[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:45

Voorwaarts is het probleem niet.

Sneller willen dan de ruiter is lastig, omdat een ruiter dan vaak het paard in de mond gaat zitten, dat gaat ten koste van het achterbeen gebruik. Je moet een goede ruiter zijn om daar goed mee om te kunnen gaan.

Waar veel ruiters zich in vergissen, is dat als een paard snel is, het dan ook een goed achterbeengebruik heeft.
Dit is niet het geval. Een paard over zijn tempo jagen, heeft een op de voorhand vallend paard tot gevolg, dat gaat dus ten koste van het rug- en achterhandgebruik :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:56

Yamcha schreef:
Voorwaarts is het probleem niet.

Sneller willen dan de ruiter is lastig, omdat een ruiter dan vaak het paard in de mond gaat zitten, dat gaat ten koste van het achterbeen gebruik. Je moet een goede ruiter zijn om daar goed mee om te kunnen gaan.

En hoe doet een goede ruiter dit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:02

Controle over het tempo krijgen dmv overgangen. Een paard kan daar heter van worden, maar ook alerter :)

Bovendien zul je dan zéker goed op je zit terug moeten leren rijden, je wilt het paard immers niet steeds in de mond zitten. Die combinatie vergt rijkunst, maar ook geduld en zelfbeheersing :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:07

Yamcha schreef:
Controle over het tempo krijgen dmv overgangen. Een paard kan daar heter van worden, maar ook alerter :)

Bovendien zul je dan zéker goed op je zit terug moeten leren rijden, je wilt het paard immers niet steeds in de mond zitten. Die combinatie vergt rijkunst, maar ook geduld en zelfbeheersing :)

Herkenbaar, ik heb er zo eentje. Erg vermoeiend hoor. Altijd maar willen lopen, vaak door de hand heen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:23

Vandaar je vraag :)*

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:26

Yamcha schreef:
Vandaar je vraag :)*

Ja, idd :D . Ben zo nu en dan op zoek naar de 'eureka' oplossing, maar die bestaat helaas niet...

Geduld en zelfbeheersing zijn het sleutelwoord. Alhoewel ik soms wel met mijn hand duidelijk in moet komen om de grenzen aan te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:40

Die sleutelwoorden zijn ook zo moeilijk.....

Er bestaat geen quick fix voor zulke dingen :)

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:42

Yamcha schreef:
Die sleutelwoorden zijn ook zo moeilijk.....

Er bestaat geen quick fix voor zulke dingen :)

Klopt. Wat heel fijn is dat dit soort paarden altijd een 'go' hebben. En oh wat geeft ze een fijn gevoel als ik haar op kan sluiten tussen been en hand :D ! Mijn paardje krijgt binnenkort een veulen, dus rijdt geen wedstrijden meer. Ik gebruik de zwangerschaps- en bevallingverlof fijn om deze zaken goed voor elkaar te krijgen, zodat we in de nazomer weer van start kunnen gaan. Even geen oefeningen en korte wendingen. Lekker recht toe recht aan en grote voltes. Goed om aan tempo controle te werken en fijn voor de merrie, geen 'ingewikkelde' dingen meer met haar dikke buik :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:37

Dat zijn fijne oefeningen. Sowieso is dat ook het beste, vaak zijn dat wel de fijnste rijpaarden. Niet de makkelijkste, maar wel fijn.....

Groot voordeel met dat type: ze bokken hoogst zelden.... (in tegenstelling tot hun baasjes hier :D )

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:56

Yamcha schreef:
, vaak zijn dat wel de fijnste rijpaarden. Niet de makkelijkste, maar wel fijn.....

Groot voordeel met dat type: ze bokken hoogst zelden.... (in tegenstelling tot hun baasjes hier :D )

Haha, de mijne is ook een heel fijn paard, idd niet altijd de gemakkelijkste. Wil altijd voor je werken en zeer ijverig, maar oh, als je eens te bot inkomt.. énorm beledigd en sluit zich dan volledig af. 'baasje, je bent nu lucht voor mij'. Kan dan maar beter een paar dagen longeren en tuttelen, dan is het weer vergeven en vergeten.

En idd. Heeft nog nooít gebokt (of gestaakt) :D !

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:05

Zeer interessant topic dit! Zeker aangezien het me nog nooit gelukt is om een paard netjes aan de teugel te laten lopen, terwijl ik wel al 7 jaar op paardrijden zit. Jawel, ontspannen lukt me wel, maar écht aan de teugel niet. x)

Maar even een vraagje, vinden jullie aan de teugel lopen een doel of een hulpmiddel? Eigenaresse van mijn verzorgpony wil namelijk eerst dat ze mooi aan de teugel loopt, en dan gaat ze met dr aan het werk. Terwijl ik altijd zoiets heb van; ik ga gewoon lekker rijden, afwisselende dingen doen, en dan komt het vanzelf wel.. Of niet, dus. Oja, als ze eenmaal aan de teugel loopt, zet ze haar achterhand er bijna niet meer onder. Hoe kan dit worden gecorrigeerd? Zodra je aangeeft dat ze dr achterhand meer moet gebruiken, gaat het hoofdje weer omhoog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:25

Nargini schreef:
Zeer interessant topic dit! Zeker aangezien het me nog nooit gelukt is om een paard netjes aan de teugel te laten lopen, terwijl ik wel al 7 jaar op paardrijden zit. Jawel, ontspannen lukt me wel, maar écht aan de teugel niet. x)

Maar even een vraagje, vinden jullie aan de teugel lopen een doel of een hulpmiddel? Eigenaresse van mijn verzorgpony wil namelijk eerst dat ze mooi aan de teugel loopt, en dan gaat ze met dr aan het werk. Terwijl ik altijd zoiets heb van; ik ga gewoon lekker rijden, afwisselende dingen doen, en dan komt het vanzelf wel.. Of niet, dus. Oja, als ze eenmaal aan de teugel loopt, zet ze haar achterhand er bijna niet meer onder. Hoe kan dit worden gecorrigeerd? Zodra je aangeeft dat ze dr achterhand meer moet gebruiken, gaat het hoofdje weer omhoog.

Aan de teugel rijden is een resultaat!
Het doel is een paard zo rijden dat hij actief aan het been is en een nageeflijk paard, waardoor de 'krul' vanzelf komt.

Als het paard zijn achterhand niet goed gebruikt en toch aan de teugel loopt, dan is wsl de rug hol ipv bol en rij je 'm kapot om het maar even bot te zeggen.
Eerst de achterhand goed activeren en met een goede aanleuning komt het paard vanzelf aan de teugel.

Als het niet lukt, dan doe je ergens iets nog niet geheel goed óf heeft het paard een lichamelijk probleem.

Het 1e paard is makkelijker dan het andere paard, maar als je het wilt leren is goede (prive) begeleiding echt de beste (enige) oplossing.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:06

wat een fijn topic.
en ik denk ook dat je niet alles kunt leren uit een stuk tekst maar toch merk ik dat ik er wel wat hulp aan heb.

ik zit ook met een probleempje:
als ik Mari eenmaal ontspannen en laag heb lopen dan is ze erg sloom en moeilijk voorwaarts te houden. met het warmrijden maak ik veel overgangen en laat haar goed voorwaarts lopen dat doet ze dan ook prima. Maar op een of andere manier als ze eenmaal goed loopt krijg ik de vaart er niet in. heeft iemand een tip?

alvast bedankt.

Groetjes Anouk

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:46

Lijkt toch op mijn verhaal hierboven..
Als ze niet actief wil lopen, is de achterhand er niet goed bij en loopt ze niet nageeflijk.

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:59

ja ik las het net na het plaatsen van mn post.
sorry.

Anouk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:35

Maakt niet uit!
Hoop dat je er iets aan heb!

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:08

ja ik ga vandaag weer aan het werk en kijken of ik haar achterhand er beter onder kan krijgen. hopelijk kunnen we daaruit verder werken.
bedankt!

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:06

sandra erg herkenbaar je merrie ;)
yamcha jij zegt veel overgangen rijden, maar die van mij wordt daar heel heet van. Ik doe nu overgangen minder kort op elkaar rijden, maar wel veel overgangen.
En zelf ontspannen zitten is de truc ben ik al achter (niet altijd even makkelijk helaas)
Iemand toevallig nog meer tips?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:13

Overgangen rijden, maar niet de bak rond. Blijf vooral figuren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:49

Zelf ontspannen zitten is idd erg goed.

Waarom is het erg als je paard heet wordt? De bewegingen worden dan mooier, ze zijn alerter, staan beter aan de hulpen.....
Ik vind hete paarden wel leuk hoor :D

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:12

Sorry als ik nu dwars door een gesprek heen praat hoor... maar ik heb eigenlijk nooit les (/gehad) over hoe ik mijn pony aan de teugel moet krijgen, ik zou het wel eens willen proberen, gewoon, kijken of ze het kan, kijken of IK het kan, en hoe zij er op reageert. Ze loopt soms uit zichzelf af en toe een stukje aan de teugel, en het ziet er zo mooi uit :P Is dat eigenlijk fijner voor een paard? aan de teugel lopen?

Iemand persoonlijk advies voor mij :P

x.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:15

Aan de teugel rijden is niet iets wat je van achter je computer leert.
Tips: goed zitten (neem dus ook daarin les, veel mensen dénken goed te zitten, maar een instructeur kan dat beter beoordelen) handen stil, paard goed aan het been maken.

)jeffrey(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:16

Yamcha schreef:
Aan de teugel rijden is niet iets wat je van achter je computer leert.
Tips: goed zitten (neem dus ook daarin les, veel mensen dénken goed te zitten, maar een instructeur kan dat beter beoordelen) handen stil, paard goed aan het been maken.

Als je de basis kunt, komt de rest later vanzelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:31

watdanhe schreef:
Sorry als ik nu dwars door een gesprek heen praat hoor... maar ik heb eigenlijk nooit les (/gehad) over hoe ik mijn pony aan de teugel moet krijgen, ik zou het wel eens willen proberen, gewoon, kijken of ze het kan, kijken of IK het kan, en hoe zij er op reageert. Ze loopt soms uit zichzelf af en toe een stukje aan de teugel, en het ziet er zo mooi uit :P Is dat eigenlijk fijner voor een paard? aan de teugel lopen?

Iemand persoonlijk advies voor mij :P

x.

Aan de teugel gaat vanzelf als de rest van de hulpen goed zijn.
1. Paard moet actief zijn (niet vergissen met snel)
2. paard moet scherp aanhet been zijn
3. ruiter moet netjes zitten, anders werkt deze het paard tegen
4 de aanleuning moet correct zijn. licht contact is voldoende en een ruiterhand die netjes mee gaat met de beweging zodat het conact ook constant gelijk blijft.

Let er op dat een paard(je) wat vanzelf aan de teugel gaat, ook achter de teugel kan lopen. Les is heel belangrijk om ook te leren wat níet goed is, want achter de teugel voelt voor de ruiter niet vervelend.

Voor en paard is het fijn om aan de teugel te lopen, omdat dat het resultaat zou moeten zijn van een actief paard wat met een bolle rug de ruiter draagt.
Wanneer het niet goed gebeurd, rij je het paard juist stuk.
Les is zó belangrijk!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:15

en nóg een vraagje erbij :P

Stel, ik zit helemaal goed, en mijn paard zou eigenlijk aan de teugel moeten lopen. Kan een verkeerd zadel/hoofdstel mijn paard dan tegenhouden? Het is niet mijn eigen pony (lease) en ik heb het idee dat het zadel en het hoofdstel niet goed zijn (ergens, weet ik dat wel zeker)

(vergeef mij hiervoor, ik kan hier niets aan doen, het is niet mijn tuig/pony) en ik mag van mijn ouders haar geen goed zadel aan laten meten... Ik snap het wel, het is uiteraard van de gekken om een zadel van €500 te kopen voor een leasepony... Graag geen geklaag hierover.. Ik kan er echt niets aan doen..