[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:41

Haha, ik wordt hier behoorlijk gefrustreerd van, aangezien ik met mijn verzorgpony dolgraag mooi aan de teugel wil hebben :+

- De meeste mensen zeggen dat als je gewoon een goede contactteugel hebt, het paard actief loopt, goed aan je been is en je met je zit kan rijden, dat ie dan naar beneden gaat. En als ze dat nou eens niet doet, maar liever 'normaal' blijft lopen? :Y)
- Als ik rustig vraag, negeert ze me en gebeurd er níks.
- Als ik doorpak, dus strenger ben, negeert ze me nog steeds.
- Als ik echt streng wordt, (wat dus helemaal niet de bedoeling is), gaat ze protesteren door haar neus in de lucht vast te zetten zegmaar
- Als ik dan niks doe, loopt ze weer normaal, maar voor mij zonder winst, en heeft zij dus bereikt wat ze wilde; niet aan de teugel. En ze heeft dan geen respect meer voor mij en gaat denken dat ze dan wel meer dingen kan doen met mij erop.
- Maar als ik dan wel door ga, heb ik na een tijdje misschien wel gewonnen, maar dan is er niks over van dat 'onspannen en rustig naar de teugel toerijden', omdat er eerst een heel gevecht aan vooraf ging.

Haha, genoeg problemen. Nu nog wel een paar puntjes..
- Ik heb haar nog niet vaak gereden, wel 2x echt. (+ nog een paar keer rustig gestapt, maar dat vind ik niet tellen :P) Dus het is niet zo dat het al een hele tijd zo gaat, en ik weet wel zeker dat we er uit kunnen komen na veel oefenen.
- Ze is echt een paardje die je uitprobeerd en als ze iets niet wilt, ook echt volhoudt.
- Ze heeft een aantal weken/maanden stil gestaan, met maar 1x in de week wat beweging. Daarom kan ik best begrijpen dat ze weinig spieren in haar hals heeft en dat het voor haar best pijnlijk kan zijn om lang die spieren te gebruiken, maar ze protesteerd al als ze doorheeft dat ik het toch echt wil.
- Ik heb nu al een aantal mensen gehad die het me bij die pony anders uitgelegt heeft, maar het komt allemaal wel op hetzelfde neer, hoewel sommige methodes me echt niet aanstonden.
- Ik heb zelf het gevoel voor aan de teugel nog niet te pakken, haha. Ik heb eigenlijk alleen maar op maneges gereden, waar ze er niet actief aandacht aan besteedden; ik heb het dus ook niet echt geleerd.
- Ik ga waarschijnlijk vanaf volgende week beginnen met lessen daar, en met een beetje geluk krijg ik dan ook goed les.

Oei oei, een hele lap tekst, maar ik hoop echt dat iemand me een beetje kan helpen..
Wie o wie helpt me uit de brand? Voorlopig wil ik dat gevecht voorkomen en ben ik gewoon bezig met een beetje te rijden, de spieren wat losser en sterker te maken etc. Maar het zou fijn zijn als we dit gedeelte ook mee zouden kunnen nemen =)

Help!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:31

laura__1 schreef:
Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

Mijn paard is ook erg voorwaarts, maar het bealngrijkste, zoals hier al eerder gezegd, is dat je je paard helemaal op je zit kan rijden. Mijn paard rende vroeger gewoon keihard door me heen, maar nu luistert ze heel erg goed naar m´n zit. Ook door longeren is ze heel erg goed naar mijn stem gaan luisteren. Als ze door me heen rende gaf k altijd met mijn buitenhand een ophouding en dit consuquent doorvoeren, dan kan je proberen je paard naar beneden te rijden. Iig, bij mij werkte het zo!

Ik had er een (net verkocht) zodra je ging draven, hoofd in de lucht en in galop. Alles er al bij gehad, en toen maar eens zelf erop gegaan, idd zit en op een rondje wij hadden de longe eraan voorals het te erg werd, maar ik reed dan zelf. Ik gaf mijn handen niet mee als zij met haar hoofd omhoog ging en deed ze alleen mee omhoog en als ze zakte ontspannen en weer op de plaats. Verder binnenbeen hele tijd en buiten iets begrenzen. Binnenhand eventueel voor de stelling en verder al het gekke negeren. Na 3 rondjes gaf ze het op nam een rustig tempo (niet actief genoeg nog, maar er was een begin) en zakte met haar hoofd. Helemaal neerwaarts lukte niet maar sinds dien gaat het beter. Ik heb nog foto's van haar tijdens een les, zal die even uploaden en plaatsen ter verduidelijking.

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:44

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:42

Nargini schreef:
Haha, ik wordt hier behoorlijk gefrustreerd van, aangezien ik met mijn verzorgpony dolgraag mooi aan de teugel wil hebben :+
Help!

En dat is je probleem!

Als jouw doel het aan de teugel krijgen is, ben je bezig met de voorkant.
Dat is niet de bedoeling.

Door aan de voorkant te werken, zal je pony idd in verzet gaan (en anders achter de teugel lopen of in een valse knik gaan lopen)

Citaat:
Als ik dan niks doe, loopt ze weer normaal, maar voor mij zonder winst, en heeft zij dus bereikt wat ze wilde; niet aan de teugel. En ze heeft dan geen respect meer voor mij en gaat denken dat ze dan wel meer dingen kan doen met mij erop.

Dit is onzin, zo denken paarden niet, zeker niet over iets als 'aan de teugel'

Citaat:
Ze is echt een paardje die je uitprobeerd en als ze iets niet wilt, ook echt volhoudt.

In de meeste gevallen nemen ze gewoon de ruimnte die de ruiter geeft.
Ook in jouw geval denk ik dat, omdat je nog niet zo ervaren bent.
Voor een pony is het best frustrerend als er een ruiter op gaat zitten en tegenstrijdige hulpen geeft. (het in de krul trekken /streng zijn met je hand is er 1 van)

Mijn tip!
idd goed les nemen en laat het krulletje even voor wat het is.
Neem maar van mij aan dat je gewoon iets niet goed doet en niet dat de pony je wil tegen werken.
Wát je precies niet goed doet, kan ik zo niet zeggen, omdat ik je niet heb zien rijden.
Wel is het zo dat het eenkwestie is van leren aanvoelen hoe en welke hulpen je moet geven. De meeste ruiters geven onbewust teveel en tegenstrijdige hulpen.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:54

Dankjewel voor je reactie :)
Hoewel ik het met sommige dingen niet eens ben, maargoed. Voor de rest gaat het rijden namelijk wél gewoon goed, dus ik vraag me af waar jij vandaan haalt dat ik 'niet zo ervaren ben'? Als je bedoeld met het aan de teugel rijden heb je zeker gelijk, maar op de andere gebieden heb ik best wel wat ervaring.

Ik zal wel zien hoe het met de lessen gaat, en ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat ík iets niet goed doe; ik heb ook echt niet gezegt dat de pony me wíl tegen werken, wel heb ik het gevoel dat het voor haar niet prettig is om zo te lopen omdat de spieren daar bijna niet ontwikkelt zijn.

Het zal voor mij iig een hele oefening worden op de juiste (niet-tegenstrijdige, hoewel ik geen idee heb of ik dat doe :P volgens mij niet namelijk, maar je weet nooit ..) hulpen te geven en het te leren voelen, haha. Maar ik ga er zeker mn best op doen! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:03

Nargini schreef:
Hoewel ik het met sommige dingen niet eens ben, maargoed. Voor de rest gaat het rijden namelijk wél gewoon goed, dus ik vraag me af waar jij vandaan haalt dat ik 'niet zo ervaren ben'? Als je bedoeld met het aan de teugel rijden heb je zeker gelijk, maar op de andere gebieden heb ik best wel wat ervaring

Ik heb ook aardig wat ervaring, iets meer dan jij wsl. Maar nog moet ik nog zo veel leren....
Als je aan de teugel kan rijden - elk paard, dan begin je pas ;)

Als je de rest goed doet, dan zou elk paard vanzelf aan de teugel lopen, echt waar...

'iedereen' op basisniveau geeft tegenstrijdige signalen, ik ook nog. Bijv ook je lichaamsgewicht zorgt voor een signaal, zodra je een arm, been of zelfs je hoofd beweegt zend je enorm veel signalen uit.

Voor het aan de teugel lopen heeft een paard echt niet veel bespiering nodig. Verkeerde bespiering is pas een probleem en pas wanneer het overmatig is.
Een groen paard kan vaak al regematig stukken aan de teugel lopen als hij net zadelmak wordt gemaakt.
Het grootste probleem voor jonge paarden is hun evenwicht en de ruiter die dat lichtelijk of erg verstoord.

In princiepe is het aan de teugel lopen voor paarden fijn. Als het paard of pony aan de teugel loopt, omdat hij onspannen is en over de rug loopt en daardoor dus vanzelf zakt, is dat veel fijner voor het paard.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 22:08

superwoman schreef:
Nargini schreef:
Hoewel ik het met sommige dingen niet eens ben, maargoed. Voor de rest gaat het rijden namelijk wél gewoon goed, dus ik vraag me af waar jij vandaan haalt dat ik 'niet zo ervaren ben'? Als je bedoeld met het aan de teugel rijden heb je zeker gelijk, maar op de andere gebieden heb ik best wel wat ervaring

Ik heb ook aardig wat ervaring, iets meer dan jij wsl. Maar nog moet ik nog zo veel leren....
Als je aan de teugel kan rijden - elk paard, dan begin je pas ;)

Als je de rest goed doet, dan zou elk paard vanzelf aan de teugel lopen, echt waar...

'iedereen' op basisniveau geeft tegenstrijdige signalen, ik ook nog. Bijv ook je lichaamsgewicht zorgt voor een signaal, zodra je een arm, been of zelfs je hoofd beweegt zend je enorm veel signalen uit.

Voor het aan de teugel lopen heeft een paard echt niet veel bespiering nodig. Verkeerde bespiering is pas een probleem en pas wanneer het overmatig is.
Een groen paard kan vaak al regematig stukken aan de teugel lopen als hij net zadelmak wordt gemaakt.
Het grootste probleem voor jonge paarden is hun evenwicht en de ruiter die dat lichtelijk of erg verstoord.

In princiepe is het aan de teugel lopen voor paarden fijn. Als het paard of pony aan de teugel loopt, omdat hij onspannen is en over de rug loopt en daardoor dus vanzelf zakt, is dat veel fijner voor het paard.

Bedankt voor de duidelijkheid!
Kan het zijn dat ze dan last van haar rug heeft? Zou ook best kunnen, aangezien ze een rugprobleem heeft en daarvoor ook al een speciaal correctording onder haar zadel heeft liggen. Was geloof ik iets met een vastzittende wervel o.i.d., in ieder geval heeft ze last van een ontzettend stijve rug?

En ik begin nu steeds meer respect te krijgen voor de beestjes die ons dragen, aangezien we zo ontzettend veel fout doen en dus ook zo veel tegenstrijdige dingen aan ze vragen. Echt geweldig dat ze zo'n geduld met ons hebben..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:37

Nargini schreef:
Bedankt voor de duidelijkheid!
Kan het zijn dat ze dan last van haar rug heeft? Zou ook best kunnen, aangezien ze een rugprobleem heeft en daarvoor ook al een speciaal correctording onder haar zadel heeft liggen. Was geloof ik iets met een vastzittende wervel o.i.d., in ieder geval heeft ze last van een ontzettend stijve rug?

En ik begin nu steeds meer respect te krijgen voor de beestjes die ons dragen, aangezien we zo ontzettend veel fout doen en dus ook zo veel tegenstrijdige dingen aan ze vragen. Echt geweldig dat ze zo'n geduld met ons hebben..

graag gedaan ;)

Kan idd goed dat ze last heeft van der rug.
Ook kan het zo zijn dat ze mindere ervaring hebben en dus gelijk hun rug hol maken om het eventuele bonken (die ervaring) van de ruiter te ontwijken... Ook een meer ervaren ruiter kost dat iets meer moeite om het vertrouwen te winnen. Het probleem kun je enkel oplossen door ze goed an het been te zetten.
Als je naast het paard staat, kan je zien hoeveel het paard zijn achterbeen onder de buik neerzet. Doormiddel van zijn afdruk in het zand is dat nog beter te zien. Hoe meer hij onder de massa komt , hoe beter, dus in de hoefafdruk van het voorbeen is prima. Als het paard goed aan het been is, kun je wat voltes maken om hem/haar losser te maken, zorg er altijd vootr dat je regelmatig van hand veranderd.
Als ze echt last heeft van der rug, is dat rijtechnisch natuurlijk niet op te lossen.
Ga eens met je hand langs 2 kanten 'over' de ruggengraad heen en kijk naar de reactie. Als ze pijn heeft zal ze er zeker op reageren. Het zadel kan ook zorgen voor spanning in de rug etc.

Ik vind het jammer dat ze op maneges zo weinig uitleggen over de 'goedheid' van de paarden... Vaak wordt er te veel nadruk gelegd op wat ze 'niet goed' doen, terwijl het eigenlijk de ruiter is die het niet goed genoeg vraagt. Fijn dat het voor jou steeds duidelijker wordt +:)+

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:47

het ging hier ergens over anky en de rollkur, maar wát is de rollkur nou eigenlijk? :o

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:51

superwoman schreef:
Ik vind het jammer dat ze op maneges zo weinig uitleggen over de 'goedheid' van de paarden... Vaak wordt er te veel nadruk gelegd op wat ze 'niet goed' doen, terwijl het eigenlijk de ruiter is die het niet goed genoeg vraagt. Fijn dat het voor jou steeds duidelijker wordt +:)+

op mijn oude manege was het altijd, als een paardje struikelde meteen met een zweep erop klappen. :(:) Was zó zielig, ze kunnen toch struikelen? Vaak waren ze gewoon doodmoe. :\ Eén keer was het zo, het paard liep braaf rond, naar beneden, maar zéker niet Voorwaarts neerwaarts, hij liep gewoon naar beneden omdat dat kind opstapte, ruk ruk ruk ruk in de mond, paard wist niet waar hij het zoeken moest.. En die instructrice maar zeggen goedzo, zo loopt hij mooi!
Ik ben op een gegeven moment de bak ingelopen, heb de zweep uit dr handen gerukt en ben dat kind net zo lang gaan slaan totdat ze haar hoofd naar beneden deed. De instructrice was toen net met iemand anders bezig.
Ik sloeg haar dus steeds, en zij zei huilend; wat doe jij?
Ikke; ja moet je maar niet altijd met je hoofd naar boven lopen, dat ziet er niet uit. Doe maar naar beneden, dan hou ik op.

Ze heeft nooit meer met een zweep gereden, en haar handen zijn ook véél stiller geworden. Iig, die les. :\ De volgende les ging ze gewoon weer door, ik ben maar snel bij die manege weggaan, arme paardjes. :(:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:53

Margoot schreef:
het ging hier ergens over anky en de rollkur, maar wát is de rollkur nou eigenlijk? :o

Bovenaan, helemaal rechts, staat een knopje, wiki. Zoek daar eens. ;)

Margoot, ik zou dat heel snel weghalen, ik vind het niet kunnen. Je slaat geen kinderen.
En al helemaal niet wanneer ze niet beter weten. :r

Ik hoop dat het een "grapje" is.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 15:56

Hee! Best handig dit! Mijn Haflingertje loopt in stap lekker door d'r lijf en heerlijk onstpannen, helemaal netjes en ziet er super uit! Maar zodra ik aandraaf wordt de stelling en buiging al moeilijk, laat staan haar van achteren lekker doorrijden en van voren een beetje opppakken...

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:32

Miss_Malfoy schreef:
Margoot schreef:

Margoot, ik zou dat heel snel weghalen, ik vind het niet kunnen. Je slaat geen kinderen.

ze reed op een bijrijdpaard en daar mócht ze geen kneepjes geven ofzo, daar reed ze wel normaal. Maar die paarden van de manege kregen die behandeling.
Dan word ik een driftkop ja, schijt aan dat ik haar niet mag slaan. :\
Zij mag dat paard niet zo mishandelen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:32

Love_Sanne schreef:
Hee! Best handig dit! Mijn Haflingertje loopt in stap lekker door d'r lijf en heerlijk onstpannen, helemaal netjes en ziet er super uit! Maar zodra ik aandraaf wordt de stelling en buiging al moeilijk, laat staan haar van achteren lekker doorrijden en van voren een beetje opppakken...

lees het topic even door? :Y)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:27

Wahaa, daar het ik nooit zo'n zin in :P O:) Toch maar even doen ;) (146 pagina's....)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:54

Margoot schreef:
Miss_Malfoy schreef:

ze reed op een bijrijdpaard en daar mócht ze geen kneepjes geven ofzo, daar reed ze wel normaal. Maar die paarden van de manege kregen die behandeling.

En jij mag kinderen niet mishandelen. Wat denk je dat ze hier nu voor de rest van haar leven van heeft geleerd? Niet veel goeds hé?
Maar da's off-topic, ik ga hier verder niet meer op in, dan pb je maar.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:14

Margoot schreef:

Je mag pony's niet slaan maar kinderen wel?
Ik ben zo blij dat ik dit niet begrijp...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 07:33

Je had misschien beter een uitleg kunnen geven of wat vergelijkingen kunnen maken, maar zo moet je erg oppassen voor je het weet ouders achter je aan.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:26

ik heb mijn uitleg gegeven door haar een knal voor dr kop te geven, ze heeft de hele les die zweep niet gebruikt, en kwam me na de les vertellen wat voor een fijn paard het is. Daar wou ze wel aaaaaltijd op..

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:58

Hey hey,
Heb tog maar besloten om hier advies te vragen.
Mijn paardje (haflinger)
is altijd goed voorwaarts onderhand is altijd lekker actief. Hij is 9 van de 10 keer lekker nagevelijk.
Maar als hij iets hoort gaat direct zijn hoofd omhoog en ben ik hem dus weer helemaal kwijt.
Het goed aan de teugel lopen lukt nog wel eens. Maar net als het nagevelijk komt hij snel omhoog zodra hij iets hoort en is hij zijn consentratie kwijt.

Ik rijd om hem nagevelijk/aan de teugel te rijden:
Veel volte's (alle maten, ook slangenvolte)
Ik rijd veel tempowisselingen en overgangen
Ik houd goed contact met zijn mond. Maar zit niet te trekken.
Wie heeft tips voor mij?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:06

Toch beter aan het werk zetten, wat meer figuren. Anders een een pasje schoudervoor of wijken meepakken, als dat gaat. Zo moet hij nog meer op jou concentreren. Hij moet feitelijk geen tijd hebben om aan andere dingen te denken. Voor de rest doe je het al heel goed eigenlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:14

Ash_ , wat zegt je instructeur ervan?

Ik denk dat hij toch een beetje uit elkaar loopt.
Durf eigenlijk niet te zeggen hoe je hem meer bij elkaar kan krijgen, omdat je dat zo snel verkeerd kan doen. Je moet dat leren voelen en dus moet er iemand naast staan om te vertellen dat ie iets ronder of juist niet mag, iets meer of minder tempo moet etc etc

natachabokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:26

Je paard aan de teugel willen reiden heeft alles te maken met ontpanning, hier moet je in alle gevallen van paardrijden naar toe proberen te werken. Is het paard ontspannen dan laat hij aan de voorkant vanzelf los.
Het is zo dat er meer wegen naar romen leiden, ieder paard reageerd wel anders, maar toch zijn er wel richtlijnen hoe het totaal niet en wel moet. De wat grotere paarden zijn vaak wat moeilijker aan de teugel te reiden als de wat kleinere en compactere paarden. Grote paarden hebben in het algemeen ook wat meer tijd nodig om uit te groeien, als zei nog niet helemaal volgroeid zijn geven deze paarden ook wat moeilijker na. Het is wel aan te raden als je bezig bent met een paard aan de tegel proberen te reiden, en je komt er niet helemaal uit er les bij te nemen. Een gediplomeerd instructeur ziet gewoon net even wat meer. Hierdoor kan hij of zij je instructies geven waar jij en je paard wat aan hebben. Door op de juiste manier op je paard in te spelen zal hij eerder ontspannen en ook eerder aan de teugel gaan lopen. Het is ook heel belangrijk dat een jong paard op en goede manier wordt aangereden, en op een juiste manier aan de teugel leert lopen. Je hebt hier later alleen maar profijt van en loopt minder snel tegen problemen aan. Je ziet vaak dat het plaatje in het geheel er wel leuk en aardig uit ziet maar dat het paard net iets voor of achter de teugel loopt en niet helemaal ontspant. Zo kom je de b nog wel door maar je zal dan op hoger niveau eerder tegen problemen aanlopen. De basis is dus gewoon heel belangrijk. En als je even investeerd in een instructeur die je begeleid zal je hier alleenmaar profijt van ondervinden.

Veel succes met oefenen, en wellicht heb je wat aan mijn tips ;)

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:53

Inderdaad de basis is het allerbelangrijkste.
Ikzelf ben een enorme voorstander van grondwerk, want het begint vanaf de grond.
Als een paard of pony naast je al niet zijn hoofd durft of wil laten zakken zal hij dat ook niet vrijwillig doen als je erop zit.
Het paard moet kunnen ontspannen om goed zijn rugspieren te kunnen gebruiken, en daardoor ook zijn achterhand er beter onderzet.
Dat krijg je niet voor elkaar om alleen maar het hoofd naar beneden te "trekken"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:24

Kudapelatih schreef:
Inderdaad de basis is het allerbelangrijkste.
Ikzelf ben een enorme voorstander van grondwerk, want het begint vanaf de grond.
Als een paard of pony naast je al niet zijn hoofd durft of wil laten zakken zal hij dat ook niet vrijwillig doen als je erop zit.
Het paard moet kunnen ontspannen om goed zijn rugspieren te kunnen gebruiken, en daardoor ook zijn achterhand er beter onderzet.
Dat krijg je niet voor elkaar om alleen maar het hoofd naar beneden te "trekken"

Bij een normaal paard, zonder problemen kun je zonder moeite ontspannen nageeflijk-aan de teugel rijden. Heb je geen grondwerk voor nodig.
Naast of op het paard vind ik en groot verschil.
Sommige paarden zijn er naast zeer braaf, maar wanneer je op stapt merk je dat ze en nare ervaring hebben gehad en moet je dáár het vertrouwen weer terug zien te krijgen..