[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:27

Als een paard je op de grond al niet vertrouwd, zal dat niet veel anders zijn als je erop zit.
Hij/zij moet voelen dat t goed is, zowel ernaast als erop.
En paarden die t vertouwen "nog" niet hebben zijn geen abnormale paarden hoor ;)
Die hebben alleen wat meer tijd nodig

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:39

Kudapelatih schreef:
Als een paard je op de grond al niet vertrouwd, zal dat niet veel anders zijn als je erop zit.
Hij/zij moet voelen dat t goed is, zowel ernaast als erop.
En paarden die t vertouwen "nog" niet hebben zijn geen abnormale paarden hoor ;)
Die hebben alleen wat meer tijd nodig

Ken genoeg ruiters die op de gekste paarden stappen en de sterren van de hemel rijden...
Je kan ook vertrouwen geven door goede duidelijk hulpen/signalen (= leiderschap) op het paard.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:45

Ikzelf stap ook op de raarste en drukste paarden ;)
Maar ook als ik op de grond sta moeten ze luisteren.
Hun moeten mij niet gaan vertellen wat we gaan doen erop of ernaast :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:56

Kudapelatih schreef:
Ikzelf stap ook op de raarste en drukste paarden ;)
Maar ook als ik op de grond sta moeten ze luisteren.
Hun moeten mij niet gaan vertellen wat we gaan doen erop of ernaast :+

Maar het is niet zo, dat wanneer ze er naast niet luisteren, je erop niet de sterren van de hemel kunt rijden...

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:05

Dat schrijf ik ook niet ;)
Maar je kan me niet vertellen dat als een paard naast je al staat te stressen, ontspannen is onder het rijden.
Hij zal mss wel de sterren van de hemel rijden, en gevoelig zijn voor alles wat je van hem vraagt, maar niet ontspannen zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:57

Kudapelatih schreef:
Dat schrijf ik ook niet ;)
Maar je kan me niet vertellen dat als een paard naast je al staat te stressen, ontspannen is onder het rijden.
Hij zal mss wel de sterren van de hemel rijden, en gevoelig zijn voor alles wat je van hem vraagt, maar niet ontspannen zijn.

ontspannen kun je hem wel maken onder/tijdens het rijden al zijn dat niet de doorsnee ruiters die dat kunnen.

iig vind ik grondwerk onnodig voor het (nageeflijk) rijden.
Alleen minder kundige ruiters kunnen er misschien wat voordeel uit halen..

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:10

Het nagevelijke verhaal moet je gewoon voor kunnen rijden daar ben ik het mee eens
Maar ik ben het niet met je eens over het grondwerkverhaal(volgens mij is dit niet het discussie topic haha)
Iedere ruiter heeft er voordelen bij als het paard ontspannen is.
En het respect (wat de moeilijkere paarden wat makkelijker krijgen met grondwerk) moet je niet afdwingen door er alleen op te rijden.
En onervaren mensen moeten zowiezo al niet met een wat moeilijker paard aan de gang gaan.
ervaren of niet. Als je een paard niet kan "lezen" heeft grondwerk geen zin.
Dus je moet wel degelijk ervaren zijn om grondwerk met ze te kunnen doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:34

Kudapelatih schreef:
Het nagevelijke verhaal moet je gewoon voor kunnen rijden daar ben ik het mee eens
Maar ik ben het niet met je eens over het grondwerkverhaal(volgens mij is dit niet het discussie topic haha)
Iedere ruiter heeft er voordelen bij als het paard ontspannen is.
En het respect (wat de moeilijkere paarden wat makkelijker krijgen met grondwerk) moet je niet afdwingen door er alleen op te rijden.
En onervaren mensen moeten zowiezo al niet met een wat moeilijker paard aan de gang gaan.
ervaren of niet. Als je een paard niet kan "lezen" heeft grondwerk geen zin.
Dus je moet wel degelijk ervaren zijn om grondwerk met ze te kunnen doen.

Respect kan je niet afdwingen , niet met rijden en niet met grondwerk.
Respect kun je ook verdienen met rijden, zonder grondwerk vooraf.

Over het grondwerk, begon je zelf. Vooral deze opmerking vond ik niet kloppen
Citaat:
Ikzelf ben een enorme voorstander van grondwerk, want het begint vanaf de grond.
Als een paard of pony naast je al niet zijn hoofd durft of wil laten zakken zal hij dat ook niet vrijwillig doen als je erop zit.

Het paard laat zijn hoofd zakken, doordat hij actief wordt gemaakt van achter, daardoor over de rug gaat lopen en daardoor vrijwillig z'n hoofd laat zakken.
Zou niet weten waarom 'we' eerst grondwerk zouden moeten doen

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:16

Ik vind grondwerk zelf ook fijn om het paard te leren kennen maar dit mag ook een stukje wandelen, poetsen, longeren etc zijn. Als ik er op de grond al geen vertrouwen in heb hoe moet het paard mij dan vertrouwen als ik erop zit. Maar ik zie de vergelijking grondwerk en hoofdzakken ook niet helemaal.

Wat betreft het paard dat staat te stressen als je ernaast staat. Neem mijn hengst kan er momenteel weinig mee als ik ernaast sta en vind mezelf niet de aangewezen persoon om met hem grondwerk te doen. In de bak rijden gaat maar zo zo maar zodra ik het erf verlaat ontspant hij. Als ik er dan naast ga lopen is het weer een bom.
Hij denkt gewoon dat als jij ernaast loopt hij mag dekken, zo is het denk ik vroeger veel gedaan.

Met grondwerk kun je erg veel leren over jezelf en de lichaamstaal van het paard, maar het is niet essentieel voor het rijden, beide kunnen los van elkaar worden gebruikt en ook samen.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:22

Precies Laila
Grondwerk is inderdaad niet alleen een paard in de ronte slingeren en erachter aan rennen.
Alles wat je naast hem doet is in principe grondwerk
En het "lezen" en begrijpen van je paard.
Iedereen denkt eranders over
Mijn mening is gewoon dat hij ook respect voor me moet hebben als ik naast hem sta
En niet alleen als ik erop zit.
Respect verdien je niet altijd soms moet je het ook afdwingen. (ik wil niet zeggen dat je op je paard in moet rammen, maar dat je gewoon strenger moet zijn, en het niet moet vragen maar zeggen)
Neem bijvoorbeeld sommige hengsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:46

Respect moet je imo altijd verdienen, het páárd bepaalt of jij een geschikte leider bent. Aan jou om die eigenschappen te ontwikkelen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 08:03

Respect moet je inderdaad verdienen maar dit krijg je ook/juist als je consequent optreedt en zo nu en dan eens wat moet brommen. Hierbij kijk je natuurlijk eerst naar jezelf, of je zelf een fout maakt en dan pas brom je op je paard. Als het plaatje compleet is krijg je respect van je paard en zal hij/zij alles voor je doen. Je kan de teams goed onderscheiden, sommige teams rijden met elkaar en sommige paarden worden bereden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:11

Joceline schreef:
Respect moet je inderdaad verdienen maar dit krijg je ook/juist als je consequent optreedt en zo nu en dan eens wat moet brommen.Hierbij kijk je natuurlijk eerst naar jezelf, of je zelf een fout maakt en dan pas brom je op je paard. Als het plaatje compleet is krijg je respect van je paard en zal hij/zij alles voor je doen. Je kan de teams goed onderscheiden, sommige teams rijden met elkaar en sommige paarden worden bereden.

probleem is dat meeste mensen hun fouten niet weten...
Als je teveel fouten maakt, kan een paard erg gefrustreerd raken.
Dan krijg je weer zo'n sticker van een moeilijk en dominant paard, terwijl er met het paard niks mis is...
Blijft moeilijk allemaal ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 09:53

't Blijft zeker moeilijk, daarom is goede les ook zo belangrijk. Paard kan het meestal allemaal wel, punt is om de ruiter bewust te maken van wat hij/zij doet.
En dan is het aan de ruiter om eerlijk te zijn naar zichzelf, erkennen dat de oorzaak bij de ruiter ligt. Paard is vergevingsgezind genoeg, daar ligt het niet aan.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:23

Mee eens ! mijn oude lerares zei altijd ; het leven is eigenlijk te kort om echt goed te kunnen paardrijden. je leert altijd nog wel wat

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:25

superwoman schreef:
Joceline schreef:
Respect moet je inderdaad verdienen maar dit krijg je ook/juist als je consequent optreedt en zo nu en dan eens wat moet brommen.Hierbij kijk je natuurlijk eerst naar jezelf, of je zelf een fout maakt en dan pas brom je op je paard. Als het plaatje compleet is krijg je respect van je paard en zal hij/zij alles voor je doen. Je kan de teams goed onderscheiden, sommige teams rijden met elkaar en sommige paarden worden bereden.

probleem is dat meeste mensen hun fouten niet weten...
Als je teveel fouten maakt, kan een paard erg gefrustreerd raken.
Dan krijg je weer zo'n sticker van een moeilijk en dominant paard, terwijl er met het paard niks mis is...
Blijft moeilijk allemaal ;)

Ach die mensen hebben liever een paard dat geheel in zichzelf gekeerd is en alles maar over zich heen laat komen. Das tenminste niet zo confronterend. Geef mij maar lekker zo'n moeilijk en dominant paard. Die geeft tenminste de grens aan en op dat punt ben je dus echt zelf te laat. Tijd om aan jezelf te werken dus.

Marianne'90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:29

Ik ben het met velen hier helemaal eens, grondwerk is gewoon erg belangrijk voor een goede relatie met je paard. Daarnaast heb ik zelf ondervonden dat het ook heel erg belangrijk is dat je houding en zit goed voor elkaar is en dat je een goed passend zadel gebruikt. Als je zelf stabieler op je paard zit kun je je paard ook veel makkelijker aan de teugel rijden zonder veel met je handen te moeten rijden. Maar mijn mening is toch wel dat je eerst naar jezelf moet kijken want daar valt vaak heel veel te verbeteren. En als je paard aangeeft dat het hem/haar moelijk afgaat dan moet je dat ook zeker serieus nemen.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 22:42

Na flink los rijden probeer ik toch wat nageeflijkheid te vragen van mn lease pony. En dan gaat ze wel naar beneden maar dan gaat ze heel erg hangen zodat ze me een beetje uit het zadel trekt, dit is erg vervelend uiteraard. Heeft iemand misschien een tip voor mij wat ik moet doen als ze gaat hangen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:46

Ophouding geven en actief door rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:50

@ Magica: been erbij, naar voren met die hap!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:03

misschien moet je iets terug, hoe vraag je haar naar beneden? Misschien teveel met je hand en komt ze daarom op de voorhand, ipv dat de vanuit de achterhand begint met bollen van de rug en ondertreden met het achterbeen en zo jou te gaan dragen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:16

Hoe zit het met de bespiering van je lease-pony? Is ze het gewend om nagevelijk te lopen?
Want mischien kan ze haar rug nog niet zo makkelijk bol maken, en moet je eerst voorzichtig die spieren gaan trainen. Probeer haar dan gewoon voorwaarts neerwaarts te rijden, dan komt het vanzelf. Het heeft mij heel veel training gekost, maar inmiddels merk ik toch echt dat mijn vzpaard me gaat dragen.
Maar inderdaad, niet laten hangen, voorwaarts rijden, de voorkant tegenhouden, en zo laten nageven. En dan af en toe ophouding been als je merkt dat ze wil gaan hangen.

(Dat was mijn idee erover hoor... Michiel probeerde bij mij ook af en toe te gaan hangen, dat is natuurlijk veel makkelijker, dan hoe je niet al die spieren te gebruiken.)

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:26

Ze is niet gewent om nageeflijk te lopen, tenminste ik probeer haar wel zo te trainen maar tijdens de lessen mag ze weer lekker met het neusje omhoog . . .

Maar ik zal jullie tips onthouden.

Wat is precies voorwaarts neerwaarts rijden? Ik weet ongeveer wel wat er mee bedoelt wordt maar hoe bereik ik dat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 15:25

Magica schreef:
Ze is niet gewent om nageeflijk te lopen, tenminste ik probeer haar wel zo te trainen maar tijdens de lessen mag ze weer lekker met het neusje omhoog . . .

Maar ik zal jullie tips onthouden.

Wat is precies voorwaarts neerwaarts rijden? Ik weet ongeveer wel wat er mee bedoelt wordt maar hoe bereik ik dat?

hoe doe je het trainen dan?
Ik krijg het idee dat je dan met je handen gaat werken... dat is precies hoe het NIET moet.
De les is er juist voor om te oefenen, zodat je de oefening juist doet en er thuis verder mee aan de slag kan.

Voorwaarts neerwaarts rijden: dan moet het paard je hand volgen en zijn neusje lager brengen maar wel in een lichte buiging blijven...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:35

Lekker losmaken doormiddel van voltes en stelling naar links, stelling naar rechts vragen etc. en dan kleine ophoudingen geven in mijn hand.