vind het leuk om paarden op 2 jarige leeftijd te kopen en dan op 3,5 jarige leeftijd te verkopen.
Heel vaak vinden mensen het fijn dat de paarden zadelmak zijn en dat ze erop kunnen rijden.
Daar draait het allemaal om in de paarden dat mensen kunnen rijden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 11:48

Iedereen moet het zelf weten maar dat is ook het nare van paardensport dat mensen een paard als voorwerp gaan zien. Een paard heeft een persoonlijkheid en die moet ontwikkeld worden. Niet door ons maar door zichzelf en door in kudde verband te kunnen leven.
Het woordje macht vind ik walgelijk. Macht moet je helemaal niet willen hebben, je moet een leider zijn en geen baas die macht heeft. Volgers van de leider hebben ontzag voor de leider, weten wat ze aan de leider hebben en respecteren de leider. Ik zie het dus als een zelf ontwikkeling. Hebben jouw paarden geen respect voor jou is er iets mis met jou en niet met het paard.
Instinktief gezien is het namelijk heel logisch dat het die de overhand neemt als de 'leider' het niet aan kan.
Om een leider te worden heb je geen geweld of dwang nodig, je moet eerst bij jezelf na gaan of je te vertrouwen bent en wie je zelf bent. Ben je een labiel persoon is het werken met paarden niet weg gelegd voor je, in een bepaald opzicht natuurlijk wel (voornamelijk oudere paarden) maar dan moet je niet beginnen aan het corrigeren of beleren van jonge paarden.

Alles wat ik hier schrijf is uiteraard mijn eigen mening en ervaring en ik vind het ontzettend jammer dat het allemaal draait om geld en mensen niet meer kijken naar de persoonlijkheid/karakter van het dier. Het moet allemaal maar snel, snel en daar wordt een heleboel bij vergeten. Waarom bestaan er anders beroepen als fysio en osteo voor paarden?? Omdat paarden niet correct gereden worden en dat begint vaak in het begin stadium omdat het snel moet want snel levert meer centen op.