Babootje schreef:Ansie schreef:En ik vraag mij af of je een paard herkent wat in absolute oprichting loopt.
ja hoor![]()
[ Afbeelding ]
Overigens kan ie zo ook lopen. Contact is wel te los zo, maar je snapt misschien wel waarom.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Ansie schreef:En ik vraag mij af of je een paard herkent wat in absolute oprichting loopt.
ja hoor![]()
[ Afbeelding ]
Overigens kan ie zo ook lopen. Contact is wel te los zo, maar je snapt misschien wel waarom.
Simpelman schreef:Ansie schreef:Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.
Die strakke ruggen en steekpoten ontstaan wanneer het hoofd "boven" de door het paard aangeboden bovenlijn uit geforceerd wordt.
Het is geen absolute, maar schijnoprichting.
Het is precies dit dat BB aan het doen is door met kleine rukjes hoofd en hals omhoog te brengen naar zijn valse verzameling.
Het oprichten van het paard is het opbouwen van een spanningsboog van hak tot nek en het is de graad van africhting van het paard dat bepaald tot hoe hoog het de nek kan heffen.
Het opbouwen van de spanningsboog gebeurt zonder enige dwang of forcering, je krijgt hem er gratis erbij.
Het is als een gewichtsheffer door jaren training kan hij een steeds groter gewicht opheffen.
Zou hij dat willen forceren dan stoot hij op zijn beperking en valt om.
Ansie schreef:Ach Simpelman, jij vervalt ook van het een in het ander. Eerst heb je het over vooruit stekende tafelpoten die gecreerd worden in de huidige topsport en nu zijn het weer de paarden van BB die met steekpoten lopen.
Geef eerst nog maar eens een beschrijving op mijn vraag van een paar pagina's terug aub.
Babootje schreef:nombrado schreef:haha, en die ruiters gaan naar de sportschool, gewichten liften om sterker te worden.
diegene die de kracht nog niet hebben gaan een hanghouding aannemen (surfen) nog even en de trapeze wordt erbij ingezet als hulp middelarme arme paarden
Topsport is topsport, niet alleen voor de paarden maar ook voor de ruiters. Daarbij hoort ook ruiterfitheid. Dat jij dat niet snapt, begrijp ik best.
oji schreef:Verzameling aan de hand is sowieso een andere verzameling. Paard heeft geen rekening te houden met ruitergewicht en de balansverschillen die de ruiter teweeg brengt.
Ik heb geen ervaring met dergelijke oefeningen aan de hand. Kan me best voorstellen dat je er bepaalde spieren mee kan trainen. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je minder kan corrigeren zodra je paard scheef gaat en dat er daarmee aan de hand sneller een valse verzameling ontstaat.
Wat betreft de pure noodzaak van de constante aanleuning. Ja, dat vind ik pure noodzaak. Maar ik denk dat ik iets anders onder aanleuning versta als dat jij doet. Ik krijg uit jou posts het idee dat jij aanleuning als een vies woord ziet. Iets negatiefs, iets dat door de ruiter geïnitieerd wordt middels een strakke hand en altijd leidt tot een schijnoprichting. Ik zie aanleuning als een zachte verbinding, die het paard zelf opzoekt, iets heel positiefs en een basis voorwaarde voor alle vervolgstappen.
oji schreef:Verzameling aan de hand is sowieso een andere verzameling. Paard heeft geen rekening te houden met ruitergewicht en de balansverschillen die de ruiter teweeg brengt.
hwn schreef:oji schreef:Verzameling aan de hand is sowieso een andere verzameling. Paard heeft geen rekening te houden met ruitergewicht en de balansverschillen die de ruiter teweeg brengt.
Interessant antwoord, zou es moeten uitgetest worden door een ruiter op de rug van het paard te zetten bij het werk aan de hand.
Ik geloof ook wel dat echte verzameling mogelijk is aan de hand, zie het ook bij de mijne, al zal het op de ene hand natuurlijk makkelijker gaan dan op de andere en heb je in het begin wel de pisterand nodig als begrenzing tegen uitzwaaien, weglopen over de buitenschouder... tot het paard meer rechtgericht is en/of de oefeningen duidelijk snapt.
Ansie schreef:Nee geen vies woord maar wel iets waarbij het erg vaak fout gaat. Het is denk ik het moeilijkste om die timing en gevoeligheid te hebben als ruiter. En ik vind het dus wel fout als er meteen gehamerd wordt op de constante aanleuning terwijl het paard nog niet eens zover is om de hand zelf als eerst op te zoeken. Volgens mij wordt dat veelal overgeslagen en missen de ruiters ook nog eens de gevoeligheid in de handen om vervolgens het paard zo min mogelijk te storen aan het hoofd. Dus de hele opbouw naar constante aanleuning toe geeft vaak al te veel druk op ruiter en paard waarbij belangrijke fasen overgeslagen worden. Toch lijkt dat hameren op de constante aanleuning wel een van de eerste dingen waar men mee bezig gaat. Wat mij betreft wordt er dus te snel te veel aandacht en nadruk gelegd op de constante aanleuning.
Maar goed, er vanuitgaande dat de constante aanleuning correct is, dan nog vind ik dat het er uit ziet als het paard in een strikt kader rijden. Ik zag er laatst weer een Duits filmpje over en als dat dan correcte constante aanleuning is dan vind ik dat gewoon te hard en dwingend. En prefereer ik dus toch meer luchtigheid.
http://www.youtube.com/watch?v=lBkWJvR4w8A
Moll schreef:Hoeveel gewicht in de hand is de juiste aanleuning dan?
oji schreef:En als we het toch over de sportschool hebben...iemand hier positieve of negatieve ervaringen met de flexchair? En weet iemand waar je dat in de omgeving van Utrecht kan doen?
sneeuwpop schreef:Moll schreef:Hoeveel gewicht in de hand is de juiste aanleuning dan?
Aan je eerdere berichten gezien te hebben, denk ik dat het geen oprechte vraag is, omdat je er zelf ook een antwoord op weet.
SparklingApp schreef:Ik zeg altijd: alsof je hand in hand loopt met iemand, voor mij voelt het zo (wanneer het goed gaat) en ik ervaar het gevoel ook zo, het voelt prettig en valt samen in het geheel, ik ben me er niet de hele tijd bewust van.
Pas als het zwaarder of lichter wordt voel ik de verandering.
Airnt schreef:maar als het om aanleuning gaat, is het wellicht het verschil tussen 'het paard wat zich verzameld' en 'de ruiter die het paard verzameld' een onderscheid dat guérienière maakt...
Ik moet dat stuk maar eens nalezen, ik heb het even niet paraat, springt mij nu even zo in het hoofd.