[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

menollyke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:41

odetteke schreef:
Ben het er inderdaad mee eens dat je altijd met rechtrichten bezig moet zijn, maar ik bedoel meer dat hoefkatrol.com niet heilig is (want dat wordt er altijd gelijk bijgesleept als het over rechtrichten gaat). De een wil het volgens een officiele methode doen, en de ander heeft succes met een eigen methode. Ik heb alleen het gevoel dat sommige mensen zich teveel blindstaren op 1 methode en gelijk alles afkeuren wat niet volgens deze methode is.

Dat hoor je mij in elk geval niet zeggen. Ik heb jaren volgens de klassieke manier gereden bij een instructeur die ook met rechtrichten bezig was. En zonder dat rechtrichten mocht ik niet verder gaan. Ik heb daarmee hele andere oefeningen gereden en op een hele andere manier les gekregen. Toch hielp dat ook.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De ene weg die er alleen naar mijn mening niet toe leidt is de weg van hulpteugels en trucjes. Je komt een eind, misschien een heel eind, maar toch kom je niet in Rome uit. Dus of je nu rechtricht volgens AdB of volgens klaas om de hoek, als ze goed bezig zijn met rechtrichten, dan zal je geen trucjes nodig hebben. Heb je die wel nodig, dan doet de ruiter wat fout.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:32

oke ik heb een vraagje, bij mijn verzorgpony ben ik dus gewoon een half uur bezig om hem een beetje nagevelijk te krijgen en dan gaat ie dus nog maar 2 seconden,, hoe moet ik dat oplossen?
(je moet niet denken dat ik een beginner ben, want mij lukt het bij best wat paarden.(het is een Fjord en heel sterk)

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:33

Bij mij merrie duurt het ook een tijdje voor ze lekker los gaat lopen en beter nageeft. Bij haar helpt het als je na ong 10 min rijden voltes gaat rijden in galop. Hier wordt ze lekker los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:34

Kan je misschien erbij uitleggen hoe jij probeert je verzorgpaard nageeflijk te rijden.. het wordt dan makkelijker voor de mensen hier om je te helpen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:43

ehm ja zoals ik het geleerd heb, voorwaarts tegenhouden en bijdrijven

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:37

Laat dat tegenhouden even zitten, rijd alleen maar voorwaarts en zorg datie aan het been is en blijft. Dan komt het vanzelf!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 18:22

voor hoef je niet tegen te houden, maar lichte ophoudinkjes maken met je teugels is al voldoende, een paard dat zijn achterhand er goed onderheeft, zakt meestal zelf wel omlaag om het bit te zoeken.

Jenny_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 20:08

Haha! teugels erbij dus strak Pling en van achter er bijdrijfen Cool groeten

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 16:07

Jenny_Moon schreef:
Haha! teugels erbij dus strak Pling en van achter er bijdrijfen Cool groeten
Verdrietig
hier wordt ik verdrietig van : teugels strak en drijven maar.... deel 1 hoe verpest ik mn paard... sorry maar volg deze tip aub niet op. teugels moeten NOOIT strak, maar licht contact is voldoende

britt_prins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:01

hoi, het is wel de bedoeling om zo lang mogenlijk rustig te blijven.
beetje spelen met de teugel,, heel lang oefenen, maar als hij eenmaal aan de teugel staat,gaat het steeds makkelijker, het lukt niet in 1 keer,, was het maar z0 makkelijk! Haha!

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:38

Jullie trekken je paard allemaal in de krul. Tegenhouden en drijven, zo heb ik het vroeger ook geleerd, maar als je een paard hebt die hier helemaal van gaat stressen wel dan moet je iets anders zoeken, én met reden! Zoals hier al stond, je trekt je paard niet aan de teugel, je richt je paard eerst recht en als je paard er klaar voor is zakt hij vanzelf met het hoofd.

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:46

missblue schreef:
Jullie trekken je paard allemaal in de krul. .

dit vind ik wel een heele rare uitspraak hoor.
net alsof je weet hoe iedereen rijd.
misschien klinkt het zo als ze het uitleggen, maar is het niet zo.
misschien doe jij het ook wel, ik kan het toch niet zien.
apart Frusty

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:50

Als ik hoor, paard tegenhouden, en dan zie ik ruiters die hun handen bij wijze van spreken bijna aan de knieën hebben. En bijdrijven, zo duw je het paard in de krul. Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet, maar als je zo rond kijkt in maneges gebeurt het meestal wel zo en slaan ze het deeltje "Richt je paard recht" gewoon over. Ben er zeker van dat er mensen zijn die nog nooit van echt rechtrichten gehoord hebben.

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:53

missblue schreef:
Als ik hoor, paard tegenhouden, en dan zie ik ruiters die hun handen bij wijze van spreken bijna aan de knieën hebben. En bijdrijven, zo duw je het paard in de krul. Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet, maar als je zo rond kijkt in maneges gebeurt het meestal wel zo en slaan ze het deeltje "Richt je paard recht" gewoon over. Ben er zeker van dat er mensen zijn die nog nooit van echt rechtrichten gehoord hebben.

jaa, maar kijk die mensen die daar nog nooit van gehoord hebben, hebben dus van de verkeerde les gehad, of een andere training manier, maar ik keek net op je profiel en heb je daarover een pm gestuurd. en maneges kan je met dit topic vind ik neit echt vergelijken. maar meer de mensen met eigen paarden.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:58

Ja maar dat is nu ook de bedoeling van les. Dat je iets bijleert... Op een forum krijg je je paard niet in de hand hoor.

Nikita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:01

missblue schreef:
Ja maar dat is nu ook de bedoeling van les. Dat je iets bijleert... Op een forum krijg je je paard niet in de hand hoor.

nee maar je kan wel handige tips krijgen. en les is goed.
van les leer je!
maar met maneges is t anders, als je t over manege les hebt, denk je meer aan manege paarden,
en met die paarden kan je het neit echt mee vergelijken (niet alle) want ontspannen als er steeds iemand anders opzit maakt het moeilijker voor de ruiteren het paard.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:52

missblue schreef:

En ik ben er zeker van dat er ook genoeg mensen hun paard fijn aan de teugel kunnen laten lopen zonder de AdB methode toe te passen!! Knipoog

Je laat het een beetje overkomen alsof mensen die niet volgens zijn methode rijden niet goed rijden, maar zoals al eerder gezegd in dit topic: er leiden meerdere wegen naar rome.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 18:17

odetteke schreef:
missblue schreef:

En ik ben er zeker van dat er ook genoeg mensen hun paard fijn aan de teugel kunnen laten lopen zonder de AdB methode toe te passen!! Knipoog

Je laat het een beetje overkomen alsof mensen die niet volgens zijn methode rijden niet goed rijden, maar zoals al eerder gezegd in dit topic: er leiden meerdere wegen naar rome.

helemaal mee eens, want ieder paard en ruiter zijn verschillend en kiezen samen voor HUN manier van werken. natuurlijk is dat voren tegenhouden en drijven niet de bedoeling, maar als ze maar goed met elkaar omgaan, ontspanning zoeken en met een deskundig toezicht af en toe lessen komt dat best in orde.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:21

ik vroeg alleen om tips even voor de genen die dat niet weten, en hij goed voor waatst (te?) en ik rijd hem ok niet op de voorhand met hem, emn met voren tegen houden bedoel ik niet keihard eraan trekken maar spanning op de teugels snpa ie?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 22:23

lizzy2 schreef:
Laat dat tegenhouden even zitten, rijd alleen maar voorwaarts en zorg datie aan het been is en blijft. Dan komt het vanzelf!

ik wil niet vevelend zijn, maar is het normaal dat dat een halfjaar duurt Sigaar Bloos

christel1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 14:14

ja hoor, als je haast hebt moet je niet gaan paardrijden alles heeft zijn tijd nodig, sommige paarden leren sneller dan een ander paard.. tegehouden werkt ook niet, mss wel snel maar uiteindelijk krijg je er alleen maar meer problemen door Knipoog

tisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:28

ff een vraagje, hoe heet de manier waarop anky soms haar paarden rijdt (volgens enkele bladen) zodat het paard geheel met zijn hals krult tot zijn kin op de borst komt zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 16:57

Sanniejj schreef:
lizzy2 schreef:

ik wil niet vevelend zijn, maar is het normaal dat dat een halfjaar duurt Sigaar Bloos

Hier is niets abnormaals aan. Niet alle paarden zijn het zelfde en de een heeft langer tijd nodig dan de andere. Mijn 4 jarige komt in de draf nu pas naar beneden terwijl ik die al ruim een half jaar rijd, en het in de stap al vanaf de 2e maand dat ik haar reed goed gegaan is.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 17:41

lizzy2 schreef:

Dat geld niet voor elk paard. Knipoog

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 19:43

ankie rijdt voornamelijk met losrijden eerst laag diep en rond Knipoog tisje