Symposium Diep & Rond rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 08:45

Astragirl schreef:
Als jij denkt het zo goed te weten en geen ruimte wil laten voor discussie , goed, zegt meer over jou dan over je standpunten...

Ik "verdedig" mijn manier van trainen tenminste niet door alles wat daarvan afwijkt volledig de grond in te boren, zoals jullie wel doen.

En ik wacht nog steeds op een standfoto van een paard waarvan we allemaal weten dat die correct LDR getraind wordt met die onderhals en die bult bij de 3e nekwervel

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:01

Zou iemand een scan kunnen maken van het artikel over Diep en Rondrijden in het Kerstnummer 2005 van "de Strengen" en dit willen mailen. Ik ontvang het blad niet meer, maar zou het artikel graag willen lezen.

Appie

Re: Symposium Diep & Rond rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:57

Karl66 schreef:
Appie, in de plaats van voor de 3e keer antwoord op je vragen te geven, stel ik voor dat je jezelf eens gaat verdiepen in wat de wetenschappelijke voorstanders erover zeggen. Dan had je ook geweten dat VWNW de buikspieren juist helemaal niet traint, hoe de buikspieren dmv LDR getraind worden en hoe je juist dat snellere achterbeen met LDR traint.

In plaats van telkens dezelfde antwoorden te geven, stel ik voor dat je eens echt uitlegt hoe het werkt. En ik heb ook nog geen echt goed onderbouwde meningen gezien van de wetenschappelijke voorstanders?

Tjonge, weer iemand die compleet de plank misslaat betreffende het VWNW-rijden, daarmee train je wel degelijk de buikspieren.
En wat betreft het snellere achterbeen, ik zie het bij LDR niet terugkomen, eigenlijk ook logisch gezien de holle ruggen. Laat mij dan eens wat mooie foto’s zien waarbij het paard in de LDR-positie heel mooi de achterhand erbij heeft en daardoor een natuurlijk opgebolde rug?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:04

Appie schreef:
Karl66 schreef:
Appie, in de plaats van voor de 3e keer antwoord op je vragen te geven, stel ik voor dat je jezelf eens gaat verdiepen in wat de wetenschappelijke voorstanders erover zeggen. Dan had je ook geweten dat VWNW de buikspieren juist helemaal niet traint, hoe de buikspieren dmv LDR getraind worden en hoe je juist dat snellere achterbeen met LDR traint.

In plaats van telkens dezelfde antwoorden te geven, stel ik voor dat je eens echt uitlegt hoe het werkt. En ik heb ook nog geen echt goed onderbouwde meningen gezien van de wetenschappelijke voorstanders?

Tjonge, weer iemand die compleet de plank misslaat betreffende het VWNW-rijden, daarmee train je wel degelijk de buikspieren.
En wat betreft het snellere achterbeen, ik zie het bij LDR niet terugkomen, eigenlijk ook logisch gezien de holle ruggen. Laat mij dan eens wat mooie foto’s zien waarbij het paard in de LDR-positie heel mooi de achterhand erbij heeft en daardoor een natuurlijk opgebolde rug?

Dan kan jij vast verwijzen naar een boek of een site waarop beschreven staat hoe die spieren via VWNW getraind worden...

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:19

Is dat heel moeilijk te begrijpen? Bij goed VWNW is de achterhand actief en train je daardoor automatisch de buikspieren.
Aangezien ik bij LDR nog niet een goede actieve achterhand heb gezien, heb ik daarbij mijn vraagtekens. Maar goed, ik sta open voor mooie foto's die laten zien waarbij dat wel gebeurt, want misschien heb ik veel over het hoofd gezien.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:27

Waar heb jij mensen gezien die LDR trainden, Appie? Op wedstrijden of thuis?

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:39

Wat is de reden van deze vraag?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:40

@Karl66 Ik krijg van een Duits geschoolde instructeur les, dus gebaseerd op het Skala. Mijn paarden worden NIET gedwongen in een strak regime. Ik heb drie verschillende paarden (pony's) en alledrie worden ze individueel getraind met aanpassingen naar hun kunnen of problemen.

En onthoudt dat het LDR op het klassiek systeem is gebaseerd!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:51

Albertine_N schreef:
@Karl66 Ik krijg van een Duits geschoolde instructeur les, dus gebaseerd op het Skala. Mijn paarden worden NIET gedwongen in een strak regime. Ik heb drie verschillende paarden (pony's) en alledrie worden ze individueel getraind met aanpassingen naar hun kunnen of problemen.

En onthoudt dat het LDR op het klassiek systeem is gebaseerd!

Voor alle duidelijkheid, ik heb nooit beweerd dat het klassieke duitse systeem een strak regime is. Wel dat er stallen zijn, die op basis van dat systeem een strak regime aanhouden, waarbinnen een paard zich maar moet schikken of afgeschreven wordt. Dit in tegenstelling tot het systeem van Anky en consorten die hun training bij een paard aanpassen. Bij zo'n stal zie je alleen een resultaat in de ring wat veel mensen aangenaam en dus goed vinden. Alleen die krijgen dus niet mee wat er in thuis gebeurt.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:55

Anky kiest paarden voor haar training, correctie

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:56

Ehm bij Anky wordt ook weleens iets doorgeduwd hoor gaat ook niet alleen met suikerklontjes en aaien.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:58

Astragirl schreef:
Anky kiest paarden voor haar training, correctie

De meeste van ons kiezen een paard uit dat bij ons past.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:03

Ik denk toch idd ook dat 9 van de 10 mensen een paard voor hun trainings niveau zoeken en het trainen vervolgens op het paard afstemmen?!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:08

Appie schreef:
Wat is de reden van deze vraag?

Ik wil weten waar jij je praktische kennis van deze methode vandaan hebt.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:12

Hier een paar plaatjes uit mijn anatomie boek

Afbeelding

Afbeelding

Is er een verschil?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:30

Dat plaatje geeft voor mijn gevoel de hals houding niet goed weer. Er is teveel lengte, waardoor de rug te lang blijft en weggedrukt kan worden. En de schouders blijven hier te laag.

Er moet juist vanuit een vlug ondertredend achterbeen een positief geladen energie ontstaan, waarbij de rug opbolt dmv sluiten vd achterhand. Hierdoor worden de schouder en ribben gelift. Het rondmaken komt als laatste: het punt van losgelatenheid opzoeken.

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:59

Astragirl schreef:
Het LDR paard buigt af op 3de halswervel, vandaar ook de verkeerde knik. Het paard moet wel degelijk zijn onderhalsspieren aanspannen om zijn hoofd daar te houden, of doen de teugels dat dan? Het is nergens bewezen dat de buikspieren meer zouden aangespannen worden met LDR.

Denk dat jij in de war bent met de zogenaamde 'valse' knik die we niet graag zien... In zo'n geval is er geen sprake van correcte aanleuning, terwijl er bij LDR wel sprake is van een correcte aanleuning (tenminste, bij de professionele ruiters, ik heb het nu niet over de huis-tuin-keuken-ruiters).

Wat betreft de afbeeldingen die hierboven geplaatst zijn... Sluit ik me aan bij het commentaar van Tyrza.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:01

Ok, hier kan ik wat mee, bedankt!
Nog 1 vraagje: als je zegt dat er te veel lengte is, waar zou het paard dan verkorten in de hals ? Bedoel je hoger houden van de schoft en hals?
Over de valse knik, ik denk ook niet dat die gewenst is bij LDR, maar toch zie je ze veel terug op fotos, doordat de schoft niet meekomt en enkel het hoofd diep wordt geplaatst om het zo te zeggen;

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:15

In je plaatje vind ik dat het voorste deel van de hals teveel opkrult. Deze krul moet meer verdeelt worden over de gehele hals. Dit krijg je voor elkaar doordat de schouders meer gaan liften. In je plaatje hangen de schouders min of meer af. Het paard moet over het geheel genomen meer op het achterbeen geplaatst worden.

Wat betreft foto's, daar kan ik geen antwoord op geven, behalve dat een foto een momentopname is, waarbij de achterliggende situatie niet bekend is. Ook van een normale stap, draf, galop is er altijd wel een fractie van een momentopname waarbij het paard er heel onnatuurlijk uit kan zien.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 29-12-05 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:17

ok, dat vind ik verduidelijkend. bedankt!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:20

Wil je nog wat met deze info doen, Astragirl?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:22

Goed over nadenken en proberen alles eens op een rijtje te zetten Maar ik zou graag nog eens foto's zien van Anky in training van LDR zonder die schokkende fotos. Andere dus, alleen vind ik gene...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:23

Je zou juist eens een gewone training moeten zien. Of eens naar een clinic van Anky, Edward, Laurens, etc moeten gaan. Daar kan je het eens live bewonderen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:29

Een foto laat altijd een momentopname zien, jammer dat er dan ook geen filmpjes circuleren

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 18:30

Ik ging vorig gaan kijken, maar toen was ze zwanger en gaf ze een clinic aan marlies. Was ook intressant maar het paard te zenuwachtig eigenlijk. Als ze in Belgie komt voor een clinic ga ik zeker hoor.