Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pantarhei schreef:En hoe los je dan teveel aan voorwaartse drang op?
Veulen84 schreef:Simpelman je kletst.
Mijn paard loopt netjes in de aanleuning, ongedwongen en ongetrokken. Ik denk dat er niemand is die van mij kan zeggen dat ik ooit te veel aan me paard z'n mond komt te zitten. Ons contact is altijd wederzijds.
Maar om een paard te leren om onder te treden moet je wel gaan opvangen. En dat is wat ik doe, ik vang met mijn lichaam de energie af die ik opwek met me been. Omdat het verzamelen echt wel kracht kost, verliezen we daarbij nog wat van dat lichte contact. Niet wenselijk, maar ook geen mega probleem.
Ik heb immers genoeg energie en zacht contact, mijn paard komt over de rug vanuit de achterhand. En vervolgens vraag ik hem om verder in te zakken en onder te komen. Ideaal zou zijn als ze dat meteen perfect zouden doen, maar dat doen ze niet. Dit is al behoorlijk zwaar voor d'r. En dat is terecht, als het makkelijk was deed iedereen het.
Veulen84 schreef:Simpelman heeft te veel boekjes gelezen en waarschijnlijk nooit een paard opgeleid in dit stuk.
Veulen84 schreef:Oji: niemand zegt dat ik hem daarna er niet uit rij. Maar je zal op een gegeven moment wel moeten spelen met het ondertreden anders kom je er niet. Grenzen moet je opzoeken en overschrijden. Mijn instructeur denkt er zo over, ik denk er zo over.
Simpelman heeft te veel boekjes gelezen en waarschijnlijk nooit een paard opgeleid in dit stuk.
Lante schreef:Veulen84; met alle respect, maar ik denk dat je eigen arrogantie het oplossen van je probleem in de weg staat.
Jouw paard laat het bit los, neemt geen aanleuning meer en duikt er achter (in de krul) als je het in tempo terug laat komen, het duikt dus op de voorhand i.p.v. dat het achter gaat dragen (bekken gaat kantelen). Dit kan je maar op één manier oplossen en dat is met je been opnieuw naar de hand toe rijden tot de aanleuning hersteld is. Je hebt jouw paard blijkbaar iets gevraagd wat hij (nog?) niet aan kan en dat is niet erg, soms moet je gewoon ook even kijken waar die grens ligt, als je daarna maar op een ontspannen manier terug kunt naar je basis; het tempo waarin je paard wel weer aanleuning neemt en dus wel in balans is. Het rijden van correcte overgangen kan helpen om de balans te verbeteren.
Grenzen opzoeken is niet erg, maar overschrijden moet je eigenlijk zoveel mogelijk voorkomen, want dat roept spanning en frustratie op en je paard gaat van alles bedenken om het voor zichzelf comfortabeler te maken, wat inhoudt dat het verkeerde gewoonten ontwikkeld en lichamelijke problemen krijgt.
Het kost heel veel geduld om je paard correct terug te rijden op het achterbeen, maar aanleuning moet je behouden, want zodra je geen aanleuning meer heeft, dan houdt hij ergens vast en je wilt natuurlijk niet dat je paard daar een gewoonte van gaat maken! Dan heb je namelijk een veel groter probleem.
Je ziet veel paarden die over de benen spectaculair lopen, maar niet door swingen in de rest van het lichaam. Die paarden lopen stekerig, kantelen het bekken niet/minimaal, achterbeen en voorbeen lopen niet synchroon, weinig zweefmoment, zijn lastig uit te zitten e.d.
Ansie schreef:Puur en alleen om aan te geven dat wat hij doet klassiek is, en jij hem al eens als voorbeeld aan hebt gehaald als goed klassiek.
Mijn oordeel of mening over hem is verder niet interessant. Ik haal zijn tekst aan omdat ik het toevallig gister op fb zag en het op dit moment in het topic past.
Blijkbaar is er dus een antwoord te vinden waarom op een bepaald moment de constante aanleuning even zoek kan zijn (of zelfs niet eens noodzakelijk is?).
listiglistje schreef:
Fransje_70 schreef:Ik rij niet volgens het aandrijven en het van voren opvangen, wat volgens mij dan resulteert in een vast paard dat niet los kan laten in zijn rug/lijf.
Simpelman schreef:Ansie schreef:Puur en alleen om aan te geven dat wat hij doet klassiek is, en jij hem al eens als voorbeeld aan hebt gehaald als goed klassiek.
Mijn oordeel of mening over hem is verder niet interessant. Ik haal zijn tekst aan omdat ik het toevallig gister op fb zag en het op dit moment in het topic past.
Blijkbaar is er dus een antwoord te vinden waarom op een bepaald moment de constante aanleuning even zoek kan zijn (of zelfs niet eens noodzakelijk is?).
Dat is alleen maar een interpretatie gebruikt om het contactloos te verdedigen.
MM wil naar mijn idee overbrengen dat we moeten zoeken naar zachtheid en lichtheid maar niet naar loosheid.
Contactloos rijden is als stijldansen zonder de partner aan te raken.
Hier was ik overigens ooit amateur kampioen in en dat helpt me nog steeds om met mijn paarden te dansen.
Zachtheid, lichtheid, respect, maar ook duidelijkheid.