Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ietjelover schreef:ik wil dit juist graaghoren maar jullie zeggen het zelfde as mijn instructeurs en de zit daar lich het nie aan, maar natuurlijk vindt ik jullie tips wel leuk. Ik zit nu heel ontspannen want anders zu ze in de draf en stap het ook niet doen. ik moet trouwens haar eerst 2 rondjes laten open kei hard en dan terug nemen in de verlichte zit gaan staan en druk geven. Die druk doen we ook in draf enzo voor aan de teugel en als ze dan nageeft meteen handen naar voor en ontspannen maar ik blijf in de verlichte zit staan zodat ze goed haar spieren in haar rug kan gebruiken. Ze loopt dan uiterlijk 3 passen aan de teugel en dan schiet ze er weer van door zonder dat ik ga zitten of been geef, ik geef wel iets been maar rg weinig dat been is dus nodig anders valt ze eruit maar dat is zo weinig dat ze er niet harder van gaat maar gewoon voorwaarts blijft.
superwoman schreef:Miss_Malfoy schreef:Ik heb ook nog een vraagje....
Ik ga deze zomer 2 weekjes 't paard van een vriendin verzorgen. Het is nogal een hittepit. Op het moment dat je haar in stap laag in stelt, en dit in draf ook volhoud, is haar tempo best te controleren, dus dit was ik dan ook van plan. Het probleem is alleen, dat ze een ontzettend gevoelig mondje heeft, en het liefst achter de teugel kruipt. Ik heb er 10 minuutjes opgezeten, en ik merkte dat ze van overgangen alleen maar slechter te controleren werd. (Dus als keihard gaan draven.) Teugels strakker is ook geen optie, dan word ze kwaad. En ik vind het ook geen oplossing.
Hoe dit paardje toch netjes de bak door te krijgen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met dit probleem. Kan iemand me in het algemeen even uitleggen wat voor verschillende oplossingen er hier voor zijn?
Edit: Mocht het nodig zijn wil ik er ook best een lesje aan wijden. Maar het is dus maar voor even hé.
gevalletje van "op je zit" rijden.
en wat het moeilijke is, om het paard bij het kleinste stapje harder, gelijk terug in tempo te zetten doormiddel van korte ophoudingen. Na elke korte ophouding, weer de teugels en ontspanning durven geven en de ophoudingen écht kort houden (nog geen tel laten duren)
Dit zijn echt moeilijke paarden om te rijden.
1 lesje zal wsl ook niet helpen
Miss_Malfoy schreef:Ik heb ook nog een vraagje....
Ik ga deze zomer 2 weekjes 't paard van een vriendin verzorgen. Het is nogal een hittepit. Op het moment dat je haar in stap laag in stelt, en dit in draf ook volhoud, is haar tempo best te controleren, dus dit was ik dan ook van plan. Het probleem is alleen, dat ze een ontzettend gevoelig mondje heeft, en het liefst achter de teugel kruipt. Ik heb er 10 minuutjes opgezeten, en ik merkte dat ze van overgangen alleen maar slechter te controleren werd. (Dus als keihard gaan draven.) Teugels strakker is ook geen optie, dan word ze kwaad. En ik vind het ook geen oplossing.
Hoe dit paardje toch netjes de bak door te krijgen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met dit probleem. Kan iemand me in het algemeen even uitleggen wat voor verschillende oplossingen er hier voor zijn?
Edit: Mocht het nodig zijn wil ik er ook best een lesje aan wijden. Maar het is dus maar voor even hé.
Miss_Malfoy schreef:Toch nog even reageren...
Thx voor de tip!
Ik ga er gewoon 2 leuke weekjes van maken, ik probeer wel wat. Springen vind ze geloof ik leuk, en wie weet kan ik met slalommen ofzo haar aandacht vasthouden.
Miss_Malfoy schreef:Nou ik vind het dus ook een leuke kans, erg leerzaam, ik bedoel, ik leer nu al!
Op het moment dat je haar laag instelt heeft ze een netjes tempo, maar ik heb het idee dat ik wat meer in mijn handen zou mogen hebben. (Doordat ze achter de teugel kruipt waarschijnlijk.)
AngelSpirit schreef:Zeurt ineens mijn instructrice dat ik hem achter de teugel had (wat dat ook mag betekenen) en dat hij zijn hals moet strekken. Maar ik had mijn teugels heel losjes, dus dat kon hij prima doen. Heel apart, vooral omdat je Gepetto bijna nooit aan de teugel ziet lopen in de les (vanwege dat omhoog steken bij zijn neus).
Pracht les was het en iemand misschien reageren om te kijken waarom hij zo plots aan de teugel ging lopen? Want ik snap het helemaal niet.
Ash_ schreef:Haai,
Tijdje terug heb ik hier ook een bericht geplaats over hoe ik mijn paard nagevelijk en aan de teugel probeer te rijden.
Vandaag ging het dus super. Na een kwartier was hij warm en heeft alleen maar aan de teugel gelopen.
Maar hij ging vaak te diep. Hoe kan ik dit corrigeren zonder dat hij gelijk weer omhoog komt?
watdanhe schreef:Kom ik weer met mijn blonde vraagjes.. Heel veel mensen hier hebben het over "lichte aanleuning" nu zit ik al enige tijd op les, maar daar krijgen we gewoon les in doe dit doe dat en niet in termen... Maarja, wat is aanleuning?
x.
superwoman schreef:Achter de teugel, betekend dat je paard niet je hand volgt wat wel zo zou moeten zijn.
Hij liep dus in de krul en niet aan de teugel.
Misschien had je dat beter even kunnen vragen aan je instructrise![]()
Probleem van achter de teugel, is dat hij onder de druk van de teugel uit wil komen en dat je wsl onbedoeld te streng bent met je handen. Dus niet friemelen of trekkenaan die teugels, maar gewoon stabiel licht contact houden op 2 teugels.
Om hem weer 'normaal' te krijgen moet je meer been geven en je teugels maar even lang laten. Hij moet jouw hand weer opzoeken.
AngelSpirit schreef:Ik had de tijd niet om het meteen te vragen xD. Bedankt voor je advies en ik zal er aan denken