Hij/zij moet voelen dat t goed is, zowel ernaast als erop.
En paarden die t vertouwen "nog" niet hebben zijn geen abnormale paarden hoor

Die hebben alleen wat meer tijd nodig
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kudapelatih schreef:Als een paard je op de grond al niet vertrouwd, zal dat niet veel anders zijn als je erop zit.
Hij/zij moet voelen dat t goed is, zowel ernaast als erop.
En paarden die t vertouwen "nog" niet hebben zijn geen abnormale paarden hoor![]()
Die hebben alleen wat meer tijd nodig
Kudapelatih schreef:Ikzelf stap ook op de raarste en drukste paarden![]()
Maar ook als ik op de grond sta moeten ze luisteren.
Hun moeten mij niet gaan vertellen wat we gaan doen erop of ernaast
Kudapelatih schreef:Dat schrijf ik ook niet![]()
Maar je kan me niet vertellen dat als een paard naast je al staat te stressen, ontspannen is onder het rijden.
Hij zal mss wel de sterren van de hemel rijden, en gevoelig zijn voor alles wat je van hem vraagt, maar niet ontspannen zijn.
Kudapelatih schreef:Het nagevelijke verhaal moet je gewoon voor kunnen rijden daar ben ik het mee eens
Maar ik ben het niet met je eens over het grondwerkverhaal(volgens mij is dit niet het discussie topic haha)
Iedere ruiter heeft er voordelen bij als het paard ontspannen is.
En het respect (wat de moeilijkere paarden wat makkelijker krijgen met grondwerk) moet je niet afdwingen door er alleen op te rijden.
En onervaren mensen moeten zowiezo al niet met een wat moeilijker paard aan de gang gaan.
ervaren of niet. Als je een paard niet kan "lezen" heeft grondwerk geen zin.
Dus je moet wel degelijk ervaren zijn om grondwerk met ze te kunnen doen.
Citaat:Ikzelf ben een enorme voorstander van grondwerk, want het begint vanaf de grond.
Als een paard of pony naast je al niet zijn hoofd durft of wil laten zakken zal hij dat ook niet vrijwillig doen als je erop zit.
Joceline schreef:Respect moet je inderdaad verdienen maar dit krijg je ook/juist als je consequent optreedt en zo nu en dan eens wat moet brommen.Hierbij kijk je natuurlijk eerst naar jezelf, of je zelf een fout maakt en dan pas brom je op je paard. Als het plaatje compleet is krijg je respect van je paard en zal hij/zij alles voor je doen. Je kan de teams goed onderscheiden, sommige teams rijden met elkaar en sommige paarden worden bereden.
superwoman schreef:Joceline schreef:Respect moet je inderdaad verdienen maar dit krijg je ook/juist als je consequent optreedt en zo nu en dan eens wat moet brommen.Hierbij kijk je natuurlijk eerst naar jezelf, of je zelf een fout maakt en dan pas brom je op je paard. Als het plaatje compleet is krijg je respect van je paard en zal hij/zij alles voor je doen. Je kan de teams goed onderscheiden, sommige teams rijden met elkaar en sommige paarden worden bereden.
probleem is dat meeste mensen hun fouten niet weten...
Als je teveel fouten maakt, kan een paard erg gefrustreerd raken.
Dan krijg je weer zo'n sticker van een moeilijk en dominant paard, terwijl er met het paard niks mis is...
Blijft moeilijk allemaal
Magica schreef:Ze is niet gewent om nageeflijk te lopen, tenminste ik probeer haar wel zo te trainen maar tijdens de lessen mag ze weer lekker met het neusje omhoog . . .
Maar ik zal jullie tips onthouden.
Wat is precies voorwaarts neerwaarts rijden? Ik weet ongeveer wel wat er mee bedoelt wordt maar hoe bereik ik dat?