goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 19:55

Dank je!
Ja vanwege het aftrappen van de voorijzers.

Ja Stravinsky is nog heel even teruggeweest in Nederland ja, nu is hij naar Zweden.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:09

@ Javayo:

Euhm.. in een uurtje doe ik eigenlijk 5 minuutjes losstappen..(hij stapt ook al warm in de 300 meter van stal naar de binnenbak) en dan beginnen met rijden, tussendoor 5 minuutjes stappen en dan meestal 10 minuutjes uitstappen.
Dus niet een vol uur werken nee.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 08:55

Hoi,
Ik rijd Volansky meestal een half uurtje, dan is het toch echt wel op.. , maar als hij zich druk maakt , rijd ik tot hij echt helemaal wil ontspannen, dan kom ik toch dicht bij het uur!..

Volansky heeft wat moeite met overgangen van draf naar stap. Hij vergeet vaak dat de moter achter aan de gang moet blijven en maakt die overgangen als een zoutzak die stilvalt.

Ik doe dan vaak overgangen tot bijna stap en dan weer wegdraven...met als afwisseling , gewone tempowisselingen.

Hebben jullie nog meer tips, om hem duidelijk te maken dat hij achter toch al wel een beetje actief moet blijven.?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:34

Actief naar de stap rijden, dus tijdens het opvangen met been naar hand blijven rijden. Zakt hij toch in, geef je of wat spoortje bij of een tikje met de zweep. En dan een paar keer herhalen. Zo blijft hij wel scherp hoor.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:34

Ja inderdaad daar heb ik ook de meeste problemen mee.
Als ik hem dan wel actief kan houden heb ik toch meestal het gevoel dat de tact verloren gaat. Ik vind stap best een rot gang haha.
Het gaat nu wel beter hoor maar het is een punt om aan te werken.

Gister had ik les op een ander paard dan Vladimir (groepsles) en degene die Vla het meest rijdt reed ook mee op Vla. Was erg leuk om weer eens te zien. Het is echt een lekkerding, al zeg ik het zelf..wat ben ik toch gek op die knol.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:41

Ik heb gister weer een springlesje gehad.
Hij ging echt zo super, begint het goed te snappen. In de galop kan ik nu ook ritme houden naar de sprong toe. Ben gister niet 1 keer verkeerd uitgekomen. Op het laatst vanuit de galop een heftig gekleurd hekje gesprongen en hij vloog eroverheen voor mijn gevoel.
Mijn hakken per ongeluk in zijn liezen.
Maar hij geeft een heerlijk gevoel op de sprong, en hij stopt nergens voor en vind geen 1 sprong (tot nu toe) eng. Ben apetrots op mijn knulletje.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:45

Aaah wat leuk!! Wat een stoere dat hij dat ook gewoon doet hea.. Geweldig!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:15

Gister weer privéles, linksom liep hij heerlijk, met mooie ontspannen stukken. Maar rechtsom was weer dramatisch; hij valt echt door mijn binnenbeen... iemand tip?

Dus daar heb ik niet zo'n fijn gevoel aan overgehouden... maar ik moet ook zeggen dat het niet echt bevordelijk was dat het redelijk druk was in de bak tijdens mijn les, een paar bijna-botsingen gingen me aardig irriteren, wat je ongewild toch op je paard over brengt...

@Marliesje: stoer hoor dat Viento dat zo makkelijk doet!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:54

Ja, dat door je binnenbeen vallen heeft Vangelis ook heel erg. Ik heb helaas geen gouden tip voor je. Het enige waar ik erg op moet letten is dat ik juist dan niet zelf ook naar binnen ga hangen.

Met zn hoevelen rijden jullie meestal in de bak met priveles?
Bij ons op stal zit je soms toch wel eens met zn 8en ofzo. Is wel uitzonderlijk maar toch behoorlijk irritant.

@ Suzanne F. Ik zag dat je een paar Balzflug x Gribaldi hebt/had staan! Zo eentje wil ik dr altijd al hebben..lijkt me echt een topcombi. Hoe zijn ze?
Votje is dr toch ook een of zag ik dat nou verkeerd?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:19

@Maaitjuh: tijdens onze privélessen mogen alle pensionklanten gewoon de bak in. In onze 20x40 bak rijden we dan maar met 4 tot 5 man, in de 20x60 bak kun je echt goed pech hebben en dan 8 tot 10 man treffen, je moet dus echt geluk hebben, want soms rij je in je eentje.

Gister reden we met z'n 4-en in de 20x40; op zich wel te doen, maar ik vond de hoefslag wat te diep en te hard (er worden ook veel manegelessen in gegeven, en ze trekken hem onvoldoende).
In principe heb je als privélesser voorrang. Maar je hoeft dan maar 1 persoon te treffen die niet oplet en dan is dat vrij irritant. Kan altijd een keertje gebeuren, maar gister hadden wel wel een keer of 4 bijna een botsing, dat zelfs mijn instructrice vroeg of de bewuste persoon wat beter op wou letten.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:39

Precies hetzelfde als hij ons dus. Wij zitten op drukke regenachtige dagen echt wel eens met zn 8en in een 20x40 bak. Niet te doen, vaak zijn er dan ook minstens 2 tegelijk die priveles hebben.

Ik probeer zelf zo veel mogelijk buiten te rijden, maar ze zijn zo fris nu dus af en toe rij ik liever binnen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:28

Als ik voor mezelf rij ga ik ook vaak naar de buitenbak, dat is een gedraineerde 20x60 met verlichting dus vaak goed te rijden. Er naast ligt zelfs nog een prachtig springveld met een agtenberg-bodem (hoe schrijf je dat ) die is echt altijd perfect. Daar is alleen geen verlichting, maar met de verlichte buitenbak ernaast kan het net met helder weer.

Maar denk niet dat mijn instructrice erom staat te springen nu buiten les te geven!! Misschien komende week wel, ik heb heel de week vrij genomen, dus voor de verandering les ik nu eens 's morgens.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:39

haha, jaa dat had ik van de week ook. Ik was in de buitenbak aan het rijden en een paar mensen zouden komen kijken.
Ik na 20 minuutjes:"wat staan jullie in elkaar gedoken..?"
Zij:"Ja..maaik..we hebben het koud!"

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 15:11

Marlies, ik vind het hartstikke knap dat je Vient al zo goed springt, echt petje af!

Dat door het binnenbeen vallen, dat herken ik maar al te goed. Wat ik weleens doe, is volte sluiten en met het binnenbeen naar buitendrukken. En verder zorgen dat je voldoende stelling hebt, desnoods even je binnenhand wat van de hals.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:20

Wat ik moest doen om het door het binnenbeen heen vallen te voorkomen is heel ver rechtdoor rijden de hoek in en pas op het allerlaatst de bocht inzetten. Zo dwing je ze te buigen om je binnenbeen, want als ze niet buigen, lopen ze tegen de muur op. Vienna had het erg snel door en valt al een stuk minder door mijn binnenbeen.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 20:32

Helaas heb ik geen muur, laat staan omheining om de bak. Aan de ene kant erg handig, zo kan ze ook niet tegen de rand gaan 'hangen'.

Velvet heeft een nieuwe winterdeken gekregen, de andere (een hele fijne bucas) is te groot helaas (205). Nu heeft ze een maatje kleiner, maar bruin kon nog een bucas niet meer trekken. Het is nu een HH.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 09:29

Zo.. ik ga zo weer op Vla.. Misschien wel de laatste keer voordat hij definitief weg is. Raar gevoel hoor, het drukt wel, ik moet er echt iets moois van maken van mezelf.

Gister heb ik echt een half uur staan knuffelen in zn stal, zo'n lieverd is het. Hij is zo bijdehand nog. Staat lekker terug te zoenen.
Mn jas zit altijd onder het Vladimir-snot haha..
Ja, ik ga hem wel missen.

Misschien kan ik nog iemand strikken om foto's te maken, zoja, geef ik jullie de primeur.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:03

Maaitjuh, sterkte met het afscheid nemen, Vla zal het vast goed krijgen. Is ie al gekeurd?
En die snot die moet je er nooit meer vanaf halen, ha ha.

En een foto is altijd welkom !

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 10:49

Het beestje is pas 3 jaar! Je moet nog niet teveel van 'm verwachten! Veel overgangen en voltes zijn heel erg goed om te rijden! Inderdaad, heel veel figuren en tempowisselingen dus. Ik geef nu een meisje les op een 3-jarige pony. Dat beestje springt al 1.20m zonder ruiter, en kan al strekken als ik nu in het M2 doe! Ook kan ie al wijken, dat is harstikke leuk, maar wel iets om mee op te passen! Het meisje wat erop rijd, wil dit soort dingen nu ook graag met 'm doen, maar ook haar heb ik aangeraden daar even mee te wachten. Denk in zo'n geval maar even dat het een 3-jarige pony is, die eigenlijk nog bijna niets kan. Ga er dus voorzichtig mee om! Als je dit soort dingen verkeerd aanpakt, is zo'n pony op z'n 7de levensjaar niet meer goed te rijden. Natuurlijk kun je dit niet zo snel verpesten, maar zo'n 3-jarige viervoeter, is natuurlijk pas net onder het zadel. Het moet nog veel leren, en begrijpt de hulpen van z'n ruiter of amazone nog niet zo goed... Je moet nu dus nog niet veel meer doen als wat je nu doet, want dat brengt niets goeds.. Neem dit niet verkeerd op, je kunt natuurlijk wel een keer iets nieuws proberen, maar ga nog niet aan oefeningen en hogere figuren rijden, want daar snapt ie niets van. Hopelijk heb je hier wat aan, in ieder geval heel veel succes met je pony!! Heel veel liefs en een dikke -X- van Esmée

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 19:52

Vla ging GOED vandaag!! Ik was al van plan er een topdag van te maken met hem, en dat is gelukt!
Ik kwam op stal, even lekker staan knuffen. Om kwart over 12 van stal gehaald, lekker gepoetst, hij kreeg aandacht van iedereen (hij staat sinds een paar dagen in een andere stal, waar meer mensen komen).
Hij vond het helemaal geweldig, moest hem even zn plaats wijzen toen hij iets te mans werd. >;)

De les zelf ging ook super, in het begin moest hij even loskomen maar na 20 minuutjes liep hij zo lekker! Ging opzij voor mn binnenbeen, rechtergalop ging goed. Lekker in de aanleuning, niet achter de teugel, ook niet hangen. Helemaal goed gewoon.
Kreeg van iedereen complimentjes, zo leuk!
Eentje zei zelfs:"Ik vind dat hij naar jou moet gaan, want jullie zijn zo leuk samen!"

Hij is wel een beetje snotterig nu, da's wel vervelend. Maargoed, misschien valt het mee.

Ik heb nog een fotootje, gemaakt toen ik zn hoofdstel in wou doen.
Allebei onze ogen dicht maar hij is wel schattig.

Afbeelding

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 12:33

mag ik vragen wat de afstammeling is van jouw paard vladimir?

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:46

Hij is van Gribaldi.

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:25

Maatjuh, veel sterkte , fijn dat het in de les toch nog zo goed ging. Zo heb je er een goed gevoel aan over gehouden.
Lieve foto hoor!!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 09:29

Dank je.

Ik zit echt de hele tijd naar die foto te kijken. Als je goed kijkt zie je dat hij met zn bovenlip al naar dat bit zit te lonken. Doet ie altijd. Grumbl..ik ben echt gek op hem.

Ik ga zo naar em toe, kijken hoe het met zn gesnot is.

Hoe is het met jullie baby's?
Fijne kerst trouwens nog..!

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:51

Met mijn babytje alles goed haha. Hij heeft voor de kerst een mooi nieuw hoofdstel gekregen!

Vanmiddag eens kijken of het past, en lekker de spiertjes loswerken. Ik hoop dat het een beetje lukt, met dit winterse weer! Want meestal is hij erg vrolijk

Ook van mij fijne kerst allemaal en een top 2006 natuurlijk