Equimotion schreef:Ik heb niet alle 14 pagina;s woordelijk gespeld dus excuses als ik in herhaling valt, maar ik wil er wel het volgende over kwijt.
Ik zie op de foto's die jij zelf goed vindt geen enkele verbetering. Sterker nog, ik zie een trekkende duikboot en ik ben er van overtuigd dat je paard in die trainingshouding meer fysieke schade oploopt dan wanneer ze in een hogere hoofd-halshouding blijft lopen.
Je hebt een (iets overbouwde?) Fjord met een niet rijtypische halsaanzet en een zware kaakverbinding. Jouw paard heeft weinig ruimte in de kaak om op een voor hem prettige manier afgebogen te kunnen lopen. Je bent er nu op gefixeerd om je paard naar een trainingshouding toe te werken die voor je paard vanwege zijn bouw helemaal niet prettig is en waartegen hij zich dus zal verzetten, en daarnaast zal het hem slijtage in z'n lijf opleveren.
Ik zou beginnen met leren goed en onafhankelijk op je paard te blijven zitten. Leren wat nageeflijkheid precies is en waarom dat niet hetzelfde is als afgebogen zijn in de hals. Leren hoe je je paard het beste naar zijn houding en mogelijkheden kunt rijden, waardoor het voor jullie alletwee leuk blijft. Of je dat met of zonder bit doet maakt voor je paard niets uit, die wil namelijk gewoon lopen in een houding waarin hij geen last van z'n lijf krijgt.
en als je mij beter kent weet je ook dat ik juist GEEN afgebogen paard wil omdat dat een onatuurlijke houding is, hoe dichter de neus bij de borst hoe slechter de ademhaling, ik weet t evrschil tussen nageven en een krulletje wel hoor

heb nooit hele smalle bitjes gebruikt ( en dat is me ook afgeraden die kunnen erg scherp inwerken ) maar al wel verschillende diktes geprobeert, dit alles met begeleiding.