Moll schreef:Hoeveel gewicht in de hand is de juiste aanleuning dan?
Zo weinig mogelijk en zoveel als nodig?
Dat is toch bij ieder paard verschillend? En afhankelijk van de graad van africhting en van het type paard en van het moment?
Askja schreef:Flexchairtraining leert je hoe los je bent / zou moeten zijn in je bekken, waar je beweging moet doorlaten en waar je deze juist moet stabiliseren, en waar eventuele scheefheden en blokkades zitten.
Ik zou ook nog wel eens op de flexchair willen. Ik oefen thuis wel op een balanceball door er op mijn knieën op te gaan 'staan'. Als je je gewicht niet gelijk verdeeld over twee knieën dan val je er van af. Als je de bewegingen niet opvangt met je heupen dan val je ook. Echt goed voor je balans en coördinatie. Je kunt ook nog daarbij oefenen met elastieken vast te houden als teugels en dan links en rechts proberen te 'sturen' zonder je evenwicht te verliezen. Dan merk je ook heel snel verschil tussen links en rechts in je coördinatie. Misschien niet zoals bij een fexchair, maar je kunt die oefeningen wel makkelijk thuis doen.
hwn schreef:Wel interessant, zo'n teugeldrukmeter. Waar vind je dat? En is dat prijzig?
Maar wat ga je doen met de info? Je streeft toch sowieso altijd naar een (nog) lichtere aanleuning? Ik ben veel meer geïnteresseerd in het trainen met hartslag en hartritme meters en het meten van melkzuur na een training. Dat levert mi pas echt hele nuttige info op over je training, over de vorderingen qua conditie van je paard en over welke oefeningen je paard zwaar vindt en welke niet (dan gaat de hartslag omhoog). En door onder een bepaalde hartslag te blijven kun je weer voorkomen dat je paard verzuurt. Dus een hartslagmeter is het eerste stukje technologie wat ik van plan ben aan te gaan schaffen. Heb al van verschillende gebruikers vernomen dat je dan pas je paard echt goed leert kennen, als je consequent gaat meten.
hwn schreef:ik heb gisteren toevallig een zitles gehad met een paard dat academisch opgeleid is (en nee, geen trage inactieve sloffer, maar paard dat los in zijn lijf is, met goed achterbeengebruik)
Eerst zien dan geloven