Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:09

Hermelientje schreef:
@Simpelman
Wat bedoel je met kunstmatig opgewekt. Hoe dan?

Wanneer je een tafel met 4 poten als voorbeeld neemt en je buigt het blad hol, dan zullen de poten verder uit elkaar gaan staan.
Dit gebeurt wanneer een paard het voorste deel van de rug aanspant, de voorbenen komen dan naar voren en zullen in de beweging naar voren enigszins in de lucht gaan maaien.

Vroeger was het in de KD de bedoeling dat het paard de schoft omhoog bracht i.p.v. deze naar beneden te drukken met de voorste rugspieren.
Op deze manier gereden zal het paard de hoef precies plaatsen waar hij tijdens het zweefmoment naar toe wijst.
Dit ziet er veel minder spectaculair uit en oogst dus minder applaus bij het publiek (=handel).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:29

jasmijn78 schreef:
oji schreef:
Juist als je met iets nieuws wat best ingewikkeld voor jou of je paard is, kan het in het begin misschien niet zo fijn voelen, maar ben je wel op de goede weg om daar te komen waar je heen moet. Verder ben je geneigd als je puur op gevoel af gaat, om vooral alleen in de comfort zone van jou en je paard te blijven, want dat voelt goed, maar er is misschien al veel meer uit te halen.

Precies, dat is de praktijk....

Idd. Je gevoel moet wel gescherpt worden aan de praktijk. Om het maar heel erg simpel te stellen ik wil een volte eindigen waar ik hem ben begonnen en niet een meter verder omdat het zo goed voelt. Consequent rijden voelt in het begin soms helemaal niet goed, maar naar mate de africhting en de communicatie tussen jou en je paard vordert wordt het steeds gemakkelijker en steeds meer harmonieus.
Als ik mijn paard nu in de hand stel hoef ik echt niet meer door weerstand heen. Hij begrijpt wat er bedoeld wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:35

Hermelientje schreef:
@Simpelman

Simpelman schreef:
Wanneer je een tafel met 4 poten als voorbeeld neemt en je buigt het blad hol, dan zullen de poten verder uit elkaar gaan staan.
Dit gebeurt wanneer een paard het voorste deel van de rug aanspant, de voorbenen komen dan naar voren en zullen in de beweging naar voren enigszins in de lucht gaan maaien.

Vroeger was het in de KD de bedoeling dat het paard de schoft omhoog bracht i.p.v. deze naar beneden te drukken met de voorste rugspieren.
Op deze manier gereden zal het paard de hoef precies plaatsen waar hij tijdens het zweefmoment naar toe wijst.
Dit ziet er veel minder spectaculair uit en oogst dus minder applaus bij het publiek (=handel).

Simpelman, ik probeer dat te visualiseren maar dat lukt me niet helemaal. Als een paard op de manier zoals jij aangeeft een uitgestrekte draf laat zien krijg je toch een wat stekerige beweging in plaats van een vanuit de schouder (met schoudervrijheid) bewogen voorbeen. En dus juist een minder spectaculaire beweging?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:36

Simpelman schreef:
Hermelientje schreef:
@Simpelman

Maar dan vind ik het wel vreemd dat je net dit voorbeeld neemt. Want ten eerste heeft de familie Bechtolsheimer nog nooit een paard verkocht, dus van handel is geen sprake, ze kopen alleen maar paarden om zelf te rijden en laten ze daarna lekker in de wei van hun pensioen genieten. Ze hoeven ook helemaal niet te handelen want aan geld hebben ze geen gebrek. Ten tweede heeft Laura les gehad van eerst haar vader en toen van Klaus Balkenhol, en dat is toch de enige van de huidige toptrainers die zegt 100% klassiek te werken en altijd met de neus voor de loodlijn te rijden en het skala te volgen. De Bechtolsheimers zijn volgelingen van die leer, dus hoe kan dat dan dat je het net bij dit paard ziet? Je impliceert hier eigenlijk foute trainingsmethoden terwijl Balkenhol juist een enorme voorvechter is van klassiek (google maar eens op St, Georg en Balkenhol) en een fervente tegenstander van LDR.
Ik heb zelf altijd aangenomen dat het een gevolg is van het feit dat het paard inderdaad best wel heet wordt in de ring en spanning opbouwt. Als je haar ooit in andere omstandigheden op een trensje had zien trainen dan zou je net als ik weten dat het zeker niet haar intentie is om met druk of spanning te rijden. Verder is het paard wat tuigpaardachtig in zijn bewegingen dus ik betwijfel of jouw regel wel voor alle paarden opgaat. Ik ga eens een filmpje van mijn PRE bekijken maar ik denk dat als hij daar moet landen waar hij heenwijst dat hij dan als een soort drinkende giraffe zou landen. ;)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:46

Simpelman schreef:
Het voorbeen hoort te wijzen naar het punt waar het neerkomt alles dat het meer doet is "overdone" en wordt veroorzaakt door spanning voor in de rug.
Deze lijkt tegenwoordig kunstmatig te worden opgewekt.

Dit paard vind ik nou niet echt een voorbeeld van voorbeenzwaaien, daar heb ik toch een ander beeld bij. Die paarden gaan dan echt met hun voorbenen zowat langs hun oren. Dat zie ik deze niet doen. Het enige wanneer hij doet wat jij omschrijft is in de uitgestrekte draf. Geen idee hoe dat gepunt wordt. Misschien had hij dan iid wat spanning en drukte hij de schoft wat naar beneden. Ik vind het verder een hele mooie proef en heb deze combi ook wel eens in het echt gezien. Ik zie verder niet wat er zo wezenlijk mis is met dit stukje dressuur? Om deze hele combi nou af te rekenen op de uitgestrekte draf en daaruit te concluderen dat dat mode is en voor geld, vind ik wat ver gaan. Het is een ouderwets groot paard en zeker geen modern sportpaard. Ik zie de link met 'mode' dus niet.

Ik kijk hier liever naar dan naar Phillippe Karl of de eerder aangehaalde MM.

Simpelman schreef:

Maar waarom concludeer je dat het bewust de bedoeling is van Laura om haar paard de schoft weg te laten drukken in de uitgestrekte draf? Als ik filmpjes van 'vroeger' op zoek zie ik ook een heleboel paarden met strakke ruggen lopen. Is het niet gewoon heel moeilijk om continu de schoft omhoog te houden ipv een 'modeverschijnsel' zoals jij dat noemt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:47

Afbeelding
Ha ha....rollkur shet :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:54

Klassieke Dressuur zie je o.m. in de Spaanse Rijschool in Wenen.

Het "maaien" is een mode geworden, als men het niet vertoont wordt dat minder gewaardeerd dus is iedereen gedwongen hier in mee te gaan.
Met "handel" bedoel ik dat deze spectaculaire beweging vooral door het publiek gewaardeerd wordt.
De "handel" van een groot deel van de beroepsruiters bestaat uit workshops, corrigeren en paardenhandel, hoe hoger je scoort hoe hoger de winsten.

Het willekeurig gekozen voorbeeld was het eerste dat voorbij kwam en waarin het "maaien" duidelijk zichtbaar was, er zijn er veel meer en ergere.

Het is inderdaad de door jou genoemde spanning (=vastzetten) die het veroorzaakt, daar zijn wij het dus over eens.....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:54

Babootje schreef:
Idd. Je gevoel moet wel gescherpt worden aan de praktijk. Om het maar heel erg simpel te stellen ik wil een volte eindigen waar ik hem ben begonnen en niet een meter verder omdat het zo goed voelt. Consequent rijden voelt in het begin soms helemaal niet goed, maar naar mate de africhting en de communicatie tussen jou en je paard vordert wordt het steeds gemakkelijker en steeds meer harmonieus.
Als ik mijn paard nu in de hand stel hoef ik echt niet meer door weerstand heen. Hij begrijpt wat er bedoeld wordt.

Wat moet ik me voorstellen bij je laatste zin? Dat je eerst wel altijd door weerstand heen moest om het paard 'aan de teugel' te krijgen?
In de hand stellen is in mijn ogen niet anders dan die fase van losgelatenheid, contactteugel en een paard wat daarop aanleuning zoekt. JIJ moet niet door een weerstand heen, dat klinkt als nemen. Hoogstens een keer een grens aangeven met een weerstandbiedende hand. Dat is wat anders en zeker niet iets aanhoudends.

Neem me niet kwalijk, maar door dit soort zinnen vat ik jouw teksten vaak op als ergens doorheen drukken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:56

jasmijn78 schreef:
Simpelman schreef:
Het voorbeen hoort te wijzen naar het punt waar het neerkomt alles dat het meer doet is "overdone" en wordt veroorzaakt door spanning voor in de rug.
Deze lijkt tegenwoordig kunstmatig te worden opgewekt.

Dit paard vind ik nou niet echt een voorbeeld van voorbeenzwaaien, daar heb ik toch een ander beeld bij. Die paarden gaan dan echt met hun voorbenen zowat langs hun oren. Dat zie ik deze niet doen. Het enige wanneer hij doet wat jij omschrijft is in de uitgestrekte draf. Geen idee hoe dat gepunt wordt. Misschien had hij dan iid wat spanning en drukte hij de schoft wat naar beneden. Ik vind het verder een hele mooie proef en heb deze combi ook wel eens in het echt gezien. Ik zie verder niet wat er zo wezenlijk mis is met dit stukje dressuur? Om deze hele combi nou af te rekenen op de uitgestrekte draf en daaruit te concluderen dat dat mode is en voor geld, vind ik wat ver gaan. Het is een ouderwets groot paard en zeker geen modern sportpaard. Ik zie de link met 'mode' dus niet.

Ik kijk hier liever naar dan naar Phillippe Karl of de eerder aangehaalde MM.

Simpelman schreef:

Maar waarom concludeer je dat het bewust de bedoeling is van Laura om haar paard de schoft weg te laten drukken in de uitgestrekte draf? Als ik filmpjes van 'vroeger' op zoek zie ik ook een heleboel paarden met strakke ruggen lopen. Is het niet gewoon heel moeilijk om continu de schoft omhoog te houden ipv een 'modeverschijnsel' zoals jij dat noemt?

Ik vind het ook een heel mooie proef.

Het is héél moeilijk om continue de schoft omhoog te houden, maar we kijken naar topsport....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:00

https://www.youtube.com/watch?v=XZPLIGU476s

Filmpje uit 1972. Hier zie ik het paard in de uitgestrekte draf nagenoeg hetzelfde doen. En het publiek begint ook regelmatig te klappen. Dus dan zou dit 40 jaar geleden ook al een modeverschijnsel zijn? Hoewel ik denk dat dit voor haar tijd heel goed was, vind ik dat de paarden tegenwoordig vaak met veel meer lossigheid worden gepresenteerd.

En nog een filmpje uyt den ouden doosch...
https://www.youtube.com/watch?v=ByS6VNo5cgk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:04

Simpelman schreef:
Ik vind het ook een heel mooie proef.

Het is héél moeilijk om continue de schoft omhoog te houden, maar we kijken naar topsport....

Maar je pikt er een onderdeel uit en presenteert dat als 'bewijs' dat het allemaal mis is in de topsport. Zo komt het over. Ik vind het een beetje spijkers zoeken op laag water... Volgens mij scoorde deze combi zo tussen de 75% en 80%. Waaruit je kunt afleiden dat het goed is, maar zeker nog niet perfect.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:55

Babootje schreef:

Ansie schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij je laatste zin? Dat je eerst wel altijd door weerstand heen moest om het paard 'aan de teugel' te krijgen?
In de hand stellen is in mijn ogen niet anders dan die fase van losgelatenheid, contactteugel en een paard wat daarop aanleuning zoekt. JIJ moet niet door een weerstand heen, dat klinkt als nemen. Hoogstens een keer een grens aangeven met een weerstandbiedende hand. Dat is wat anders en zeker niet iets aanhoudends.
Neem me niet kwalijk, maar door dit soort zinnen vat ik jouw teksten vaak op als ergens doorheen drukken.

Dan lees je de tekst echt anders dan er staat Ansie.
Ik heb het over weerstand wat hetzelfde is als een weerstand biedende hand. Ik heb het niet over een terugwerken of nemen dus ik snap eigenlijk niet waarom je dat nu iedere keer zo (negatief) interpreteert.
En eerder ook al vele malen aangegeven dat als het paard nageeft jij dat ook doet. Dat is dus zeker niet iets aanhoudends.
Het in de hand stellen betekent bij mij wel wat meer dan een contactteugel en een paard dat aanleuning zoekt. Bij mij betekent het in de hand stellen het tot stand brengen van de verbinding en naar nageeflijkheid tot op twee teugels. Maar misschien is mijn definitie wel verkeerd, kan best.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:34

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Ansie schreef:

Dan lees je de tekst echt anders dan er staat Ansie.
Ik heb het over weerstand wat hetzelfde is als een weerstand biedende hand. Ik heb het niet over een terugwerken of nemen dus ik snap eigenlijk niet waarom je dat nu iedere keer zo (negatief) interpreteert.
En eerder ook al vele malen aangegeven dat als het paard nageeft jij dat ook doet. Dat is dus zeker niet iets aanhoudends.
Het in de hand stellen betekent bij mij wel wat meer dan een contactteugel en een paard dat aanleuning zoekt. Bij mij betekent het in de hand stellen het tot stand brengen van de verbinding en naar nageeflijkheid tot op twee teugels. Maar misschien is mijn definitie wel verkeerd, kan best.

Inderdaad, je aanvulling op het in de hand stellen hoort er ook bij.
Zou kunnen dat ik het negatiever oppak dan dat het er staat. Wellicht de woordkeus 'door weerstand heen' waar ik over val.
Ik zie het zo, als het paard zelf de hand op zoekt en nageeflijk is en tijdens het rijden toch even met het hoofd omhoog wil komen dan kan je dat laten gebeuren en verder rijden, bijv. achterbeen er meer bij, buiging herstellen, zodat het paard zelf weer terug komt en de hand op zoekt, of je biedt op dat moment direct even weerstand, daar blijven. Maar dan ben jij niet degene die door de weerstand heen hoeft in mijn ogen. Het paard kan wel door de weerstand heen drukken om wat voor reden dan ook. De ruiter geeft hoogstens de grens (of niet) en gaat niet door de weerstand van het paard heen, dat zou betekenen dat je terug werkt. Zo zie ik het.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:39

Laatst bijgewerkt door nombrado op 05-02-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:05

nombrado schreef:

Mmmm nu lees en kijk al geruime tijd mee in dit topic en ik heb te weinig technische kennis om de getoonde filmpjes, plaatjes en ruiters te beoordelen. Maar ik weet wel wat ik "fijn en leuk" vind om naar te kijken.

In dit filmpje vind ik de paarden die gereden worden en zeker niet blij uitzien, veelal achter de loodlijn lopen en absoluut geen losse, ontspannen uitstraling hebben.

De paarden die aan de hand gewerkt worden die in het begin en aan het eind, helemaal vastgeknoopt van die rare sprongen maken, zal best klassiek zijn, maar leuk en fijn is het voor mij persoonlijk niet.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:18

[***] schreef:
nombrado schreef:

Mmmm nu lees en kijk al geruime tijd mee in dit topic en ik heb te weinig technische kennis om de getoonde filmpjes, plaatjes en ruiters te beoordelen. Maar ik weet wel wat ik "fijn en leuk" vind om naar te kijken.

In dit filmpje vind ik de paarden die gereden worden en zeker niet blij uitzien, veelal achter de loodlijn lopen en absoluut geen losse, ontspannen uitstraling hebben.

De paarden die aan de hand gewerkt worden die in het begin en aan het eind, helemaal vastgeknoopt van die rare sprongen maken, zal best klassiek zijn, maar leuk en fijn is het voor mij persoonlijk niet.

sorry, verkeerd filmpje geknipt en plakt...sorry
nu staat de goeie erop

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:20

Klassiek promotiefilmpje zul je bedoelen :+

Die kunstjes is circusdressuur, daarnaast zie ik weer een hoop gekrabbel,
gemaai en onrustige aanleuningen (typisch PRE)

Mijn smaak merk is het niet, er zijn er maar weinig die een normale rustige gang vertonen
en taktmatig bewegen zonder maaien, om nog maar over die onrustige aanleuning te zwijgen.
Maar goed daarom zie je ze ook heel erg weinig in de wedstrijddressuur
en meer bij de recreant en bij shows/circus.
Verder zijn ze prachtig om te zien, maar de wedstrijdring is
maar voor een selectief groepje weggelegd....die zijn meestal ook niet te betalen :$

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:23

2e filmpje is manegedressuur :o zo reden wij jaren geleden ook rond, ben ik nu ook klassiek :D

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:46

Kan iemand mij uitleggen waarom die Nuno Olivieri nou zo'n klassieke grootheid zou zijn? Ik kende hem eerlijk gezegd niet voor dit topic en heb wat gegoogled op zijn filmpjes...maar er nog niet 1 gezien waar ik blij van wordt of waar ik het idee van heb...ja...dat is nou een toonvoorbeeld van klassieke dressuur zoals het moet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:38

Simpelman schreef:

Citaat:
Wanneer je een soepele liniaal tussen de vingers van twee handen neemt en je drukt de vingers in elkaars richting voel je weerstand, vrij veel zelfs.
Wanneer je nu iemand van onderen af de lineaal een héél klein beetje omhoog laat duwen (=aanspannen van de buikspieren van het paard) dan verdwijnt die weerstand plotseling en wordt de liniaal soepel, verend. (is lichtheid)

Bevestig nu een tonnetje vast aan de liniaal en vertel eens wat er dan met de verende liniaal gebeurt?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:23

oji schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom die Nuno Olivieri nou zo'n klassieke grootheid zou zijn? Ik kende hem eerlijk gezegd niet voor dit topic en heb wat gegoogled op zijn filmpjes...maar er nog niet 1 gezien waar ik blij van wordt of waar ik het idee van heb...ja...dat is nou een toonvoorbeeld van klassieke dressuur zoals het moet.

Dat vraag ik mij ook af... Er wordt ook altijd veel gedweept met citaten van hem. Ik ben ook altijd erg van 'practice what you preach'... En zoals bij veel goeroes vind ik de filosofie te ver af staan van de getoonde praktijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:07

listiglistje schreef:
2e filmpje is manegedressuur :o zo reden wij jaren geleden ook rond, ben ik nu ook klassiek :D

ik durf te wedden dat je jou paard op deze manier niet voor elkaar kan krijgen!!!
Bovendien staat er een hele mooie waardevolle franse text bij.
Maar ik begrijp van je reactie dat je dit niet kan lezen laat staan begrijpen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:21

oji schreef:

Wel, daar zou ik nu ook wel es antwoord op willen zien. Mijn ex-lesgever (aanhanger van Nuno Oliveira) noemde zichzelf ook klassiek, maar volgens mij hing ie ergens in het midden tussen modern en Spaans/Portugese gebruiksrijderij/circusdressuur.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:48

Dat Laura buiten de wedstrijdring op een trensje met een lichte contactteugel rijdt, kan ik bevestigen. Dus daar moet ik zeker Hermelientje gelijk geven. (alweer). Ik snap denk ik wel wat Simpelman probeert te zeggen, maar ik vind zijn voorbeeld niet echt heel goed. Misschien is deze beter:
http://www.youtube.com/watch?v=NcATGbnb610

pantarhei

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:23

Totilas zit niet aan elkaar, er zit gewoon een gat avhter het zadel. Het achterbeen doet een kwart van het voorbeen, dat hoort gelijk te zijn