Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vur schreef:Misschien is deze beter:
pantarhei schreef:Het achterbeen doet een kwart van het voorbeen, dat hoort gelijk te zijn
clarence schreef:Klassieke Dressuur in Wenen:
Ansie schreef:Ook dat heeft nog maar weinig met klassieke dressuur te maken. Dat filmpje is een tijd geleden op internet al flink bekritiseerd vanuit klassieke hoek. Jammer maar helaas, het lijkt eigenlijk wel op modern rijden, van voor naar achter. Al is de moderne ruiter een stuk beter in het camoufleren daarvan.Wat een geflos..
oji schreef:Ik geloof niet dat ik je post begrijpt Airnt? Zelfmoord? Over wie heb je het?
Ansie schreef:Even los van LDR. Het zich aan de voorkant vergrijpen om een quickfix te bewerkstelligen noem ik modern. Met dat verschil dat de ruiters in dit filmpje met langere teugels rijden en dus heel grove bewegingen maken met de armen en in de moderne dressuur de paarden bij de kop gepakt worden met kortere teugels, vandaar dat de invloed van de ruiterhand minder zichtbaar is maar wel degelijk aanwezig en de paarden van voor naar achter in een houdgreep lopen.
Ansie schreef:Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.
Ansie schreef:Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.
Babootje schreef:Ansie schreef:Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.
Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Het is juist zo dat je door je teugels korter te houden en voor op te vangen je je handen minder "sterk" maakt (hoop dat je dat "sterk" niet weer verkeerd opvat). Om te illustreren: probeer maar eens een emmer water (of een halve dat is lichter) op te tillen met je armen voor je uit. Je bent minder sterk. Bovendien, als je je teugels "op maat" hebt en je paard geeft na op die begrenzing terwijl je je paard van achter naar voren rijdt (ik neem aan dat het inmiddels duidelijk is dat we dat zo bedoelen), wil je niet je teugels hoeven overpakken om contact met de mond te (onder)houden. Dat contact heb je nodig om verbinding te houden. Je kunt de ruimte zoals ik al zei in vingers, handen, polsen, armen en feitelijk in je hele lichaam.
Ik vraag me ook echt af - omdat je je dit dus blijkbaar niet kunt voorstellen - of je het gevoel wel kent van een paard dat in verbinding, actief nageeflijk loopt.
Simpelman schreef:Ansie schreef:Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.
Die strakke ruggen en steekpoten ontstaan wanneer het hoofd "boven" de door het paard aangeboden bovenlijn uit geforceerd wordt.
Het is geen absolute, maar schijnoprichting.
Het is precies dit dat BB aan het doen is door met kleine rukjes hoofd en hals omhoog te brengen naar zijn valse verzameling.
Het oprichten van het paard is het opbouwen van een spanningsboog van hak tot nek en het is de graad van africhting van het paard dat bepaald tot hoe hoog het de nek kan heffen.
Het opbouwen van de spanningsboog gebeurt zonder enige dwang of forcering, je krijgt hem er gratis erbij.
Het is als een gewichtsheffer door jaren training kan hij een steeds groter gewicht opheffen.
Zou hij dat willen forceren dan stoot hij op zijn beperking en valt om.
Citaat:Het oprichten van het paard is het opbouwen van een spanningsboog van hak tot nek en het is de graad van africhting van het paard dat bepaald tot hoe hoog het de nek kan heffen.
nombrado schreef:haha, en die ruiters gaan naar de sportschool, gewichten liften om sterker te worden.
diegene die de kracht nog niet hebben gaan een hanghouding aannemen (surfen) nog even en de trapeze wordt erbij ingezet als hulp middelarme arme paarden