Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Het voordeel van extreem achter de LL rijden uitleg graa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:30

op de eerste foto zou hij gras kunnen willen eten, het ziet er niet gereden uit, alleen losgetrokken, net of hij over de kop zou gaan als je de teugels zou doorknippen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:36

Mireille1970 schreef:
Alleen op de laatste foto helemaal maar al zichtbaar op de tweede is dat de hals niet rond is maar een knik vertoont...Veel onderhals ontwikkeld en geen ronde bovenlijntot aan het hoofd maar slechts tot voor de nek.
Tja het is volgens de beschrijving een hengst, en dan komt de manenkam wel vaker als extra knik optisch naar voren.
Dat de onderhals (welke wel aardig bespierd is) mee gaat spelen, is in een antal klassieke boeken het maximale punt van verzameling dat het paard aankan. Ook bij de spaanse rijschool zie je dat, helemaal als de hals wat diep weg komt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:39

Ik kan me inderdaad de maximale verzameling voorstellen. Het is in feite gewoon een soort harmonica die ingeschoven wordt.

Maar dan is er in feite geen sprake meer van een functionele draf, MITS je het hebt over zeer sterke paarden (die het vanuit de benen aankunnen), zoals je wel in de Spaanse Rijschool ziet.

Ik wil er ook nog bij vermelden dat dergelijke paarden niet zo lossig kunnen lopen als onze (top)sportpaarden, de kunstjes daar gelaten uiteraard Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:43

Tyrza schreef:
ART_UMA, het ziet er correct uit, maar toch mis ik een bepaalde lossigheid vanuit de bovenlijn.
Dat is denk ik ook wel zo, het idee is meer aanspannen tot zelfhouding (en die is er wel veel). Het is verder maar een foto, of het paard verder losgelaten loopt weet ik ook niet.

Volgens Egon is ook het beeld van het goed gaande paard anders geworden. Een aantal toppers kunnen niet piafferen zonder veel "steun" van de hand, en voor hem is dat juist erg verkeerd, het moet meer vanuit het paard zelf komen en moet gaan zitten.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 20:48

Tyrza schreef:
Ik wil er ook nog bij vermelden dat dergelijke paarden niet zo lossig kunnen lopen als onze (top)sportpaarden
Helemaal mee eens, hij (Egon) vond eigenlijk zowel een zegen als een last. De paarden van tegenwoordig bieden zoveel meer aan, dat er te vroeg teveel van wordt gevraagd.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:05

ART_UMA schreef:
Zoals ik VWNW ken is het geen doel op zich, het is meer een ontspanning bevoorderende oefening. Veel actie in de achterbenen hoef je hier dan ook niet te verwachten

Dat dacht ik ook, een soort tegenstelling van "verzameling", actie in de benen of electrisch van de grond af is helemaal niet de bedoeling van zo'n oefening ....
En dus loopt hij gewoon op de voorhand van het abeen af en voor even kan dit JUIST ter afwisseling ook weleens lekker zijn. Het is immers de AFWISSELING in het rijden wat het verschil maakt ....

De kunst is als je het vraagt op het achterbeen te lopen en als je niks vraagt dan hoeft dat toch niet?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:12

Jippie schreef:

Wat ik opvallend vind van dit soort discussies is dat mensen die zelf amper in de basis kunnen meedraaien [als ze al wedstrijden rijden]
dan gaan zeggen dat je die resultaten hebt behaald ondanks je LDR trainen Verdrietig

Maak je jezelf eigenlijk niet een beetje belachelijk als je als amateur/recreant hier in een forum de top van de dressuur de les gaat lezen over het correcte dressuurrijden.

Ik vind het erg knap dat je van achter de computer kunt zien op welk niveau wij rijden en wat we thuis trainen, daar wij, op een paar na, volkomen anoniem aan de discussie deelnemen...

Verder wil niemand iemand een lesje lezen.
De grote vraag is wat het voordeel is van extreem achter de LL rijden.

Q heeft het ook al gezegd, bij extreem achter de LL moet het paard spieren gebruiken om het hoofd in die houding te houden, die hij gewoonlijk niet gebruikt. Dat bedoel ik met tegennatuurlijk.
De spieren die hij moet gebruiken om zijn hoofd zo te houden zijn niet belangrijk in de dressuur, dus waarom die trainen?
De banden en gewrichten zijn niet gemaakt om het hoofd langer dan een moment zo te houden, en daarom kunnen ze daaraan dus blessures krijgen als het paard het wel een tijdje vol moet houden.
Bovendien lijkt mij de ademhaling ook niet helemaal vloeiend te kunnen lopen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Waarom gaat het topic ineens over VWNW?

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:15

Lusitana schreef:

Dan gaat het tenminste nog ERGENS over Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:32

Ook de banden en spieren van een hardloper zijn niet gebouwd om met de hiel tegen de kont te zitten

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:36

gijsenkim schreef:
Ook de banden en spieren van een hardloper zijn niet gebouwd om met de hiel tegen de kont te zitten

Niet? Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:43

Volgens mij heb ik mijn puntje wel gemaakt,
vwnw is maar voor weinig paarden weggelegd.
Ik zie mijn 5 jarige bruine die eerder in dit topic al voorbij komt, dit werk nog niet doen.
Ozep kan dat wel, maar die heeft een bijzonder sterk achterbeen.

Heb daar niet echt mooie en duidelijke voorbeelden van,
dit komt er een beetje bij in de buurt:
Afbeelding

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:12

Ik denk ook dat sommige paarden ietsje soepeler lopen iets achter de LL, maar om nu express ze daar te gaan dwingen, nee. En zeker niet zoals op die eerste fotos, daar is geen KUNST meer aan, dat is trekwerk. En ik denk niet dat daarvan de spieren en ligamenten beter van worden, alleen het controlegevoel van de ruiter.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:16

Een momentje diep en rond doorvragen is geen probleem. Doel daarvan is onmogelijk gymnastiseren maar (opnieuw) voorwaarden scheppen om te kunnen gymnastiseren. Problemen ontstaan wanneer extreem diep en rond gevraagd wordt: langduriger en/of dieper dan nodig. En dan heb je het per definitie over een harde hand. Ook al zullen de toepassers van het trekwerk dat ontkennen. Misschien niet genoeg boekjes gelezen Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:17

Astragirl, ja kàn een paard niet dwingen om na te geven.
Niet voor en niet achter de loodlijn.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:19

friemel schreef:
Een momentje diep en rond doorvragen is geen probleem. Doel daarvan is onmogelijk gymnastiseren maar (opnieuw) voorwaarden scheppen om te kunnen gymnastiseren. Problemen ontstaan wanneer extreem diep en rond gevraagd wordt: langduriger en/of dieper dan nodig. En dan heb je het per definitie over een harde hand. Ook al zullen de toepassers van het trekwerk dat ontkennen. Misschien niet genoeg boekjes gelezen Knipoog

Overal waar te voor staat is ook niet goed, Friemel.

Maar zoals eerder opgemerkt, geldt dat voor elke stijl van rijden.

Enne... lezen is niet mijn favoriete hobby, ik ondervind het liever fysiek hoe het wel moet Knipoog

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:29

Ik bemoei me er nog even offtopic mee. Wat ligt dat zadel op die schimmel op pagina 14 ontzettend eng. De ruiter zit achterop de lepel die zelfs lager dan de boom ligt. Dat kàn gewoon niet prettig aanvoelen voor dat paard.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:31

Sjuimpje schreef:
Astragirl, ja kàn een paard niet dwingen om na te geven.
Niet voor en niet achter de loodlijn.

ok, in de krul trekken dan... Vork

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:33

Wat ik me afvraag, hoe de spieraanhechting is van nek aan hoofd (simpel weg gezegd?.
En als je je paard achter de LL rijdt, rek je deze toch op (weer simpel gezegd)?
Als je dit met belijdt doet (dus niet te, zoals Tyrza zegt) moet dit uiteindelijk meer elasticiteit opleveren, lijkt me?
Of zie ik dit verkeerd?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:36

Lusitana schreef:

Q heeft het ook al gezegd, bij extreem achter de LL moet het paard spieren gebruiken om het hoofd in die houding te houden, die hij gewoonlijk niet gebruikt. Dat bedoel ik met tegennatuurlijk.
De spieren die hij moet gebruiken om zijn hoofd zo te houden zijn niet belangrijk in de dressuur, dus waarom die trainen?
De banden en gewrichten zijn niet gemaakt om het hoofd langer dan een moment zo te houden, en daarom kunnen ze daaraan dus blessures krijgen als het paard het wel een tijdje vol moet houden.
Bovendien lijkt mij de ademhaling ook niet helemaal vloeiend te kunnen lopen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Die houding is tegennatuurlijk misschien, maar zorgt er wel voor dat een paard veel sterker word rondom de rug- en nekwervels. Deze zijn wel degelijk belangrijk bij de dressuur en moeten daarom dus ook getraind worden.
Wat betreft de ademhaling; deze kan gewoon en volledig vloeiend verlopen. Dit is ook wel noodzakelijk als je een (toch wel zware) training doet, wanneer je een paard achter de loodlijn vraagt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:38

fresco schreef:
Wat ik me afvraag, hoe de spieraanhechting is van nek aan hoofd (simpel weg gezegd?.
En als je je paard achter de LL rijdt, rek je deze toch op (weer simpel gezegd)?
Als je dit met belijdt doet (dus niet te, zoals Tyrza zegt) moet dit uiteindelijk meer elasticiteit opleveren, lijkt me?
Of zie ik dit verkeerd?

AMEN!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:45

Met beleid oprekken gebeurt via handhaving van de verbinding.
Met extreem diep breek je die verbinding en verzwak je juist de spieren in het halsbereik en verstarren de rugspieren.
Prik maar eens diep in de spieren van verschillend getrainde paarden en voel (voor de ervaringsaanhangers Knipoog)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:45

Als de doelstelling van het het LDR het over de rug rijden met de neus achter de LL is, vraag ik mij af waarom op elke geen een paard over de rug loopt? (mijns inzien)
Dit kan alleen worden bewerkstelligt als het paard vanuit schouder en schoft nageeft en dat heb ik niet op een foto gezien waar LDR wordt gereden? (correct me if i'm wrong)
Ik denk dat het geen kwaad zou kunnen zolang de paarden maar iets erachter lopen en niet met de neus op de borst.
Verder wordt naar mijn ideen alleen het gedeeldte achter oor en kaakgewricht op deze manier getraind en niet het gedeelte voor de schoft en schouder.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:46

Afbeelding

De nekband rekt extreem uit, de grote oorspeekselklier wordt naar buiten gedrukt en de halswervels volgen een onnatuurlijke boog omdat de eerste halswervels naar boven geduwd worden. (de typische verdeling van de hals in een 2 afhangende lijnen)
Ook wordt de onderhals spier aangespannen om de extreme werking op de buikspieren te verlichten.
Met dit alles als gevolg dat de rugspieren verstarren wegens de onnatuurlijke en extreme houding van het hoofd en de hals.

dit lijkt me niet al te ontspannend...

Sigaar
Laatst bijgewerkt door Astragirl op 11-05-05 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:47

fresco schreef:
Of zie ik dit verkeerd?

Precies, het gaat hier om het ruggebruik.

Tolstoi is hier een mooi voorbeeld voor, want die heeft m.n. achter het zadel een vrij gespannen rug. En dan krijg je ook nog eens dat hij zich makkelijk oprolt en zijn rug wegdrukt.

Ik moet dus zien te zorgen dat hij zijn gehele rug gebruikt, terwijl hij deze dus heel makkelijk kan wegdrukken. Daarom is VWNW in zijn geval heel moeilijk: hij gooit zijn neus er wel uit, maar er is dan geen sprake van ruggebruik. Integendeel. Hij blokkeert dan ook nog eens op de kaak en er is geen controle meer over de draf.

Ik moet dus die verlengde rugspier aanspreken. Ik doe dit dus door hem laag en rond in te stellen. In zijn geval moet het altijd even erger worden (dus hij rolt zich even op en zet zijn kaak vast), maar daarna geeft hij dus en accepteert hij de hand.

Dan komt dus de lengte en het lage rijden in beeld, maar dan met een bolle rug om dat wegdrukken te voorkomen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 22:48

Astragirl schreef:
http://pic18.picturetrail.com/VOL885/31 ... .jpg[/img]

de nekband rekt extreem uit, de grote oorspeekselklier wordt naar buiten gedrukt en de halswervels volgen een onnatuurlijke boog omdat de eerste halswervels naar boven geduwd worden. (de typische verdeling van de hals in een 2 afhangende lijnen)
ook wordt de onderhals spier aangespannen om de extreme werking op de buikspieren te verlichten.

dit lijkt me niet al te ontspannend...

Sigaar

Je moest eens weten hoe ontspannen en los hij na een dag flink trainen is Sigaar

Mijn acupuncturist kan dit bevestigen.

Zoals eerder vermeld in dit topic door onder andere Goldstar is geen een paard hetzelfde en heeft de ene een bepaalde spieraanhechting en ontwikkeling die zich voor deze training leent, de ander niet.

Ter aanvulling, zoals op dat plaatje staat Tol zeer regelmatig uit zichzelf, als hij een klontje heeft gekregen terwijl ik hem poets. Hij sabbelt dan na op zijn bovenbeen.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 11-05-05 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt