[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:42

Magica schreef:
Lekker losmaken doormiddel van voltes en stelling naar links, stelling naar rechts vragen etc. en dan kleine ophoudingen geven in mijn hand.

En dan toch voorwaarts willen? Dat is een beetje tegenstrijdig, vind je niet?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:24

Wil je niet te veel in een keer?
Want als je gewoon overgangetjes zou rijden, en idd die voltes, met stelling en buiging, en haar dan steeds kleine stukjes na laat geven, dan worden dat vanzelf langere stukken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:27

Magica schreef:
Lekker losmaken doormiddel van voltes en stelling naar links, stelling naar rechts vragen etc. en dan kleine ophoudingen geven in mijn hand.

waarom kleine ophoudingen?

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:27

Teugelrijden

Ik heb er zelf ook een hele tijd moeite mee gehad! Ik rijd nu namelijk op een Haflinger: Stesta en ze is 7 jaar. Ze was eerst echt pijlsnel, ik heb geleerd dat je vooral veel geduld moet hebben. Ik zal het proberen uit te leggen. Probeer het niet in 1 keer. Laat het paard bijvoorbeeld eerst even los in de bak en geef hem een lekkere poetsbeurt en massage. [Bijvoorbeeld de T-touch] Dan ga je rijden. Begin met een paar rondjes stap aan de lange teugel en dan een paar voltes ophoudingen, overgangen van middenstap naar stilstaande stap etc. Zorg er in ieder geval voor dat je paard lekker ontspant en denk er zelf ook aan. Dan ga je ook wat voltes in draf rijden en weer wat overgangen, ophoudingen etc. Dan maak je de teugels iets korter en rijd dan is op de volte. Laat het paard zijn hals een beetje naar binnen buigen, als hij dat onder de knie heeft begin je ook een beetje in de andere teugel te kneden, blijf je been goed aanhouden. Als het paard een beetje naar beneden komt laat je de teugels iets losser. Komt ie weer omhoog maak je een ophouding en blijf je aandrijven met je benen. Als de volte niet lukt kun je meteen een ophouding maken en blijven aandrijven. Let op: als je paard zijn hals een beetje kromt ontspan je je handen ietsjes meer zodat ie het gevoel krijgt dat ie braaf is. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Stesta in ieder geval wel!

xxx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:52

xHorsesluff: Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je misschien beter een stukje topic kunt doorlezen...
Zoals ik het nu begrijp heb je 1 pony aan de teugel.
Volgens mij ben je dan nog niet zo heel erg ervaren en is de kans dat je het niet geheel goed doet groot.
Het kneden vind ik echt en "not done" en is imo ook nergens voor nodig. De ophouding op die manier zou ik ook niet doen ;)

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:02

Nouja, na 10 jaar rijden ben ik inmiddels wel ervaren hoor. Ik bedoel te zeggen dat Stesta een hele moeilijke pony daarin was. (:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:59

xHorsesluff schreef:
Nouja, na 10 jaar rijden ben ik inmiddels wel ervaren hoor. Ik bedoel te zeggen dat Stesta een hele moeilijke pony daarin was. (:

Dus je bent begonnen op je 3e?

Ook ik leer nog steeds veel bij en rij al langer dan 10 jaar.

Het gaat niet om de jaren, maar wat je in die jaren doet.

xHorsesluff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:20

Achja, ik hb het ook over dât paard he. En wat je kunt doen als de voltes niet lukken. (:

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:17

eeaauy,,
nou dan kom ik ook maar even met mijn aan de teugel probleem..
Ik heb een KWPN'r van 4j. Nu krijg ik les van een instructeur.
Ik ben de eerste maanden(ongeveer 2 a3) gewoon met lange teugel gaan rijden overgangen wendingen enz
omdat ze jong is dat ze lekker op eigen benen komt te lopen en dat ze haar evenwicht vind.
Maar nu gaan we beginnen langzaam aan de teugel te rijden;
voorwaarts gaan en dan ZACHTkneepjes in de teugel geven en ZACHT been er bij.
Deze methode werke maar hoe meer ze naar benenden liep in de stap (wat supper goed ging)
hoe sterker ze werrd in de draf. Nu zij mijn inst. dat we tijdelijk met een slof gingen rijden wat ik dus nu doe.
Ik ga met losse slop inn de stap haar naar beneden rijden; en dat naar de draf met de slof op maat. het gaat goed met de slof in de draf maar ik heb het gevoel dat ik me voor de gek zit te houden met z;n slof :o .
Verder rijd ik zonder sporten en zweep.
Ze krijgt maisvlokken en gerst en veel hooi en natuurlijk op de wei met gras. met opzet geen kracht voer want ze is zoo heet als maar kan; en nu valt dat wel mee. Ze is een heel fijn paard :D en dat wil ik niet verknoeien met de slof ;( .
Kan iemand mij tips geven??
xxjes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:19

Een andere instructeur zoeken, dat zou mijn advies zjin.
Kneepjes is absoluut niet goed. Je geeft aan het is een jong paard, waarom dan een slof? :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:36

ik heb aook veel geprobeerd maar nu lukt het ieder paard heeft zijn eige manier nodig en ik vindt day je het hier niet kan leren

skyez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:39

kneepjes is ook het ook niet echt tja het is een gevoel gewoon een HEEL KLEIN beetje druk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:52

Marchador schreef:
Een andere instructeur zoeken, dat zou mijn advies zjin.
Kneepjes is absoluut niet goed. Je geeft aan het is een jong paard, waarom dan een slof? :)

Mee eens!

Je hoort gewoon been te geven, zodat het paard actief aan het been is en een normale aanleuning te houden.
Dat actief aan het been houden is voor de meeste ruiters al een probleem en dan gaan ze aan de voorkant lopen 'klooien'.

Aan de teugel lopen heeft geen nut als het paard niet over de rug heen loopt.
Om het paard over de rug te laten lopen, moet deze actief zijn van achter.
Het is dus heel letterlijk dat en paard van achter naar voren moet worden gereden...

ietjelover: wat je hier kunt leren is o.a dat het bij ieder paard hetzelfde werkt

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:40

ik rijd bij een manege en ik heb ook een probleem:
ik reed laatst op dribbel, en probeerde hem aan de teugel te rijden, maar hij deed zijn hoofd schuin...
wat kan ik daartegen doen???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 12:53

Frizzer schreef:
ik rijd bij een manege en ik heb ook een probleem:
ik reed laatst op dribbel, en probeerde hem aan de teugel te rijden, maar hij deed zijn hoofd schuin...
wat kan ik daartegen doen???

Wat doe je precies om hem aan de teugel te rijden?
En bedoel je met z'n hoofd schuin dat z'n hoofd kantelde?

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:06

ja, hij kantelde zijn hoofd echt, maar hij wil niet aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:36

Frizzer schreef:
ja, hij kantelde zijn hoofd echt, maar hij wil niet aan de teugel.

Wat geef je dan voor hulpen?

Het kantelen van het hoofd ligt vaak aan de hulpen, maar kan ook aan de tanden ligggen of zelfs bij rugpijn. Als hij het slechts doet als jij aan de teugel wil rijden,. ligt het aan je hulpen ;)

Frizzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:51

hij doet het bij iedereen, maar wat kan ik er tegen doen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:17

Frizzer schreef:
hij doet het bij iedereen, maar wat kan ik er tegen doen?

dan moet je eerst vertellen wat jij voor hulpen geeft.

LoesNero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:23

Ik probeer mijn paard voorwaarts neerwaarts te rijden maar alleen blijft hij niet omlaag lopen. hij gaat wel snel omlaag maar ook weer heel snel omhoog. Hebben jullie tips??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:34

LoesNero schreef:
Ik probeer mijn paard voorwaarts neerwaarts te rijden maar alleen blijft hij niet omlaag lopen. hij gaat wel snel omlaag maar ook weer heel snel omhoog. Hebben jullie tips??

welke hulpen geef je en waar staan je handen ?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:41

Iemand een idee hoe ik mijn fjord ook nagevelijk kan rijden in de galop?(achtergrond info, het is een 4 jarige)
Stap en draf is geen probleem. Daar loopt hij keurig van achteren, en komt daardor "mooi" in mijn handen.
In de galop gaat er alleen een kop op(hij zet zijn bit niet vast, zijn hals wel) die er niet vanaf te werken is door stelling/voltes rijden. Iets bijtikken om zo zijn achterbeen actief te maken heeft geen zin daar hij dan alleen harder gaat(in draf kan ik dat wel doen, binnenbeen geven niet genoeg reactie dan een heel licht tikje met de zweep en hij zet zijn achterbeen eronder.) Ook schakelen gaan gewoon goed. Hij loopt dus niet "uit elkaar" ik kan zelfs een zeer mooi verzameld galopje tonen waar meneer zijn achterbenen er zeer goed onderzet.
Overigens gaat hij in galop wel zitten(en dat is echt duidelijk te voelen en het verschil is ook echt te merken met bv een buitenrit galopje!), en zet hij zijn achterbenen wel genoeg onder zou je zeggen.
Mijn instructrice geeft aan dat ik dit rustig op zijn beloop moet laten, handen hoog houden zoals hoort, teugels gewoon aannemen, zelf opgericht gaan zitten zodat ik hem kan "dragen" achterbenen actief houden en volgens haar moet het kwartje gewoon gaan vallen.
Hij wordt 4x in de week getraind(half uur/ driekwartier).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:51

Heb je hem al eens bijgezet aan de longe laten galoperen?
Daar kun je vaak een hoop aan zien. Als hij zich dan ook vast zet, zet hem dan lang en laag naar beneden en werk er een poosje mee. Ook voor hem is het moeilijk om een cirkel te doorbreken als hij zich hier goed/veilig bij voelt.
Hoe zit het met je handen tijdens de galop? Kan het zijn dat je die vast zet, of je schouders of je heup? Daar kan het ook door komen.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:20

als je en goede instructeur/trice neemt ,dan leer je het het beste ,want als je het verkloot is dat natuurlijk niet fijn

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:01

Ik kom me ook melden.
Een vriendin van mij zegt: Als de pony aan de teugel is komt de achterhand vanzelf. Je kan ook longeren op een rustig tempo en dat de pony met het hoofd goed loopt en dan met de zweep erachter de achterhand eronder proberen te krijgen. ( dit heeft ze gehoord van haar instructrice) Maar Dit is toch juist precies het tegenovergestelde ?