Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:26

Valt het jou ook op, dat als iemand een topic opent dat paard niet nageeflijk is, het gelijk posts regent dat de tandarts moet komen, de zadelmaker, het hele rijtje -logen, -peuten en - paten?
En voorts dat het zadel natuurlijk niet past, het bit niet in orde is, het paard last heeft van karma uit vorige levens, is mishandeld, een burn out heeft, tralalalala....
Nope.
Een niet nageeflijk paard is een RUITERFOUT. Er wel van uit gaande dat het zadel past en het hoofdstel ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:31

Al past een zadel niet, een hoofdstel niet.......... dan alsnog is het een ruiterfout....... want de ruiter moet dat altijd kunnen onderkennen als deze erop zit!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:31

Absoluut. Soms wel grappig om te zien wat mensen bedenken om zichzelf in te dekken....

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:35

Bonita_Bon schreef:
Absoluut. Soms wel grappig om te zien wat mensen bedenken om zichzelf in te dekken....

Ik vind het nooit grappig dat mensen excuses zoeken voor wat dan ook...
Arm paard Ach gut.

Verbeter eerst jezelf... voordat je een ander (in dit geval het paard) probeert te verbeteren...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:35

HannahFrouk schreef:
..
Dus persoonlijk, stel dat ik met Parelli met DIT paard aan de slag was gegaan, dan hadden de beginselen er niet zo heel veel anders uit gezien dan wat jij nu gedaan hebt: rustig aan met het zadel, rustig aan met het hoofdstel, appeltje of brokje erbij en vooral heel, heel rustig aan. Dat is namelijk OOK Parelli, het gaat niet alleen om gewiebel met een touw en wijken voor druk,het gaat vooral ook om begrip (en rust) kweken tussen ruiter en paard over en weer. Die stap slaan helaas vele parelli-enthousiasten over . En helaas, ALS je dat overslaat en je alleen richt op het mechanisch uitvoeren van de oefeningetjes, dan krijg je bij het ene type paard van die leuke robotpaardjes waarbij ze al zijwaarts gaan als ze een omheining zien en bij een ander type paard volledig oversture paarden omdat dat type paardjes eerst contact nodig heeft voor het uberhaupt de oefening DURFT te doen. .

Ik zie eigenlijk weinig mensen deze stap over slaan, het is nl game 1 (friendly game) -de rust, ontspanning, comfort, vriendjes worden- Heb je een lastig angstig paard, dan raak je niet ver in de verdere games zonder deze stap eerst te nemen.
Het begrip, de communicatie komt imo dan weer als je het paard gaat 'bewegen', dmv boos kijken, ritmische druk, echte fysieke druk. En deze stap zie ik eigenlijk nooit worden overgeslagen.
Maar inderdaad, hetgeen je niet wil krijgen is robotpaardjes, je wil communicatie in zijn taal.

Over het inrij-onderwerp dat nu in dit (mega intressante) topic woedt,
Heel mijn familie is een soort van doe-het-zelvers. Stal bouwen? Opa's komen helpen en binnen een weekje is er een stal opgetrokken uit oude poorten, wat ijzerafval dat ergens lag en platen. Piste? Wordt helemaal zelf met de kruiwagen vervoerd. Wortelen in de winter? Ga maar rapen op de velden, goedkoop en niets mis mee Lachen
Zo ook had mijn opa altijd boerenpaarden gehad. Werden zelf beleerd om de ploeg te trekken, en later toen de tractor kwam werden ze door mijn 10-jarige papa en co als doel gebruikt bij voetbal Vork Tuurlijk liepen deze paarden geen Z-proef, maar ze deden hun werk, gaven nu en dan leuke veulens en that's it.
Jaren later had mijn nonkel een zelfgefokt veulen, is ook helemaal zelf beleerd zonder hulp van buitenaf. En om te zeggen dat ie nu zoveel verstand van paarden had... Een goede portie gezond verstand en het paard werd na 4 jaar een heel leuk, mak, vriendelijk rijpaard Lachen Ik heb zelfs mogen helpen bij inrijden, en was de 2e persoon die op de rug zat van het paard (als ukkie van 8) Helaas is dit paard dmv een scheiding in de handel terechtgekomen. Ik was 1 dag te laat met haar te gaan halen...
Wat ik wil zeggen is dat met een gezond verstand, redeneringsvermogen en geduld het ook kan gaan, daar heb je geen tig jaren ervaring voor nodig..

@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend Lachen
Als een paard 10 jaar van zijn leven met naar de sterren mocht kijken, rug mocht wegdrukken en op zijn 2 voorbenen mocht lopen, kan een goede ruiter daar in een paar dagen een meer dressuurgericht paard van maken (achterhand, nageeflijk, over de rug).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:36

Goeie aanvulling, Kiwiko. Maar wij zijn goed in staat om zelf te beoordelen of een zadel en ander harnachement echt past, maar je hebt ook mensen die vinden dat het past, mits ze de gespen vastkrijgen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:37

Citaat:
@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend Lachen
Als een paard 10 jaar van zijn leven met naar de sterren mocht kijken, rug mocht wegdrukken en op zijn 2 voorbenen mocht lopen, kan een goede ruiter daar in een paar dagen een meer dressuurgericht paard van maken (achterhand, nageeflijk, over de rug).

Jawel, alleen zal het paard het nog niet lang volhouden om correct te lopen omdat de spieren gewoon op de verkeerde plekken zijn ontwikkeld. Het duurt wel even voor een forse onderhals een correcte hals met een beetje kap is geworden, dat red je niet in twee dagen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:38

Dorienn schreef:
[@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend Lachen

dan is het paard kapot Haha! en is het niet eerlijk van een ruiter om daar andere dingen van te vragen............. ja kan wel, na een jaar voorbereidend werk

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:39

suleilitha schreef:
Goeie aanvulling, Kiwiko. Maar wij zijn goed in staat om zelf te beoordelen of een zadel en ander harnachement echt past, maar je hebt ook mensen die vinden dat het past, mits ze de gespen vastkrijgen Knipoog

Dan is het alsnog een ruiterfout toch Nagelbijten / Gniffelen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:44

@ suleilitha en kiwiko
bedankt voor het antwoord, ik was benieuwd omdat ik zo een verpest paard heb Lachen

Heb vorig week overigens een nieuw excuus gehoord. Paard drukte rug weg, ik zei er iets van en kreeg ik te horen dat zijn buikspieren te sterk waren Dromen ach, zelfkritiek slikken doet pijn..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:45

lindake schreef:
Bonita_Bon schreef:

Ik vind het nooit grappig dat mensen excuses zoeken voor wat dan ook...
Arm paard Ach gut.

Verbeter eerst jezelf... voordat je een ander (in dit geval het paard) probeert te verbeteren...

Val even over mijn woordkeuze hee, je snapt wat ik ermee bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:45

Een paard heeft juist goede buikspieren nodig voor een voorbeeldig ruggebruik, Dorien. Een paard zonder goede buikspieren kan zichzelf ook minder goed dragen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:47

suleilitha schreef:
Een paard heeft juist goede buikspieren nodig voor een voorbeeldig ruggebruik, Dorien. Een paard zonder goede buikspieren kan zichzelf ook minder goed dragen.

daarom begreep ik het ook niet dat hij zijn rug wegdrukte door zijn goede buikspieren, het leek me eerder andersom..
of zit ik nu fout??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:47

GRAAG een paard met goede buikspieren!!! lieve christus wat trainen we daarop! als dresuurruiters zijnde Lachen Lachen

Goede buikspieren werken juist in voordeel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:50

Een verpest paard wat volgens Dorien binnen twee dagen dus voorbeeldig zou moeten kunnen lopen, heeft geen goede buikspieren. Dier kan wel éven correct lopen binnen twee dagen, maar is echt wel naar de kloten, zoals Kiwiko bevestigd en die rij je niet even in een paar dagen en ook geen weken waar je ze wil hebben. Zou inderdaad ten opzichte van het dier ook erg oneerlijk zijn. Stukje bij beetje opbouwen zodat het dier zich aan kan passen en de juiste spieren kan ontwikkelen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:53

Hoow ik heb niet gezegd dat hij van mij voorbeeldig moet lopen Lachen daar zijn we nog lang niet en dat verwacht ik er ook niet van. Weet niet waar je dat opeens vandaan haalt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:55

ik krijg zo een dier echt wel binnen 2 minuten voor het zicht leuk aan het lopen, das niet zo moeilijk............. echter, weet ik als kim zijnde dat dit niet eerlijk is to het dier......... ik doe daar zoveel schade mee, dat ik het paard zelfs onherstelbaar mee zou kunnen beschadigen.......... ik pers een paard in elke houding die ik wil...... maar of het wenselijk en of goed is voor een paard is een tweede..........

soms moet je gewoonweg 34 stappen in zn achteruit voordat je eraan kan gaan denken om in de vooruit te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:55

Citaat:

Dat noem ik voorbeeldig in dit geval! Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:59

Dorienn schreef:
Hoow ik heb niet gezegd dat hij van mij voorbeeldig moet lopen Lachen daar zijn we nog lang niet en dat verwacht ik er ook niet van. Weet niet waar je dat opeens vandaan haalt..

ik denk ook niet dat dit naar jou toe is Knipoog

in mijn profiel zie je een tinker,die liep ook met zijn kop in de lucht ,rug weggedrukt en zo scheef als de toren van pissa.
geen nagevelijkheid of enige buiging of souplesse.
je moest hem een paar maanden later eens zien lopen Haha!
het kost wel een aantal maanden hoor voor het echt wat is Knipoog

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:03

Beter traag en juist dan snel en fout Lachen

Achterhand heb ik al redelijk voor elkaar, de nageeflijkheid komt nog wel... Hij heeft nog niet genoeg spiertjes daarvoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:13

@ Dorien......... hate to burst your bubble............ maar een paard wat net onder het zadel is, is al nageeflijk....... en die hebben echt geen spieren Lachen

Je hebt verschillende gradaties in nageeflijk zijn Lachen en nageeflijkheid is niks anders dan een gevolg van correct rijden Lachen

Nageeflijk kan neus wat voor de loodlijn zijn, neus op de loodlijn en dan gaat het steeds een stapje verder naar de oprichting toe.......

nageeflijk is niks meer of minder dan het bit accepteren en in meer of mindere mate de activatie van achteren omzetten in een correcte lichaamsbeweging waardoor het hoofd juist gedragen word door het paard Lachen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:17

Wat een geweldige uitleg van nageeflijkheid Kim!

Ik blijf deze discussie even meelezen, altijd interessant om te lezen hoe anderen dit soort dingen aanpakken Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:21

KiWiKo schreef:
Dorienn schreef:
[@suleilitha: gewoon even nieuwsgierig, totaal niet verwijtend Lachen

dan is het paard kapot Haha! en is het niet eerlijk van een ruiter om daar andere dingen van te vragen............. ja kan wel, na een jaar voorbereidend werk

Precies...10 jaar is heel lang en dan is er al heel veel kapot gereden. Om dat weer recht te krijgen heb je een lange adem nodig. Niet alleen lichamelijk, maar zeker in het koppie van het paard moet dan veel gaan gebeuren.
Wij, als mens, weten dat het soms pijn doet om weer los te komen in ons lijf, een dier zal in verzet gaan als het pijn doet.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:23

splash, daar gaat mn bel Lachen

Ik volg ook op wat mijn lesgever zegt, en wat mijn eigen weg. Heb niet altijd genoeg geld om lessen te betalen, die zijn zo verrekt duur tegenwoordig Lachen

Maar een jong paard, gaat die houding toch niet lang kunnen volhouden, net als een paard die dit nog nooit van zijn leven heeft gedaan en niet ként (zoals suleilitha al zei) .

Eerder zei je nog dat je een paard binnen een paar minuten voor het plaatje kon rijden, en je gaf al aan dat dit niet de correcte manier is. Is ook zo overigens...

Dus ik snap niet waarom je mijn belletje wil barsten Tong uitsteken Ik kan hem natuurlijk nageeflijk rijden, maar dat noem ik in de krul trekken en daar ben ik compleet tegen.
en inderdaad aerdenhout1, ik denk niet dat een goede ruiter op een correcte, paardvriendelijke manier een 10jaarlang verpest paard door correct te rijden het paard correct kan laten bewegen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:28

klopt wat je zegt........... echter heb je het dan niet over nageeflijkheid Lachen snap je wat ik bedoel?

een kapot paard rij je niet even correct nageeflijk........ kan het lijf niet aan, maar het heeft niks met spieren te maken..........

of eigenlijk wel, natuurlijk want spieren die straki staan kunnen nooit soepel zijn......... en jonkies hebben altijd soepele spieren Haha! Haha!

ik denk dat jij dit paard meer nageelfijk hebt dan je denkt, misschien wil je eens wat rijfoto's plaatsen of pben?