[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elcke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:21

Ik ben momenteel zover dat we helemaal kunnen ontspannen en tiara aan de teugel komt, ze wordt dan erg ontspannen, heb niets meer in mijn hand, maar de achterhand moet er op dat moment dan weer meer onder gaan treden. Iemand tips? Ik rij veel overgangen en figuren

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:26

angelax schreef:
Ik kom me ook melden.
Een vriendin van mij zegt: Als de pony aan de teugel is komt de achterhand vanzelf. Je kan ook longeren op een rustig tempo en dat de pony met het hoofd goed loopt en dan met de zweep erachter de achterhand eronder proberen te krijgen. ( dit heeft ze gehoord van haar instructrice) Maar Dit is toch juist precies het tegenovergestelde ?

jep!
Eerst de achterhand, dan komt de voorkant vanzelf.
Het is niet voor niets "van achter naar voren rijden"

Als je begint met de voorkant, dan moet je dit met de handen doen. Dat is dus niet de bedoeling.
Het is ook niet logisch, want dan ben je onbewust bezig met remmen.

Paard moet eerst actief zijn van achter, dan maakt hij z'n rug bol én dan zakt hij vanzelf aan de voorkant (hoofd)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:31

elcke schreef:
Ik ben momenteel zover dat we helemaal kunnen ontspannen en tiara aan de teugel komt, ze wordt dan erg ontspannen, heb niets meer in mijn hand, maar de achterhand moet er op dat moment dan weer meer onder gaan treden. Iemand tips? Ik rij veel overgangen en figuren

Zoals ik hiervoor al schreef, moet de 'krul' vanzelf komen bij een actieve achterhand.
Als de achterhand niet actief is, maar het paard wel 'aan de teugel' loopt, dan is dit niet correct.
Daarbij moet je altijd 'iets' in je handen hebben. wsl loopt ze achter de teugel als jij niks in je handen heb.

Het aan de teugel zou en resultaat moeten zijn, dat de rest (achterhand en rug) goed is. Is dat niet het geval, dan is die krul en trucje en geen resultaat van correct rijden.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:35

Zo ben ik ook bezig, proberen de achtherhand er beter onder te krijgen :) Ik ben op zoek naar een instructrice maar het lukt nog niet echt om iemand te vinden die op die manier lesgeeft.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:42

ja in eerste instantie is de achterhand actief en rug ontspannen en komt de krul idd als resultaat, maar dan wordt ze een beetje lui, dus moet ik weer bewuster de achterhand eronder blijven rijden, zodat ze bij mij blijft en ik lichte aanleuning hou en we dus actief door blijven rijden.
Het heeft heel lang geduurd voordat ze zich ging ontspannen en nu geeft ze zich echt helemaal dus ik ben helemaal gelukkig met die ontspanning (en de krul die er bij komt kijken) maar het is dus meer voor mij dat ik dan bewust de achterhand er onder blijf rijden en niet gewoon helemaal blij wordt en dan niet meer actief rijd,dus vandaar de tips.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:36

elcke schreef:
ja in eerste instantie is de achterhand actief en rug ontspannen en komt de krul idd als resultaat, maar dan wordt ze een beetje lui, dus moet ik weer bewuster de achterhand eronder blijven rijden, zodat ze bij mij blijft en ik lichte aanleuning hou en we dus actief door blijven rijden.
Het heeft heel lang geduurd voordat ze zich ging ontspannen en nu geeft ze zich echt helemaal dus ik ben helemaal gelukkig met die ontspanning (en de krul die er bij komt kijken) maar het is dus meer voor mij dat ik dan bewust de achterhand er onder blijf rijden en niet gewoon helemaal blij wordt en dan niet meer actief rijd,dus vandaar de tips.

Vaak is de ruiter bang om iets 'verkeerd' te doen, waardoor ze de krul of ontspanning kwijt raken. Echter ga je juist beter rijden, wanneer je steeds de ontspanning en krul weer terug kunt rijden....
Als ze aan de teugel is, idd veel figuren rijden en veel tempo-wisselingen maken.
Dus ook tempo-wisselingen in de draf en merk je goed of je paard(je) aan het been is.
Daarna moet je gaan werken aan het rechtrichten, maar dan moet die achterhand er wel goed bij zijn!
tempo-wisseling moet je eeuwig blijven rijden, ook (subtiel) in de proef ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:37

angelax schreef:
Zo ben ik ook bezig, proberen de achtherhand er beter onder te krijgen :) Ik ben op zoek naar een instructrice maar het lukt nog niet echt om iemand te vinden die op die manier lesgeeft.

je woont te ver :+
Het is eigenlijk de enige manier, dus vind het best vreemd dat je niemand kan vinden...

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:03

ok dus ik ben dus wel goed bezig, maar moet niet voorzichtig te worden met haar ontspanning.
Laten we het over die proeven maar niet hebben, mijn dressuurproeven zijn ellendig ;) dan ben ik te zenuwachtig dus die lijken nergens op...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:36

elcke schreef:
ok dus ik ben dus wel goed bezig, maar moet niet voorzichtig te worden met haar ontspanning.
Laten we het over die proeven maar niet hebben, mijn dressuurproeven zijn ellendig ;) dan ben ik te zenuwachtig dus die lijken nergens op...

De kunst is juist om steeds naar het punt toe te rijden (naar de ontspanning) Zodat je jezelf daarin traint én beter wordt. Dan kan je tijdens moeilijkere situaties ook die ontspanning weer vinden.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:45

ja idd dat is ook mijn doel...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:00

Ik heb ook nog een vraagje....
Ik ga deze zomer 2 weekjes 't paard van een vriendin verzorgen. Het is nogal een hittepit. Op het moment dat je haar in stap laag in stelt, en dit in draf ook volhoud, is haar tempo best te controleren, dus dit was ik dan ook van plan. Het probleem is alleen, dat ze een ontzettend gevoelig mondje heeft, en het liefst achter de teugel kruipt. Ik heb er 10 minuutjes opgezeten, en ik merkte dat ze van overgangen alleen maar slechter te controleren werd. (Dus als keihard gaan draven.) Teugels strakker is ook geen optie, dan word ze kwaad. En ik vind het ook geen oplossing.
Hoe dit paardje toch netjes de bak door te krijgen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met dit probleem. Kan iemand me in het algemeen even uitleggen wat voor verschillende oplossingen er hier voor zijn?

Edit: Mocht het nodig zijn wil ik er ook best een lesje aan wijden. Maar het is dus maar voor even hé.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:03

Ik zou figuren blijven rijden en tempowisselingen doen. Vooral veel figuren om het paard bezig te blijven houden.
Ook veel belonen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:06

Marchador schreef:
Ik zou figuren blijven rijden en tempowisselingen doen. Vooral veel figuren om het paard bezig te blijven houden.
Ook veel belonen.

Oké, maar het dan wel bij simpele lijnen houden neem ik aan? Van ingewikkelde figuren worden ze immers meestal alleen maar drukker.
En die overgangen? Beter doseren dan neem ik aan? Dus alles met meer rust erin rijden.
(Ja ik moest die 10 minuten ook weer hard wennen. Als manegeruiter stapte ik overal weg, maar nu ik iedere dag dezelfde rijd...)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:11

Ik vergelijk het nu met mijn eigen paard hoor, maar misschien is die van jou wel heel anders.
Mijn paard speurde altijd weg als je rustig wilde aandraven, raced de bak door.. er zat totaal gen rust in het koppie van haar.
Stappen vond ze allemaal maar niets en met galopperen deed ze een wedstrijdje tegen zichzelf. Te enthousiast :P

Ik kreeg haar altijd rustig door figuren te rijden, van het ene figuur over in het andere figuur. Maar wel moet het komen als een verrassing. Als voorbeeld: 8-tje bij A, S-je bij B, gebroken lijn bij M, van hand veranderen met tempowisseling (stapje terug of stapje harder) bij K, volte bij C.

Vooral het blijven rijden van de figuren werkte bij haar heel goed, ook de tempowisselingen; dus de ene keer een stapje harder en de andere ker een stapje terug gevolgd door je eigen tempo.

Het hield mijn paard altijd goed bezig en zo kreeg ik de rust ook terug :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:07

Oké, ja ze is inderdaad, zo, ontzettend loperig. Je moet ook echt oppassen dat als ze te langzaam gaat, je je hand naar voren doet en been geeft, anders gaat ze in piaffe, gevolgd door steigeren en een grote sprong vooruit, omdat ze zich opgesloten voelt.

Maar bedankt voor je verhaal, ik hoop dat het wat word. :)

coolgreentea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:27

ik mis bij mijn paard vaak net dat laatste stukje ontspanning en nagefelijkheid. en ik weet dat dit: a. ja met mezelf te maken heeft b. ook te maken heeft met het geen dat mijn paard van zich zelf heet is en kijkerig en moeite heeft met zijn concentratie.
mijn paard heb ik als 3 jarige gekocht, meteen vanaf het eerste moment goede begeleiding erbij, goed aan het been gereden en op de zit en het eerste jaar niet met nagefelijkheid bezig geweest, omdat hij een hele erge sterrenkijker was. na jaren trainen met goede begeleiding zijn we nu aangeland bij het tijdperk dat we enigsinds van aanleuning kunnen spreken en ik er ook mee kan werken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:29

Miss_Malfoy schreef:
Ik heb ook nog een vraagje....
Ik ga deze zomer 2 weekjes 't paard van een vriendin verzorgen. Het is nogal een hittepit. Op het moment dat je haar in stap laag in stelt, en dit in draf ook volhoud, is haar tempo best te controleren, dus dit was ik dan ook van plan. Het probleem is alleen, dat ze een ontzettend gevoelig mondje heeft, en het liefst achter de teugel kruipt. Ik heb er 10 minuutjes opgezeten, en ik merkte dat ze van overgangen alleen maar slechter te controleren werd. (Dus als keihard gaan draven.) Teugels strakker is ook geen optie, dan word ze kwaad. En ik vind het ook geen oplossing.
Hoe dit paardje toch netjes de bak door te krijgen? Ik heb namelijk helemaal geen ervaring met dit probleem. Kan iemand me in het algemeen even uitleggen wat voor verschillende oplossingen er hier voor zijn?

Edit: Mocht het nodig zijn wil ik er ook best een lesje aan wijden. Maar het is dus maar voor even hé.

gevalletje van "op je zit" rijden.
en wat het moeilijke is, om het paard bij het kleinste stapje harder, gelijk terug in tempo te zetten doormiddel van korte ophoudingen. Na elke korte ophouding, weer de teugels en ontspanning durven geven en de ophoudingen écht kort houden (nog geen tel laten duren)

Dit zijn echt moeilijke paarden om te rijden.
1 lesje zal wsl ook niet helpen ;)

FREDERIQUE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:24

Bij mijn verzorgpony lukt het niet om aan de teugel te gaan. Dus dat had ik toen aan een vriendin vertelt en die zij dat ik dan met een pasoa moet longeren en de dag daarna moet rijden want dan loopt ie mooier. En als je het vaak doet gaat ie na een tijdje gewoon aan de teugel lopen. Maar ik heb een klein probleempje. Mijn verzorgpony doet heel raar met longeren. Ik weet niet waardoor het komt, maar hij gaat me altijd aanvallen en wil nooit lopen. En op me geven moment is ie zo irritant tot ik er dan maar mee stop. Ik moet dus zowat altijd op hem rijden. Heeft iemand hier tips voor? :) En moet je als je met een pasoa longeert eigenlijk anders logeren ? En weet misschien iemand waar ik een pasoa kan kopen? Ik hoop dat iemand kan helpen want ik rij proefjes met hem en dan heb ik altijd een 6 voor me rechtgerichte, ontspanne en aanleuning van me gaande pony.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:57

mijn pony loopt nu mmeestal aan de teugel. Met haltouden stap draf maar dan de galop. In gallop heeft ze nogal snel het idee dat ze moet racen en schiet er van door. ik kan haar nu wel in controle houden maar dan moet ze nog aan de teugel en dan lukt meestal niet. heeft iemand tips hiervoor. Ik moet rouwens nu hele kleine stukjes galloperen en dan weer draven dan lukt het el maar ook dan vindt ze het moeilijk om aan de teugel te lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:02

Zitten en handen stil houden. Zij gaat racen omdat jij niet goed zit (wss op je doos).
Dus beter zitten, dan hoef je ook niet meer zo krampachtig met je handen controle proberen te houden.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:40

doe ik niet en ik zit al diep maar wie er ook opzit ze doet dit altijd 4 instructeurs hebben er al opgezeten maar ze blijft het doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:46

FREDERIQUE_ schreef:
Bij mijn verzorgpony lukt het niet om aan de teugel te gaan. Dus dat had ik toen aan een vriendin vertelt en die zij dat ik dan met een pasoa moet longeren en de dag daarna moet rijden want dan loopt ie mooier. En als je het vaak doet gaat ie na een tijdje gewoon aan de teugel lopen. Maar ik heb een klein probleempje. Mijn verzorgpony doet heel raar met longeren. Ik weet niet waardoor het komt, maar hij gaat me altijd aanvallen en wil nooit lopen. En op me geven moment is ie zo irritant tot ik er dan maar mee stop. Ik moet dus zowat altijd op hem rijden. Heeft iemand hier tips voor? :) En moet je als je met een pasoa longeert eigenlijk anders logeren ? En weet misschien iemand waar ik een pasoa kan kopen? Ik hoop dat iemand kan helpen want ik rij proefjes met hem en dan heb ik altijd een 6 voor me rechtgerichte, ontspanne en aanleuning van me gaande pony.

Dan sta je niet op de juiste plaats met longeren en of ben je te laat met hulpen geven...
Een passoa kopen, terwijl je het longeren nog niet onder de knie heb, lijkt me niet verstandig en daarbij lijkt het me logisch dat je een passoa gewoon in een ruitersportzaak kunt kopen.

Heb je goed les? Dat is het beste advies wat ik kan geven namelijk. ;)
Zonder goed les is de weg héél lang en maak je onnodig veel fouten die je pony moet ondergaan..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:51

ietjelover schreef:
mijn pony loopt nu mmeestal aan de teugel. Met haltouden stap draf maar dan de galop. In gallop heeft ze nogal snel het idee dat ze moet racen en schiet er van door. ik kan haar nu wel in controle houden maar dan moet ze nog aan de teugel en dan lukt meestal niet. heeft iemand tips hiervoor. Ik moet rouwens nu hele kleine stukjes galloperen en dan weer draven dan lukt het el maar ook dan vindt ze het moeilijk om aan de teugel te lopen.

idd, wsl zit je niet goed en geef je te weinig ontspanning.
Denk eraan dat het voor je pony niet moeilijk is om aan de teugel te lopen, wanneer jij de juiste hulpen geeft én de pony niet in de weg zit.

Hoe hoger niveau je rijdt, hoe meer je er achter komt hoe bijv een millimeter verzitten al invloed heeft op je paard. Kans dat je je pony in de weg zit, is groter dan dat je goed zit en je goed ontspannnen bent. Ook op hoger niveau is dat nog steeds moeilijk, omdat dat gelijk zichtbaar is in de oefeningen.

-Hoe goed zijn die instructeurs? en wat zeggen zij dat de reden of de oplossing is?

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:56

ik ben heeel ontspannen ik kan mijn handen bij haar oren houden en dan blijft ze lopen maar het is een springpony en heeft dus altijd mogen racen en nu is dat moeilijk afteleren. een van de instructeurs heeft vele top instructeurs opgeleid die nu allemaal door heel de wereld zitten en granprix ruiters trainen. en de andere heeft de opleiding voor instructeurs gedaan in deurne en de andere heeft geen opleiding maar ze rijd altijd springpaarden. en de andere rijd ook al heel lang en heeft al een opleiding gehad. en hun zeggen allemaal blijven oefenen da komt vanzelf wel en gewoon blijven proberen hier hebben we ongeveer een halfjaar voor nodig en dan zal ht wl lukken. ik ben op concour geweest en ik werst 1e en bij alles stond goed zo je bent heel erg ontspannen aan het rijden behalve bij de gallop. maar bij de gallop blijf ik ook van d teugels af anders gaat ze alleen maar harder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:03

ietjelover schreef:
ik ben heeel ontspannen ik kan mijn handen bij haar oren houden en dan blijft ze lopen maar het is een springpony en heeft dus altijd mogen racen en nu is dat moeilijk afteleren

dit is tegenstrijdig, je kunt niet ontspannen trekken aan de teugels. ;)
Halthouden doe je ook niet door de plaats van je handen te veranderen en ook niet door aan de teugels te trekken.
Je moet kleine ophoudingen maken.

Omdat je weet dat ze wil gaan racen, omdat je slechts kleine stukjes galopeerd (wat goed is!) en omdat ze niet aan de teugel loopt, zal je gespannen zijn, dat kan niet anders.
Geef het iets meer tijd.
Hopelijk heb je nu een goede instructeur en dan komt het wel goed.

Aha, je heb er wat bij gezet!
Ik ben het met je instructeurs eens! :Y)