Nargini schreef:Zeer interessant topic dit! Zeker aangezien het me nog nooit gelukt is om een paard netjes aan de teugel te laten lopen, terwijl ik wel al 7 jaar op paardrijden zit. Jawel, ontspannen lukt me wel, maar écht aan de teugel niet. x)
Maar even een vraagje, vinden jullie aan de teugel lopen een doel of een hulpmiddel? Eigenaresse van mijn verzorgpony wil namelijk eerst dat ze mooi aan de teugel loopt, en dan gaat ze met dr aan het werk. Terwijl ik altijd zoiets heb van; ik ga gewoon lekker rijden, afwisselende dingen doen, en dan komt het vanzelf wel.. Of niet, dus. Oja, als ze eenmaal aan de teugel loopt, zet ze haar achterhand er bijna niet meer onder. Hoe kan dit worden gecorrigeerd? Zodra je aangeeft dat ze dr achterhand meer moet gebruiken, gaat het hoofdje weer omhoog.
Aan de teugel rijden is een resultaat!
Het doel is een paard zo rijden dat hij actief aan het been is en een nageeflijk paard, waardoor de 'krul' vanzelf komt.
Als het paard zijn achterhand niet goed gebruikt en toch aan de teugel loopt, dan is wsl de rug hol ipv bol en rij je 'm kapot om het maar even bot te zeggen.
Eerst de achterhand goed activeren en met een goede aanleuning komt het paard vanzelf aan de teugel.
Als het niet lukt, dan doe je ergens iets nog niet geheel goed óf heeft het paard een lichamelijk probleem.
Het 1e paard is makkelijker dan het andere paard, maar als je het wilt leren is goede (prive) begeleiding echt de beste (enige) oplossing.