paard met bit of zonder beter lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:56

Equimotion schreef:
Ik heb niet alle 14 pagina;s woordelijk gespeld dus excuses als ik in herhaling valt, maar ik wil er wel het volgende over kwijt.

Ik zie op de foto's die jij zelf goed vindt geen enkele verbetering. Sterker nog, ik zie een trekkende duikboot en ik ben er van overtuigd dat je paard in die trainingshouding meer fysieke schade oploopt dan wanneer ze in een hogere hoofd-halshouding blijft lopen.

Je hebt een (iets overbouwde?) Fjord met een niet rijtypische halsaanzet en een zware kaakverbinding. Jouw paard heeft weinig ruimte in de kaak om op een voor hem prettige manier afgebogen te kunnen lopen. Je bent er nu op gefixeerd om je paard naar een trainingshouding toe te werken die voor je paard vanwege zijn bouw helemaal niet prettig is en waartegen hij zich dus zal verzetten, en daarnaast zal het hem slijtage in z'n lijf opleveren.

Ik zou beginnen met leren goed en onafhankelijk op je paard te blijven zitten. Leren wat nageeflijkheid precies is en waarom dat niet hetzelfde is als afgebogen zijn in de hals. Leren hoe je je paard het beste naar zijn houding en mogelijkheden kunt rijden, waardoor het voor jullie alletwee leuk blijft. Of je dat met of zonder bit doet maakt voor je paard niets uit, die wil namelijk gewoon lopen in een houding waarin hij geen last van z'n lijf krijgt.

en als je mij beter kent weet je ook dat ik juist GEEN afgebogen paard wil omdat dat een onatuurlijke houding is, hoe dichter de neus bij de borst hoe slechter de ademhaling, ik weet t evrschil tussen nageven en een krulletje wel hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 14:58

Kellieeh schreef:
als ik deze fotos zie word ik behoorlijk pissig. dat BEN IK op de 1e foto en je hebt net de poedersuiker foto eruit gepikt. dan ten eerste ten 2e..je mag me hoofd zwart gemaakt hebben. maar je noemt me naam! dus ik ga temmen.

ik noem geen namen, die worden genoemd door anderen ;)

Anoniem

Re: paard met bit of zonder beter lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:00

Hoe dichter de neus bij de borst, hoe slechter de ademhaling? Nee hoor, dat is per paard verschillend. Als er voldoende ruimte zit in de keelgang en de hals van een paard lenig genoeg is, heeft het geen invloed op de ademhaling, maar is het gewoon misvatting nummer zoveel. Verder is een paard wat stijf in de hals is, niet bij machte om de kin op de borst te krijgen.
Nice try, maar dit gaat dus niet op...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:00

cinnepin schreef:
idd, en ik zie wel fegelijk verschil, beter achterhand gebruik, lager in d'r hals en ze knabbelt enorm ( dat kan je natuurlijk niet zien op foto's ) mar zoals de foto waar **** erop zit zie je wel degelijk dat ze eral komt met d'r neusje. het zijn korte momenten maar ze zijn er. En ik ben er gewoon trots op dat we dat bereiken zonder een pesooa, touwtjes, slof, sporen en weet ik het wat allemaal. ( niet dat ik zeg dat mensen die deze dingen wel gebruiken gelijk slecht zijn, maar het is niet mijn manier je moet ten alle tijden eerlijk blijven tegen over je paard ) En ik vind ontspanning heel belangrijk! Dan komt de rest vanzelf wel! Er werd pas tegen mij gezegt : Jij komt er wel met hoe je haar traint, je doet alles eerlijk en rustig, je paard werk echt voor je. Als je eenmaal hoger bent dan b dus ongeveer in L2 zit vallen de zagers meestal door de mand en mensen zoals als jij kunnen hoger komen, al duurt het wat langer!

Vind dit wel een erg interesant stukje. Denk dat het uit een ander topic komt maar benieuwd naar je reactie..Ik denk namelijk dat je hier wel degelijk aangeeft dat het begin eraan zat te komen MET bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:04

[***] schreef:
Foto 1: een paard op de voorhand. Loopt niet lekker, houdt rug en nek vast.

Foto 2: een geconcentreerd paard (niet direct sloom!), ontspannen bovenlijn, ondertredende achterhand.

Ben je ook niet volgens een andere manier gaan rijden? (Zelf meer ontspanning)

Jouw paardje lijkt bitloos prettig te vinden. Ik heb het idee dat mijn paard juist fijner is op een (dubbelgebroken) trensje. Een volgens paard loopt wellicht fijne op een stang, rubber bit, halsring of wat dan ook.

Een paard is een persoonlijkheid. Niet alle mensen hebben graag een hoedje op, een rokje aan of een sjaal om. Dragen liever een handtas of een backpack.

Ik begrijp de discussie, maar waarom een jouw idee aan het ander dwingen? De discussies over bit/bitloos, klassieke danwel reguliere discussies... soms lijkt het wel een oorlog tussen religies!

Leer naar je paard luisteren en kijken, en doe wat goed is voor je paard. Dat is de enige manier om goed te doen.

Amen.

nee ik heb t over mijn paard en bitloos, ik dwing niemand bitloos en ben dat ook niet van plan :P
ik krijg t idee dat somigge mij proberen te dwingen weer een bit erin te doen, maar ze doen maar een eind weg hoor ik voel mijn pard niu beter reageren en lekkerder en relaxeter lopen en niet zo opgefokt en dat is idd luisteren naar je paardje :)
En idd het lijkt altijd oorlog maja :) Zal wel id de mens zitten ofzo hihihi
ik heb ook zoveel bitjes geprobeert en tegen alles verzette ze zich en dat lag niet aan mn handen hoor, ook als ze los door de bak huppelde ( voor fot's ofzo ) dan vond ze t bit niet fijn, met longeren niet, en tuurlijk heb ik vaak gewtijfeld of t bit goed zat, maar op alle plaatsen waar mijn paardje heeft gestaan liepen er instructrises rond die ik dan even liet kijken, t bit pastte, zat goed in haar mondje en er was dus verder niks verkeerd aan de manier van optoming. Mensen zeiden toen probeer t eens bitloos, je hebt paarden met een overgevoelige mond ( je hebt ook mensen die ergens overgevoelig voor zijn ) en misschien is jouw paardje er 1 van, een aantal bitloze dingen geprobeert, aan het halster gelongeerd ipv met bitje en het was zoveel rustiger, geen stress meer enzo, en daarom ben ik er dus van overtuigd dat zij t bit minder prettig ervaart dan het bit. En dat heeft niets met onder t werk uit te komen te maken ( tuurlijk doet ze dat wel eens, althans dat probeert ze :P ) want ze deed met bit zowel dezelfde oefeningen als zonder bit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:05

Ladygiroc schreef:
Anoniem schreef:
idd, en ik zie wel fegelijk verschil, beter achterhand gebruik, lager in d'r hals en ze knabbelt enorm ( dat kan je natuurlijk niet zien op foto's ) mar zoals de foto waar **** erop zit zie je wel degelijk dat ze eral komt met d'r neusje. het zijn korte momenten maar ze zijn er. En ik ben er gewoon trots op dat we dat bereiken zonder een pesooa, touwtjes, slof, sporen en weet ik het wat allemaal. ( niet dat ik zeg dat mensen die deze dingen wel gebruiken gelijk slecht zijn, maar het is niet mijn manier je moet ten alle tijden eerlijk blijven tegen over je paard ) En ik vind ontspanning heel belangrijk! Dan komt de rest vanzelf wel! Er werd pas tegen mij gezegt : Jij komt er wel met hoe je haar traint, je doet alles eerlijk en rustig, je paard werk echt voor je. Als je eenmaal hoger bent dan b dus ongeveer in L2 zit vallen de zagers meestal door de mand en mensen zoals als jij kunnen hoger komen, al duurt het wat langer!

Vind dit wel een erg interesant stukje. Denk dat het uit een ander topic komt maar benieuwd naar je reactie..Ik denk namelijk dat je hier wel degelijk aangeeft dat het begin eraan zat te komen MET bit

in de stap ja, dat heb ik ook al eerder aangeven, of t op dit topic was of t andere weet ik niet,
daar vertelde ik dat t in de stap wel meeviel enzo, maar zodra je ging draven was t foute boel ;) ) vandaar ook draf foto's en geen stapfoto's ;)
En dan nog neemt t niet weg dat t beter voelt zonder ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:06

suleilitha schreef:
Hoe dichter de neus bij de borst, hoe slechter de ademhaling? Nee hoor, dat is per paard verschillend. Als er voldoende ruimte zit in de keelgang en de hals van een paard lenig genoeg is, heeft het geen invloed op de ademhaling, maar is het gewoon misvatting nummer zoveel. Verder is een paard wat stijf in de hals is, niet bij machte om de kin op de borst te krijgen.
Nice try, maar dit gaat dus niet op...

jij mag dat vinden, heb ik niks op tegen, maar ik dnek daar anders over ;) en dat is mij met plaatsjes en video's ook netjes helemaal uitgelged van hoe of wat ;)
Dus mijn paardje hoeft niet afgebogen te worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:07

suleilitha schreef:
Kee, strak plan! Misschien is het een nog beter plan, dat je mensles gaat nemen mét je Fjord.
Als je in de buurt van een manege zit, is er ook vast wel een menvereniging in de buurt.
Ik vrees wel dat je met het nemen van menlessen niet ontkomt aan het gebruik van een bit maar als ik jou was, zou ik me daar maar overheen zetten.

ik heb er over na zitten dneken haar voor de kar ook te zetten, maar moet dit met bit dan gaat t voorhaar echt niet op ;)
Zij krijgt geen bit in, dan maar geen menlessen met haar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:09

@ vivalavida, neehoor mijn lesgever heeft niks tegen bitloos rijden ;) Ze rijd zelf met bit, maar vind t ook prima dat er bitloos gereden word, heb ook uitgelegd waarom ( ze vroeg er wel naar ).
Zij heeft curusussen etc bij Antoine gedaan en op de lesdag van Antoine heeft hjij ook uitgelegd dat er nisk mis is met bitloos maar dat je er wel mee je paardje moeten kunnen sturen etc etc etc ;) en daar zat lesgeefmensje ook bij ;) en meerdere uiteraard ;)

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:11

Daar gaat het niet om. als jij ten eerste MIJn fotos op bokt neerzet ( zonder mij er dan op ) zonder toestemming van mij. dt vind ik punt 1 niet leuk.
Punt 2 loop je nu bij dwaallicht te zeiken dat ze geen fotos mag plaatsen.
En punt 3. ookal heb je me hoofd zwart gemaakt. het gebeurt gewoon niet. en ik kan nu ook hel wat fotos erop pleuren van mij op bonito die 100x beter zijn( even voor de duidelijkheid niet mijn houding etc) maar waar bonito zelf beter loopt en waar je dus ook ziet dat ze veel meer kan.
Maar dat word er momenteel niet uitgehaalt.
Dat is geen uitval naar jou cindy.
DAt is mijn eigen mening net zogoed dat ieder ander hier op bokt die heeft.
We proberen alleen maat tips te geven. maar op alles heb je een weerwoord dat het toch niet zo is. waarom plaats je ze dan als je het zelf zo goed weet!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:11

Ik geloof niet alle commentaar, uitleg etc van plaatjes en video's, daar ben ik kennelijk te nuchter voor ;)
Ik denk dat met mennen bitgebruik geen enkel bezwaar zal zijn voor je Fjord. JIJ wilt geen bit, maar een bit in handen van iemand met kennis van zaken zou wel eens een ware doorbraak kunnen zijn.
Verder ben ik erg benieuwd wat voor bitten jij hebt gebruikt voor haar. Kun je daar iets meer over vertellen? Ik heb namelijk zo het vermoeden, dat daar wel eens de oorzaak in kan liggen dat jij protest waarnam bij het gebruik van een bit.
O ja, voor je ook dit weer als een aanval ziet, ik ben slechts aan het meedenken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:12

Maar ik geloof best dat de foto die jij liet zien 1 van de slechtste was em júíst je gelijk te krijgen.
iets wat **** dus ookal aangaf.

Volgens mij ben jij helemaal antibit en schuif je het nu een beetje af op je pony door te zeggen dat ze het absoluut niet kan verdragen.
Sorry maar je maakt mij niet wijs dat een paard ZO sterk reageert op het bit. Dus rug vast zetten, achterhand niet meenemen en sterrenkijken, en dat als je het bit eruit haalt ze gelijk ontspant, achterhand meeneemt en rug loslaat.. Denk eerder dat het zadel niet paste of de ruiterhand te hard was als dat je pony het bit niet verdraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:14

Tja, daarom ben ik zo benieuwd naar de bitten die allemaal zijn gebruikt bij de Fjord.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:14

Goh Sul, die kant was ik ook al aan het op denken...

Ook een rubberbitje kan voor sommige gevoelige pony's met harde ruiterhanden al funest zijn ;)
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 09-02-09 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:15

Ladygiroc schreef:
Maar ik geloof best dat de foto die jij liet zien 1 van de slechtste was em júíst je gelijk te krijgen.

Volgens mij ben jij helemaal antibit en schuif je het nu een beetje af op je pony door te zeggen dat ze het absoluut niet kan verdragen.
Sorry maar je maakt mij niet wijs dat een paard ZO sterk reageert op het bit. Dus rug vast zetten, achterhand niet meenemen en sterrenkijken, en dat als je het bit eruit haalt ze gelijk ontspant, achterhand meeneemt en rug loslaat.. Denk eerder dat het zadel niet paste of de ruiterhand te hard was als dat je pony het bit niet verdraagt.

als ik antibit was nam ik geen les van iemand die met bit rijd he ;) dus nee dat gaat nie op!
En jij mag dneken dat ik t op mn pony afschuif hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:17

suleilitha schreef:
Tja, daarom ben ik zo benieuwd naar de bitten die allemaal zijn gebruikt bij de Fjord.

ik heb ooit alle namen geleerd van bitjes en weet ze allemaal niet meer bij naam hoor en anders bescbhrijf ik hem wel ok?

Maar in iedergeval een water trensje, een bus trensje ( heb haar op t water trensje ingereden overigens ) en dubbelgebroken bitjes, ook een rubber achtig iets en eentje met appelsmaak :D heb nooit hele smalle bitjes gebruikt ( en dat is me ook afgeraden die kunnen erg scherp inwerken ) maar al wel verschillende diktes geprobeert, dit alles met begeleiding.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:17

Nee ik vrees alleen dat in dit geval de 'fout' (zoals zo vaak) niet bij de pony ligt maar bij de ruiter.

Een een pony die in stap knabbelt op het bitje zal dat in draf ook gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:18

Anoniem schreef:
Ladygiroc schreef:

als ik antibit was nam ik geen les van iemand die met bit rijd he ;) dus nee dat gaat nie op!
En jij mag dneken dat ik t op mn pony afschuif hoor ;)

wel knap dat als ik haar los in de bak liet en ik foto's maakte en zij zich verzette tegen t bit dat t door mijn handen kwam+) lees je wel wat ik allemaal typ of lees je de helf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:19

wat ik niet snap, als ze in stap wel nageeflijk is met bit, dan kan het in draf al helemaal? Daar kun je haar lekker voorwaarts in rijden, goed van voor naar achter en zoekt ze je hand op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:19

Ladygiroc schreef:
Nee ik vrees alleen dat in dit geval de 'fout' (zoals zo vaak) niet bij de pony ligt maar bij de ruiter.

Een een pony die in stap knabbelt op het bitje zal dat in draf ook gaan doen.

misschien maar niet elk paard is t zelfde, en van knabbelen werd Bijten!
Ook ben ik van mening ( vroeger niet dat heb ik later geleerd ) dat een paard niet knabbelt vanauit ontspanning, maar omdat de hersenen aansturen dat er *eten * in de mond zit ;)
Dus ik vind achteraf de opmerking dat ze lekker knabbelde op t bit fout van mijzelf ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:20

VivaLaVida schreef:
wat ik niet snap, als ze in stap wel nageeflijk is met bit, dan kan het in draf al helemaal? Daar kun je haar lekker voorwaarts in rijden, goed van voor naar achter en zoekt ze je hand op...

Het nageven met but waren meer moment opnamens ;) merendeels liep ze met de kop in de lucht ;)
Ook met het longeren, deed ik t aan t halster ( precies dezelfde oefeningen ) ging t veel minder gespannen enzo ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:20

Kellieeh schreef:
Daar gaat het niet om. als jij ten eerste MIJn fotos op bokt neerzet ( zonder mij er dan op ) zonder toestemming van mij. dt vind ik punt 1 niet leuk.
Punt 2 loop je nu bij dwaallicht te zeiken dat ze geen fotos mag plaatsen.
En punt 3. ookal heb je me hoofd zwart gemaakt. het gebeurt gewoon niet. en ik kan nu ook hel wat fotos erop pleuren van mij op bonito die 100x beter zijn( even voor de duidelijkheid niet mijn houding etc) maar waar bonito zelf beter loopt en waar je dus ook ziet dat ze veel meer kan.
Maar dat word er momenteel niet uitgehaalt.
Dat is geen uitval naar jou cindy.
DAt is mijn eigen mening net zogoed dat ieder ander hier op bokt die heeft.
We proberen alleen maat tips te geven. maar op alles heb je een weerwoord dat het toch niet zo is. waarom plaats je ze dan als je het zelf zo goed weet!?

Ik ben dan weer benieuwd naar foto's uit die serie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:21

Cinnepin schreef:
Maar in iedergeval een water trensje, een bus trensje ( heb haar op t water trensje ingereden overigens ) en dubbelgebroken bitjes, ook een rubber achtig iets en eentje met appelsmaak :D heb nooit hele smalle bitjes gebruikt ( en dat is me ook afgeraden die kunnen erg scherp inwerken ) maar al wel verschillende diktes geprobeert, dit alles met begeleiding.

Maar in feite heb je dan maar 2 bitten geprobeerd. Enkel- en dubbelgebroken. Nooit ongebroken geprobeerd?
Smaller is niet noodzakelijk scherper hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:22

Cinnepin schreef:
VivaLaVida schreef:

Het nageven met but waren meer moment opnamens ;) merendeels liep ze met de kop in de lucht ;)
Ook met het longeren, deed ik t aan t halster ( precies dezelfde oefeningen ) ging t veel minder gespannen enzo ;)

maar toendertijd postte je wel vaak dat het zo super ging en ze lekker nageeflijk werd enz.. als een paard al een paar keer je hand op zoekt kun je m er al lekker door rijden! Ik weet zeker dat bonito t kan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 15:23

Cinnepin schreef:
heb nooit hele smalle bitjes gebruikt ( en dat is me ook afgeraden die kunnen erg scherp inwerken )

Mijn beide fjorden hebben de pest aan dikke bitjes ;) Milena wordt bovendien flauw en duwerig op dubbelgebroken bitjes, die wil een ongebroken of enkelgebroken mondstukje. Yette loopt hartstikke lekker op een dun en enkelgebroken (sweet iron) mondstukje, dus daar heb ik verder ook niet eens mee geëxperimenteerd. Maar beiden lopen niet lekker op de "klassieke" dressuurbitjes...
Dun is niet per definitie scherper. Er zijn best veel paarden met een veel te kleine mond voor dikkere bitten. Bovendien zegt het type mondstukje ook heel wat.