Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rena100 schreef:En bedoel je dan blokkades in het lichaam, dus in de zin van een fysio of osteopaat? Hij is ook erg sensibel en daar wil ik ook graag mee aan de slag.
maud318 schreef:mijn pony loopt niet aan de teugel, ben er al een tijdje mee bezig. Inmiddels is ze heel gefocust op mij en minder op de buitenwereld. Ze is opzich goed aan het been, ze is (4 jaar geleden) western ingereden dus ik werk met klikjes 1 klikje stap 2 klikjes draf. Al na een jaar ben ik daar mee gestopt ze is niet geschikt voor western en loopt liever met haar neusje omhoog dan tegen de grond. Nu ik niet meer western rij vind ze uitstappen stukken leuker lekker een gestrekte nek. Heb ongeveer 3 maanden geleden een lesje gehad, alles wat ze daarin zij heeft de pony (en ik natuurlijk) nu onder de knie. Iemand nog tips? wat moet je pony precies kunnen/doen tijdens het rijden voordat hij zelf (met natuurlijk hulp van mij maar wil haar niet dwingen dus ik ga niet aan de teugels lopen trekken) aan de teugel gaat?
AlwaysH schreef:Probeer je wel eens het halsstrekken?
DarkoFoitzik schreef:Drammen en hard gaan is wat anders dan voorwaarts. Voorwaarts betekent aan je hulpen naar voor. Nu ontloopt je pony jouw volledig. Hij moet leren te wachten op jouw. Zijn zijn zadel en hoofdstel correct afgesteld en aangemeten? Dit klinkt namelijk als een lichamelijk probleem.
Milkberry schreef:Als het geen lichamelijk probleem is, zou het ook met balans te maken kunnen hebben.
Stel, je loopt op een koord en dreigt er af te vallen, wat doe je dan? Sneller lopen. Als een paard zijn balans verliest, kan het ook gaan rennen en "drammen" zoals jij dat noemt. Nu zou ik als eerst dat woord drammen even helemaal weglaten. Klinkt zeer negatief tegenover je paard.
Je paard kan door te weinig balans niet aan de teugel komen. Rij je wel eens buiten? Lekker kms gaan maken en rechte stukken.
Wat doet hij aan de longe? Ontspant hij daar wel? Zo niet, dan begint daar de gymnastiek.
Ik doe voor de balans veel oefeningen aan de hand. Schouder buiten, schouder binnen, wijken. Daar worden ze los van en krijgen ze meer controle over hun lichaam. Ontspanning en balans.
Wat je tijdens het rijden in de bak zou kunnen doen, is stelling naar buiten vragen op de lange zijde, en in de hoeken goed om je binnenbeen buigen. Dan komt hij op je buitenteugel en worden zijn schouders stuurbaar. Ook zou ik de binnenhoefslag meenemen en voltes gaan openen en sluiten.
Als hij dan wat meer balans heeft opgebouwd, gaat hij vanzelf aan de teugel. Succes!
Milkberry schreef:Super goed dat je zo bezig bent met vwnw. Dat klinkt veel belovend.
Buiten dribbelt hij. Vindt hij het dan spannend? Of is hij dan enthousiast?
Wat je zou kunnen doen is korte rondjes maken. Stappen, aandraven, bij dribbelen terug naar stap, terug naar onstpanning, weer aandraven. En die stukken uitbreiden. Je zou ook eens kunnen kijken wat hij doet als je extra gas geeft? Wil je harder? Prima, maar wel als ik het zeg. Als je dat durft. En dan weer langzamer op jouw hulpen.
Er bestaat niet 1 weg naar Rome. Jij moet samen met je paard kijken naar wat voor jullie goed werk
AlwaysH schreef:Wat Milkberry zegt hoeft natuurlijk niet gelijk te lukken, je moet ook doorzetten. Ik herken dit heel erg maar als ik dan steeds wil stappen of juist wil doordraven duurt het vaak even voordat hij echt luistert.