Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jibbel schreef:@ Marliez: Ik zet mijn paarden (jong of oud) dus nooit bij, om de simpele reden dat ze dan 'in een houding' gaan lopen. Ongeacht of hij te strak zit of niet. Ik werk juist met de academische kaptoom om hem laag en goed gebogen door het lijf te laten lopen. Geen problemen gehad om hem nagevelijk te hebben met rijden. Wat mij betreft is het 2e voordeel dat ze enorm zacht in de mond blijven. Als ze op een bijzet een beetje gaan hangen / protesteren vind ik dat ze minder zacht in de mond worden en ook met het rijden eerder gaan hangen. Wel grappig om zo het verschil te zien tussen het beleren.
xmarliez schreef:Ik denk niet dat het zin heeft om een paard daarna een langere periode stil te zetten een paard moet namelijk in de tussentijd de rust al krijgen en met het beleren genoeg rust mee krijgen dan is een rust periode daarna helemaal niet nodig.
Mijn paard is in alle rust zadel/ruitermak gemaakt en staat soms wel eens 2 weken op de wei voordat ik weer wat met haar doe. Ze is dan extra gemotiveerd om weer aan de slag te gaan want ze vindt het enorm leuk. Verwerken doen ze die dag zelf al, alles wat ze geleerd hebben en mijn paard krijgt tussendoor ook momenten van rust om even te begrijpen wat ik van haar vroeg. Verder houdt ik de sessies gewoon kort, als het goed is is het goed en stoppen we.
Iedere keer weer een stapje erbij op een vriendelijke en rustige manier en dan zou het paard geen weken of maanden rust hoeven hebben is mijn mening.
Neemt niet weg dat het niet goed is hoor, maar ik zie altijd dat paarden even snel beleerd worden en vervolgens op de wei gegooid worden om het te verwerken en ik ben van mening dat je een paard niet 'effe gauw' beleerd. Dingen die nieuw zijn daar moeten ze vertrouwen in krijgen en vertrouwen bouw je op door rust en vriendelijkheid, alles op het tempo wat het paard zelf aan geeft.
Daarnaast krijg ik ook vaak te horen dat de reden voor zadel/ruiter mak maken en daarna op de wei is omdat de paarden dan nog geen 'grote mond' hebben. Mijn paard is 5 en heeft echt geen grote mond hooris puur een respect probleem als paarden, hoe jong of oud ze ook zijn over je heen lopen.
Jetta schreef:@ lovemyhorse1: waarom zet je een jong paard bij als je hem aan de longe doet? Kan je mij dat uitleggen? En waarom zoveel krachtvoer? Ik weet natuurlijk niet wat voor paarden je hebt.....
Alvast bedankt voor de antwoorden.