Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mireille1970 schreef:Tja het is volgens de beschrijving een hengst, en dan komt de manenkam wel vaker als extra knik optisch naar voren.Alleen op de laatste foto helemaal maar al zichtbaar op de tweede is dat de hals niet rond is maar een knik vertoont...Veel onderhals ontwikkeld en geen ronde bovenlijntot aan het hoofd maar slechts tot voor de nek.
Tyrza schreef:Dat is denk ik ook wel zo, het idee is meer aanspannen tot zelfhouding (en die is er wel veel). Het is verder maar een foto, of het paard verder losgelaten loopt weet ik ook niet.ART_UMA, het ziet er correct uit, maar toch mis ik een bepaalde lossigheid vanuit de bovenlijn.
Tyrza schreef:Helemaal mee eens, hij (Egon) vond eigenlijk zowel een zegen als een last. De paarden van tegenwoordig bieden zoveel meer aan, dat er te vroeg teveel van wordt gevraagd.Ik wil er ook nog bij vermelden dat dergelijke paarden niet zo lossig kunnen lopen als onze (top)sportpaarden
ART_UMA schreef:Zoals ik VWNW ken is het geen doel op zich, het is meer een ontspanning bevoorderende oefening. Veel actie in de achterbenen hoef je hier dan ook niet te verwachten
Jippie schreef:
Wat ik opvallend vind van dit soort discussies is dat mensen die zelf amper in de basis kunnen meedraaien [als ze al wedstrijden rijden]
dan gaan zeggen dat je die resultaten hebt behaald ondanks je LDR trainen![]()
Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.
Lusitana schreef:Waarom gaat het topic ineens over VWNW?
gijsenkim schreef:Ook de banden en spieren van een hardloper zijn niet gebouwd om met de hiel tegen de kont te zitten
friemel schreef:Een momentje diep en rond doorvragen is geen probleem. Doel daarvan is onmogelijk gymnastiseren maar (opnieuw) voorwaarden scheppen om te kunnen gymnastiseren. Problemen ontstaan wanneer extreem diep en rond gevraagd wordt: langduriger en/of dieper dan nodig. En dan heb je het per definitie over een harde hand. Ook al zullen de toepassers van het trekwerk dat ontkennen. Misschien niet genoeg boekjes gelezen
Sjuimpje schreef:Astragirl, ja kàn een paard niet dwingen om na te geven.
Niet voor en niet achter de loodlijn.
Lusitana schreef:
Q heeft het ook al gezegd, bij extreem achter de LL moet het paard spieren gebruiken om het hoofd in die houding te houden, die hij gewoonlijk niet gebruikt. Dat bedoel ik met tegennatuurlijk.
De spieren die hij moet gebruiken om zijn hoofd zo te houden zijn niet belangrijk in de dressuur, dus waarom die trainen?
De banden en gewrichten zijn niet gemaakt om het hoofd langer dan een moment zo te houden, en daarom kunnen ze daaraan dus blessures krijgen als het paard het wel een tijdje vol moet houden.
Bovendien lijkt mij de ademhaling ook niet helemaal vloeiend te kunnen lopen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Waarom gaat het topic ineens over VWNW?
fresco schreef:Wat ik me afvraag, hoe de spieraanhechting is van nek aan hoofd (simpel weg gezegd?.
En als je je paard achter de LL rijdt, rek je deze toch op (weer simpel gezegd)?
Als je dit met belijdt doet (dus niet te, zoals Tyrza zegt) moet dit uiteindelijk meer elasticiteit opleveren, lijkt me?
Of zie ik dit verkeerd?
) 
fresco schreef:Wat ik me afvraag, hoe de spieraanhechting is van nek aan hoofd (simpel weg gezegd?.
En als je je paard achter de LL rijdt, rek je deze toch op (weer simpel gezegd)?
Als je dit met belijdt doet (dus niet te, zoals Tyrza zegt) moet dit uiteindelijk meer elasticiteit opleveren, lijkt me?
Of zie ik dit verkeerd?
Astragirl schreef:[img]
http://pic18.picturetrail.com/VOL885/31 ... .jpg[/img]
de nekband rekt extreem uit, de grote oorspeekselklier wordt naar buiten gedrukt en de halswervels volgen een onnatuurlijke boog omdat de eerste halswervels naar boven geduwd worden. (de typische verdeling van de hals in een 2 afhangende lijnen)
ook wordt de onderhals spier aangespannen om de extreme werking op de buikspieren te verlichten.
dit lijkt me niet al te ontspannend...