[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 11:47

meerdere kleine ophoudingen maken.
wsl is je hulp te lang en/of te groot.
Je moet beginnen met een kleine korte ophouding, de 2e is een dringend verzoek en de 3e is een eis, maar nog steeds een korte ophouding!
Zorg ervoor dat het niet op kracht gaat en blijf correct zitten!

Niet gelijk beginnen met halthouden, maar eerst met en tempo-verlaging. anders maak je het jezelf en het paard wel erg moeilijk. Als dat goed gaat, kun je over gaan tot halthouden oefenen.

succes!

Marchador

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:08

Tempoverlaging, okee ik ga ermee aan de slag :) Dank je wwel

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:52

Ik heb er 1 die dit ook graag doet omdat hij dan liever ergens anders heen gaat om daar stil te staan. Ik moet bij hem dan 1x een duidelijke grens stellen, nu heb ik voor mezelf de stelling gezet, als een paard tegen een hek aan loopt, stoot hij zijn hoofd en een 2e keer doet hij het niet meer. ik begin dus met lichte hulpen en voer langzaam de kracht op (hij loopt er immers doorheen en trekt het liefst zelf nog even extra aan de teugels) tot hij denkt aan remmen, dan is alles weer ontspannen. Geen idee of het goed is, maar dan is hij wel fijn op mijn zit te stoppen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:57

Nou dat heb ik dus ook zo bij Jikke. Ik heb het idee dat ze niet eens merkt dat ik op haar rug zit :+ Voor haar ben ik net een veertje en zoveel kracht heb ik ook niet, dus daar dram je makkelijk doorheen natuurlijk. Zelf aan de teugel trekken doet ze niet, maar ze heeft dan ook niets om aan te trekken. Haha ik vind het wel lastig. Bij mijn eigen pony kan ik diep zitten en dat is voldoende.Maar ik heb het idee dat Jikke dat niet eens voelt :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:11

Paardje_13 schreef:
ik ben het gewoon niet eens met de rollkur en ik probeer anky echt niet de grond in te duwen, ik vindt anky zelf ook geen verkeerd figuur en ik weet dat ze van haar paarden houdt, het enige min puntje is de rollkur, het is gewoon een trainingsmethode die slecht is voor de nek en rug van het paard.
maar hier zijn al zoveel topics over.

Ik heb niet zoveel (meer) tegen LDR. Een paar jaar geleden wel, maar....
Anky's paarden zitten tot op hoge leeftijd goed in hun vel, goed in hun lijf. Prisco is dacht ik 32 geworden. Dat terwijl veel amateurpaarden al vér voor die leeftijd stuk zijn...... echt stuk......
Die voorbeen zwaaiers, waar zo over gemiept wordt. Het schijnt iets met de ruimte in de schouder op zich te maken te hebben, maar ook met de kracht van het achterbeen, vanwaar het voorbeen die ruimte ook krijgt.....

OP dit moment heb ik er niet echt een mening over. Wel heb ik zelf mogen ervaren dat een paard wat je even diep en rond losrijdt, wel heel fijn los wordt in het lijf. Dat gaf me een erg goed gevoel. Ik geloof ook niet dat dat verkeerd is, wel geloof ik dat een paard steeds in dezelfde houding rijden verkeerd is, ik kan me levendig voorstellen dat zo'n paard erg vast gaat zitten. Maar dat is ook weer een gevoelskwestie, een ruiter die vasthoudt, zal een paard hebben dat vasthoudt... een gevoelige ruiter, die zelf nageeflijk is, zal hier ongetwijfeld veel minder mee te maken hebben :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:16

Marchador schreef:
Nou dat heb ik dus ook zo bij Jikke. Ik heb het idee dat ze niet eens merkt dat ik op haar rug zit :+ Voor haar ben ik net een veertje en zoveel kracht heb ik ook niet, dus daar dram je makkelijk doorheen natuurlijk. Zelf aan de teugel trekken doet ze niet, maar ze heeft dan ook niets om aan te trekken. Haha ik vind het wel lastig. Bij mijn eigen pony kan ik diep zitten en dat is voldoende.Maar ik heb het idee dat Jikke dat niet eens voelt :+

Veel paarden moeten het ook leren...
Ruiters die niet het goede voorbeeld hebben gegeven, daarvoor is het voor een paard heel verwarrend.
Maar ook zijn paarden heel verschillend, de 1 heeft er meer moeite mee, dan de ander.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:17

Misschien heb ik er overheen gelezen hoor. Maar hoe rijd je dan een paard diep en rond, maar wel met zijn achterhand eronder? Of is dat nu hetgene wat er op dat moment niet toe doet.
Over het LDR heb ik verder geen mening, ik waag me er niet aan en heb er de balle verstand van :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:19

superwoman schreef:
Marchador schreef:

Veel paarden moeten het ook leren...
Ruiters die niet het goede voorbeeld hebben gegeven, daarvoor is het voor een paard heel verwarrend.
Maar ook zijn paarden heel verschillend, de 1 heeft er meer moeite mee, dan de ander.

Is ook zeker zo! Alleen het lastige wat ik vind bij Jikke is dat ze een kast van een beest is! Het rijden verder gaat super, we staan nu sinds december stil en heb haar 1,5 week terug weer gereden. Toch was ze nog fijn te rijden en leek het erop alsof ze helemaal niet sinds december stilstaat.
Het is een paard waar ik veel van kan leren, ik moet alleen nog wat knopjes uitvinden bij haar.

We komen er wel, dat weet ik zeker :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:21

Marchador schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen hoor. Maar hoe rijd je dan een paard diep en rond, maar wel met zijn achterhand eronder? Of is dat nu hetgene wat er op dat moment niet toe doet.
Over het LDR heb ik verder geen mening, ik waag me er niet aan en heb er de balle verstand van :D

diep en rond is gewoon (ver) achter de loodlijn, maar niet zoals LDR.
Paard moet wel nageeflijk zijn en achter goed ondertreden...

Lang en laag is ook nageeflijk en met de achterhand er goed onder, maar dan met de neus richting de grond / richting halstrekken.
Die er ook maar even bij gezet ter verduidelijking voor sommige ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:22

LDR is dus heel wat anders dan diep en rond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:28

Marchador schreef:

Diep en rond is geen LDR he? Even voor de duidelijkheid.

Je rijdt het paard voorwaarts (dat was een paard was sowieso gewoon goed aan het been was) en je rijdt het door gewoon je stille hand aan de teugel. Iets been erbij, en iets dieper vragen (door een heel klein beetje druk, paar grammen maar, echt niks) en dan komt ie...... maar hij kwam op het binnenbeen, niet op de hand.

Belangrijkste is dat je het paard in kunt stellen waar je maar wilt, dat het steeds voorwaarts is en ook wil reageren op het been. Het was ook voor mij om het even te voelen hoe het is, paard was mijn leermeester. Ik vond het heel bijzonder, voelde ook echt goed, paard was op de pinken te rijden, maar als ik te weinig been gaf, werd hij gelijk heel sterk in de mond, en ging ook vasthouden. Je moest echt van achter naar voor rijden, anders deed ie niks.

Vond het een moeilijke les, maar wel een heel goede.

Overigens adviseerde de instructrice mij wel dit niet zelf te doen, alleen onder begeleiding. Zelf doe je gewoon nog te snel iets verkeerd, en dit was ook op een goed leerpaard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-03-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:28

Marchador schreef:

LDR gaat nog verder, maar de fout wordt wel gemaakt dat men denkt dat dát al LDR is.

Met rond en diep moet er nog wel wat lengte in de hals blijven en dus niet met de kin op de borst.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:31

Ik dacht dat het stond voor Laag diep en rond en dat dat hetzelfde was/is :o
Oepsie!
Dat zeg ik, ik heb daar echt 0.0 verstand van.

Yamcha, zwaar maar wel een heel goede les geweest met leerpunten! Wel gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:44

superwoman schreef:
Marchador schreef:

LDR gaat nog verder, maar de fout wordt wel gemaakt dat men denkt dat dát al LDR is.

Met rond en diep moet er nog wel wat lengte in de hals blijven en dus niet met de kin op de borst.
Nee, dat mag een ruiter die dat niveau niet heeft ook helemaal nog niet doen, daar heb je dan de ervaring niet voor.

Je mag wel bv de kin ter hoogte van de knieën rijden, maar liever wat hoger instellen. Maar je moet zeker lengte houden, en je mag ook niet veel gewicht in je handen hebben. Niet meer als een pakje boter.
Ik vind het sowieso heel moeilijk, ook heb ik de neiging nog steeds teveel met de binnenhand te doen :o

Marchador schreef:
Ik dacht dat het stond voor Laag diep en rond en dat dat hetzelfde was/is :o
Oepsie!
Dat zeg ik, ik heb daar echt 0.0 verstand van.

Yamcha, zwaar maar wel een heel goede les geweest met leerpunten! Wel gaaf!

Ik vond het idd heel moeilijk, ik heb een redelijk goed gevoel, maar merk dan dat dat paard zó veel meer ervaring heeft.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:18

Goed dat je het zelf hebt ervaren Yamcha :j Dan kun je in ieder geval inhoudelijk over meepraten dan loze kreten vanaf de zijlijn te schreeuwen! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:19

't Gekke is dat ik nou lang zo'n uitgesproken mening niet meer heb... :')

Dat is zó raar, een paar jaar geleden vond ik het vréselijk fout, maar nu ik het zelf heb gedaan, heb ik gemerkt dat er helemaal geen getrek aan te pas komt, júist niet, ik mocht maar heel weinig gewicht in mijn handen hebben, tenzij het paard zélf om meer vroeg.
En ik moest echt, echt van achter naar voren rijden, anders kwam het paard niet op een goede manier diep (deze ging sterrenkijken trouwens, die maakte zich heel sterk en zette de onderhals erop). Echt heel zacht met je handen moest ik zijn, en het paard echt goed aan het been hebben, bijna electrisch :) Dat maakte het ook zo moeilijk, omdat ik de neiging heb teveel van voren te doen. Tuurlijk weet ik dat ik lang niet de enige ben, maar dat maakt het nog niet goed.

Maar ik merkte gelijk dat de achterhand blokkeerde als ik teveel deed van voren, en als ik dan nagaf en ik gaf er weer been bij, voelde het lekker. Dat paard zette zich ook gelijk vast in de rug als ik mijn rug perongeluk hol trok, of teveel spanning had in de benen..... élke fout werd gelijk afgestraft, en goed was ook écht heel goed. Dan was ie zó los en fijn, en nageeflijk en dürchlassig........ oh, dan voelde je die rugspieren golven, en het bekken van hett paard kantelen, en bijna hoe die de achterbenen plaatste, dat was zó goed en zó fijn :+:

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:14

Yamcha schreef:
Paardje_13 schreef:
ik ben het gewoon niet eens met de rollkur en ik probeer anky echt niet de grond in te duwen, ik vindt anky zelf ook geen verkeerd figuur en ik weet dat ze van haar paarden houdt, het enige min puntje is de rollkur, het is gewoon een trainingsmethode die slecht is voor de nek en rug van het paard.
maar hier zijn al zoveel topics over.

Ik heb niet zoveel (meer) tegen LDR. Een paar jaar geleden wel, maar....
Anky's paarden zitten tot op hoge leeftijd goed in hun vel, goed in hun lijf. Prisco is dacht ik 32 geworden. Dat terwijl veel amateurpaarden al vér voor die leeftijd stuk zijn...... echt stuk......
Die voorbeen zwaaiers, waar zo over gemiept wordt. Het schijnt iets met de ruimte in de schouder op zich te maken te hebben, maar ook met de kracht van het achterbeen, vanwaar het voorbeen die ruimte ook krijgt.....

OP dit moment heb ik er niet echt een mening over. Wel heb ik zelf mogen ervaren dat een paard wat je even diep en rond losrijdt, wel heel fijn los wordt in het lijf. Dat gaf me een erg goed gevoel. Ik geloof ook niet dat dat verkeerd is, wel geloof ik dat een paard steeds in dezelfde houding rijden verkeerd is, ik kan me levendig voorstellen dat zo'n paard erg vast gaat zitten. Maar dat is ook weer een gevoelskwestie, een ruiter die vasthoudt, zal een paard hebben dat vasthoudt... een gevoelige ruiter, die zelf nageeflijk is, zal hier ongetwijfeld veel minder mee te maken hebben :)

ik dacht dat anky pas met bonfire met LDR is begonnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:40

Nee, schijnt dat ze Prisco ook zo gereden heeft :)

Iig is Prisco heel oud geworden, en die heeft tot op hoge leeftijd goed in zijn vel gezeten :)
Ik vind het ook heel moeilijk om methodes van topruiters te veroordelen, die mensen hebben er wel even wat meer kaas van gegeten dan wij :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:40

oke daar heb je ook wel gelijk in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:51

Daarom is de discussie niet verkeerd hoor, imo, als je blijft openstaan voor nieuwe dingen, kun je juist erg veel leren van een goede, inhoudelijke discussie :)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:25

Klopt :D

je kunt natuurlijk moeilijk aan een paard vragen wat wel en niet kan. dat zullen wij altijd voor ze moeten beslissen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:11

ik denk dat verstellen in hoogte en houding helemaal niet zo verkeerd is, maar het moeten idd maar periodes zijn dus geen uur achter elkaar ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:54

Je mág het wel langer achter elkaar doen, maar dan moet je veel meer ervaring hebben en een veel hoger niveau rijden als ik :D :D

Deboooraaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:30

ik heb een aan de teugel vraagje.
ik krijg mijn paard niet aan de teugel gereden, allen in stilstand lukt het.
mischien kan iemand mij helpen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:48

Dan is het idd niet aan de teugel.
In stilstand kan je je paard niet van achter naar voren rijden. Ik denk dat je je ook nog niet bezig moet houden met aan de teugel, maar bewust moet worden van je eigen lijf en zit. Hoe beweegt mijn paard, hoe beweeg ik als ruiter, hoe zit ik in evenwicht, etc.
Vervolgens ga je kijken hoe jou hulpen invloed hebben op de bewegingen van het paard, hoe kom ik netjes een bocht door (van je binnen been naar je buitenhand) Hoe blijf ik in een bocht in evenwicht op mijn paard zitten. Als je dat goed hebt en netjes rechtuit kan rijden en bochten kan rijden en het tempo kan bepalen en goed kan meebewegen. Dan komt aan de teugel vanzelf en kun je zelf ook iets sleutelen (wat meer van achter erbij, wat terug in tempo, wat meer neerwaarts of juist opgericht). Denk aan evenwicht, zowel bij jou als bij het paard.