[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ietjelover

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:12

jah ik ook maar ik dacht misschien hebben jullie nog wat tips maar dan is het zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:49

Wij geven je juist tips, misschien is het niet helemaal wat jij wilt horen ;)
Veel paarden worden loperig door ruiters die gespannen zitten...... en een gespannen paard kan onmogelijk de rug loslaten, dus ook niet aan de teugel lopen :D
Het antwoord zit hem dus in je zit, maar ik zie dat je instructeurs dat ook al zeggen.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:29

ik wil dit juist graaghoren maar jullie zeggen het zelfde as mijn instructeurs en de zit daar lich het nie aan, maar natuurlijk vindt ik jullie tips wel leuk. Ik zit nu heel ontspannen want anders zu ze in de draf en stap het ook niet doen. ik moet trouwens haar eerst 2 rondjes laten open kei hard en dan terug nemen in de verlichte zit gaan staan en druk geven. Die druk doen we ook in draf enzo voor aan de teugel en als ze dan nageeft meteen handen naar voor en ontspannen maar ik blijf in de verlichte zit staan zodat ze goed haar spieren in haar rug kan gebruiken. Ze loopt dan uiterlijk 3 passen aan de teugel en dan schiet ze er weer van door zonder dat ik ga zitten of been geef, ik geef wel iets been maar rg weinig dat been is dus nodig anders valt ze eruit maar dat is zo weinig dat ze er niet harder van gaat maar gewoon voorwaarts blijft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:06

ietjelover schreef:
ik wil dit juist graaghoren maar jullie zeggen het zelfde as mijn instructeurs en de zit daar lich het nie aan, maar natuurlijk vindt ik jullie tips wel leuk. Ik zit nu heel ontspannen want anders zu ze in de draf en stap het ook niet doen. ik moet trouwens haar eerst 2 rondjes laten open kei hard en dan terug nemen in de verlichte zit gaan staan en druk geven. Die druk doen we ook in draf enzo voor aan de teugel en als ze dan nageeft meteen handen naar voor en ontspannen maar ik blijf in de verlichte zit staan zodat ze goed haar spieren in haar rug kan gebruiken. Ze loopt dan uiterlijk 3 passen aan de teugel en dan schiet ze er weer van door zonder dat ik ga zitten of been geef, ik geef wel iets been maar rg weinig dat been is dus nodig anders valt ze eruit maar dat is zo weinig dat ze er niet harder van gaat maar gewoon voorwaarts blijft.

galop of draf is nogal een verschil.
Ik ken geloeg ruitersdie de draf en stap onder contole hebben, maar in galop toch hun spieren aanspannen. Ook het niet veranderen van je hulpen kan duiden op te weinig ondersteuning naar je pony toe. Dat ze er moeite mee heeft is duidelijk, maar jij bent degene die het moet leren oplossen en dat kost tijd.

Je bent zeker op de goeie weg +:)+

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:43

ik weet dat het tijd kost en ik ben ook wel bereid om veel tijd erin te steken. Ik heb binnenkort weer cocour en met pinksteren ga ik springen. Ik kan haar wel onder contrle houden met springen want dan rijd ik met martingaal maar met dressuur mag dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:45

Dat is heel goed, dat je dat geduld ook hebt, daar ontbreekt het bij veel mensen aan :j
Je komt er wel :j

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:03

ik had eerst ook geen geduld maar nu ga ik iedere les die ik heb zoveel vooruit en nu heb ik zelf veel geduld omdat ik weet dat het me gaat lukken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:05

superwoman schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ik heb ook nog een vraagje....
Ik ga deze zomer 2 weekjes 't paard van een vriendin verzorgen. Het is nogal een hittepit. Op het moment dat je haar in stap laag in stelt, en dit in draf ook volhoud, is haar tempo best te controleren, dus dit was ik dan ook van plan. Het probleem is alleen, dat ze een ontzettend gevoelig mondje heeft, en het liefst achter de teugel kruipt. Ik heb er 10 minuutjes opgezeten, en ik merkte dat ze van overgangen alleen maar slechter te controleren werd. (Dus als keihard gaan draven.) Teugels strakker is ook geen optie, dan word ze kwaad. En ik vind het ook geen oplossing.
Hoe dit paardje toch netjes de bak door te krijgen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met dit probleem. Kan iemand me in het algemeen even uitleggen wat voor verschillende oplossingen er hier voor zijn?

Edit: Mocht het nodig zijn wil ik er ook best een lesje aan wijden. Maar het is dus maar voor even hé.

gevalletje van "op je zit" rijden.
en wat het moeilijke is, om het paard bij het kleinste stapje harder, gelijk terug in tempo te zetten doormiddel van korte ophoudingen. Na elke korte ophouding, weer de teugels en ontspanning durven geven en de ophoudingen écht kort houden (nog geen tel laten duren)

Dit zijn echt moeilijke paarden om te rijden.
1 lesje zal wsl ook niet helpen ;)

Toch nog even reageren...
Thx voor de tip! :)
Ik ga er gewoon 2 leuke weekjes van maken, ik probeer wel wat. Springen vind ze geloof ik leuk, en wie weet kan ik met slalommen ofzo haar aandacht vasthouden.

FREDERIQUE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:04

Miss_Malfoy schreef:
Ik heb ook nog een vraagje....
Ik ga deze zomer 2 weekjes 't paard van een vriendin verzorgen. Het is nogal een hittepit. Op het moment dat je haar in stap laag in stelt, en dit in draf ook volhoud, is haar tempo best te controleren, dus dit was ik dan ook van plan. Het probleem is alleen, dat ze een ontzettend gevoelig mondje heeft, en het liefst achter de teugel kruipt. Ik heb er 10 minuutjes opgezeten, en ik merkte dat ze van overgangen alleen maar slechter te controleren werd. (Dus als keihard gaan draven.) Teugels strakker is ook geen optie, dan word ze kwaad. En ik vind het ook geen oplossing.
Hoe dit paardje toch netjes de bak door te krijgen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met dit probleem. Kan iemand me in het algemeen even uitleggen wat voor verschillende oplossingen er hier voor zijn?

Edit: Mocht het nodig zijn wil ik er ook best een lesje aan wijden. Maar het is dus maar voor even hé.

Als je paard te snel gaat en je hem niet zo goed onder controle kan houden heb ik 1 tip.
Laat het weten met je zit. Hoe meer je achter in het zadel lichtrijd hoe rustiger die word.
Dat werkt heel goed volgens mijn zus. Die rijd veel op drukke pony's

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:13

dat werkt heel goed en heel sloom lichtrijden uit het ritme je paard past zich vanzelf aan en gaat dus rustig lopen. ik heb zlef ook een vlugge pony en rijd er ook meerdere.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:15

Miss_Malfoy schreef:
Toch nog even reageren...
Thx voor de tip! :)
Ik ga er gewoon 2 leuke weekjes van maken, ik probeer wel wat. Springen vind ze geloof ik leuk, en wie weet kan ik met slalommen ofzo haar aandacht vasthouden.

Als ze echt loperig is, heeft aandacht vasthouden geen nut.
Je kunt wel zorgen voor oefeningen die ook voor jezelf helpen om het tempo onder controle te houden.
Jij moet leren voelen wannneer het paard een stap harder wil gaan zetten ;)
Je moet dan echt aan jezelf werken in zo'n geval- moeilijk! :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:08

Nou ik vind het dus ook een leuke kans, erg leerzaam, ik bedoel, ik leer nu al! :D
Op het moment dat je haar laag instelt heeft ze een netjes tempo, maar ik heb het idee dat ik wat meer in mijn handen zou mogen hebben. (Doordat ze achter de teugel kruipt waarschijnlijk.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:24

Miss_Malfoy schreef:
Nou ik vind het dus ook een leuke kans, erg leerzaam, ik bedoel, ik leer nu al! :D
Op het moment dat je haar laag instelt heeft ze een netjes tempo, maar ik heb het idee dat ik wat meer in mijn handen zou mogen hebben. (Doordat ze achter de teugel kruipt waarschijnlijk.)

Been blijven geven, wat voor je gevoel erg tegenstrijdig is en daarom zo moeilijk.
Maar ook loperige paarden moet je naar je hand toe rijden. :j

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:02

Ik weet niet hoe het komt maar hier komt mijn verhaal:

Afgelopen zaterdag moest ik op Gepetto. Hartstikke lief paard, alleen je moest rechts opstappen vanwege zijn rug.
Gepetto krijg je ontzettend moeilijk aan te teugel. Want als je met je teugels gaat friemelen om hem omlaag te krijgen
steekt hij koppig zijn neus omhoog. Net een hond die iets ruikt als je het mij vraagt. (We hebben er nog zo 1 op stal. Oliver.) Om weer terug te gaan naar afgelopen zaterdag, gingen we springen. Ging allemaal goed en aardig en ik had mijn teugels aardig losjes. En ineens ging dat hoofd naar beneden zonder dat ik wat aan de teugels deed! Dat heb ik ook wel eens met Oliver alleen die geeft niet toe en steekt weer zijn hoofd omhoog. Oliver = bulldozer/jager.

Zeurt ineens mijn instructrice dat ik hem achter de teugel had (wat dat ook mag betekenen) en dat hij zijn hals moet strekken. Maar ik had mijn teugels heel losjes, dus dat kon hij prima doen. Heel apart, vooral omdat je Gepetto bijna nooit aan de teugel ziet lopen in de les (vanwege dat omhoog steken bij zijn neus).

Pracht les was het en iemand misschien reageren om te kijken waarom hij zo plots aan de teugel ging lopen? Want ik snap het helemaal niet.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:48

pijn... dat denk ik. en van zijn eus in de lucht steken deed mijn pony ook en dat is gewoon veel oefenen. maar als je paard dit nooit doet mag hij dit ook niet plots gaan doen. rug of mond problemen vraag eens of iemand er naar kijkt. achter de teugel betekend dat hij te extreem aan de teugel loopt en zijn hoofd te ver gebogen is. dit doen de meeste paarden als ze pijn hebben of als ze slecht berden zijn/worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:11

Achter de teugel heeft niks te maken met aan de teugel, aan de teugel lopen ze namelijk netjes op de loodlijn of er iets voor.
Ook dat friemelen aan je teugels moet je niet doen, zo krijg je een paard niet an de teugel, hij zal dan alleen zijn hoofd omlaag doen om de pijnprikkels te ontwijken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:17

Haai,
Tijdje terug heb ik hier ook een bericht geplaats over hoe ik mijn paard nagevelijk en aan de teugel probeer te rijden.
Vandaag ging het dus super. Na een kwartier was hij warm en heeft alleen maar aan de teugel gelopen.
Maar hij ging vaak te diep. Hoe kan ik dit corrigeren zonder dat hij gelijk weer omhoog komt?

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:56

Kom ik weer met mijn blonde vraagjes.. Heel veel mensen hier hebben het over "lichte aanleuning" nu zit ik al enige tijd op les, maar daar krijgen we gewoon les in doe dit doe dat en niet in termen... Maarja, wat is aanleuning?

x.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:35

het contact met je paard, er is een lichte verbinding tussen jou hand en de mond van het paard. Dit moet licht en constant zijn, en tja wat is licht, dat moet je voelen. Het is namelijk niet uit te drukken in kilo's.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:18

AngelSpirit schreef:
Zeurt ineens mijn instructrice dat ik hem achter de teugel had (wat dat ook mag betekenen) en dat hij zijn hals moet strekken. Maar ik had mijn teugels heel losjes, dus dat kon hij prima doen. Heel apart, vooral omdat je Gepetto bijna nooit aan de teugel ziet lopen in de les (vanwege dat omhoog steken bij zijn neus).

Pracht les was het en iemand misschien reageren om te kijken waarom hij zo plots aan de teugel ging lopen? Want ik snap het helemaal niet.

Achter de teugel, betekend dat je paard niet je hand volgt wat wel zo zou moeten zijn.
Hij liep dus in de krul en niet aan de teugel.
Misschien had je dat beter even kunnen vragen aan je instructrise ;)
Probleem van achter de teugel, is dat hij onder de druk van de teugel uit wil komen en dat je wsl onbedoeld te streng bent met je handen. Dus niet friemelen of trekkenaan die teugels, maar gewoon stabiel licht contact houden op 2 teugels.
Om hem weer 'normaal' te krijgen moet je meer been geven en je teugels maar even lang laten. Hij moet jouw hand weer opzoeken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:25

Ash_ schreef:
Haai,
Tijdje terug heb ik hier ook een bericht geplaats over hoe ik mijn paard nagevelijk en aan de teugel probeer te rijden.
Vandaag ging het dus super. Na een kwartier was hij warm en heeft alleen maar aan de teugel gelopen.
Maar hij ging vaak te diep. Hoe kan ik dit corrigeren zonder dat hij gelijk weer omhoog komt?

tempo-wisselingen rijden, dus ook schakelen in een gang (bijv langzamer draven en dan weer een rustige overgang maken naar een normale draf en ook eens een paar pasjes verruimen)
Dat hij weer gelijk omhoog komt, is niet erg en wees daar niet bang voor. Dat gaat anders ten koste van je ontspanning en ook moet je blijven rijden om hem aan het been te houden.
Juist door oefening, ga je beter rijden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:55

watdanhe schreef:
Kom ik weer met mijn blonde vraagjes.. Heel veel mensen hier hebben het over "lichte aanleuning" nu zit ik al enige tijd op les, maar daar krijgen we gewoon les in doe dit doe dat en niet in termen... Maarja, wat is aanleuning?

x.

Wist je dat ik dat geen stomme vraag vindt? Ik vind het juist heel eerlijk en oprecht. Je had ook kunnen vragen waarom je het niet lukt, of de schuld geven aan de pony die het niet 'kan'!

denk dat lailapri het heel goed verwoordt heeft!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:13

superwoman schreef:
Achter de teugel, betekend dat je paard niet je hand volgt wat wel zo zou moeten zijn.
Hij liep dus in de krul en niet aan de teugel.
Misschien had je dat beter even kunnen vragen aan je instructrise ;)
Probleem van achter de teugel, is dat hij onder de druk van de teugel uit wil komen en dat je wsl onbedoeld te streng bent met je handen. Dus niet friemelen of trekkenaan die teugels, maar gewoon stabiel licht contact houden op 2 teugels.
Om hem weer 'normaal' te krijgen moet je meer been geven en je teugels maar even lang laten. Hij moet jouw hand weer opzoeken.

Ik had de tijd niet om het meteen te vragen xD. Bedankt voor je advies en ik zal er aan denken ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 08:29

AngelSpirit schreef:
Ik had de tijd niet om het meteen te vragen xD. Bedankt voor je advies en ik zal er aan denken ;)

Kan ik begrijpen. Jammer dat je instructrise het zelf niet gelijk even had uitgelegd. Was voor jou en de groep een mooi leermomentje, want veel 'minder ervaren' ruiters weten dat nog niet.
Maar goed dat je het hier heb gevraagd, want daar leer je van.
iig zeer graag gedaan!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:45

Ik heb een aantal bladzijden gelezen hier, maar ik weet nog steeds niet hoe het moet hoor. Dat aan de teugel rijden. Ook bij mij lukt het in stap aardig goed, maar zodra ik in draf ga, worden mijn armen onrustig en dan is Sam behoorlijk van streek en gaat zijn kop de lucht in. Sam is een echte fijne galoppeur, dus dan lukt het wel weer goed. Sam en ik zijn al 9 jaar een stelletje. Sinds ie 3 is rijd ik hem. Hij is nu 10. Door zwangerschappen heb ik hem niet optimaal kunnen trainen in zijn jonge jaren. Een bijrijdster reed hem toen naar de L2. Op een paar puntjes na, mocht ze M starten. Jammergenoeg is ze er toen mee gestopt. Híj kan het dus wel.

Die grondtrainingen snappen wij niet zo. Ik ben altijd diegene die na 10 minuten met dat vraagteken staat: "En nu?" Naast het paard lijkt me het ook makkelijker om een paard aan de teugel te werken dan erop, dan zit je niet met de beweging van het paard te kijken. Of zie ik dat fout?

Hoe krijg ik mijn handen rustiger, zonder dat ik verstar? Volgens mijn instructrice zijn mijn handen in de draf te stil en klapt het bit daardoor in zijn mond. Zodra het gebeurt, zet ik hem in de training in stap en begin ik weer van voren af aan. Maar voor mijn gevoel is er gewoon geen vooruitgang momenteel. Door mijn harde handjes blijf ik hangen in de L1. Ik krijg zijn koppie gewoon niet netjes aan de teugel. en idd de rest valt dan ook onder me uit. Vooral op wedstrijden natuurlijk. Thuis ben ik rustiger geduldiger en lukt het me meestal wel. Door de teleurstelling van de laatste wedstrijd dacht ik, dat ik hem wel even aan de teugel kon gaan trekken, maar dat pikt hij niet. Hij heeft me toen leren vliegen. Dus nu kan ik tijd maken om het eens op de pc uit te vlooien. :D

Bestaan er ook clinics voor tobbers zoals ik? Speciaal geënt op wedstrijd rijden? Weet iemand dat? voor mensen zoals ik met faalangst of overtrokken veel zenuwen?