Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:29

Klassieke Dressuur in Wenen:

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:48

vur schreef:
Misschien is deze beter:

Ik zie daar geen schoft die naar beneden gedrukt wordt.....

pantarhei schreef:
Het achterbeen doet een kwart van het voorbeen, dat hoort gelijk te zijn

Het achterbeen gaat ruim over de afdruk van het voorbeen heen. Dat paard kan gewoon extreem vanuit de schouder bewegen en Edward is in staat het maximale er uit te halen. Maar ja, de discussie over Totilas is een eindeloze.

clarence schreef:

:= dan kijk ik nog 100 x liever naar Edward en Totilas/Voice/Undercover/Next One/Lingh/Sisther en nog vele anderen.....

Als dit het toonbeeld van klassiek is, met die weggedrukte ruggen, krabbelpasjes en gezaag... := Geef mij dan maar modern. Denk dat die lipizzaners flink op zouden knappen als ze eens wat lager, dieper en ronder ingesteld zouden worden :+ :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:50

clarence schreef:

[ Video ]

Ik vind dit geen fijne aanleuning en er wordt aardig geflost door de heren, niets geen zachte hand.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:09

clarence schreef:

[ Video ]

wat verschrikkelijk := behind the scenes :+

Dan maar liever geen klassiek :')

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:32

Ook dat heeft nog maar weinig met klassieke dressuur te maken. Dat filmpje is een tijd geleden op internet al flink bekritiseerd vanuit klassieke hoek. Jammer maar helaas, het lijkt eigenlijk wel op modern rijden, van voor naar achter. Al is de moderne ruiter een stuk beter in het camoufleren daarvan. := Wat een geflos..

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:44

privatiseren, daar krijg je het van... :P

maar goed, die zelfmoord was ook niet voor niks.
maar dat dat niet je dat is, daar zijn we het toch allemaal over eens?
ik vind het een beetje moeilijk te zien of het hoofdzakelijk 1 ruiter is die er een potje van maakt. (zien er allemaal erg hetzelfde uit.)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:25

Ansie schreef:
Ook dat heeft nog maar weinig met klassieke dressuur te maken. Dat filmpje is een tijd geleden op internet al flink bekritiseerd vanuit klassieke hoek. Jammer maar helaas, het lijkt eigenlijk wel op modern rijden, van voor naar achter. Al is de moderne ruiter een stuk beter in het camoufleren daarvan. := Wat een geflos..

Ik had dit filmpje nog niet eerder gezien, maar wat vind jij hier modern aan dan? Alles wat slecht is wordt door sommige maar in het hoekje modern geplaatst. Wat een kul. Flossen, opkroppen, krabbelen, van voor naar achter etc is geen stijl, is gewoon slecht rijden en komt in elke stroming voor. Moderne dressuur is in mijn ogen gewoon klassieke dressuur aangevuld met stukjes LDR. Goed uitgevoerd gaat dat zonder druk. Of je dat wel of geen toevoeging vind op je training is per persoon verschillend, maar modern heeft in mijn ogen niets te maken met het getoonde in dit filmpje. Sterker nog, ik denk als deze paarden LDR gevraagd zou worden, denk ik dat de rugspieren afscheuren omdat ze niet eens meer kunnen flexen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:27

Ik geloof niet dat ik je post begrijpt Airnt? Zelfmoord? Over wie heb je het?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:35

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:16

Even los van LDR. Het zich aan de voorkant vergrijpen om een quickfix te bewerkstelligen noem ik modern. Met dat verschil dat de ruiters in dit filmpje met langere teugels rijden en dus heel grove bewegingen maken met de armen en in de moderne dressuur de paarden bij de kop gepakt worden met kortere teugels, vandaar dat de invloed van de ruiterhand minder zichtbaar is maar wel degelijk aanwezig en de paarden van voor naar achter in een houdgreep lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:16

Ansie schreef:
Even los van LDR. Het zich aan de voorkant vergrijpen om een quickfix te bewerkstelligen noem ik modern. Met dat verschil dat de ruiters in dit filmpje met langere teugels rijden en dus heel grove bewegingen maken met de armen en in de moderne dressuur de paarden bij de kop gepakt worden met kortere teugels, vandaar dat de invloed van de ruiterhand minder zichtbaar is maar wel degelijk aanwezig en de paarden van voor naar achter in een houdgreep lopen.

Onzin Ansie, als je grotere bewegingen moet maken om teugelcontact te onderhouden, wordt de hulp altijd grover dan dat je alleen je vingers hoeft te openen of te sluiten om dat te doen.
Als je de beweging van achter naar voren opvangt (om te begrenzen en nageeflijkheid te bewerkstelligen) met de teugels korter en je hand voor, kun je als het paard nageeft het contact met de paardenmond beter constant houden. Anders krijgt je een contact/los/contact/los verhaal cq een rommelige aanleuning. Bovendien werk je minder sterk in door voor op te vangen en niet bijvoorbeeld bij je heupen. Er is geen sprake van een houdgreep; je hebt nog heel je arm, vingers, polsen, ellebogen om het contact luchtig en verend te houden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:29

Ik schrijf toch ook dat het een verschil is, maar beiden wel behoorlijk effect hebben op de inwerking van het bit. Ik schrijf niet dat een grovere beweging met een lange teugel minder erg is.
Die grote bewegingen worden in dit geval niet gemaakt om teugelcontact te onderhouden maar gewoon ordinair om het hoofd naar beneden of opzij te trekken. Dat is nooit goed te praten. Heb je je teugels korter dan heeft het paard minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:48

Ansie schreef:
Het zich aan de voorkant vergrijpen om een quickfix te bewerkstelligen noem ik modern

Wat een kul zeg.... alles wat fout is, is ineens 'modern'. Dat slaat echt nergens op.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:50

Oprichting ontwikkeld zich in het voorwaarts neerwaarts rijden langzamerhand door toenemende kracht van achterhand en lendenen, buik en rugspieren.
Bovenstaande wordt geblokkeerd door voorwaarts in de krul rijden.

Hiermee paralel ontwikkeld zich tegelijkertijd een steeds betere stabiliteit/evenwicht.
Het paard kan nu gemakkelijker de ene zijde van de "liniaal" naar voren en omhoog drukken waardoor deze als vanzelf bol gaat afhangen aan de andere zijde.
Denk aan een hengel en denk ook aan de traagheid van massa in de versnelling, iedere afdruk is een versnelling.

De aanleuning en het het nageven worden hiermee uiterst licht.
De weerstand biedende hand is slechts nodig om aan te geven of er oprichting en verhevenheid moet komen of paslengte.
Het is een zacht leidende hand.

Dit werkt alleen maar bij een tactmatige Schwungvolle voorwaartse drang.
De motor die de ene kant van de liniaal voorwaarts/omhoog drukt.

Wanneer je geforceerde en zware aanleuning ziet in verzamelde gangen is dat valse verzameling.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:54

jasmijn78 schreef:
Ansie schreef:
Het zich aan de voorkant vergrijpen om een quickfix te bewerkstelligen noem ik modern

Wat een kul zeg.... alles wat fout is, is ineens 'modern'. Dat slaat echt nergens op.

Ja en alles wat met een losse(re) teugel gebeurt is een aanfluiting :roll:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:55

Ansie schreef:
Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.

Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Het is juist zo dat je door je teugels korter te houden en voor op te vangen je je handen minder "sterk" maakt (hoop dat je dat "sterk" niet weer verkeerd opvat). Om te illustreren: probeer maar eens een emmer water (of een halve dat is lichter :D ) op te tillen met je armen voor je uit. Je bent minder sterk. Bovendien, als je je teugels "op maat" hebt en je paard geeft na op die begrenzing terwijl je je paard van achter naar voren rijdt (ik neem aan dat het inmiddels duidelijk is dat we dat zo bedoelen), wil je niet je teugels hoeven overpakken om contact met de mond te (onder)houden. Dat contact heb je nodig om verbinding te houden. Je kunt de ruimte zoals ik al zei in vingers, handen, polsen, armen en feitelijk in je hele lichaam.
Ik vraag me ook echt af - omdat je je dit dus blijkbaar niet kunt voorstellen - of je het gevoel wel kent van een paard dat in verbinding, actief nageeflijk loopt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:00

En ik vraag mij af of je een paard herkent wat in absolute oprichting loopt.

Je hoeft mij geen theorielesjes te geven overigens. Wat jij beschrijft kan ik me zeker voorstellen en er zijn ook nu nog ruiters die dat heel precies in de vingers hebben maar helaas is vaker sprake van absolute oprichting.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 06-02-14 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:07

Ansie schreef:
Heb je je teugels korter dan heeft het paard al minder bewegingsruimte en kan je dus heel precies het paard in de houding zetten (absolute oprichting, met strakke ruggen en steekpoten van dien) en daarmee bereik je evengoed dat de voorkant bewerkt wordt voor een quickfix. Beiden in mijn ogen van voor naar achter.

Die strakke ruggen en steekpoten ontstaan wanneer het hoofd "boven" de door het paard aangeboden bovenlijn uit geforceerd wordt.
Het is geen absolute, maar schijnoprichting.
Het is precies dit dat BB aan het doen is door met kleine rukjes hoofd en hals omhoog te brengen naar zijn valse verzameling.
Het oprichten van het paard is het opbouwen van een spanningsboog van hak tot nek en het is de graad van africhting van het paard dat bepaald tot hoe hoog het de nek kan heffen.
Het opbouwen van de spanningsboog gebeurt zonder enige dwang of forcering, je krijgt hem er gratis erbij.
Het is als een gewichtsheffer door jaren training kan hij een steeds groter gewicht opheffen.
Zou hij dat willen forceren dan stoot hij op zijn beperking en valt om.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:08

Babootje schreef:
Ansie schreef:

Dat is wel heel kort door de bocht hoor. Het is juist zo dat je door je teugels korter te houden en voor op te vangen je je handen minder "sterk" maakt (hoop dat je dat "sterk" niet weer verkeerd opvat). Om te illustreren: probeer maar eens een emmer water (of een halve dat is lichter :D ) op te tillen met je armen voor je uit. Je bent minder sterk. Bovendien, als je je teugels "op maat" hebt en je paard geeft na op die begrenzing terwijl je je paard van achter naar voren rijdt (ik neem aan dat het inmiddels duidelijk is dat we dat zo bedoelen), wil je niet je teugels hoeven overpakken om contact met de mond te (onder)houden. Dat contact heb je nodig om verbinding te houden. Je kunt de ruimte zoals ik al zei in vingers, handen, polsen, armen en feitelijk in je hele lichaam.
Ik vraag me ook echt af - omdat je je dit dus blijkbaar niet kunt voorstellen - of je het gevoel wel kent van een paard dat in verbinding, actief nageeflijk loopt.

haha, en die ruiters gaan naar de sportschool, gewichten liften om sterker te worden.
diegene die de kracht nog niet hebben gaan een hanghouding aannemen (surfen) nog even en de trapeze wordt erbij ingezet als hulp middel :o arme arme paarden

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:13

Simpelman schreef:
Ansie schreef:

Die strakke ruggen en steekpoten ontstaan wanneer het hoofd "boven" de door het paard aangeboden bovenlijn uit geforceerd wordt.
Het is geen absolute, maar schijnoprichting.
Het is precies dit dat BB aan het doen is door met kleine rukjes hoofd en hals omhoog te brengen naar zijn valse verzameling.
Het oprichten van het paard is het opbouwen van een spanningsboog van hak tot nek en het is de graad van africhting van het paard dat bepaald tot hoe hoog het de nek kan heffen.
Het opbouwen van de spanningsboog gebeurt zonder enige dwang of forcering, je krijgt hem er gratis erbij.
Het is als een gewichtsheffer door jaren training kan hij een steeds groter gewicht opheffen.
Zou hij dat willen forceren dan stoot hij op zijn beperking en valt om.

Ach Simpelman, jij vervalt ook van het een in het ander. Eerst heb je het over vooruit stekende tafelpoten die gecreerd worden in de huidige topsport en nu zijn het weer de paarden van BB die met steekpoten lopen.

Geef eerst nog maar eens een beschrijving op mijn vraag van een paar pagina's terug aub.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:23

Simpelman schreef:
Citaat:

Biomechanisch sla je maar een slag in de rondte. De hals moet in opwaartse richting gewelfd worden om de voorwaartse beweging van de massa in de landing te kunnen opvangen en daarbij de romp in de beweging stabiel te houden. Om deze welving te kunnen realiseren moet de nek niet heffen maar afgebogen worden waarbij het hoogste punt gewaarborgd moet blijven.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:31

@Ansie,
Ik geef antwoord op de vragen waarop ik antwoord wens te geven.
Uitleggen waarom wie wat doet is niet aan mij. Dat doen de betreffende personen zelf maar
Verder probeer ik zoveel mogelijk de agressieve discussietoon te vermijden die een aantal mensen hier nodig schijnen te hebben.

Soms laat ik me verleiden en loop in de val, hiervoor mijn verontschuldiging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:34

Ansie schreef:
En ik vraag mij af of je een paard herkent wat in absolute oprichting loopt.

ja hoor :+
Afbeelding

Overigens kan ie zo ook lopen. Contact is wel te los zo, maar je snapt misschien wel waarom. _O-

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:37

Nou ja, het brengt wat luchtigheid in de discussie maar is natuurlijk verre van wat absolute oprichting is.

Leuk paard trouwens.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:49

nombrado schreef:
haha, en die ruiters gaan naar de sportschool, gewichten liften om sterker te worden.
diegene die de kracht nog niet hebben gaan een hanghouding aannemen (surfen) nog even en de trapeze wordt erbij ingezet als hulp middel :o arme arme paarden

Topsport is topsport, niet alleen voor de paarden maar ook voor de ruiters. Daarbij hoort ook ruiterfitheid. Dat jij dat niet snapt, begrijp ik best. :D