Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabendu

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:11

Net de foto's van Anky bekeken op de genoemde site. Is een site die niet onpartijdig is, maar zeer duidelijk anti-LDR. Dat houdt in dat de foto's waarbij ze iets van de hals afkomen waarschijnlijk al niet zullen worden getoond, maar alleen de foto's waarbij het paard echt heel diep loopt.
Moet trouwens zeggen dat ik zie dat er bij de eerste foto's op de trens wordt gereden en dat de stang pas erbij wordt gepakt bij passage/piaffe. Dat zie ik toch liever dan een ruiter die zijn paard ook met het losrijden klassiek instelt en dan een stang op 90 graden heeft. Oren zie ik ook niet in de nek liggen als protest.
Ik snap niet waarom er iedere keer zo'n discussie op gang komt over dit onderwerp. Paarden komen absoluut niet in aanmerking voor het inschakelen van de Dierenbescherming en aangezien ze jarenlang op topniveau kunnen presteren worden ze ook niet kapotgereden hierdoor. Laat ieder lekker in zijn waarde en op zijn eigen manier rijden en trainen en laat de resultaten gezien over meerdere jaren maar spreken over wie het goed doet.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:12

ik bedoel dat het niet eerlijk was dat ik alleen avg zat te beledigen....
en ik zeg niets over sven hoor...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:16

het is niet normaal dat jij je er kennelijk goed bij voelt andere (top) ruiters af te zeiken, terwijl alsmaar proberen een leuke discussie te maken hier.
Van mij mag je echt prima een eigen menig hebben, maar kom eens met argumenten uit je eigen ervaringen, ipv van horen zeggen.
Vertel eens hoe JIJ dingen voelt en ervaart. Bij wie train jij? Hoe is jouw visie op het trainen?

net als friemel, die LDR paarden met stieren vergelijkt, en vervolgens geen antwoord geeft op mijn vraag als reactie daarop... beetje jammer

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:17

ik vind sven nu ook veel beter rijden, hij was ook bij de ijzeren man met future heb ik nog stukje video van

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:18

en noukie de topicmaker heeft ook nog steeds geen antwoord op de vraag wat voor een effect het extreem diep rijden heeft??

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:19

marcolemar schreef:
ik vind sven nu ook veel beter rijden, hij was ook bij de ijzeren man met future heb ik nog stukje video van

Jeetje raar, werpt de LDR toch zijn vruchten af... één keer.

En zo hard durven brullen met een website met die uitslagen, poeh... dapper. En alles van horen zeggen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:20

marcolemar schreef:
en noukie de topicmaker heeft ook nog steeds geen antwoord op de vraag wat voor een effect het extreem diep rijden heeft??

Jawel hoor. Ik heb pagina;s lang alles uitgelegd tot in de details.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:20

Citaat:
is weer een persoonlijke aanval op AvG

Welnee, het is een algemene uitdieping van het begrip LRD op musculair nivo. De banderillas schakelen dezelfde spieren uit als het LRD rijden. Vergeet even de omgeving en de cultuur en bekijk puur het spierenwerk en doel van de exercitie daarop.

Ik heb er geen baat bij om Anky persoonlijk aan te vallen. Lijkt me een gezellig en lief mens bij de koffie. Zij is in beeld omdat jullie haar noemen als het grote voorbeeld van het halleluja rijden (dat over 100 jaar in de geschiedenis boeken komt als de jammerlijke terugval naar de Dark Ages).

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:21

oh? volgens mij heeft Mireille al ongeveer 100 keer geprobeerd uitleg te geven? maar je moet het wel willen lezen natuurlijk.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:22

ik heb ook nooit gezegd dat ik tegen de ldr ben...

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:23

en ik beledig anky helemaal niet..., dat heeft geen enkel nut alleen jullie kunnen erniet tegen als er zoiets geschreven word op bokt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:24

friemel schreef:
Citaat:
is weer een persoonlijke aanval op AvG

Welnee, het is een algemene uitdieping van het begrip LRD op musculair nivo. De banderillas schakelen dezelfde spieren uit als het LRD rijden. Vergeet even de omgeving en de cultuur en bekijk puur het spierenwerk en doel van de exercitie daarop.

Ik heb er geen baat bij om Anky persoonlijk aan te vallen. Lijkt me een gezellig en lief mens bij de koffie. Zij is in beeld omdat
jullie

haar noemen als het grote voorbeeld van het halleluja rijden (dat over 100 jaar in de geschiedenis boeken komt als de jammerlijke terugval naar de Dark Ages).

hahahaha dat zeiden ze van de revolutionaire eerste tv en computer ook...

Maar even dit: Ik heb 4 jaar in Spanje gewoond en mijn oom was stierenvechter uit religie (ben er niet trots op maar ja zo is dat nou eenmaal, voordeel van de stier is dat die verder een fantastisch goed leven heeft, beter dan die van een legbatterij-kip maar dat terzijde).

Er worden geen spieren ter onderwerping bewerkt bij LDR net zo min als bij die stieren. Doe eerst je huiswerk...

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:24

en Freimel: je hebt mij nooit horen zeggen dat Anky god is, dus ga nou ajb eens een keertje lezen voor je weer onzin gaat lopen roepen, want ik ga me niet verdedigen over dingen die ik gewoon niet gezegd heb.

en Marco: nee hoor, jij beledigt Anky niet, je zegt alleen dat ze dr paarden mishandeld, is iets totaal anders

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:25

Ik ga weer even iets splitsen in dit onderwerp. Het is jammer dat in een goedlopende discussie mensen toch weer met persoonlijke aanvallen komen en met oneigenlijke argumenten.

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:26

nee nee, ik zeg dat het een angst methode is, hoe avg het rijd dan...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:26

Ik doe echt mijn best, en enkelen met mij om deze discussie te argumenteren met ervaringen zonder mensen te kwetsen.
Het spijt me dat het steeds weer zo moet lopen, Apple.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:27

marcolemar schreef:

Nou dat is toch een aanval!

Alsof Bonnie, Krack, Prisco, Cocktail, Idool, Painted Black, Salinero bang zijn voor haar..... doe niet zo raar...

Mr_PLH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:29

neej geen aanval!!!!
wat zij met de paarden doet moet zij weten zolang ze maa presteerd heb ik er geen problemen mee hoor.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:30

wat dan wel marco? je wil toch niet zeggen dat we 15 blz discussie hebben terwijl we het gewoon met elkaar eens zijn?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:31

marcolemar schreef:
neej geen aanval!!!!
wat zij met de paarden doet moet zij weten zolang ze maa presteerd heb ik er geen problemen mee hoor.

Maar dat slaat toch nergens op?

Je zegt dus: ze mag haar paarden doodslaan maar als ze presteerd heb ik er geen problemen mee hoor....

Blijf achter je mening, maar onderbouw die en geef eigen ervaring weer, niet wat je van een plaatje vind of van hebt horen zeggen...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:32

Citaat:
Het voorbeeld wat bij LDR uitleg vaak gebruikt wordt, is "de boog en de snaar" constructie. Die uitleg is simpel en valt bij de meesten goed. Al in 1946 werd door Slijper (een zoöloog) aangetoond hoe het mechanisme van de paardenrug werkte. Hij gaf aan dat de bovenlijn en onderlijn van een paard bij de funktie van de paardenrug betrokken moesten worden. Hij stelde dat voor als een boog en een pees constructie zoals bij een pijl en boog. Als je dat verhaal begrijpt, dan ben je tussen de oren al een heel eind op weg.

GoldStar, wat merk jij dezenaangaande op bij het extreme LRD rijden?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:34

Apple schreef:
Ik ga weer even iets splitsen in dit onderwerp. Het is jammer dat in een goedlopende discussie mensen toch weer met persoonlijke aanvallen komen en met oneigenlijke argumenten.

Zal mij benieuwen wat je als oneigenlijk argument gaat aanmerken.
Maar wel handig om her en der wat gekrakeel eruit te knippen.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:35

Ik heb niet alle 15 pagina's gelezen. Maar ik ben van mening dat ze weten wat ze doen. Kan diegene die die foto's heeft gemaakt misschien foto's van zichzelf wegzetten. Daar zal een paard ook wel eens minder vrolijk kijken of met de mond open.

Tja ieder heeft een eigen rijtechniek en als het onprettig is voor het paard dan laat die dat heus wel weten.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:38

Mireille1970 schreef:
marcolemar schreef:

Nou dat is toch een aanval!

Alsof Bonnie, Krack, Prisco, Cocktail, Idool, Painted Black, Salinero bang zijn voor haar..... doe niet zo raar...

Bedoeld ze het niet andersom dat Anky bang is van haar paarden Verward

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-05 12:39

Ok, ik ga me tegen beter weten in ook mengen in deze discussie...met zweet in mijn handjes weliswaar. Ik heb het hele topic gelezen en vind het een zeer interessant onderwerp. Ik zelf neig ernaar te zeggen dat ik geen voorstander ben van LDR. Ik denk ook niet dat ik het zelf ooit zal gaan toepassen. Ten eerste zijn mijn paard en ik BIJ LANGE NA niet op dat niveau en dat zullen we waarschijnlijk ook nooit komen maar ik kan met mijn boerenlullenverstand wel het een en ander beredeneren. Allereerst geloof ik niet dat LDR iets met trekken te maken heeft. Mijn instructrice heeft wel eens gevraagd of ik zo hard als ik kon aan de teugels wilde trekken terwijl zij tegen ging hangen, ik kan je vertellen, ik kreeg de teugels geen centimeter dichter naar me toe. Hoe harder jij trekt, hoe sterker en zwaarder het paard kan worden, dat win je dus nooit. Maar...ik vind de foto's er best paardonvriendelijk uitzien, zwiepende staarten, minder fijne ooguitdrukking...Als je zelf je hoofd op je borst legt, voel je ook direct een naar gevoel in je halsaansluiting, dat voelt een paard ook, LANGDURIG in die positie lopen kan sowieso niet goed zijn. Ik moet zeggen dat ik ook bij aan de teugel rijden soms mijn vraagtekens zet. Mijn paard zoekt zelf aanleuning ookal heb ik een losse teugel maar ik zie geen enkel paard in de wei ooit langer dan een paar seconden die hoofd/halshouding uit zichzelf aannemen. Dat is dus iets tegennatuurlijks voor een paard, in ieder geval om zo lang in die houding te lopen. Bij de foto's die ik zie van het LDR rijden kan ik een aantal dingen bedenken. Als de neus zo laag is, hoe krijg je dan de achterhand er goed onder en het paard opgericht? Hoe kan een paard opgericht lopen als je hem van voren naar beneden 'drukt'. En als je de achterhand er wél goed onder zou krijgen, is het dan niet zo dat de rug een onnatuurlijk bolle houiding aanneemt omdat bij goed ondertredende paarden het bekken gekanteld moet zijn? Nogmaals ik denk maar even hardop hè maar ik wil hier graag van leren en andere meningen (en uitleg waardeer ik enorm).
@Mireille1970, petje af voor je geduld met ons allemaal!! Ik heb alleen 1 vraagje, op een eerder pagina zei je (als ik het me goed herinner) dat je sommige paarden met sloF (was het slof?) reed terwijl het niet echt nodig was, waarom deed je die dan niet gewoon af?