Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Ik heb heel voorzichtig de indruk dat er een aantal ruiters zijn met een fabuleuze zit, die hun paard daarmee werkelijk alles kunnen laten doen.
Maar ik heb ook het kriebelige gevoel dat ze nog nooit een paard aan de teugel in verzameling hebben gereden.
Wanneer dit je namelijk eenmaal gelukt is dan weet je dat daar aanleuning voor nodig is.
jasmijn78 schreef:hwn schreef:Wel interessant, zo'n teugeldrukmeter. Waar vind je dat? En is dat prijzig?
Maar wat ga je doen met de info? Je streeft toch sowieso altijd naar een (nog) lichtere aanleuning?hwn schreef:ik heb gisteren toevallig een zitles gehad met een paard dat academisch opgeleid is (en nee, geen trage inactieve sloffer, maar paard dat los in zijn lijf is, met goed achterbeengebruik)
Eerst zien dan geloven![]()
Airnt schreef:dus het teugelcontact is een betere feedback voor de ruiter dan de beweging (door het zadel) van de rug zelf?
ik snap dat niet helemaal
Het menselijk lichaam is verbasend goed in dingen voelen in de derrière, natuurlijk is ook de hand gevoelig, maar heel veel subtiele krachtjes worden natuurlijk in de wrijving op de teugel en zijn inherente rekbaarheid gebufferd, dus ik snap helemaal niet waarom iemand dat niet in de zit kan (leren) voelen.
Airnt schreef:is dat (LDR) niet een beetje off topic? want zowel AR als KD zijn officieel pertinent tegen LDR of Rollkur. beiden zien een paard op of voor de loodlijn als ideaal.
Airnt schreef:dus aanleuning si alleen van belang tijdens overgangen?
Dat is eigenlijk een heel interessant idee! (oprecht diep tot nadenken gezet)
Airnt schreef:ik begrijp het inderdaad niet, maar als je het doorgrond, dan kun je het ook uitleggen, dus ga je gang!
Ik probeer alleen maar de vinger te leggen op het gebrek aan consequentheid (in de discussie). als dingen de hele tijd anders worden gedefinieerd... dan ben je aan het sjoemelen...
Logica is wiskunde, zullen we maar zeggen.