[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:18

vanmiddag weer gereden en veel overgangen gemaakt.
mijn probleem bleek te zijn dat ik haar eerst omlaag liet gaan en haar daarna actiever ging maken. (zo leg ik het het denk ik het beste uit.)
maar ik merkte echt goed dat als ik haar eerst goed liet lopen dat ze vanzelf al meer mn hand op ging zoeken en zich voor mijn gevoel echt beter ging ontspannen.
ik ben hier echt heel blij mee. ik had al eventjes het gevoel dat we vastliepen en niet verder kwamen maar dat kwam dus waarschijnlijk door dit probleem.

super bedankt voor de uitleg en tips superwoman. het heeft mij toch wel aardig geholpen ;)

chelss

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:25

kan iemand mij dan helpen :D ? mij lukt het meestal wel om me paard aan de teugel te krijgen alleen in het stap gaat het telkens beter en soms echt fantastisch alleen ik krijg in draf haar maar niet goed aan de teugel, eigenlijk bijna niet.
doe ik dan iets helemaal fouts ofzo?
want ik doe het zoals mij het is uitgelegd, beenerbij en beetje druk aan de teugels en als ze nageeft hand ontspannen.
in stap gaat dit wel goed alleen draf dus niet en ik wil hier graag aan werken, maar ik weet niet of ik dan iets fouts doe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:15

watdanhe schreef:
en nóg een vraagje erbij :P

Stel, ik zit helemaal goed, en mijn paard zou eigenlijk aan de teugel moeten lopen. Kan een verkeerd zadel/hoofdstel mijn paard dan tegenhouden? Het is niet mijn eigen pony (lease) en ik heb het idee dat het zadel en het hoofdstel niet goed zijn (ergens, weet ik dat wel zeker)

(vergeef mij hiervoor, ik kan hier niets aan doen, het is niet mijn tuig/pony) en ik mag van mijn ouders haar geen goed zadel aan laten meten... Ik snap het wel, het is uiteraard van de gekken om een zadel van €500 te kopen voor een leasepony... Graag geen geklaag hierover.. Ik kan er echt niets aan doen..

Tuurlijk kan dat goed tegenwerken.
Als je paardje daar last van heeft, kan hij nooit ontspannen.
Hangt er vanaf hoe lang je de pony nog gaat leasen, maar zo'n investering kan ook voor jezelf veel plezier opleveren.. Je betaald er natuurlijk al genoeg voor en als je dan niet verder komt, vind ik het best zonde van je geld. Ook kun je het daarna nog verkopen, dus hoeven de kosten niet hoog te zijn.
Onder de 50,- kun je en leuk hoofdstel met bit krijgen. Met een zadel moet je wat mazzel hebben dat de pony een makkelijke rug heeft.
succes!

@Bastin : graag gedaan! Ben blij dat het je zo geholpen heeft!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:17

chelss schreef:
kan iemand mij dan helpen :D ? mij lukt het meestal wel om me paard aan de teugel te krijgen alleen in het stap gaat het telkens beter en soms echt fantastisch alleen ik krijg in draf haar maar niet goed aan de teugel, eigenlijk bijna niet.
doe ik dan iets helemaal fouts ofzo?
want ik doe het zoals mij het is uitgelegd, beenerbij en beetje druk aan de teugels en als ze nageeft hand ontspannen.
in stap gaat dit wel goed alleen draf dus niet en ik wil hier graag aan werken, maar ik weet niet of ik dan iets fouts doe.

Mijn post hier wat boven.... Misschien volgende x zelf even verder kijken?
Citaat:
Aan de teugel gaat vanzelf als de rest van de hulpen goed zijn.
1. Paard moet actief zijn (niet vergissen met snel)
2. paard moet scherp aan het been zijn.
3. ruiter moet netjes zitten, anders werkt deze het paard tegen.
4 de aanleuning moet correct zijn. licht contact is voldoende en een ruiterhand die netjes mee gaat met de beweging zodat het conact ook constant gelijk blijft.

Let er op dat een paard(je) wat vanzelf aan de teugel gaat, ook achter de teugel kan lopen. Les is heel belangrijk om ook te leren wat níet goed is, want achter de teugel voelt voor de ruiter niet vervelend.

Als het niet 'lukt' is 1 of meer van deze punten niet goed genoeg en moet je blijven oefenen en lessen.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:24

haha ja had het wel gelezen, maar dat doe ik allemaal ook in stap en draf. Alleen ik denk dat ik toch eerst nog maar aan me zit beter ga werken en als dat niet lukt dan vraag ik het wel nog een keer :D

edit: hoewel, bij een ander paard lukt het me altijd wel, in draf en galop. zou het dan toch aan het paard liggen omdat het anders is, of zit ik daar dan gewoon verkeerd? want bij een ander paardje gaat het gewoon perfect.
Laatst bijgewerkt door chelss op 24-03-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:28

chelss schreef:
haha ja had het wel gelezen, maar dat doe ik allemaal ook in stap en draf. Alleen ik denk dat ik toch eerst nog maar aan me zit beter ga werken en als dat niet lukt dan vraag ik het wel nog een keer :D

Vooral niet teveel aan de voorkant werken, maar juist van achter en handen stil houden (maar natuurlijk wel mee gaan met de beweging).
De meeste foutjes zitten hem in - het paard niet goed aan het been -> men denkt van wel
- teveel weerstand op de teugels -> handen en armen vastzetten en of verkeerde plaats

xXlouiseXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:28

ik rij op een manege en daar is een meisje
en die zaagt heel erg,, het was een paard
dat bij mij altijd aan de teugel liep
nu loopt hij dat steeds minder:O
wat kan ik hier tegen doen,,

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:34

wacht! ik denk dat ik snap wat ik fout doe, wat je zegt idd. ik werk te veel aan de voorkant en te weinig aan de achterkant en zo heb ik hem soms ook niet goed aan het been. ik denk dat ik er nu wel uit ga komen. heel erg bedankt superwoman :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:38

Graag gedaan chelss

xXlouiseXx: lees eens 1 blz terug!
Als hij niet aan de teugel loopt, doe jij iets fout of heeft het paard (lichamelijk) pijn \
Vaak drukken manegepaarden hun rug weg, om het te beschermen tegen het gebonk van ruiters... met en holle rug kan het paard niet aan de teugel lopen. Actief maken en zorgen dat de achterhand er goed onder komt, zorgt voor een bolle rug...

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:01

Yamcha schreef:
Zelf ontspannen zitten is idd erg goed.

Waarom is het erg als je paard heet wordt? De bewegingen worden dan mooier, ze zijn alerter, staan beter aan de hulpen.....
Ik vind hete paarden wel leuk hoor :D

ja ze is dan wel heel mooi, maar dan hebben we geen ontspanning meer en dan wordt ze heel rennerig en kan ik niet meer zo ontspannen (ik ben helaas niet meer zo'n held als vroeger ;)) dus werken we elkaar tegen dat is wel jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:07

Je moet altijd zoeken naar de balans tussen heetheid en ontspanning. Als heet stersserig wordt, en het paard de rug wegdrukt, en wil vluchten, is het niet goed.

Als een paard heet wordt, en hij gooit de nek erop, en gaat sjouwen zoals hij nog nooit gesjouwd heeft, maakt de rug bol, en WIL...... dan is heetheid prachtig.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:35

helaas hebben wij meestal last van het eerste dus probeer ik echt naar ontspanning te rijden, veel overgangen maar niet te dicht op elkaar, bijv. slangevolte en dan iedere keer halverwege overgang ehetzelfde in de volte van hand veranderen etc.
aan de longe doe ik ze wel dicht op elkaar, omdat ik dan geen spanning overbreng
en wie weet kan ik over een tijd beter omgaan met die heetheid en rijden we haar zoals de tweede beschrijving (hoop ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:41

Je moet je paard heet maken, en zelf goed zitten, en ontspannen blijven :) maar oefening baart kunst, en goede les helpt ;)

Wordt ie aan de longe dan ook heet? Ik heb eens met een paard gewerkt, die werd altijd ontzettend heet als je hem (als ie goed los was) liet galopperen op een kleine volte..... was mooi, paard vond het prachtig :j

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:02

ja goede les heb ik dat helpt idd heel veel, maar vind het zelf nog steeds moeilijk als ik alleen aan het oefenen ben.
Het ligt echt aan haar bui of ze heet wordt met galopperen iig lukken kleine voltes galopperen nog niet goed, want ze valt dan naar buiten weg
aan de longe moet ze eerst even uit razen en daarna blijft ze heel actief maar neemt ze mijn spanning iig niet over dus is ze minder stresserig :)
het zit er dus wel in, ik moet vooral aan mezelf werken, mijn houding meer ontspannen, de druk beter verdelen, minder mijn binnenteugel gebruiken en gewicht beter verdelen.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:55

Hebben jullie tips om een paard wat minder lomp te maken? Mijn Fjord loopt heel lomp en heeft en hangt gigantisch op de teugels, hij kan niet aan de teugel en wordt wel correct gereden. Instructrices weten zelfs niet meer wat ze met hem aanmoeten...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:42

Helaas hebben sommige Fjorden zo'n dikke hals en niet al te wijde kaken, dat het eigenlijk gewoon niet 'past'...

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:21

tips zijn toch niet zo moeilijk om te geven?! ik bedoel, waarom van die negatieve mensen? natuurlijk kun je het niet uit een stukje tekst leren en heb je goede begeleiding nodig, maar dat betekend niet dat je hier niks tegenkomt. wie weet heeft iemand anders het probleem dat jij ook hebt, en zie je daaronder ee paar tips staan, dan probeer je dat toch ook?! (ee, ik weet ook wel dat niet elk paard en ruiter het zelfde is) maar als ik die tips zag staan, dan ging ik eens nadenken, wat doe ik dan fout? gebruik ik mijn handen te weinig? te weinig been? dus al die negatifiteit is nergens voor nodig.

ik heb mijn paard aan de teugel beginnen te rijden op de volte, met BEIDE handen vragen en goed je been erbij. en niet zo´n grote volte maar een kleinere. ook help (zoals vorige bokkers al genoemd hebben) goede begeleiding die echt weten wat ze doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 17:41

XAngel_ schreef:
ik heb mijn paard aan de teugel beginnen te rijden op de volte, met BEIDE handen vragen en goed je been erbij. en niet zo´n grote volte maar een kleinere. ook help (zoals vorige bokkers al genoemd hebben) goede begeleiding die echt weten wat ze doen.

Met beide handen vragen?
Wat/hoe vraag je dan, of bedoel je kneepjes???

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:39

hallo,

ik heb zelf een kwpn-er paard en heb toch wel moeite met aan de teugel te rijden..
ik weet hoe het moet maar hij is gewoon niet aan het been...
erg lastig is dat als ik met een zweepje ga rijden hij alleen maar harder wil ipv actiever...
net alsof hij dat nooit geleer dheeft of dat hij bang voor het zweepje is...
in stap heb ik hem aardig door...
rij af ent oe met een tiedeman teugel maar daarzonder lukt het me gewoon niet om aan de teugel te rijden...
helaas kan ik nu zelf niet rijden vanwege een hernia...
ik heb een meisje gevonden die me wel wil helpen en die rijd af en toe op sil.
hoe kan ik haar nou het beste begeleiden bij het rijden??
ik weet wel dat je iets moet opvragen en daarna ook de ruimte weer geven om omlaag te gaan en dat hij voor het been moet zijn maar hoe moet het verder als het niet lukt??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:10

Hij zal niet correct aan de teugel gaan, als hij niet aan het been is. tiedeman zal dus ook alleen maar z'n kop in de 'krul' trekken, zonder dat hij over z'n rug gaat lopen.
Ik snap niet waarom je geen (goed) les neemt.

Aan het been zetten is niet moeilijk.
Geef been en zorg dat hij reageerd en daarna je been stil houden. Zeker dat laatste is voor de meeste mensen een probleem. Je moet het leren aanvoelen wanneer je wel en geen been moet geven en dat gaat 100x beter onder begeleiding.
Met zweep rijden kun je aanleren, maar nogmaals zonder begeleiding is dat óók een zware opgave.
Als je dán met je handen voldoende mee beweegt gaat het paard vanzelf zakken. Ook je handen kunnen en groot probleem zijn. Veel mensen gebruiken teveel binnenteugel in de voltes, waardoor ze het paard juist blokkeren. Door in de bocht je binnenhand naar voren te brengen, zodat er een waslijn in die teugel verschijnt is een goede controle. Op dat moment moet er niks aan de volte veranderen, gebeurd dat wel, rij je met teveel binnenteugel en te weinig buitenteugel.

Hopelijk heb je er wat aan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:34

Inderdaad, de basis is dat hij aan het been moet zijn. Dus toch met zweepje rijden, zou ik zeggen.
Vergeet het aan de teugel rijden totdat je hem netjes aan het been hebt. het is in het begin niet zo erg dat hij wat harder gaat. Met veel voltes en die desnoods verkleinen haal je het tempo er wel wat uit, zonder hem minder actief te maken.

Hij moet ook gehoorzaam zijn op het bit; laat hem niet trekken (gemakkelijk gezegd, ik weet het. maar hij kan nooit harder trekken dan jij trekt)

trudel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:30

wie zegt dat ik geen les heb dan??

ik heb wel les en sinds kort ook prive les...
het is en blijft gewoon moeilijk...
hij is zo ongelovelijk slim dat als hij eemaal ontspannen loopt hij ook zo weer zijn kop de lucht in gooit...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:28

trudel schreef:
wie zegt dat ik geen les heb dan??

ik heb wel les en sinds kort ook prive les...
het is en blijft gewoon moeilijk...
hij is zo ongelovelijk slim dat als hij eemaal ontspannen loopt hij ook zo weer zijn kop de lucht in gooit...

Aan het been zetten is imo het eerste wat je moet leren.
Dus als je goed les zou hebben, zou je daar aan werken en weten hoe het moet.Gelukkig heb je nu prive-les en hopelijk geeft ze goed les om je te helpen.

imo is het paad niet zó slim, maar de ruiter nog niet ervaren genoeg om de signalen te herkennen en daar op het juiste moment op in te springen. Dat is niet erg, maar het stoort me een beetje om te zeggen dat het paard zo slim is...
Als het paard zo slim is, kan hij beter nageeflijk lopen, omdat dat prettiger is voor het paard. Echter zal een paard niet vanzelf nageeflijk lopen, wanneer de ruiter onbedoeld het paard hindert.

succes!

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:41

Hoihoi! :)

ik denk laat ik het maar vragen voordat ik het straks fout doe :o
ik ben vooral bezig (ook in de lessen) met stelling aan de teugel..
dus wat stelling vragen met de binnenteugel iets de buitenteugel erbij en binnenbeen eraan, meestal doet ie dit wel een beetje alleen hij wil niet précies in de krul, soms wel even alleen meestal gaat ie dwars lopen spelen met het bit..

tips graag :D ?

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 00:54

vooral doorgaan met veel stelling vragen als je paard lekker in de stelling loopt heeft ie ook de neiging sneller zijn hoofd te buigen, buiten hand goed op de plaats houden en daarmee een ophouding geven als hij zijn hoofd om hoog wil gooien, binnenhand is alleen om stelling te vragen, deze dus ook wat losser laten als je paard stelling heeft.