MarcelDufour schreef:Ik gebruik het vooral om paarden aan te leren dat ze altijd dezelfde galopsprong maken.
precies!! en bovendien zijn ze er dan echt attent op en het werkt lekkker gymnastikerend ..
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
knooopje schreef:het meisje die de vraag stelde van de onzekerheid over haar afstanden,danieke.
die heeft van nature wel oog voor de sprong,alleen focust ze zich te veel op de afstand,ze is bang dat ze de afstand niet ziet en gaat onderweg allerlei dingen uithalen,om een goed afstand te krijgen,ik zeg haar...
nu rij je naar de sprong toe en dan denk je nergens over na,je heb een normaal basis tempo wat je aan houd en als je de wending uit komt dan ga je niet denken...moet ik nou voorwaarts of terug,,,dus niet denken gewoon heen rijden en dan doe je wat je gevoel zegt...jaja echt vaag,maar dan rijd ze een super afstand!wat gevoel heeft ze er wel voor.alleen ze denkt te veel na over de afstand....haar vraag is dan ook hoe kan ze die gedachte verzetten zeg maar
besita schreef:newmom schreef:denk dat geen enkele vent meer "glanst" als ie geen ballen meer heeft..
of misschien moeten ze m toch iets beter poetsen..
weet je , er word zoveel gezegd...
zolang er geen concrete bewijzen op tafel liggen in de vorm van film of met eigen ogen zien, neem ik t allemaal met een korreltje zout..
sorry maar je hebt niet met één of andere penny te doen ..
dus elke ruin moet het maar met minder levenslust doen ?
en met glans bedoel ik echt niet zijn velletje hoor
MarcelDufour schreef:Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar het galopsprongen tellen, daar ben ik geen voorstander van. Ik zal uitleggen waarom niet.
Als je dat doet, dan ben je toch vooral aan het vertrouwen op iets dat je weet. Je weet namelijk dat het een x aantal galopsprongen zijn, en als je gaat zitten tellen onderweg dan automatisch train je je oog minder. Wat je weet hoef je namelijk niet meer te denken. En als je dan ergens een sprong springt, wending moet rijden en dan de volgende, dan kan je geen galopsprongen meer tellen. Dan moet je het echt zien. Wat betrijft zo'n lijntje neer zetten, dat vind ik wel heel goed. Maar ondanks dat er zo'n lijntje staat blijf je toch steeds naar de volgende sprong kijken. Je oog moet je zoveel mogelijk oefenen. Wat je wel oet weten is of een lijntje vooruit of terug is, maar het aantal galopsprongen is onbelangrijk. Stel dat een lijntje op 5 normale galopsprongen staat en je komt over de eerste en op die sprong kwam je te dicht, dan weet je dat je ook korter gaat landen dan normaal, als je dat weet dan weet je ook dat de afstand naar de volgende niet meer 5 gewone galopsprongen zijn, maar dat je iets moet verlengen. Je moet dus eigenlijk het stukje dat je te kort over de eerste lande, repareren. Kom je daarentegen te groot op de eerste, dan weet je dat je iets verder gaat landen dan normaal. Dus de 5 normale galopsprongen gaan dan ineens 5 iets kortere galopsprongen worden. Dus weet je dat je met een heel klein beetje hand naar de volgende moet rijden. Dit soort dingen moeten automatismen worden. Vantevoren moet je dus, als je alles nog niet perfect ziet, dit uit je hoofd leren. Net als dat je een parcours leert. Dat galopsprongen tellen is in een parcours ook zowat niet te doen. het is veel makkelijker om te leren dat je in dat lijntje iets vooruit moet, daar iets terug enz. alsdat je moet leren daar 4 korte, daar 5 lange, enz. Komt bij dat je ook best wel eens nerveus kan gaan worden als je vergeten bent was het nou 5 of 6 korte galopsprongen daar of daar. terwijl 'iets terug' in dat geval veel makkelijker kunt onthouden, en het effect is hetzelfde.
maar zo denk ik er over.
knooopje schreef:marcel heb jij ook "bekende"hengsten gereden?
en ken je aubrie noyez?
besita schreef:Komaan Marcel je kan toch niet zeggen dat een 2 sterren grote prijs ( 1.45 ) het niveau is dat ie ooit heeft gereden in zijn glorie jaren ...bovendien zat de concurrentie allemaal in Bordeau of Abu dahbi
clarence schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar toch denk ik dat het tellen weer helemaal afhankelijk is van het niveau van de leerling. Sommige mensen voelen niet wanneer een paard z´n binnenvoorbeen op de grond wegzet. Voor zulke mensen is het ideaal. Het is ook perfect om te merken of je in 1 ritme blijft. Als jij land en je gaat, 1....2...3..4.56 dan merk je precies wat er gebeurt. Veel mensen zijn zo zenuwachtig dat ze dit niet doorhebben omdat ze teveel gefocust zijn met andere zaken, zoals over de hindernis heen komen.
Anne Kursinski moest vroeger Row, Row Row your boat zingen van Jimmie Williams om het ritme vast te houden en te blijven ademen. Ook stuurde hij haar regelmatig zonder beugels en teugels en met een blinddoek op door een lijntje. Dat lijkt me ook een leuke oefening.![]()
Na je verhaal nog een keer te hebben gelezen ben ik het helemaal eens met wat betreft het parcours rijden. Ga inderdaad niet denken, 5 vooruit, 6 terug, maar gewoon terug en vooruit. Voor dat je het zit je in een lijn en denk je, `moest ik hier nou 4 of 5 terug´ en dan zit je al onder die oxer. Of erin. Ik denk wel dat het handig is voor bepaalde leermomenten, maar dat heb ik net al duidelijk gemaakt.
MarcelDufour schreef:besita schreef:Komaan Marcel je kan toch niet zeggen dat een 2 sterren grote prijs ( 1.45 ) het niveau is dat ie ooit heeft gereden in zijn glorie jaren ...bovendien zat de concurrentie allemaal in Bordeau of Abu dahbi
Ho, ho...in de wereldbeker van Zurich was ie gewoon nog bij de 8 foutlozen. En ik denk dat hij zich ook voor de wereldbeker finale gaat plaatsen. Hugo is echt een fenomeen. De meest winnende ruiter uit de springsport geschiedenis!
clarence schreef:Voor Knoopje:
Hier kan je een beetje zien wat ik bedoel. Ik heb Piet dit ook wel eens zien doen met alleen de eerste en laatste sprong en de rest balken op de grond. Sorry als iemand anders al antwoord had gegeven; het gaat nogal snel hier.
Hier kan je een beetje zien wat ik bedoel. Ik heb Piet dit ook wel eens zien doen met alleen de eerste en laatste sprong en de rest balken op de grond. Sorry als iemand anders al antwoord had gegeven; het gaat nogal snel hier.
knooopje schreef:clarence schreef:Voor Knoopje:
hey dank je wel!
ziet er fijn uit,ik heb dit inderdaad in de praktijk wel eens gedaan!
op papier klonk het zwaar onlogies bij mij,denk dat dat door de 4 galopsprongen kwam.
ik heb het nog nooit gedaan met zoveel balkjes er tussen,maar het lijkt mij een hele goede oefening,inderdaad hetzelfde als in uitjes!
jonge beesten worden er handig van!
ja je hebt mij helemaal om!
MarcelDufour schreef:Ho, ho...in de wereldbeker van Zurich was ie gewoon nog bij de 8 foutlozen. En ik denk dat hij zich ook voor de wereldbeker finale gaat plaatsen. Hugo is echt een fenomeen. De meest winnende ruiter uit de springsport geschiedenis!