- De meeste mensen zeggen dat als je gewoon een goede contactteugel hebt, het paard actief loopt, goed aan je been is en je met je zit kan rijden, dat ie dan naar beneden gaat. En als ze dat nou eens niet doet, maar liever 'normaal' blijft lopen?

- Als ik rustig vraag, negeert ze me en gebeurd er níks.
- Als ik doorpak, dus strenger ben, negeert ze me nog steeds.
- Als ik echt streng wordt, (wat dus helemaal niet de bedoeling is), gaat ze protesteren door haar neus in de lucht vast te zetten zegmaar
- Als ik dan niks doe, loopt ze weer normaal, maar voor mij zonder winst, en heeft zij dus bereikt wat ze wilde; niet aan de teugel. En ze heeft dan geen respect meer voor mij en gaat denken dat ze dan wel meer dingen kan doen met mij erop.
- Maar als ik dan wel door ga, heb ik na een tijdje misschien wel gewonnen, maar dan is er niks over van dat 'onspannen en rustig naar de teugel toerijden', omdat er eerst een heel gevecht aan vooraf ging.
Haha, genoeg problemen. Nu nog wel een paar puntjes..
- Ik heb haar nog niet vaak gereden, wel 2x echt. (+ nog een paar keer rustig gestapt, maar dat vind ik niet tellen

- Ze is echt een paardje die je uitprobeerd en als ze iets niet wilt, ook echt volhoudt.
- Ze heeft een aantal weken/maanden stil gestaan, met maar 1x in de week wat beweging. Daarom kan ik best begrijpen dat ze weinig spieren in haar hals heeft en dat het voor haar best pijnlijk kan zijn om lang die spieren te gebruiken, maar ze protesteerd al als ze doorheeft dat ik het toch echt wil.
- Ik heb nu al een aantal mensen gehad die het me bij die pony anders uitgelegt heeft, maar het komt allemaal wel op hetzelfde neer, hoewel sommige methodes me echt niet aanstonden.
- Ik heb zelf het gevoel voor aan de teugel nog niet te pakken, haha. Ik heb eigenlijk alleen maar op maneges gereden, waar ze er niet actief aandacht aan besteedden; ik heb het dus ook niet echt geleerd.
- Ik ga waarschijnlijk vanaf volgende week beginnen met lessen daar, en met een beetje geluk krijg ik dan ook goed les.
Oei oei, een hele lap tekst, maar ik hoop echt dat iemand me een beetje kan helpen..
Wie o wie helpt me uit de brand? Voorlopig wil ik dat gevecht voorkomen en ben ik gewoon bezig met een beetje te rijden, de spieren wat losser en sterker te maken etc. Maar het zou fijn zijn als we dit gedeelte ook mee zouden kunnen nemen =)
Help!