Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bonita_Bon schreef:Absoluut. Soms wel grappig om te zien wat mensen bedenken om zichzelf in te dekken....
HannahFrouk schreef:..
Dus persoonlijk, stel dat ik met Parelli met DIT paard aan de slag was gegaan, dan hadden de beginselen er niet zo heel veel anders uit gezien dan wat jij nu gedaan hebt: rustig aan met het zadel, rustig aan met het hoofdstel, appeltje of brokje erbij en vooral heel, heel rustig aan. Dat is namelijk OOK Parelli, het gaat niet alleen om gewiebel met een touw en wijken voor druk,het gaat vooral ook om begrip (en rust) kweken tussen ruiter en paard over en weer. Die stap slaan helaas vele parelli-enthousiasten over . En helaas, ALS je dat overslaat en je alleen richt op het mechanisch uitvoeren van de oefeningetjes, dan krijg je bij het ene type paard van die leuke robotpaardjes waarbij ze al zijwaarts gaan als ze een omheining zien en bij een ander type paard volledig oversture paarden omdat dat type paardjes eerst contact nodig heeft voor het uberhaupt de oefening DURFT te doen. .
Citaat:@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend Lachen
Als een paard 10 jaar van zijn leven met naar de sterren mocht kijken, rug mocht wegdrukken en op zijn 2 voorbenen mocht lopen, kan een goede ruiter daar in een paar dagen een meer dressuurgericht paard van maken (achterhand, nageeflijk, over de rug).
Dorienn schreef:[@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend
Als een paard 10 jaar van zijn leven met naar de sterren mocht kijken, rug mocht wegdrukken en op zijn 2 voorbenen mocht lopen, kan een goede ruiter daar in een paar dagen een meer dressuurgericht paard van maken (achterhand, nageeflijk, over de rug).
suleilitha schreef:Goeie aanvulling, Kiwiko. Maar wij zijn goed in staat om zelf te beoordelen of een zadel en ander harnachement echt past, maar je hebt ook mensen die vinden dat het past, mits ze de gespen vastkrijgen
lindake schreef:Bonita_Bon schreef:Absoluut. Soms wel grappig om te zien wat mensen bedenken om zichzelf in te dekken....
Ik vind het nooit grappig dat mensen excuses zoeken voor wat dan ook...
Arm paard.
Verbeter eerst jezelf... voordat je een ander (in dit geval het paard) probeert te verbeteren...
suleilitha schreef:Een paard heeft juist goede buikspieren nodig voor een voorbeeldig ruggebruik, Dorien. Een paard zonder goede buikspieren kan zichzelf ook minder goed dragen.
Citaat:Als een paard 10 jaar van zijn leven met naar de sterren mocht kijken, rug mocht wegdrukken en op zijn 2 voorbenen mocht lopen, kan een goede ruiter daar in een paar dagen een meer dressuurgericht paard van maken (achterhand, nageeflijk, over de rug).
Dorienn schreef:Hoow ik heb niet gezegd dat hij van mij voorbeeldig moet lopendaar zijn we nog lang niet en dat verwacht ik er ook niet van. Weet niet waar je dat opeens vandaan haalt..
KiWiKo schreef:Dorienn schreef:[@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend
dan is het paard kapoten is het niet eerlijk van een ruiter om daar andere dingen van te vragen............. ja kan wel, na een jaar voorbereidend werk