Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:00

Beetje late reactie, maar moest het even kwijt. Ik heb Danielle zaterdag in de Inter I gezien. Het is lang geleden dat ik zo heb kunnen genieten van een proef. En trouwens ook van het losrijden. Klassiek pur sang, echte verzameling en een super smakelijke aanleuning met het neusje aan of een minifractie voor de loodlijn met een goede nageeflijkheid en geslotenheid van het frame. Daarnaast veel lossigheid en schwung, lichtheid en gemak, ontspanning in het lichaam en de juiste (FEI) uitvoering van de oefeningen. Daar kan MM een puntje aan zuigen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:07

soms moet je duidelijk inkomen, omdat het anders gewoon 'boem is ho' of 'plons is water' is... Als je op een weg afstormt maak ik me niet zo druk om hoofdhalshouding of balansstok....

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:09

Ja flauw, we hebben het hier toch over klassieke dressuur.
Daarom is mijn vraag ook, waarom zou je tijdens de dressuurtraining flink weerstand willen bieden.

Duidelijkheid (gehoorzaamheid) is dan wat anders dan flink weerstand bieden omdat het nodig zou zijn voor..... bewerkstelligen van wat? We hadden het immers over een contactteugel dus vandaar dat ik mijn tekst daarop richtte. Het flink weerstandbieden las ik nu dus in rijtechnisch verband.
Ho is ho geldt bij mij ook en is een kwestie van gehoorzaamheid.

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:17

Ja maar een helemaal groen paard staat nog niet subtiel aan de hulpen...die moet je leren, daarin moet je soms duidelijk zijn...dat betekent dat je hulpen in het begin niet zo verfijnd zijn als later. Verfijning komt met training en soms gaat er dus net ff minder subtiliteit aan vooraf. Jonge paarden kunnen soms doordenderen, ook gewoon in de bak. Dan kun je een uur proberen op je zit terug te komen, maar niet iedereen heeft het natuurtalent van nombrado.... Dan moet je soms duidelijk zijn. Ho is ho. Stem en soms een duidelijke ophouding. Is nog ver voorafgaand aan de fase waarin je je druk maakt om hoofd hals houding, is de fase je paard de hulpen laten snappen en het tempo onder controle krijgen. Zodra je een reactie terug krijgt is het meteen weer loslaten...Daar is mijn inziens niets ergs aan. Het is erg op het moment dat je daarin vast blijft houden om te voorkomen dat je paard er daarna weer onder je vandaan dendert. Als je dit juist doet, gaat je paard het snappen en kun je je ophouding steeds kleiner maken.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:23

vur schreef:
Beetje late reactie, maar moest het even kwijt. Ik heb Danielle zaterdag in de Inter I gezien. Het is lang geleden dat ik zo heb kunnen genieten van een proef. En trouwens ook van het losrijden. Klassiek pur sang, echte verzameling en een super smakelijke aanleuning met het neusje aan of een minifractie voor de loodlijn met een goede nageeflijkheid en geslotenheid van het frame. Daarnaast veel lossigheid en schwung, lichtheid en gemak, ontspanning in het lichaam en de juiste (FEI) uitvoering van de oefeningen. Daar kan MM een puntje aan zuigen.

Danielle Heijkoop is zeker een talent :j

Grappig dat je dat Klassiek pur sang noemt omdat haar trainer de "koningin van de dressuur" is niemand minder dan Anky van Grunsven. Haar trainingssysteem wordt "modern" genoemd en dat is een vies woord hier op Bokt.

Ik snap niet dat MM nu weer voorbij komt hetzelfde filmpje is al eens voorbij gekomen en toen waren verschillenden erover eens dat die man gewoon dronken was. Uiteraard vindt Nombrado het geweldig maar wie neemt haar nu serieus ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:27

Dressuur begint bij mij niet bij een verzameld paard. Ook niet bij een nageeflijk paard. Dressuur is voor mij het gehele leerproces, dus vanaf het eerste moment dat jij je paard serieus dingen probeert bij te brengen onder het zadel. Daar valt dus ook het aanleren van stuur, rem en gas onder. Ook het aanleren van gehoorzaamheid onder het zadel. Dat zijn in mijn ogen de tools die je nodig hebt om de stap verder weer te kunnen maken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:28

Babootje schreef:
Veulen84 schreef:
Simpelman heeft te veel boekjes gelezen en waarschijnlijk nooit een paard opgeleid in dit stuk.

Hij zegt zelf van wel :D

Ik heb soms ook wel wat moeite om de bijdragen Simpelman (die ik in het algemeen zeer waardeer) te lezen. Je schrijft een mooi stuk proza Simpelman, maar tussen de proza raak je me soms ook wel kwijt :D :D.
Je "lichte contactteugel" verandert ook wel eens in een "weerstand biedende hand, zo hard als moet, zo zacht als kan". Dat laatste ben ik het mee eens. Mits je hand altijd nageeflijk is (reageert op de nageeflijkheid van je paard), moet je soms ook wel eens (flink) weerstand bieden. Wie zegt dat ie dat nooit heeft hoeven doen geloof ik gewoon niet.

Al mijn "proza" is normaal gesproken een reactie op iemands mening.
Meningen zijn afkomstig uit heel veel verschillende rijkunstige niveaus en de reactie dus daaraan aangepast.
In de praktijk zie je dat een heel groot percentage ruiters bezig is het paard in de krul te zetten zonder te weten hoe en waarom.
Heel erg veel mensen hebben geen onafhankelijke hand.
Voor vrijwel iedereen is het een uitzonderlijk goede oefening om langere tijd aan een contactteugel te rijden.
Echt serieus uitgeprobeerd verbetert dit de handvoering aanzienlijk en tevens geeft het paard wat soelaas in het gefrunnik.
Ruiters leren voelen.

Van uit een goed bevestigde contact teugel kan, nu mét gevoel, langzaam aan de weerstand biedende hand ontwikkeld worden.
Sommige verreden paarden hebben soms wat meer weerstand nodig om uit hun verkeerd geïnstalleerde gewoonte gehaald te worden.
Dit is niet te doen voor beginners, het vraagt veel ervaring om te voelen hoe veel en wanneer.

Het verschil tussen ons is dat ik uitsluitend wil werken met zachtheid en uitnodiging en jij uitgaand van je posts nog wel eens even door wil drukken.
Doordrukken, mits bekwaam uitgevoerd geeft snel resultaat maar dat is tijdelijk, zachtheid duurt langer maar is definitief.
Zie de stukjes die ik schreef over leidhengst en koppelgenoot.

Ik heb in de praktijk gezien dat zachtheid werkt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:37

Ok Oji, doordenderen en dus door een ophouding heen lopen is herkenbaar :) Dan kies ik ook voor kort duidelijk en wat harder dan lang zachter aanhouden. Werkt idd beter, is gewoon duidelijker. Maar als ik er over nadenk dan gebeurt dat op momenten dat het paard er net niet met het koppie bij is en wat spanning heeft, kortom eigenlijk niet goed losgelaten is.

Daar moet ik wel de opmerking bij maken dat harder en duidelijker dan betekent dat ik meer in kom met de hand terwijl ik anders voldoende invloed heb aan zit met minimaal hand.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:43

Klopt dat ze nu les heeft van Anky, maar daarvoor reed ze onder andere bij Coby. Ik zie (gelukkig) ook niks van het gehang van Anky bij haar terug en hoop ook dat dat zo blijft. En trouwens ook niks gezien van rollkur tijdens het losrijden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:51

Klopt...maar welke groene is er wel continu met het koppie bij, is nooit afgeleid en heeft nooit spanning??? Ik moet de eerste nog tegenkomen. Maar het geeft een enorme voldoening als je doordenderende groentje verandert in een paard waar je tempocontrole kunt bewerkstellige met alleen zit en een lichte contacteugel. Dat de voorwaartse drang en looplust behouden blijft, maar op zit bij je blijft en je hand op gaat zoeken. Tenminste, dat vind ik altijd een hele leuke fase in de ontwikkeling van een paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:53

thembi schreef:
Uiteraard vindt Nombrado het geweldig maar wie neemt haar nu serieus ;)

en hoe kan je iemands woorden verdraaien? zo dus.
Als jij of jullie niet kunnen zien, dat dit paard zeer ontspannen door de baan gaat en de oefeningen juist uitvoert , zal misschien wat moeten bijstellen van wat men tot nu toe gezien heeft.
Het filmpje wat eronder staat?
Nee, bedankt
Dat paard is lang nog niet sterk genoeg om deze verzamelende oefeningen uit te voeren
mist kracht vanachter
en zal uiteindelijk (door de ongeduldige ruiter) ook een voorbeenzwaaier worden.
en bedankt moderne dressuur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:07

@Simpelman, jammer dat je geen les (meer) geeft. Ik wil t wel meemaken. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:08

Ansie schreef:
Ok Oji, doordenderen en dus door een ophouding heen lopen is herkenbaar :) Dan kies ik ook voor kort duidelijk en wat harder dan lang zachter aanhouden.

Ooo foei Ansie, toch maar eens even harder inkomen? Wel tegenstrijdig van je.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:09

Want dat is ook nog zo iets: men dient volgens de klassieke dressuur met het paard mee te bewegen, het evenwicht van de ruiter dient aangepast aan het paardenevenwicht, lees; gangen, snelheid etc.

Dat lijkt de laatste jaren dus standaard uit te draaien op een overdreven "drijvende" zit, en een bijbehorende, achteroverhangende (beslist NIET in evenwicht met het paard) bewegende ruiter, waarbij dan ook nog de teugelvoering hoogst tegenwerkend is.
Kan iemand mij uitleggen wat hier de meerwaarde van is, want je ziet het met name in de hogere dressuurklasseringen, imo is dit in tegenspraak met alle klassieke dressuur-normen.

Imo vergelijkbaar met menners, die met twee slagen teugels om de hand en ver achteroverhangend hun paarden voor de kar hebben lopen.

Je behoort toch in iedere gang - als dressuurruiter - met je paard mee te gaan, en te allen tijde in de balans te blijven zitten op/boven het paard?
Toch niet dat we met hanghanden en achterover hangend ons eigen bekken" onderkantelen" zodat we het paard "vooruit drijven". Dat is namelijk niet mogelijk.

Het PAARD dient het bekken te onderkantelen, daarbij dient de ruiter imo gewoon in een normale balans te blijven zitten, en de beweging van het paard te volgen met diens bekken, en niet volledig achter de loodlijn te hangen.

Het is niet alleen geen gezicht, het slaat de plank ook volledig mis als het gaat om "je paard mee te nemen" naar een andere gang of volgende opgave.

Een evenwicht van een ruiter is niet een vaststaand statisch iets, dat wil ik toegeven, een goede ruiter past diens evenwicht aan aan de gevraagde gang, maar dat mag toch niet leiden tot een achter overhangende ruiter in een versnelde ruimere gang? Of hebben ze allemaal last van tegenwind?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:12

Ja hoe jij het lezen wil Babootje :)

Mijn 'hard' is denk ik niks vergeleken met even flink weerstand bieden en doordrukken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:18

Ansie schreef:
Ja flauw, we hebben het hier toch over klassieke dressuur.
Daarom is mijn vraag ook, waarom zou je tijdens de dressuurtraining flink weerstand willen bieden.

Duidelijkheid (gehoorzaamheid) is dan wat anders dan flink weerstand bieden omdat het nodig zou zijn voor..... bewerkstelligen van wat? We hadden het immers over een contactteugel dus vandaar dat ik mijn tekst daarop richtte. Het flink weerstandbieden las ik nu dus in rijtechnisch verband.
Ho is ho geldt bij mij ook en is een kwestie van gehoorzaamheid.

Wanneer je een soepele liniaal tussen de vingers van twee handen neemt en je drukt de vingers in elkaars richting voel je weerstand, vrij veel zelfs.
Wanneer je nu iemand van onderen af de lineaal een héél klein beetje omhoog laat duwen (=aanspannen van de buikspieren van het paard) dan verdwijnt die weerstand plotseling en wordt de liniaal soepel, verend. (is lichtheid)
Van uit die soepele verende bolle houding (niet tegen Arie53 zeggen....) kan een paard zich verzamelen en uiteindelijk oprichten.
We hebben geleerd dat wanneer een paard zich op deze manier met een ruiter op zijn rug beweegt dat het dan aangenaam en licht te rijden is en dat het heel lang in en in goede gezondheid kan werken. (25 jaar!)
Het paard gaat zich zo namelijk vanuit een verende (in de spieren) achterhand bewegen en slijt daardoor aanzienlijk minder in alle gewrichten die zo minder schokken hoeven op te vangen.

In de dagelijkse praktijk proberen heel veel ruiters dit te bereiken maar zonder eerst de losgelatenheid bij het paard te hebben bevestigd en zonder het paard te vragen de buikspieren aan te spannen én van daar uit voorwaarts te gaan.
Paarden worden gereden met een holle (=aangespannen) rug en het gevolg is dat als het paard nu van hier uit voorwaarts gaat, de onvermijdelijke voor hem noodzakelijke omhoog komende neus/mond van het paard, hetzelfde effect geeft als de rechte liniaal, namelijk stugheid (het paard wil niet nageven, dat kan het zo niet...).
Onbekwame ruiters gaan nu druk uitoefenen met de hand die het paard angstig maakt (doet pijn) en die het de rug nog sterker laat aanspannen.
We kennen het gevolg allemaal, aangesnoerde neusriemen, slofteugels, geëtter, stress, enz., enz..

Om de lichtheid (is bolle rug) te handhaven hebben we aanleuning en nageeflijkheid nodig anders valt de liniaal van voren weer in zijn rechte positie en wordt stug.
Dat is onmogelijk alleen met zit en benen te bereiken, zij bedienen slechts de andere kant van de liniaal.

Een juist gereden paard geeft een aanleuning van misschien 50 gram en dat is wat het zelf kiest.
Het kan zonder neusriem gereden worden en neemt edelmoedig deel aan de "dans".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:24

terpentijn schreef:
Want dat is ook nog zo iets: men dient volgens de klassieke dressuur met het paard mee te bewegen, het evenwicht van de ruiter dient aangepast aan het paardenevenwicht, lees; gangen, snelheid etc.

Dat lijkt de laatste jaren dus standaard uit te draaien op een overdreven "drijvende" zit, en een bijbehorende, achteroverhangende (beslist NIET in evenwicht met het paard) bewegende ruiter, waarbij dan ook nog de teugelvoering hoogst tegenwerkend is.
Kan iemand mij uitleggen wat hier de meerwaarde van is, want je ziet het met name in de hogere dressuurklasseringen, imo is dit in tegenspraak met alle klassieke dressuur-normen.

Imo vergelijkbaar met menners, die met twee slagen teugels om de hand en ver achteroverhangend hun paarden voor de kar hebben lopen.

Je behoort toch in iedere gang - als dressuurruiter - met je paard mee te gaan, en te allen tijde in de balans te blijven zitten op/boven het paard?
Toch niet dat we met hanghanden en achterover hangend ons eigen bekken" onderkantelen" zodat we het paard "vooruit drijven". Dat is namelijk niet mogelijk.

Het PAARD dient het bekken te onderkantelen, daarbij dient de ruiter imo gewoon in een normale balans te blijven zitten, en de beweging van het paard te volgen met diens bekken, en niet volledig achter de loodlijn te hangen.

Het is niet alleen geen gezicht, het slaat de plank ook volledig mis als het gaat om "je paard mee te nemen" naar een andere gang of volgende opgave.

Een evenwicht van een ruiter is niet een vaststaand statisch iets, dat wil ik toegeven, een goede ruiter past diens evenwicht aan aan de gevraagde gang, maar dat mag toch niet leiden tot een achter overhangende ruiter in een versnelde ruimere gang? Of hebben ze allemaal last van tegenwind?

Het is in de wedstrijddressuur mode geworden (=handel) om de paarden in de midden en uitgestrekte draf de voorbenen omhoog te laten zwiepen.
Dit bereik je door het voorste deel van de rug hol te zetten en dan is het paard niet meer uit te zitten....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:31

Simpelman schreef:
Hier van uit gaat het paard zich meer en meer buigen in de gewrichten van de achterbenen om de sprong hoger/energieker te kunnen maken, de buikspieren aanspannen en in de beweging met de achterhand, lendenen en rug de voorhand optillen.

Wat gebeurt er dan met de romp?

Citaat:
De achterhand in laten zakken en onderkomen is de oude van dagen gymnastiek van BB.

Neen. Dat is de basis van de KD. Anders vindt er geen gewichtsverdeling naar de achterhand plaats om een gebalanceerde beweging (50/50 gewicht op de dragende benen) mogelijk te maken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:47

Simpelman, ik kan je post altijd erg waarderen en kan mij er ook wel vaak in vinden. Maar wat jij omschrijft is altijd het ideaal. En de praktijk is nu eenmaal soms weerbarstiger. Wat dat betreft kan ik mij meer vinden in de post van Oji.

Simpelman schreef:
Het is in de wedstrijddressuur mode geworden (=handel) om de paarden in de midden en uitgestrekte draf de voorbenen omhoog te laten zwiepen.

Ik vind het wel jammer dat 'de wedstrijdruiter' altijd over een kam wordt geschoren en als raggende boeman wordt neergezet. Je kunt ze niet over een kam scheren. En dat het soms op wedstrijd niet gaat zoals het moet is niet altijd te wijten aan onwetendheid of 'alleen maar snel voor de linten willen gaan'.

Ik ben zelf ook wedstrijdruiter (en momenteel al ruim anderhalf jaar niet meer op wedstrijd verschenen omdat ik het in de training niet goed genoeg vond gaan). Ik weet best hoe het moet, en streef ook naar het ideaal wat jij omschrijft. Alleen ik heb net als LaPuchelle of Oji ook momenten dat mijn timing gewoon net niet goed is, een afgeleid paard of spanning waarvan het mij niet lukt dat goed weg te laten vloeien. Soms heb je gewoon even tijd nodig om de juiste afstemming te vinden met je paard. Door mensen zo af te rekenen op het gegeven dat ze soms die afstemming niet hebben, creëer je juist dat mensen die gevoelig zijn voor die kritiek passief en afwachtend gaan rijden. Dan zien we geen miscommunicaties meer, maar gaan ze ook de juiste afstemming niet vinden.

Ik vind het mensen sieren dat ze daar gewoon openlijk voor uitkomen. In de dressuur lijkt toch een soort cultuur te heersen dat je geen fouten mag maken. Ik kan mij niet voorstellen dat andere ruiters dat soort momenten nooit hebben. Tenzij ze niks noemenswaardigs van hun paard verlangen. Iedereen die zichzelf en zijn paard wil ontwikkelen en verbeteren komt dat soort momenten tegen, zoals Oji dat mooi omschreven heeft. Ik vind daar ook niks mis mee.

Ik vind de discussie waardevol worden als juist dat soort ervaringen worden uitgewisseld.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:57

Ik stik van de fouten en onwetendheid, daarnaast is mijn paard een frikadel :D

Maar door de fouten wordt ik juist beter!

In mijn training reed ik eerst ook te netjes/safe..maar daar wordt het niet beter van!
Tegenwoordig durf ik fouten te maken in mijn training en de grenzen op te zoeken.
Thuis mag het juist fout gaan, zodat de fouten in de ring beperkt worden.

En ja ik heb nog meer dan genoeg om aan te weken, vooral aan mezelf, maar ook mijn paard is er nog lang niet!

Moraal van het verhaal: Van fouten leer je en perfectie bestaat niet :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:06

jasmijn78 schreef:
Simpelman, ik kan je post altijd erg waarderen en kan mij er ook wel vaak in vinden. Maar wat jij omschrijft is altijd het ideaal. En de praktijk is nu eenmaal soms weerbarstiger. Wat dat betreft kan ik mij meer vinden in de post van Oji.

Simpelman schreef:

Ik vind het wel jammer dat 'de wedstrijdruiter' altijd over een kam wordt geschoren en als raggende boeman wordt neergezet. Je kunt ze niet over een kam scheren. En dat het soms op wedstrijd niet gaat zoals het moet is niet altijd te wijten aan onwetendheid of 'alleen maar snel voor de linten willen gaan'.

Ik ben zelf ook wedstrijdruiter (en momenteel al ruim anderhalf jaar niet meer op wedstrijd verschenen omdat ik het in de training niet goed genoeg vond gaan). Ik weet best hoe het moet, en streef ook naar het ideaal wat jij omschrijft. Alleen ik heb net als LaPuchelle of Oji ook momenten dat mijn timing gewoon net niet goed is, een afgeleid paard of spanning waarvan het mij niet lukt dat goed weg te laten vloeien. Soms heb je gewoon even tijd nodig om de juiste afstemming te vinden met je paard. Door mensen zo af te rekenen op het gegeven dat ze soms die afstemming niet hebben, creëer je juist dat mensen die gevoelig zijn voor die kritiek passief en afwachtend gaan rijden. Dan zien we geen miscommunicaties meer, maar gaan ze ook de juiste afstemming niet vinden.

Ik vind het mensen sieren dat ze daar gewoon openlijk voor uitkomen. In de dressuur lijkt toch een soort cultuur te heersen dat je geen fouten mag maken. Ik kan mij niet voorstellen dat andere ruiters dat soort momenten nooit hebben. Tenzij ze niks noemenswaardigs van hun paard verlangen. Iedereen die zichzelf en zijn paard wil ontwikkelen en verbeteren komt dat soort momenten tegen, zoals Oji dat mooi omschreven heeft. Ik vind daar ook niks mis mee.

Ik vind de discussie waardevol worden als juist dat soort ervaringen worden uitgewisseld.

Who's perfect?
Ik kritiseer niemand in de wedstrijdsport die zijn best doet het goed te doen.
Kritiek heb ik op mensen die wedstrijden rijden voor eer en gewin en ten koste van het welzijn van hun paard.

De mode van zwiepende voorbenen in de hogere wedstrijdsport is er overigens wel degelijk hoor.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-02-14 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:08

Nou de mijne heeft dat niet hoor en zal nooit gaan zwaaien :+ wel veel (knie)actie in de benen, maar dat komt door oma (tuigbloed) :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:48

Ansie schreef:
Simpelman schreef:
Wanneer je een paard uitsluitend op zit en benen rijdt én het in evenwicht wilt laten gaan dan gaat het met een holle rug lopen.
De Schwung gaat verloren en het paard gaat sloffen.
We hebben deze discussie al uitentreuren gevoerd aan de hand van de talloze video's uit de BB stal waarin geen enkel paard zich met Schwung/elan beweegt en waar ze dus allemaal op de voorhand lopen.

Ik zie dat Manolo ook veel aan de hand werkt. Hoe zit dat dan met die constante aanleuning?
Die kan je dan toch ook niet als zodanig bewerkstelligen? Wil je dan zeggen dat verzameling aan de hand ook een 'nepverzameling' of bejaarden gymnastiek is? Of heeft het dan ineens alles te maken met dat er geen ruiter op de rug zit?
En als een paard aan de hand wel correct verzameld kan gaan zonder constante aanleuning waarom zou een paard dit niet kunnen als het met ruiter (momenten) in zelfhouding en gedragenheid kan gaan?

Simpelman, ik ben nog wel benieuwd naar je kijk hier op.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:12

Ansie schreef:

Mijn 'hard' is denk ik niks vergeleken met even flink weerstand bieden en doordrukken.

Wat weet jij daar nou van?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:19

Babootje schreef:
Ansie schreef:

Wat weet jij daar nou van?

Pffff ben je ongesteld ofzo >;)

Heb het toch niet over jou. Ik weet in ieder geval zeker dat ik er geen gebruik van maak in die hoedanigheid.