Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:28

Simpelman schreef:
Alleen in nederigheid kan men leren....
Het Scala der Ausbildung nog even in het kort voor Veulen84:
losgelatenheid = kalmte, vertrouwen en ontspanning
tact en Schwung = rustig, gelijkmatig, maar energiek voorwaarts op aandrijvende hulpen
aanleuning en nageeflijkheid
recht richten
verzameling en oprichting

Zonder dat ieder voorgaande bevestigd is kun je niet verder gaan.
Dus zonder vertrouwen en ontspanning geen losgelatenheid
Zonder losgelatenheid geen tact en Schwung
Zonder losgelatenheid, tact en Schwung geen aanleuning
Zonder aanleuning geen nageeflijkheid
Zonder losgelatenheid, tact en Schwung, aanleuning en nageeflijkheid geen recht richten
Zonder recht richten geen verzameling.

Alleen in nederigheid kan men met alle levende wezens omgaan om ZE iets te leren :j

Men kan niet de lijst zomaar afgaan en dit "zeggen".

Een nog niet-rechtgericht paard zal ook niet ontspannen, nageven, etc

Het Scala vloeit in elkaar over en zijn geen losse partjes om te oefenen.
Veel oefeningen beïnvloeden de voorwaarden van het Scala.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:28

Ansie schreef:
Wie heeft het over contactloos.. je zit er toch OP.. en beinvloed de beweging met je zit, benen en handen. Je hebt toch niet alleen je handen nodig om contact te maken. Daarbij, alleen al het opnemen van de teugel zorgt al voor contact, nog niet voor aanleuning, wel contact.

Het ging er hier juist over dat bij Veulen84 de AANLEUNING een moment mist, niet het volledige contact evenals bij het voorbeeld van Mendez. Een moment van zelfhouding, gedragenheid, MET contact ZONDER constante aanleuning.

can a horse be in self carriage working with the weight of the reins only for strides at a time?

precies ansie

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:31

Nu ja, op basis van het getoonde filmpje hierboven concludeer ik dat MM gewoon niet een echt goede zit heeft, hij stuitert nogal onrustig OP het paard en steekt daarbij hinderlijk bewegende ellebogen af (de "vogeltjesdans"). Hij zou meer IN het paard mogen zitten, naar mijn smaak.
Een vriendelijke teugelvoering betekent toch ook wel een rustige, meegevende hand, maar zijn teugelvoering is onrustig. Hij knijpt zich met de kuit geregeld aan, zo blijft het onderbeen mooi stil, maar wappert de rest er boven. Ik zou liever een wat meer doorverende hak/kuit zien en een dus wat meer naar beneden doorbewegend been willen zien, dan zou de rest ook "naar beneden zakken" en de ruiter dus ook wat meer "in het paard "terecht komen, ipv er op.
Ontspannen is voor een ruiter , net zo min als bij een paard, dus ook al niet synoniem aan "alles losgooien".
Het is niet de bedoeling dat daarbij alles maar alle kanten op zwabbert, maar dat het vanuit een kern, een rompstabiliteit komt: lang naar beneden, lang naar boven, vanuit het middelpunt van de ruiter.

Het paard op het filmpje op zich vind ik in tegenstelling wat we tegenwoordig in de dressuur te zien krijgen, toch algemeen heel losjes bewegen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 04-02-14 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:33

Wanneer je een paard uitsluitend op zit en benen rijdt én het in evenwicht wilt laten gaan dan gaat het met een holle rug lopen.
De Schwung gaat verloren en het paard gaat sloffen.
We hebben deze discussie al uitentreuren gevoerd aan de hand van de talloze video's uit de BB stal waarin geen enkel paard zich met Schwung/elan beweegt en waar ze dus allemaal op de voorhand lopen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:35

Simpelman schreef:
Wanneer je een paard uitsluitend op zit en benen rijdt én het in evenwicht wilt laten gaan dan gaat het met een holle rug lopen.
We hebben deze discussie al uitentreuren gevoerd aan de hand van de talloze video's uit de BB stal waarin geen enkel paard zich met Schwung/elan beweegt en waar ze dus allemaal op de voorhand lopen.

huh?
nog nooit meegemaakt
ik weet niet met wat voor paarden jij werkt simpelman, maar die lijken me aardig ongelukkig gebouwd

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:37

cherie78 schreef:
Alleen in nederigheid kan men met alle levende wezens omgaan om ZE iets te leren :j

Het Scala is een in elkaar overvloeiende schaal maar geen enkele verdere stap kan gezet worden als de voorgaande niet bevestigd is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:38

nombrado schreef:
Simpelman schreef:

huh?
nog nooit meegemaakt
ik weet niet met wat voor paarden jij werkt simpelman, maar die lijken me aardig ongelukkig gebouwd

Beste Nombrado,
Alle video's en foto's die we op dit topic hebben mogen zien van jou laten zien dat het precies dat is wat er bij jou fout zit.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:44

Simpelman schreef:

Ik zie dat Manolo ook veel aan de hand werkt. Hoe zit dat dan met die constante aanleuning?
Die kan je dan toch ook niet als zodanig bewerkstelligen? Wil je dan zeggen dat verzameling aan de hand ook een 'nepverzameling' of bejaarden gymnastiek is? Of heeft het dan ineens alles te maken met dat er geen ruiter op de rug zit?
En als een paard aan de hand wel correct verzameld kan gaan zonder constante aanleuning waarom zou een paard dit niet kunnen als het met ruiter (momenten) in zelfhouding en gedragenheid kan gaan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:52

Simpelman schreef:
cherie78 schreef:

Het Scala is een in elkaar overvloeiende schaal maar geen enkele verdere stap kan gezet worden als de voorgaande niet bevestigd is.

Daarin verschillen we dan met elkaar van mening.

In mijn opinie zijn de oefeningen zoals we die kennen JUIST bedoeld om het paard op te kunnen leiden volgens het Scala.

Neem een "simpele" basis-oefening als "aandraven", deze oefening beïnvloedt alle vaardigheden die in het Scala benoemd worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:23

listiglistje schreef:
Ansie die ruiter is echt een aanfluiting :o :o :o :o ik zie mezelf al zo door mijn proeven sturen :+

Aanfluiting zou ik persoonlijk nooit durven zeggen, maar ik kan ook lang niet zo goed rijden als jij en mijn eigen rijden is een nog grotere aanfluiting. ;)
Maar deze proef van MM is wel een perfect voorbeeld van een vrij slechte proef (kreeg ook maar 58%). Ik mis hier echt totaal de verzameling en het ruggebruik. Het excuus van Simpelman - jong paard - snijdt geen hout. Het paard is 12 jaar oud en wordt uitgebracht in de prix st. george. Ik heb de prix st. george vorige week bekeken op jumping Amsterdam en als ik dan het verschil zie met de winnares daar (Daniëlle Heijkoop) dan is dat werkelijk enorm (ten faveure van Daniëlle). Bij haar paard van 8 (dat was het jongste paard in die rubriek) zag ik meer verzameling en ook ontspanning. Dat toont voor mij maar weer eens aan dat mooie woorden iets anders zijn dan mooi rijden. Dit lijkt werkelijk in niets op die prachtige proef die ik eerder plaatste van Michael Eilberg. Als dit echt klassieke dressuur is dan zeg ik voor mezelf laat maar zitten en hou het maar.

Hier ook de inter proef bij dezelfde gelegenheid

Nu met commentaar van iemand die kennelijk jurylid is. Het gesproken commentaar is heel erg fair en geeft precies aan waar het rijtechnisch aan schort en wat er verder nog fout gaat in de proef. Deze proef scoorde natuurlijk ook erg laag. Maar als ik dan de commentaren eronder lees van mensen die het wel vreselijk goed vinden omdat het klassiek is dan moet ik echt schateren. Dit valt in de categorie de hele wereld ziet het fout behalve ik.
Bijvoorbeeld dit commentaar van Kate Collins
"What a beautiful example of a happy athlete, harmony & suppleness. I too turned off the commentary."
Natuurlijk "shoot the messenger" als de boodschap je niet bevalt.

Het kan best zijn dat Manolo dit zelf ook niet zijn fijnste optreden vond. Misschien hadden paard en ruiter wel jetlag, van alles is mogelijk. Dus ik kraak de combinatie echt niet af, ik wil alleen maar aangeven hoe verblind mensen kunnen zijn als ze echt in een bepaalde stroming "geloven".

Dit was de proef van Daniëlle (dit is wel de kür op muziek de andere kan ik niet vinden)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:48

Heijkoop kan in elk geval wel veel meer zitten en met de beweging meegaan, dan MM in het wapperfilmpje, zij is natuurlijk een sterk opkomend talent, echter... nu maar hopen dat ze gedurende haar verdere doortraining niet ook de "gewoonte" overneemt om achterover te gaan "hangen", en haar paard daarbij op een muur laat lopen, zoals je maar al te vaak ziet in de "moderne" dressuur.
Daar zie je nu al enige neiging toe, ook vind ik dat de neus van haar paard nog wel iets meer ruimte mag hebben. aar de spanning om zo'n proef te moeten rijden onder allerlei ogen brengt uiteraard ook onvermijdelijk spanning met zich mee, zij kan denk ik beslist meer en beter dan in het voorbeeldfilmpje

Edit: wilde jij het weer over problemen over namen hebben, Maaike/Mayke/Nombrado?

Dat is wel een terugkerend issue voor jou, geloof ik heeft echter toch helemaal niets met de inhoudelijkheid van dit topic te maken?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:57

cherie78 schreef:
Simpelman schreef:
Alleen in nederigheid kan men leren....
Het Scala der Ausbildung nog even in het kort voor Veulen84:
losgelatenheid = kalmte, vertrouwen en ontspanning
tact en Schwung = rustig, gelijkmatig, maar energiek voorwaarts op aandrijvende hulpen
aanleuning en nageeflijkheid
recht richten
verzameling en oprichting

Zonder dat ieder voorgaande bevestigd is kun je niet verder gaan.
Dus zonder vertrouwen en ontspanning geen losgelatenheid
Zonder losgelatenheid geen tact en Schwung
Zonder losgelatenheid, tact en Schwung geen aanleuning
Zonder aanleuning geen nageeflijkheid
Zonder losgelatenheid, tact en Schwung, aanleuning en nageeflijkheid geen recht richten
Zonder recht richten geen verzameling.

Wat jij onder rechtrichten verstaat cherie is gewoon sporen. Het paard laat aan beide zijden los en plaatst beide achterbenen onder de massa in plaats van naast de massa. Hier op bokt wordt dat continue al rechtrichten genoemd, maar is gewoon je paard over twee teugels gelijkwaardig en los krijgen. Dat is inderdaad een voorwaarde voor aanleuning en nageeflijkheid ja, maar valt in het scala onder het stukje losgelatenheid.
Rechtrichten in het scala is het paard links en rechts volledig gelijkwaardig ontwikkeld hebben. Dus bv het van nature trage rechterachterbeen even snel, actief en lenig krijgen als het van nature flitsende linkerachterbeen. Om een paard dusdanig recht te ontwikkelen, is nageeflijkheid een voorwaarde...en een dusdanig recht ontwikkeld paard is een voorwaarde voor correcte verzameling.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:10

Ik erger mij nog het meest aan die wannabe instructeurs die bakken met geld ontvangen
onder de noemer "rechtrichten" :r beetje misbruik maken van onwetende onervaren ruiters....

Als het goed is leer je dit bij normale (goede) instructie ook (tegen een lager bedrag, zonder zweefpraat :+ )
En idd onder rechtrichten versta ik ook wat anders...
Op een lager nivo is het gewoon op 2 teugels de hand volgen en nageefelijk houden,
maar dat is niet echt rechtrichten, maar een voorbereiding tot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:14

Ik vind de stukken tekst van Simpelman erg waardevol. Maar er is geen ruiter perfect en ik dus ook niet, verre van dat zelfs. Maar hoe goed ik ook mijn best doe, ik loop vaak achter de feiten aan.
Doordat ik zelf nog wel eens te laat ben met de juiste hulp moet ik aan de voorkant of met het been ook wel eens harder inkomen dan mij lief is.
Dus ik ga zeker mee met wat Simpelman schijft alleen ben ik eerlijk genoeg om te zeggen dat het in de praktijk nog wel eens tegenvalt.

Nombrado, ook ik kan jouw inbreng hier niet waarderen. Wat jij predikt is jouw waarheid maar het bestaat uit één groot vraagteken en wazig verhaal.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:17

Dat is idd gewoon een paard dat scheef loopt omdat het zich aan 1 kant vasthoudt recht laten lopen door hem aan beide kanten los te krijgen. Is gewoon de basis van de basis en idd....veel zogenaamde goeroes die daar een flink slaatje uit slaan onder de noemer rechtrichten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:22

Anoniem schreef:
Nombrado, ook ik kan jouw inbreng hier niet waarderen. Wat jij predikt is jouw waarheid maar het bestaat uit één groot vraagteken en wazig verhaal.

Kan zijn, maar het merendeel wat hier beschreven wordt , en de daarbij geposte beelden klopt niet met het plaatje klassiek. Totaal niet klassiek zelfs! Ik denk dat bv een Oliveira en andere grootmeesters zich omdraaien in hun graf als ze dit soort beelden als "klassiek" omschreven zien worden.
Dat kan ik niet waarderen :o
Vandaar dat ik hier niet zo vaak meer ben. Klassiek is vanachternaarvoor op zit. En de constante aanleuning heeft alles te maken met de controle van de ruiter (angst) op het paard en het afdwingen.
Niets met klassiek rijden.
Vervolgens wordt er een filmpje gepost van een ruiter die met vriendelijke hand en stuurt op zit. Wel nog iets aan de zit mag doen, maar de oefeningen uitgevoerd worden als uit een boekje FEI en die krijgt geen punten.
Niet opgevallen dat deze ruiter/paard geen impulsverlies hebben tijdens bv appuyement!! En zo hoort het
als is het met lange teugel. Dat is voor mij rijkunst. Wat jij daar wazig aan vind laat ik bij jou.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:24

oji schreef:
Dat is idd gewoon een paard dat scheef loopt omdat het zich aan 1 kant vasthoudt recht laten lopen door hem aan beide kanten los te krijgen. Is gewoon de basis van de basis en idd....veel zogenaamde goeroes die daar een flink slaatje uit slaan onder de noemer rechtrichten.

je krijgt aan de voorzijde je paard niet recht als je aan 1 kant trekt
ook niet in de basis.
je krijgt je paard alleen vanachteruit recht
vanachternaarvoor weet je wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:27

Hermelientje schreef:
Aanfluiting zou ik persoonlijk nooit durven zeggen, maar ik kan ook lang niet zo goed rijden als jij en mijn eigen rijden is een nog grotere aanfluiting. ;)
Maar deze proef van MM is wel een perfect voorbeeld van een vrij slechte proef (kreeg ook maar 58%). Ik mis hier echt totaal de verzameling en het ruggebruik. Het excuus van Simpelman - jong paard - snijdt geen hout. Het paard is 12 jaar oud en wordt uitgebracht in de prix st. george. Ik heb de prix st. george vorige week bekeken op jumping Amsterdam en als ik dan het verschil zie met de winnares daar (Daniëlle Heijkoop) dan is dat werkelijk enorm (ten faveure van Daniëlle). Bij haar paard van 8 (dat was het jongste paard in die rubriek) zag ik meer verzameling en ook ontspanning. Dat toont voor mij maar weer eens aan dat mooie woorden iets anders zijn dan mooi rijden. Dit lijkt werkelijk in niets op die prachtige proef die ik eerder plaatste van Michael Eilberg. Als dit echt klassieke dressuur is dan zeg ik voor mezelf laat maar zitten en hou het maar.

Hier ook de inter proef bij dezelfde gelegenheid
[ Video ]
Nu met commentaar van iemand die kennelijk jurylid is. Het gesproken commentaar is heel erg fair en geeft precies aan waar het rijtechnisch aan schort en wat er verder nog fout gaat in de proef. Deze proef scoorde natuurlijk ook erg laag. Maar als ik dan de commentaren eronder lees van mensen die het wel vreselijk goed vinden omdat het klassiek is dan moet ik echt schateren. Dit valt in de categorie de hele wereld ziet het fout behalve ik.
Bijvoorbeeld dit commentaar van Kate Collins
"What a beautiful example of a happy athlete, harmony & suppleness. I too turned off the commentary."
Natuurlijk "shoot the messenger" als de boodschap je niet bevalt.

Het kan best zijn dat Manolo dit zelf ook niet zijn fijnste optreden vond. Misschien hadden paard en ruiter wel jetlag, van alles is mogelijk. Dus ik kraak de combinatie echt niet af, ik wil alleen maar aangeven hoe verblind mensen kunnen zijn als ze echt in een bepaalde stroming "geloven".

Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Dat het paard geen rugproblemen heeft verbaasd me.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:36

Helemaal mee eens La Pucelle. Ben zelf ook vaak net te laat of net te groot in mijn hulp. Mijn zit is lang niet altijd onafhankelijk als mijn paard het een keer op der heupen krijgt etc etc. Dat overkomt de meeste hier denk ik wel.. zo niet iedereen. Het maakt wel verschil vind ik of je van jezelf weet dat je het dan niet goed doet, dat je teveel doet, of slecht getimed doet, of dat je het neerlegt bij het paard.
En al weet ik wel hoe iets opgelost dient te worden (daarvoor neem ik veel les en probeer ik veel te lezen), betekent nog lang niet altijd dat ik het juist getimed kan uit voeren.

Het feit dat nombrado denkt dat simpelman professor is, maakt voor mij alleen maar meer en meer duidelijk dat nombrado volledig in haar eigen fantasiewereld leeft.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:41

nombrado schreef:
oji schreef:

je krijgt aan de voorzijde je paard niet recht als je aan 1 kant trekt
ook niet in de basis.
je krijgt je paard alleen vanachteruit recht
vanachternaarvoor weet je wel?

En waar noem ik het woord recht trekken??? Leren lezen Nombrado!!!!!
Met los bedoel ik los in het lijf...aan beide zijden. Je krijgt en paard los aan beide zijde door hem van achter uit actief te rijden en de schouders recht voor de achterbenen te plaatsen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:44

oji schreef:
En waar noem ik het woord recht trekken??? Leren lezen Nombrado!!!!!
Met los bedoel ik los in het lijf...aan beide zijden. Je krijgt en paard los aan beide zijde door hem van achter uit actief te rijden en de schouders recht voor de achterbenen te plaatsen.

en lees daar eerst dan maar eens de klassieke boeken op na
door meer actief te rijden krijg je geeneen paard recht.
met de schouders voor de achterbenen zetten wordt het bekken/motor/ nog steeds niet recht.

oji

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:47

Nombrado...je bent wel de laatste bij wie ik in de leer zou willen, dus ik laat het hierbij en ga wat jou betreft in de negeer modus. Als een actief achterbeen, wat toch het grondbeginsel van van achter naar voren rijden is, voor jou niet meer noodzakelijk is dan stopt voor mij alle logica...en jouw logica ontgaat mij volledig...Ik ga niet meer reageren op jouw posts...het is de moeite voor mij niet waard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 17:54

oji schreef:
Nombrado...je bent wel de laatste bij wie ik in de leer zou willen, dus ik laat het hierbij en ga wat jou betreft in de negeer modus. Als een actief achterbeen, wat toch het grondbeginsel van van achter naar voren rijden is, voor jou niet meer noodzakelijk is dan stopt voor mij alle logica...en jouw logica ontgaat mij volledig...Ik ga niet meer reageren op jouw posts...het is de moeite voor mij niet waard.

wat wil je dan van het achterbeen actief krijgen? en hoe wil je dat doen?
Moet het achterbeen actiever zijn dan het voorbeen dan? Tja, biomechanisch niet mogelijk.
Ik begrijp dat je moeite hebt met een paard het achterbeen juist op te tillen en naar voren te zetten?
Gaat dat opgelost worden door het paard te vragen het been NOG verder naar voren te zetten?
Wat denk je, dat een paard een onmondig wezen is, die niet begrijpt dat een achterbeen onder het middelpunt zetten betekend, BALANS en dus niet vallen? En dat wil jij als ruiter verstoren?
In mijn optiek kan je beter spreken over een krachtig achterbeen. Dat betekend dus daar eerst kracht ontwikkelen en dat gaat echt niet gebeuren in een actief tempo waarin het paard stuwt.
wil je een hardloper? prima, wil je een dressuurpaard? dan is het ontwikkelen van draagkracht essentieel om de dressuuroefeningen juist uit te voeren.

of heb je alle grootmeesters soms ook met een erg actief achterbeen zien rijden.
Vraag aan Oliveira, Baucheron en zelfs de frans klassieke stroming daar de waarde maar eens van.

Babootje

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:18

Veulen84 schreef:
Simpelman heeft te veel boekjes gelezen en waarschijnlijk nooit een paard opgeleid in dit stuk.

Hij zegt zelf van wel :D

Ik heb soms ook wel wat moeite om de bijdragen Simpelman (die ik in het algemeen zeer waardeer) te lezen. Je schrijft een mooi stuk proza Simpelman, maar tussen de proza raak je me soms ook wel kwijt :D :D.
Je "lichte contactteugel" verandert ook wel eens in een "weerstand biedende hand, zo hard als moet, zo zacht als kan". Dat laatste ben ik het mee eens. Mits je hand altijd nageeflijk is (reageert op de nageeflijkheid van je paard), moet je soms ook wel eens (flink) weerstand bieden. Wie zegt dat ie dat nooit heeft hoeven doen geloof ik gewoon niet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:55

Nou die 'rechtrichtendegeldwolven' hebben een prima verhaal hoor. Ook daar is de voorwaarde dat er eerst losgelatenheid moet zijn. En inderdaad de grootste scheefheid verdwijnt dan al als sneeuw voor de zon. Een paard dat gespannen is zal zich veel meer vasthouden en schever door de bak gaan dan een paard dat losgelaten is. Een rechtrichtinstructeur zal dus ook altijd eerst als voorwaarde stellen dat het paard losgelaten, geconcentreerd en bereid moet zijn om samen te werken, dan zijn er al een hoop problemen weg.
Maar de fase van losgelatenheid (en hoe dit te bereiken) wordt ernstig onderschat. En denk dan niet alleen in rijtechnische termen maar ook zeker aan het contact hebben, kunnen samenwerken, met het paard.
Zeker als het devies is om het paard maar gewoon op twee teugels met gelijkzijdige druk door de bak voorwaarts te rijden geeft dat een ruiter het dier (uiteindelijk of direct) doodeenvoudig bij de kop pakt (de zgn. contactteugel wordt meer en meer een strakke teugel/continue weerstandbiedende hand want we willen toch wel graag bepalen hoe de hoofdhalshouding is) en er van de hele losgelatenheid niets meer terecht komt.

Nou Babootje, flink weerstand bieden = soms nodig? Waarom dan? Om de hoofdhalshouding te beinvloeden, het hoofd laag te krijgen/houden? Ik kan me niet zo goed voorstellen waarom je anders harder in wil komen met je hand? Je zou je dan ook af kunnen vragen waarom het paard niet doet wat jij wil, met zijn hoofd. Bedenk daarbij dat een paard zijn hals als balansstok gebruikt of in ieder geval wil gebruiken en daarom soms ook wel eens hard tegen de ruiterhand in blijft drukken als deze veel weerstand biedt. Met flink weerstand bieden krijg je geen nageeflijk paard, wel een hoop spanning. Op dat moment heb je dan in ieder geval niet de fase van losgelatenheid bereikt. Als een paard losgelaten is dan heb je nooit kracht nodig om je hulpen duidelijk te maken. Eigenlijk moet een ruiter voordat hij kracht gaat gebruiken bedenken waarom dat dan nodig zou zijn. Blijkbaar gaat er daarvoor in de communicatie wat mis of is het paard balans kwijt, of kan het gevraagde niet goed uitvoeren enz.
Dus kracht = nodig, nee dat denk ik niet. Dat we het soms toch gebruiken heeft meer met ons gebrek van overbrengen of gebrek aan geduldigheid te maken.
Wel kan de aanleuning soms met momenten wat zwaarder zijn bijv. in een moeilijke oefening, maar dat vind ik wat anders dan even flink weerstand bieden vanuit onze kant.

Overigens is de hoofdhalshouding een gevolg van de mate van verzameling en ik vind dat je als ruiter niet mag afdwingen om het hoofd 'handmatig' lager of hoger te zetten dan dat deze vanuit het lijf gedragen zou moeten worden. Dan krijg je misschien inderdaad weerstand en heb je als ruiter het gevoel dat je even ergens doorheen moet drukken.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 04-02-14 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt