Simpelman schreef:Ik kritiseer niemand in de wedstrijdsport die zijn best doet het goed te doen.
Kritiek heb ik op mensen die wedstrijden rijden voor eer en gewin en ten koste van het welzijn van hun paard.
Maar door algemene opmerkingen als dit:
Simpelman schreef:schreef:
Het is in de wedstrijddressuur mode geworden (=handel) om de paarden in de midden en uitgestrekte draf de voorbenen omhoog te laten zwiepen.
Scheer je toch alles over een kam. Wees dan concreet (dus met naam en toenaam, eventueel met film) dan weten we allemaal over op wie je kritiek hebt. Als ik op een concoursterrein loop zie ik namelijk niet direct in een oogopslag wie daar voor eer en gewin en ten koste van het welzijn van zijn paard rijdt.
Als ik op JA hoor dat toppers (HP Minderhout) hun paard terug trekken omdat het 'not fit to compete' is, dan denk ik dat veel toppers wel begaan zijn met het welzijn van hun paard. Niet starten is best een financiële strop. Anky heeft wel eens een rekensommetje gegeven wat zijn financieel overhield als ze won op een internationale wereldbekerwedstrijd. Als ze eerste werd, na alle aftrek van de kosten, reis en verblijf, hield ze maar een klein beetje over. Als ze een clinic (zonder paard) geeft ergens in het land houdt ze meer over....
Simpelman schreef:De mode van zwiepende voorbenen in de hogere wedstrijdsport is er overigens wel degelijk hoor.
Tsja.... Dit is wel een opmerking waar ik weinig mee kan. Ik weet niet op wie je doelt. Ik zie zoveel combi's in de top waar ik echt van kan genieten als ik die zie rijden. Ik zie ook veel paarden met veel meer kwaliteit en expressie in de beweging dan 20 jaar geleden. Nogmaals; als je geen concrete voorbeelden van combinaties daarbij noemt vind ik dit soort opmerkingen onnodig polariserend. Je stelt het bovendien als een negatief feit, terwijl het ook gewoon een kwestie van smaak kan zijn.
Simpelman schreef:Hoe het er uit ziet is voor de ruiter van geen belang, het leidt hem alleen maar af van voelen.
Het ideaal is "wanneer het goed voelt".
Daar ben ik het niet mee eens. Het moet goed voelen EN er goed uitzien. Soms kan het namelijk vreselijk goed voelen, maar dan ziet het er echt niet uit. Dan heb je iemand vanaf de grond nodig dat hoe het er uit ziet niet klopt met hoe het voelt. En soms hang je er net tegen aan dat het goed gaat en dan voelt het juist heel beroerd.
Simpelman schreef:Zachte heelmeesters.
Je hebt het denk ik over de mensen die geen leiding geven, die eigenlijk onzeker zijn, die geen ho stop! durven zeggen, die hun paard als hun gelijke willen beschouwen.
Hier krijg je eindeloos gekibbel om de rangorde, het werkt niet.
Dan denk ik dat we het dan wel met elkaar eens zijn alleen ik en een aantal anderen hier drukken zich wat explicieter en minder geromantiseerd uit als het gaat om hoe dat in de praktijk gaat.