[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:46

supah_sky grappig jou hier te treffen, zo te zien heb je je bontje gevonden, fijn! (ik lease tiara ondertussen en ben hard aan het sparen :) )
Nicole je moet altijd beide benen eraan houden, naar ontspanning rijden (door veel figuren etc) op de vorige blz staan ook een paar goede tips
Laatst bijgewerkt door elcke op 06-04-09 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:47

Citaat:
Aan de teugel gaat vanzelf als de rest van de hulpen goed zijn.
1. Paard moet actief zijn (niet vergissen met snel)
2. paard moet scherp aanhet been zijn
3. ruiter moet netjes zitten, anders werkt deze het paard tegen
4 de aanleuning moet correct zijn. licht contact is voldoende en een ruiterhand die netjes mee gaat met de beweging zodat het conact ook constant gelijk blijft.
Let er op dat een paard(je) wat vanzelf aan de teugel gaat, ook achter de teugel kan lopen. Les is heel belangrijk om ook te leren wat níet goed is, want achter de teugel voelt voor de ruiter niet vervelend.

Dit bedoelde ik Nicole

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:05

NicoleHorses schreef:
Hoihoi! :)

ik denk laat ik het maar vragen voordat ik het straks fout doe :o
ik ben vooral bezig (ook in de lessen) met stelling aan de teugel..
dus wat stelling vragen met de binnenteugel iets de buitenteugel erbij en binnenbeen eraan, meestal doet ie dit wel een beetje alleen hij wil niet précies in de krul, soms wel even alleen meestal gaat ie dwars lopen spelen met het bit..

tips graag :D ?

met stelling is het de bedoeling dat je bijna geen 'druk' heb op de binnenteugel.
Heb je dat wel, werk je je paard juist tegen.
Je mag best een moment meer 'druk' hebben op de binnenteugel, maar dat moet niet lang duren

Ik weet niet wat je bedoeld met "dwars lopen spelen met het bit".

NicoleHorses

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:55

Dankjullie wel! hier heb ik zeker wat aan :)
met dwars lopen spelen met het bit bedoel ik dat als ik stelling vraagt hij uitzichzelf een beetje gaat zagen en dwars lopen kouwen op het bit, dan gaat ie even een beetje naar beneden, maar zijn nek gaat niet goed in de krul, en daar wil ik graag aan werken zonder hem erin te hoeven trekken wat ik dus ook niet van plan ben :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:10

Ik kan me er nog steeds niet veel bij voorstellen.
iig lijkt het stelling vragen voor aan de teugel niet te werken...
Ik zou het iig niet op die manier aanleren..
Wanneer je je paard netjes aan het been heb en met een lichte aanleuning op 2 teugels heb, zou hij vanzelf moeten zakken. In de bocht, wanneer je je binnenhand iets van de hals brengt, maar niet verandert met de druk, kan dat ook helpen.
Buiging in het lichaam helpt namelijk wel, met alleen stelling ben je dus imo alleen aan de voorkant bezig.

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 00:07

Ik heb 2 haflingers naar de M2 gereden. En ben nu druk bezig met een andere haflinger...

Ik zal proberen uit te leggen hoe ik mijn paard aan de teugel laat lopen, wat er al wordt gezegd het is natuurlijk ook een gevoel!!! Maar met de juiste handelingen heb je natuurlijk meer kans om dat gevoel ooit te krijgen!!!

Begin in stap!
-Paard goed voorwaarts laten lopen (wees consequent hierin)
- Verschillende voltes rijden/ rij ook slangenvoltes en verwissel regelmatig van hand
-Op een kleine volte zetten
- Buitenteugel eraan, binnenbeen, en vraag stelling naar binnen met de binnenteugel (kleine ophouding met de hand maken)...
- Wanneer het paard aan de teugel loopt BRAAF/goedzo... En ontspannen/ hou contact..
- Maak de kleine volte steeds groter...
- Met de buitenteugel en binnenbeen, maar zorg dat je stelling naar binnen blijft vragen en hou je been eraan...
- Nu kan je weer verschillende voltes rijden/ rij ook slangenvoltes en verwissel regelmatig van hand
- Wanneer het paard terug valt? Direct weer op de kleine volte zetten...
- Laat het paard ook af en toe stilstaan en zorg dat je het contact niet verliest...
- Probeer van het stappen naar draf over te gaan en doe hetzelfde...

Zo hihi een heel verhaal... Veel succes ermee!!! Niet opgeven!!! En blijf consequent!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:59

Ik ben niet zo'n fan van je paard op een kleine volte aan de teugel vragen, klinkt mij niet vriendelijk in de oren, eigenlijk :=

't Moet imo ook op de lange zijde gewoon kunnen, en dat kán ook, als je het op de goede manier doet :)

EmmaMyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:17

Weet iemand Hoe je aan de teugel kunt lopen?
*D Vreemd genoeg weet ik het niet!

Sorry ik typ met leestekens.
hahahaha. Als het vervelend is..
Mail me dan!
XXX Van EmmaMyLoverrrr! :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 08:32

Yamcha schreef:
Ik ben niet zo'n fan van je paard op een kleine volte aan de teugel vragen, klinkt mij niet vriendelijk in de oren, eigenlijk :=

't Moet imo ook op de lange zijde gewoon kunnen, en dat kán ook, als je het op de goede manier doet :)

idd, dat op die kleine volte is puur onkunde van de ruiter.
Als het paard gebogen is, krijg je het paard makkelijjker in de krul.
Echter om steeds op een volte te rijden, vraag je veel eenzijdige belasting én meeste ruiters zitten niet recht op hun paard in de volte, zeker niet als ze bezig zijn met 'aan de teugel'

@EmmaMyLover: als je een beetje had gelezen in dit topic, had je het al geweten.
Paard actief aan het been maken en een stabiele lichte aanleuning zorgen ervoor dat het paard gaat zakken in de hals.
Het is een resultaat van een paard wat goed aan de hulpen staat. Als je moet gaan werken met de teugels doe je het niet correct.
Paard moet van achter naar voren lopen!

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:37

Wil je je paard aan de teugel laten lopen moet hij eerst voorwaarts, ontspannen en los worden... Ik gebruik hiervoor in mijn trainingen het longeren en voltes rijden... Ik ben een super fan van voltes rijden!!! Me paarden lopen heerlijk soepel! En natuurlijk is het niet de bedoeling dat je constant voltes rijdt... Na verloop van tijd wanneer de ruiter en het paard weten/voelen wat de bedoeling is kan je rustig rechte stukken aan gaan rijden in de bak... Ik ga bijvoorbeeld ook lekker 2 keer per week naar het strand, heerlijk die rechte stukken!!! Mijn paarden lopen dan zelfs automatisch aan de teugel op het strand, omdat ze dat lekker vinden!!!

Maar het was maar een advies... Doe ermee wat je wilt!!! En les nemen is ook heel belangrijk...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:54

snippertje schreef:
Mijn paarden lopen dan zelfs automatisch aan de teugel op het strand

automatisch?

Wanneer het paard goed voorwaarts is en je een lichte aanleuning heb, loopt elk paard 'automatisch' aan de teugel :P
Paard moet zelf zakkken, niet op druk van de teugels.., maar ook niet zonder aanleuning, want dan lopen ze achter de teugel
Laatst bijgewerkt door superwoman op 07-04-09 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:59

Ik ben ook niet gek van op de volte rijden... Gezien paarden dan snel uit willen breken en maar weinig ruiter op een goede manier op de buiten teugel en aan het buiten been een volte kunnen rijden.
Daarbij is een kleine volte voor een paard die niet aan de teugel kan (-> en dus niet los in het lijf is en fijn in kan buigen vaak) vaak te moeilijk om mee te beginnen en zullen ze proberen uit te breken, waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Hmm, en automatisch aan de teugel lopende paarden... Klinkt mij niet echt fijn in de oren

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:28

even vraagje dan wat voor figuren rijden jullie dan als je net begint met losrijden? ik zat even bij mezelf na te denken dat ik toch vaak wel begin met veel voltes, slangenvoltes binnenhoefslag en van hand veranderen. Stap wel lang en stap los met redelijk lange teugel

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:40

Is niet per definitie slecht om voltes te rijden, alleen maak je het je paard heel moeilijk, helemaal op kleine voltes.
Halve voltes, slangenvoltes, wendingen, gebroken lijnen, binnenhoefslag... Zelf rijdt ik vaak maar wat door de bak, net waar t uitkomt een soort van figuurtje rijden, net hoe t aanvoelt :oo Rij bjina geen hoefslag. Met losrijden niet te krappe wendingen, gwoon relaxed en vooral werken naar lossigheid... Bereik je dat door voltes, is helemaal goed, alleen wissel dan wel regelmatig van hand en rij halve. Hou het lekker afwisselend.
*even me eigen losrijden btj uitgewerkt --> mijn paard loopt alleen niet graag kleine voltes, vind ze erg moeilijk (grooot lijf en nog jong/ niet lang zadelmak) *

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:24

Ik bedoel niet automatisch als een robot!!!
Ik wil zeggen dat ik dmv voltes rijden me paard losmaak/ontspan en hiermee bereik dat me paard voor het eerst aan de teugel loopt... Wanneer een paard eenmaal voelt hoe heerlijk dat voor hem loopt... Dan wil die niet meer anders en loopt hij zelfs op het strand aan de teugel!!! Automatisch... Omdat hij dat fijn vind lopen!!!

Beetje moeilijk uit te leggen een topic als deze... Ik had er ook niet aan moeten beginnen om het uit te leggen... Er zitten twee keerzijde aan een medaille beetje jammer en dom dat er zo slecht naar gekeken wordt ik wilde alleen mijn optie geven... Maar ik zaag niet!!! Ik rij mijn paarden zacht met gevoel en zo lopen en zijn zij ook!!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:39

snippertje schreef:
Ik bedoel niet automatisch als een robot!!!
Ik wil zeggen dat ik dmv voltes rijden me paard losmaak/ontspan en hiermee bereik dat me paard voor het eerst aan de teugel loopt... Wanneer een paard eenmaal voelt hoe heerlijk dat voor hem loopt... Dan wil die niet meer anders en loopt hij zelfs op het strand aan de teugel!!! Automatisch... Omdat hij dat fijn vind lopen!!!

Beetje moeilijk uit te leggen een topic als deze... Ik had er ook niet aan moeten beginnen om het uit te leggen... Er zitten twee keerzijde aan een medaille beetje jammer en dom dat er zo slecht naar gekeken wordt ik wilde alleen mijn optie geven... Maar ik zaag niet!!! Ik rij mijn paarden zacht met gevoel en zo lopen en zijn zij ook!!!

Een paard hoeft het nieteens te leren de eerste keer, dat gaat dan al automatisch. Hij geeft automatisch na en daarvoor hoef je geen kleine volte's oid. te rijden, en stelling houden.
Waarschijnlijk loopt het paard dan in die houding omdat ie dan eindelijk geen gesjor meer aan zn mond heeft.

Nageeflijkheid is een gevolg wat je niet moet gaan lopen afdwingen, want dan noem je het ook geen nageeflijkheid meer.
Als je paard rechtgericht is, ontspannen is, actief is vanuit achteren zoekt hij je hand vanzelf op.
Zodra je dan helemaal geen druk meer voelt lopen ze ook weer verkeerd, namelijk achter de teugel ;)

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:52

Ik heb het niet over afdwingen en gesjor aan de mond... En geen druk meer voelen!!! Dat maak jij hiervan...

Rij jij geen voltes en vraag je geen stelling van je paard? Rijd je constant recht en actief? Veel succes dan!!! Het is wel goed!!! Dat doe ik 2 keer in de week op het strand de andere dagen van de week zien er weer anders uit voor mijn paard en mij... Een paar keer in de week een prive lesje... In de weekenden op wedstrijd...Op mijn paard zijn rustdag stap ik zonder zadel door het bos, laat hem los grazen en lekker rollen, hij krijgt zijn favoriete slobber... Daarbij gooi ik hem iedere ochtend een half uurtje met zijn vriend los in de bak of op het land zodat hij lekker kan socializen, rollen en bewegen of ik longeer hem...

Anderhalf jaar geleden toen ik hem leerde kennen kon hij niks!!! Nu loopt hij los achter me aan, blijft altijd bij me al zet ik alle deuren open... We zijn maatjes en voelen elkaar aan... Hij is nu ondertussen 4,5 jaar ik rij L1 met hem en heb 7 winstpunten... Ik ben druk bezig om ons als combinatie klaar te stomen voor de L2, nog wat puntjes op de i...

Maar weet je dit is mijn visie en dat is jou visie... We zijn het niet met elkaar eens, dat kan gebeuren... Ieder zijn manieren en eigen visies...

Ik ben tevreden over mijn manieren ik heb een lief, opgevoed, trouw, aanhankelijk, werkwillig paard... En het is niet de eerste... Waarschijnlijk doe ik toch wel het een en ander goed...

Mijn reactie op deze topic is mijn advies aan diegene die er wat mee willen doen... Ook lees ik reacties van andere mensen en ben vaak blij met adviesen die hun geven... Ik kom niet op bokt om te checken of mijn reacties wel goed worden gekeurd door een paar chicks... Dit is mijn reactie op deze topic en je kan er wat mee doen of niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:15

elcke schreef:
even vraagje dan wat voor figuren rijden jullie dan als je net begint met losrijden? ik zat even bij mezelf na te denken dat ik toch vaak wel begin met veel voltes, slangenvoltes binnenhoefslag en van hand veranderen. Stap wel lang en stap los met redelijk lange teugel

Ik begin elke dag weer rustig aan met oprekken/losrijden en daar horen idd ook voltes etc bij. Echter begin ik niet met kleine voltes en zéker niet om mijn paard aan de teugel te krijgen..
Die loopt gelijk al aan de teugel zodra ik mijn teugels op pak.
Daar ging het dus om!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:21

snippertje schreef:
Mijn reactie op deze topic is mijn advies aan diegene die er wat mee willen doen... Ook lees ik reacties van andere mensen en ben vaak blij met adviesen die hun geven...Ik kom niet op bokt om te checken of mijn reacties wel goed worden gekeurd door een paar chicks... Dit is mijn reactie op deze topic en je kan er wat mee doen of niet...

Nou, vriendelijk is anders..
Maar toch, misschien moet je eens nadenken over sommige reacties.
Dat je nu L1 rijdt met winst is geweldig, maar er zijn mensen met meer ervaring waar je misschien wat van kan leren.
Ook ik leer nog steeds genoeg, dat kan alleen als je discuseerd over de manieren hoe je rijdt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:32

Ook ik kom weer eens wat vragen...
Heb het probleem dat paardlief vastpakt op links, sinds een paar weken. Dit is zijn "moeilijke" kant. Eerst zorgde ik altijd dat rechts goed los was, en dan voorzichtig achtjes gaan rijden, en hem zo omschakelen naar links. En dan was het goed, en voelde hij op 2 kanten gelijk aan.
Ik weet van mezelf (door goede lessen) dat ik juist op links helemaal niet sterker ben!

Wat hij dus doet is, vooral op de lange zijde, links vastpakken en wegrennen, zo van blijf alsjeblieft van me af.
Ik los het nu op door linksom op de lange zijde contrastelling te vragen. Zo ontspant hij ipv zich helemaal op te fokken.
Vlak voor ik de 2e hoek uitkom stel ik hem dus om naar rechts.
Als ik weer de hoek in kom stel ik weer om naar links. Dit doet hij allemaal heel netjes en ontspannen.
Nouja, na een paar rondjes heeft hij wel door dat dit toch niet zo heel handig is, en kan ik hem voorzichtig rechtstellen op de lange zijde.

Wat vinden jullie hier van? Ik heb dit gister voo het eerst geprobeerd, en hij werd er heerlijk los op beide kanten van!
Vanmiddag heb ik les, dus dan zal ik het ook eens vragen. :)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:38

@ Miss_Malfoy; in mijn ogen is t gewoon een handigheidje om je paard er zonder trekken of duwen door heen te rijden... En dat is voor beiden vaak het fijnst. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:42

Marij schreef:
@ Miss_Malfoy; in mijn ogen is t gewoon een handigheidje om je paard er zonder trekken of duwen door heen te rijden... En dat is voor beiden vaak het fijnst. :D

Thx, ik was er ook vergeten bij te zetten dat ik niet de enige ben die hem rijd.
Ik doe hem 5 of 4 dagen in de week. Soms meer.

En inderdaad, zo kan ik gewoon vriendelijk blijven. :j

snippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:39

superwoman
Nou, vriendelijk is anders..
Maar toch, misschien moet je eens nadenken over sommige reacties.
Dat je nu L1 rijdt met winst is geweldig, maar er zijn mensen met meer ervaring waar je misschien wat van kan leren.
Ook ik leer nog steeds genoeg, dat kan alleen als je discuseerd over de manieren hoe je rijdt.

Ik vind het nou ook niet zo vriendelijk als jij zegt dat ik zaag!!! Dit doe ik namelijk niet!

En wat ik al eerder schreef:
Mijn reactie op deze topic is mijn advies aan diegene die er wat mee willen doen... Ook lees ik reacties van andere mensen en ben vaak blij met adviesen die hun geven...

Je kan een paard bij het water brengen, maar hij moet het zelf drinken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:22

snippertje schreef:
Ik vind het nou ook niet zo vriendelijk als jij zegt dat ik zaag!!! Dit doe ik namelijk niet!

En wat ik al eerder schreef:
Mijn reactie op deze topic is mijn advies aan diegene die er wat mee willen doen... Ook lees ik reacties van andere mensen en ben vaak blij met adviesen die hun geven...

Je kan een paard bij het water brengen, maar hij moet het zelf drinken...

Over dat zagen, dat was een ander topic!
zoals jij het uit had gelegd was dat zeker zagen... of het paard nu wel of niet met z'n hoofd schud, de hulpen zijn zagend.

Dat advies van jou, zijn mensen op in gegaan met en goede onderbouwing.
Als je wil kun je daar ook op in gaan en dus een discussie voeren en misschien wat van elkaar leren... :)*

laura__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:54

Hoefjes_S schreef:
Ik rijd zelf elke week een behoorlijk voorwaarts paard..
Maar hoe krijg je juist zo'n paard lekker aan de teugel ?

Mijn paard is ook erg voorwaarts, maar het bealngrijkste, zoals hier al eerder gezegd, is dat je je paard helemaal op je zit kan rijden. Mijn paard rende vroeger gewoon keihard door me heen, maar nu luistert ze heel erg goed naar m´n zit. Ook door longeren is ze heel erg goed naar mijn stem gaan luisteren. Als ze door me heen rende gaf k altijd met mijn buitenhand een ophouding en dit consuquent doorvoeren, dan kan je proberen je paard naar beneden te rijden. Iig, bij mij werkte het zo!