Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JulieP schreef:Ook ik zit nu met een probleem...
Met mijn ene paard start ik M2 volgende week, dus de dressuur is me niet onbekend.
Maar een tijdje geleden heb ik een 'projectpaardje' gekocht, en daar kom ik geen meter vooruit mee. Het gaat over een springfjord, waar ik ondertussen mijn hart aan verloren heb en echt mijn dierbaarste beestje is. Toch stap ik ongelooflijk vaak al wenend af...
Ze kan super mooi ontspannen, maar dan begint ze ontzettend op de voorhand te lopen. Als ik haar dan actief houdt, smijt ze haar hoofd in de lucht en loopt ze echt zoals een kameel. Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte, om dat binnenachterbeen eronder te houden, maar dan valt ze helemaal naar binnen. Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij, maar dat lijkt op haar geen effect te hebben.
Om haar daar gevoeliger op te maken heb ik oefeningetjes gedaan zoals wijken (in stap), voorhandswendingen, ... die ze nu wel te pakken heeft. Echter blijft ze ongevoelig voor de hulpen van mijn binnenbeen.
Na het ontspannen begin ik los te rijden: stelling te vragen, overgangen rijden, grote figuren, slangenvolte's, ... Daar komt ze echt los van, ook wat meer lengtebuiging, maar ze komt maar niet aan de teugel...
Wat ik ook probeer, wie er ook mee rijdt, ze lijkt alles vlotjes te doen maar ze kan gewoonweg niet deftig nageeflijk lopen of aan de teugel? Iemand die tips heeft? Ook voor haar ongevoeligheid voor binnenbeen misschien? (voor hulpen om wat vlotter of ruimer te lopen reageert ze wel..)
Misschien wel belangrijk om te weten: ze is bij de vorige eigenaar mishandeld geweest en is bijvoorbeeld zadelmak gemaakt met een rekker eronder die op het hardste aangespannen was. Ze heeft dus nooit echt de juiste bespiering meegekregen, en ik vermoed dat er wel meer 'mis' mee is. Maar de osteopaat is regelmatig gekomen, heeft eerst enkele maandjes weiderust gekregen en is dan vanaf 0 terug heropgeleerd door iemand anders.
JulieP schreef:Ik probeer dan met een rustige hand haar wat naar beneden te begeleiden op een volte
JulieP schreef:Natuurlijk houd ik mijn binnenbeen erbij,
JulieP schreef:stelling te vragen