Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:53

Simpelman schreef:
Het verschil tussen ons is dat ik uitsluitend wil werken met zachtheid en uitnodiging en jij uitgaand van je posts nog wel eens even door wil drukken.
Doordrukken, mits bekwaam uitgevoerd geeft snel resultaat maar dat is tijdelijk, zachtheid duurt langer maar is definitief.
Zie de stukjes die ik schreef over leidhengst en koppelgenoot.
Ik heb in de praktijk gezien dat zachtheid werkt.

Ben ik nu heel flauw als ik zeg dat "zachte heelmeesters stinkende wonden maken"? :+
Ik heb paarden zien veranderen in enorme etters door de "zachtheid" van hun meesters.

Grappig dat je uit mijn posts leest dat ik nog wel eens wil "doordrukken" en voor "snel resultaat" ben.
Integendeel. (Onze pony was 4 en groen toen we hem kregen; is nu elf en mag nu aan Z niveau ruiken.
Kan ik niet echt snel noemen.) Verder is hij goed opgevoed, kan er overal mee heen, braaf op trailer etc etc, braaf op wedstrijd, maar zal altijd een beetje "ritselig" blijven. Als je hem geen vertrouwen geeft dat hij ergens langs gaan gaat hij gewoon niet.
Jij noemt het doordrukken, ik overtuig hem ervan dat hij de situatie kan vertrouwen. Geef t beestje maar een naam: het werkt.

Ik ben dus voor duidelijkheid, consequentheid en het stellen van grenzen (werkt voor paarden, honden en kinderen heb ik gemerkt :D )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:58

Ansie schreef:
Pffff ben je ongesteld ofzo >;)

Heb je gezien hoe oud ik ben :D :D :D :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:21

jasmijn78 schreef:
Simpelman, ik kan je post altijd erg waarderen en kan mij er ook wel vaak in vinden. Maar wat jij omschrijft is altijd het ideaal. En de praktijk is nu eenmaal soms weerbarstiger. Wat dat betreft kan ik mij meer vinden in de post van Oji.

Dat is dus ook mijn probleem met jouw posts Simpelman. Ik kan mij ook grotendeels vinden in jouw proza en voor mij is dat ook het ideaal. En soms ervaar ik daar stukjes van en dan ben ik heel blij. En soms denk ik dat ik het nooit ga leren. Maar we blijven streven naar het ideaal. En ik denk dat e.e.a. ook zeker afhangt van de kwaliteit van het paard waarmee je werkt. Sommige verzamelen makkelijker, andere hebben het door hun bouw moeilijker wat niet wil zeggen dat ze het niet kunnen. Jouw mooie voorbeeld van de lineaal; de weerstand die je voelt tot het paard nageeft en licht wordt; die mate van weerstand is ook voor ieder paard verschillend (bouw) en ook afhankelijk van de mate van africhting.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:10

Ik werk met mensen met verhelderende beelden en hoe het voelt, i.p.v. hoe het er uit moet zien.
Hoe het er uit ziet is voor de ruiter van geen belang, het leidt hem alleen maar af van voelen.
Het ideaal is "wanneer het goed voelt".

Je kunt met een paard niet meer bereiken dan dat wat de geestelijke en lichamelijke limieten van het paard toestaan, maar dat bereiken is weer "er uit zien", je kunt het met ieder paard "goed laten voelen".
Te komen tot de "edelmoedige overgave van het paard aan zijn ruiter" waarbij "het paard als uit eigener beweging het gevraagde uitvoert" is mijn ideaal.

Het FEI reglement 401, het doel van de dressuur is voor mij wet.
Wet omdat ik het er ethisch en logisch volkomen mee eens ben, er staat geen woord te veel en geen woord te weinig.
Het is een prachtige tekst.
Smokkelen is verboden, het keert zich altijd tegen je.

Ik maak mijn paarden groter, geef ze moed en zelfvertrouwen, na een paar jaar zijn ze altijd het hoogste in rangorde geworden in de kudde, ze voelen zich goed.
Dat bereik ik door eerst de rangorde te bepalen en (pas) dan te werken met zachtheid, lichtheid en wederzijds respect.
De dominantie van de hengst maakt het paard kleiner, ontneemt het zijn moed en zelfvertrouwen.

Een paard kan onder druk van de leidhengst in galop aangaan, het gaat weg.
Het kan ook, door zijn kudde instinct, zijn leidmerrie of koppelgenoot volgen in galop, het komt naar de ruiter toe.
Het resultaat is hetzelfde, het eerste is het initiatief van de hengst, het tweede dat van het paard zelf.

Wat betreft de lineaal, voor ik een oefening of beweging vraag leg ik die eerst uit, zonder dominantie druk.
Wanneer je nageeflijkheid vraagt aan een paard dat geleerd heeft zich te beschermen tegen de ruiterhand en dat nog nooit heeft nagegeven krijg je die niet zomaar.
Wanneer je nageeflijkheid vraagt aan een onbevangen jong paard zal het waarschijnlijk eerst weerstand bieden.
Bij beide moet je eerst uitleggen wat je van ze verwacht en ze uitnodigen het "goed" te doen, dat werk veel effectiever dan de druk opvoeren tot je gewonnen hebt.
De winnaar verliest.

Zachte heelmeesters.
Je hebt het denk ik over de mensen die geen leiding geven, die eigenlijk onzeker zijn, die geen ho stop! durven zeggen, die hun paard als hun gelijke willen beschouwen.
Hier krijg je eindeloos gekibbel om de rangorde, het werkt niet.
Bij paarden heerst rangorde, hoger of lager.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:43

Simpelman schreef:
Ik werk met mensen met verhelderende beelden en hoe het voelt, i.p.v. hoe het er uit moet zien.
Hoe het er uit ziet is voor de ruiter van geen belang, het leidt hem alleen maar af van voelen.

Dat is het doel in mijn training, maar richting een wedstrijd
en zeker in de wedstrijdring toch ook hoe het eruit ziet :j

Een jury beoordeeld nl hoe dat het eruit ziet! Een jury voelt niet wat jij voelt als je erop zit......

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:55

listiglistje schreef:
Simpelman schreef:

Dat is het doel in mijn training, maar richting een wedstrijd
en zeker in de wedstrijdring toch ook hoe het eruit ziet :j

Een jury beoordeeld nl hoe dat het eruit ziet! Een jury voelt niet wat jij voelt als je erop zit......

Wanneer je weet waarmee je bezig bent en het voelt goed, dan ziet het er goed uit.
Als een jury iets te zien wil krijgen dat niet goed voelt dan is het geen goed jurylid.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:13

Daar heb je gelijk in, maar ik denk wel degelijk aan het beeld in de ring,
bij sommige weet je gewoon wat ze willen zien....
En eerlijk: ik ga toch liever met een strik en gevulde envelop naar huis dan zonder ;)
Wedstrijd rijden kost al klauwen vol met geld, dan wil je ook resultaat! Anders kun je net zo goed thuisblijven...

Thuis is het idd een ander verhaal...daar ga ik voor de training, mijn paard beter maken.
Maar in praktijk (in de wedstrijdring zelf) voelt het niet altijd fijn door bv spanning (bij hem of bij mij) ed,
maar dan loods je hem toch zo goed als mogelijk door de proef heen, zonder dat mensen/jury's dat bv zien/opmerken.

Het is mooi je ideaal, maar in de werkelijkheid moet je jezelf soms aanpassen aan de situatie!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:19

Dat ben ik toch niet met je eens simpelman. Dat gaat mijn inziens een beetje richting het zweverige wat Nombrado ook predikt, mijn paard is mijn enige leermeester.

Je gevoel kan je best belazeren. Je kan voor je gevoel heel fijn bepaalde oefeningen rijden, maar dat het oog ziet dat ze niet correct zijn uitgevoerd (bv schouderbinnenwaarts op 4 hoefslagen etc). Ik vind het bv best heel jammer dat de bak waar ik rij geen spiegels heeft en dat ik dus uitsluitend op mijn gevoel moet vertrouwen. Ik neem minimaal 2 keer in de week les om iemand met kennis er ook naar te laten kijken en te schaven op basis van het beeld. Juist als het fijn voelt, wil ik graag een bevestiging dat mijn goede gevoel klopt en me niet in de maling neemt. Juist als je met iets nieuws wat best ingewikkeld voor jou of je paard is, kan het in het begin misschien niet zo fijn voelen, maar ben je wel op de goede weg om daar te komen waar je heen moet. Verder ben je geneigd als je puur op gevoel af gaat, om vooral alleen in de comfort zone van jou en je paard te blijven, want dat voelt goed, maar er is misschien al veel meer uit te halen. Mijn comfort zone is bv lekker beetje uitgezakt te zitten....nou ben blij dat iemand mij erop wijst dat dat er niet uitziet ondanks dat het best een redelijk functionele zit is. Zit kan nog functioneler, maar daarvoor moet ik eerst uit mijn comfort zone komen en dus een minder gevoel hebben om daar te komen.
Er is denk ik in een mensenleven te weinig tijd om zoveel ruitergevoel te ontwikkelen, dat het niet meer verbeterd kan worden door er af en toe met het oog eens kritisch naar te kijken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:26

Simpelman schreef:
Ik kritiseer niemand in de wedstrijdsport die zijn best doet het goed te doen.
Kritiek heb ik op mensen die wedstrijden rijden voor eer en gewin en ten koste van het welzijn van hun paard.

Maar door algemene opmerkingen als dit:
Simpelman schreef:
schreef:
Het is in de wedstrijddressuur mode geworden (=handel) om de paarden in de midden en uitgestrekte draf de voorbenen omhoog te laten zwiepen.

Scheer je toch alles over een kam. Wees dan concreet (dus met naam en toenaam, eventueel met film) dan weten we allemaal over op wie je kritiek hebt. Als ik op een concoursterrein loop zie ik namelijk niet direct in een oogopslag wie daar voor eer en gewin en ten koste van het welzijn van zijn paard rijdt.

Als ik op JA hoor dat toppers (HP Minderhout) hun paard terug trekken omdat het 'not fit to compete' is, dan denk ik dat veel toppers wel begaan zijn met het welzijn van hun paard. Niet starten is best een financiële strop. Anky heeft wel eens een rekensommetje gegeven wat zijn financieel overhield als ze won op een internationale wereldbekerwedstrijd. Als ze eerste werd, na alle aftrek van de kosten, reis en verblijf, hield ze maar een klein beetje over. Als ze een clinic (zonder paard) geeft ergens in het land houdt ze meer over....

Simpelman schreef:
De mode van zwiepende voorbenen in de hogere wedstrijdsport is er overigens wel degelijk hoor.

Tsja.... Dit is wel een opmerking waar ik weinig mee kan. Ik weet niet op wie je doelt. Ik zie zoveel combi's in de top waar ik echt van kan genieten als ik die zie rijden. Ik zie ook veel paarden met veel meer kwaliteit en expressie in de beweging dan 20 jaar geleden. Nogmaals; als je geen concrete voorbeelden van combinaties daarbij noemt vind ik dit soort opmerkingen onnodig polariserend. Je stelt het bovendien als een negatief feit, terwijl het ook gewoon een kwestie van smaak kan zijn.

Simpelman schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Het moet goed voelen EN er goed uitzien. Soms kan het namelijk vreselijk goed voelen, maar dan ziet het er echt niet uit. Dan heb je iemand vanaf de grond nodig dat hoe het er uit ziet niet klopt met hoe het voelt. En soms hang je er net tegen aan dat het goed gaat en dan voelt het juist heel beroerd.

Simpelman schreef:
Zachte heelmeesters.
Je hebt het denk ik over de mensen die geen leiding geven, die eigenlijk onzeker zijn, die geen ho stop! durven zeggen, die hun paard als hun gelijke willen beschouwen.
Hier krijg je eindeloos gekibbel om de rangorde, het werkt niet.

Dan denk ik dat we het dan wel met elkaar eens zijn alleen ik en een aantal anderen hier drukken zich wat explicieter en minder geromantiseerd uit als het gaat om hoe dat in de praktijk gaat.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:30

oji schreef:
Juist als je met iets nieuws wat best ingewikkeld voor jou of je paard is, kan het in het begin misschien niet zo fijn voelen, maar ben je wel op de goede weg om daar te komen waar je heen moet. Verder ben je geneigd als je puur op gevoel af gaat, om vooral alleen in de comfort zone van jou en je paard te blijven, want dat voelt goed, maar er is misschien al veel meer uit te halen.

Precies, dat is de praktijk....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:43

oji schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens simpelman. Dat gaat mijn inziens een beetje richting het zweverige wat Nombrado ook predikt, mijn paard is mijn enige leermeester.

.

oji, je zal toch nog eens heel goed moeten teruglezen wat ik geschreven heb en niet je fantasie op hol laten slaan en onwaarheden verkondigen.
en toch, mijn gevoel bedonderd mij nooit....

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:57

nombrado schreef:

Spreekt de heilige paardrijmaagd Maria....
Nee jij natuurlijk niet, jij komt nooit tussen de witte hekjes, dus jij bent geweldig :+

Dus jij zit altijd goed???? Een goede ruiter maakt juist fouten en leert daarvan ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:58

Sorry nombrado, jouw posts zijn voor mij niet interessant genoeg om terug te lezen. Fijn dat in jouw wereld je gevoel je nooit bedonderd...maar de beelden die ik van jou rijden gezien heb zijn verre van waar ik naar streef.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:36

listiglistje schreef:
nombrado schreef:

Spreekt de heilige paardrijmaagd Maria....
Nee jij natuurlijk niet, jij komt nooit tussen de witte hekjes, dus jij bent geweldig :+

Dus jij zit altijd goed???? Een goede ruiter maakt juist fouten en leert daarvan ;)

en waar staat dat ik geen fouten maak?
weer zo een idee wat je zelf verzint
Heel storend , niet begrijpend kunnen lezen.
We streven allemaal naar perfectie en zullen dit in dit leven nooit bereiken, alleen zoveel mogelijk nastreven. Daarin is elk stapje bijzonder waardevol de perfectie streven te bereiken.
Dus dont worrie....niemand is perfect

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:38

oji schreef:
Sorry nombrado, jouw posts zijn voor mij niet interessant genoeg om terug te lezen. Fijn dat in jouw wereld je gevoel je nooit bedonderd...maar de beelden die ik van jou rijden gezien heb zijn verre van waar ik naar streef.

en toch, kom je elke keer met mijn naam naar voren, ook al post ik weken niet
blijkbaar zit iets je toch hoog dat je iedere keer iemand zo negatief moet neerzetten.

wat vind jij zo slecht aan de beweging van het paard in filmpje MM?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:55

Nou Nombrado als jij niet ziet dat dat paard 10 km uit elkaar valt
en 0 verzameling laat zien, alle impuls mist en nog net niet de bak sleept,
dan blijf maar lekker thuis voor de fun hobby'en :+
Maar in de ring heb je dan niets te zoeken....

Paard is niks mis mee, maar met de ruiter des te meer :')
het is gewoon een aanfluiting en zijn punten zijn daar ook TERECHT naar!

Ps. mensen reageren zo op je omdat je een hoop onzin uitkraamt, last hebt van tunnelvisie,
, jezelf roomser doet voorkomen als de paus en godalwetend bent :7 (mijn mening en die van velen met mij)

Vind je het zelf niet vreemd dat heel veel mensen in verschillende topics zo op je reageren?
Ligt dat dan aan die vele mensen of aan jou? Dat is iets wat je jezelf moet afvragen....

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:13

Dit topic gaat al helemaal niet meer over AR of KR.
succes met het topic

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:25

nombrado schreef:
Dit topic gaat al helemaal niet meer over AR of KR.
succes met het topic

jij vraagt wat, ik geef antwoord...

:evaw:

Geryon

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:43

Jammer dat het steeds zo persoonlijk wordt richting nombrado. Ontzettend kinderachtig. Ik lees mee en vindt haar teksten een goede toevoeging in dit topic. Het zet je aan het denken omdat het meeste wat zij zegt anders is dan wij gewend zijn als waarheid aan te nemen, en het geeft leerzame discussies. Probeer een beetje open te blijven staan voor elkaars visies? :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:58

Geryon schreef:
Jammer dat het steeds zo persoonlijk wordt richting nombrado. Ontzettend kinderachtig. Ik lees mee en vindt haar teksten een goede toevoeging in dit topic. Het zet je aan het denken omdat het meeste wat zij zegt anders is dan wij gewend zijn als waarheid aan te nemen, en het geeft leerzame discussies. Probeer een beetje open te blijven staan voor elkaars visies? :)

Sorry maar voor haar visie sta ik echt niet open, want het raakt echt kant nog wal :7
ik vind het helemaal geen toegvoegde waarde :Y)

+ Als ze iets vraagt geef ik daar gewoon antwoord op
(de meeste hebben haar al op de negeerstand staan, lang leve de FOEI knop :') )

Daarbij er zijn hier ook genoeg andere bokkers met een andere mening,
maar waarom reageer ik daar wel normaal op? En wordt het niet persoonlijk?
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 05-02-14 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:58

oji schreef:
Dat ben ik toch niet met je eens simpelman.
Dat gaat mijn inziens een beetje richting het zweverige wat Nombrado ook predikt, mijn paard is mijn enige leermeester.

Je gevoel kan je best belazeren.
Je kan voor je gevoel heel fijn bepaalde oefeningen rijden, maar dat het oog ziet dat ze niet correct zijn uitgevoerd (bv schouderbinnenwaarts op 4 hoefslagen etc).
Ik neem minimaal 2 keer in de week les om iemand met kennis er ook naar te laten kijken en te schaven op basis van het beeld.
Juist als het fijn voelt, wil ik graag een bevestiging dat mijn goede gevoel klopt en me niet in de maling neemt.
Juist als je met iets nieuws wat best ingewikkeld voor jou of je paard is, kan het in het begin misschien niet zo fijn voelen, maar ben je wel op de goede weg om daar te komen waar je heen moet.
Verder ben je geneigd als je puur op gevoel af gaat, om vooral alleen in de comfort zone van jou en je paard te blijven, want dat voelt goed, maar er is misschien al veel meer uit te halen. Mijn comfort zone is bv lekker beetje uitgezakt te zitten....nou ben blij dat iemand mij erop wijst dat dat er niet uitziet ondanks dat het best een redelijk functionele zit is.
Zit kan nog functioneler, maar daarvoor moet ik eerst uit mijn comfort zone komen en dus een minder gevoel hebben om daar te komen.
Er is denk ik in een mensenleven te weinig tijd om zoveel ruitergevoel te ontwikkelen, dat het niet meer verbeterd kan worden door er af en toe met het oog eens kritisch naar te kijken.

Als je weet waar je mee bezig bent en het voelt goed dan is het goed.
Ik heb het niet over perfectie of dat een oefening beter uitgevoerd zou kunnen worden, je weet waarmee je bezig bent.
Maar als het niet goed voelt is het niet goed.
Als je bezig gaat zijn zijn met hoe het er uit moet zien zonder daar een goed gevoel bij te houden dan ben je bezig je paard te verkrachten en dat kom je later altijd weer tegen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:16

Laatst bijgewerkt door nombrado op 05-02-14 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:18

jasmijn78 schreef:
Maar door algemene opmerkingen als dit:
Simpelman schreef:
schreef:
Het is in de wedstrijddressuur mode geworden (=handel) om de paarden in de midden en uitgestrekte draf de voorbenen omhoog te laten zwiepen.

Wel een aardig voorbeeld:

Het voorbeen hoort te wijzen naar het punt waar het neerkomt alles dat het meer doet is "overdone" en wordt veroorzaakt door spanning voor in de rug.
Deze lijkt tegenwoordig kunstmatig te worden opgewekt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:39

@Simpelman
Wat bedoel je met kunstmatig opgewekt. Hoe dan?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:40

Maar niemand wordt geboren met de kunde om wat goed voelt ook te combineren met wat goed is. Voor heel veel beginnende ruiters zal in eerste instantie een paard dat achter de teugel kruipt heel goed voelen...lekker licht en in de krul. Wat wil je nog meer... Daarnaast is het heel menselijk om als je niet gecorrigeerd wordt door hetzij een instructeur, hetzij een jury, hetzij beeldmateriaal, om in je oude fouten terug te vallen...juist omdat die fouten jouw eigen natuurlijke aanleg zijn, zijn die fouten jouw eigen comfort zone. Daar moet je regelmatig aan toetsen en dat doe je niet alleen met gevoel. Ik kan dat in ieder geval niet.