Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:18

runningkawa schreef:
Mijn vraag is eigenlijk, waarom zou het niet veranderd mogen worden?

Het gaat in de proef nog steeds niet over LDR, maar over net erachter.
lijft een heel verschil imo.

En laat ik merken dat een paard wat bijv wat schrikkerig is, met dat neusje net erachter, toch beter gecontroleerd rond te rijden is.
Maar iedereen heeft hier vast van die bomproef paarden

Nogmaals elke manier van trekken en plukken is verkeerd en er zijn ook trekkers die klassiek rijden, zoals er plukkers zijn die LDR rijden en er trekkers zijn die 2cm achter die LL rijden.

En Show boven functionaliteit?
Nee.
Mooie show krijg je als het paard functioneel goed gereden is.

Het hele doel van dressuur is om in harmonie te raken met je paard en dat hoor je te tonen in de ring. Extra controle pakkenn om dat dat nodig is, is niet het voorbeeld van harmonie en een teken van zwakte, en hoort niet thuis in een wedstrijdring.

Iemand die klassiek rijd kan niet trekken volgens mij , want dan is het niet meer klassiek te noemen.

Show is wapperende voorbenen, terwijl de achterbenen nauwelijks impuls vertonen. Show is SCHIJN. Dat is draait het niet om bij dresuuurwedstrijden. Daar hoor je te tonen hoe ver je paard in de africhting is. Kunstjes horen in een circus thuis.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 00:32

Lusitana schreef:
Het hele doel van dressuur is om in harmonie te raken met je paard en dat hoor je te tonen in de ring. Extra controle pakkenn om dat dat nodig is, is niet het voorbeeld van harmonie en een teken van zwakte, en hoort niet thuis in een wedstrijdring.

Iemand die klassiek rijd kan niet trekken volgens mij , want dan is het niet meer klassiek te noemen.

Show is wapperende voorbenen, terwijl de achterbenen nauwelijks impuls vertonen. Show is SCHIJN. Dat is draait het niet om bij dresuuurwedstrijden. Daar hoor je te tonen hoe ver je paard in de africhting is. Kunstjes horen in een circus thuis.

Dit klopt anders kunnen we eigelijk ook overal wel uitzonderingen op maken. En is het gelijke niveau in de wedstrijdring weg dan weet je nooit waar je aan toe bent. Als alles maar mag.

Overigens heel veel ruiters DENKEN dat ze in een bepaalde richting rijden en sommigen MENEN dat ze dit uitstekend af gaat. Echter schijn bedriegt. En wederom citeer ik een stukje van Gerorge Theodorescu dat ik heel pakkend vind:

Zu dem Thema Schlaufzügel möchte ich bemerken, dass sie in unserem Stall nicht nur nicht benutzt werden, sondern sogar verboten sind.

Bei allen, auch auf reiterlich höchstem Niveau angesiedelten Diskussionen über dieses Thema bleibe ich dabei, dass sie auch nicht in Meisterhand gehören, denn entweder ist man ein Meister, dann braucht man sie nicht, oder man braucht sie, dann ist man kein Meister.

Cool En nu gaat het hier niet om de slofteugel dat weet ik maar om de huidige trainingsmethode om show boven functionaliteit te plaatsen en of het gewild is om maar de regels aan te passen hoofd achter de LL. Als de meesters het vroeger konden is het een nobel streven om dat na te streven en dat ook te leren. Dus als je een meester bent is het niet nodig om het hoofd achter de LL te rijden en is het wel nodig dan ben je gewoon nog geen meester en moet je driftig verder oefenen. Regels zijn regels waarom aanpassen?

Als ze een regel van de verplichting tot het dragen van een veiligheidscap i.p.v. een dressuurhoed aan willen passen staat half z dressuuur rijden nederland op zijn achterste poten en dat is voor eigen veiligheid en dan moet een onbelangrijk item van wel of niet achter de LL ineens wel aangepast worden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:11

Wat is het doel van de africhting eigenlijk, wat is de functie van dressuur? Waarom zou je een paard uberhaupt voor de (hogeschool)-dressuur trainen? Dat is toch nergens voor nodig? Waarom westrijden, een mooi dragend paard met impuls kun je ook prima thuis rijden, daar heb je geen jury bij nodig.

Lusitana: ik vind dat je wel erg minachtend doet over 'kunstjes in het circus'. Het lijkt me niets makkelijker of minder dan dressuur, het is alleen een andere stijl. (Dat het niet jouw stijl is verder prima)

Kafue: kun je de Duitse citaten misschien even samenvatten in het Nederlands? Ik ben niet zo thuis in het Duits.

En 'regels zijn regels' blijft een onzinargument. De rest over meesters die pas meesters zijn als ze iets kunnen is vooral een cirkeltje: we houden de regels in stand om een voorbeeld te volgen, en het voorbeeld is zoals het is omdat de regels zo zijn.
Ik zou haast zeggen: als het om show gaat is dat niet erg, dan spreek je gewoon af wat je graag wilt zien en dat gebeurt. Maar als er inderdaad een hoger doel is, dan moet je dat doel nastreven. En als dat naar mening van velen op een andere manier beter kan, dan moet je nog eens kritisch naar de regels kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:34

Voor de verduidelijking: ik ben helemaal niet tegen dressuur, integendeel.

Wat ik probeer te zeggen is dat er volgens mij 2 kanten zijn. Je kunt vinden dat dressuur vooral show is om jury en publiek te behagen, of je kunt vinden dat het vooral om de training van het paard gaat. (Mengsel van beide standpunten vind ik ook prima)

Maar...

ALS je vindt dat dressuur ten doel heeft het paard te ontwikkelen, DAN vind ik dat je de mensen die zeggen 'dat doel is beter gediend met (soms) achter de LL' serieus moet nemen, horen wat hun argumenten zijn, en de regels nog eens bekijken. (Dat betekent niet dat ze aangepast moeten worden, alleen dat je de 'andere kant' serieus moet nemen.)

en ALS je vindt dat dressuur voor een deel show is, DAN is het heel goed te begrijpen dat je tradities vast wilt houden. Prima, past bij de sport, het IS ook voor een groot deel traditie, alleen de kledingvoorschriften al. Maar dat is allemaal toch echt 'show voor functionaliteit'.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:41

Kafue schreef:

Zu dem Thema Schlaufzügel möchte ich bemerken, dass sie in unserem Stall nicht nur nicht benutzt werden, sondern sogar verboten sind.

Bei allen, auch auf reiterlich höchstem Niveau angesiedelten Diskussionen über dieses Thema bleibe ich dabei, dass sie auch nicht in Meisterhand gehören, denn entweder ist man ein Meister, dann braucht man sie nicht, oder man braucht sie, dann ist man kein Meister.
?

Voor Shadow:
"" Met betrekking tot het thema de slofteugel wil ik opmerken dat die in onze stal niet gebruikt wordt en zelfs ook verboden is.
want ondanks alle ook op het hoogste ruiterlijke niveau opgerakelde discussies over dit thema blijf ik erbij dat ze ook niet in de meesterhand thuishoren. Want of men is meester en heeft ze dus niet nodig of men heeft ze wel nodig en is geen meester.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 01:43

Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 08:55

Citaat:

Als je paard thuis wel goed loopt, maar op concours spoken ziet, is de enige manier, om hem dat te leren, meenemen.
En als je paard dan wel langs de spoken gaat door 2cm achter de Ll dan doe ik dat.
Voor mij is wedstrijd rijden ook training, werken aan samen 1 worden.
De punten komen voor mij echt niet op de eerste plek.
Verder hoeft dat ook niet bij alle paarden, maar dat we daar verschil in maken wprd ook telkens overheen gelezen..
Maar misschien moet je zelf eerst de ring in, omdat te begrijpen
.

Blijf dat vooral maar denken, dan komen we nooit verder...
Gaaaap

Verder vind ik het achterbeen in tokio niet goed, zoals ik al meerdere maken heb gezegt, maar dat zie je ook bij klassiek en ja daar zie je ook trekkers.
Pas als jullie dat ook durven in te zien, kan er verder gepraat worden

Slechte ruiters heb je overal...

.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:38

Lusitana schreef:

Geldt dat zelfde niet voor LRD?
Iemand die LRD rijd kan niet trekken volgens mij, want dan is het niet meer LRD te noemen.

of Iemand die paardrijd kan niet trekken volgens mij, want dan is het geen paardrijden meer.

Klassiek rijden is toch ook niet gelijk aan het paard boven in trekken? en toch zijn er mensen die dat doen.

Beide principes zijn op hetzelfde gebaseerd, een gehoorzaam voorwaarts paard, dat licht op de hulpen is. Bij LRD word er alleen verder afgewisseld in trainingshouding, terwijl bij klassiek altijd de neus t voorste punt blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:35

Heb de rest enit echt gevolgd, maar IMO is er geen verband tussen zware bespiering en het al dan neit op de loodlijn kunnen lopen. Andalusiers en lippizaners bijvoorbeeld, paarden die bij uitstek geschikt zijn voor klassieke dressuur staan toch bekend om zware halsbespiering.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:39

Fellor schreef:
Heb de rest enit echt gevolgd, maar IMO is er geen verband tussen zware bespiering en het al dan neit op de loodlijn kunnen lopen. Andalusiers en lippizaners bijvoorbeeld, paarden die bij uitstek geschikt zijn voor klassieke dressuur staan toch bekend om zware halsbespiering.

Tja, maar dan heb je het ook over genetische aanleg.

Ik kan toch met zekerheid stellen dat mijn paard naar verhouding met de LDR training ronder is geworden in zijn hele lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 10:48

Tyrza schreef:
Tja, maar dan heb je het ook over genetische aanleg.

Ik kan toch met zekerheid stellen dat mijn paard naar verhouding met de LDR training ronder is geworden in zijn hele lijf.

Oke, maar het zijn wel paarden met een zware hald die gewoon prima op de loodlijn of ervoor kunnen lopen met die bespiering. Zie dus geen probleem in het zo trainen van een paard dat ie zwaarder in de bespiering zit (nog nooit iets nadeligs vasn gemerkt bij geen enkel paard) en LDR training heeft denk ik niet veel te maken met of een paard juiste hoofd/halshouding heeft, dit is maar heo de ruiter traint en rijdt.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:11

Van een groot aantal paarden is bekend hoe de skelet structuur van bv de rug (bv hol) er uit ziet. De wervelkolom is volgroeid. De vorm van de wervels en de wervelkolom is bepaald. We gaan een paard met een harde holle structuur van de rug nu rond rijden. Zou dat echt goed voor het paard zijn? Het is belangrijk dat de spieren getraind worden in harmonie met bouw van het paard zelf. Wat je aan een paard vraagt in de training en tijdens het rijden, moet binnen de grenzen van het mogelijke van het paard liggen. Er worden veel paarden "omgebouwd" op een manier die niet bij de bouw van hun lichaam past en bij de bewegingen van het paard horen. Er is dan geen sprake van een harmonische ontwikkeling van paarden. Er kan in die gevallen dan ook geen sprake van een correcte dressuur training zijn geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:21

Ondanks dat ik niet LDR rijd
begrijp ik toch nog wel, dat er niet in 1 dag met de kin op de borst gereden word.
Maar dat dit in harmonie, langzaam opgebouwd word.

Zoniet is het geen LDR, maar trek en pluk werk (T&P rijden Tong uitsteken)

En bijv Anky laat de paarden die het qua bouw niet aankunnen staan.
En dat moeten andere LDR ruiters ook beseffen.
En dat zal met een goede instructie ook vast wel zo zijn.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:42

Ik heb niet alle 15 pagina's gelezen, en dit zal altijd een eindeloze discussie blijven.
Maar de LDR ruiters trainen hun paarden in alle houdingen. Dus zeer diep ron en laag, en in de oprichting en alles wat daar tussen in zit. Dus die paarden lopen niet constant op de kop.

Ik blijf erbij dat je per paard moet kijken wat de beste training is.
Mijn vorige was erg op de voorhand gebouwd er reed ik dus altijd meer opgericht en de kont eronder dan ik anders zou doen.

Mij 3.5 jarige heeft enorm veel front, neigt naar onder hals, zo hoog heetf ze hoofd en nek erop staan. Die rijdt ik dus alleen laag en rond. maar absoluut niet met de neus op de borst. Neusje er lekker uit.

En vaak wordt LDR vaak verward met T&P werk, wat toch wel erg zonde is.

Dat achter de LL lopen in de proef vind ik niet zo kwalijk, maar de achterhand er niet onder op hoger niveau vind ik eigelijk veel kwalijker.
De 5 jarige bij ons op stal heeft meer kont erbij dan sommige 'hogere' paarden in ZZ en GP.
Vorig jaar in Zwolle had de helft van de hengsten echt de kont er niet bij!!
we hebben het op film dus kom gerust enns kijken.

Meningen zullen hierover blijfen verschillen, maar zolang sommige mensen niet door hebben wat LDR nou eigenlijk inhoudt en bij sommige paarden erg goed kan zijn, blijft het er een zonder eind!!!!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 12:50

shadow0 schreef:
Het argument 'zo gaat het al tijden' vind ik echt een onzin-argument. (En daarbij lijkt 'eeuwen' me wat overdreven, zolang zal de FEI nog niet bestaan)

dit is idd een heel slecht argument, maar misschien is er gewoon een hele logische reden dat de neus voor de loodlijn moet, de FEI heeft dit echt niet zomaar bedacht als leuk regeltje....
mischien is de hoofdhouding een gevolg van de verzameling, en zal het paard als het verzamelt is, zelf de neus voor de loodlijn houden. Wat eigenlijk heel logisch is, omdat een paard als het even kan altijd de neus voor de loodlijn houdt, omdat dat hem geen energie kost en omdat hij dan nog dingen kan zien

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 13:35

sanne83 schreef:
dit is idd een heel slecht argument, maar misschien is er gewoon een hele logische reden dat de neus voor de loodlijn moet, de FEI heeft dit echt niet zomaar bedacht als leuk regeltje....
mischien is de hoofdhouding een gevolg van de verzameling, en zal het paard als het verzamelt is, zelf de neus voor de loodlijn houden. Wat eigenlijk heel logisch is, omdat een paard als het even kan altijd de neus voor de loodlijn houdt, omdat dat hem geen energie kost en omdat hij dan nog dingen kan zien

Dat klopt, bovendien als de 8hand zakt in verzameling en ondertreed lijkt het me voor het paard handiger maarde juiste reden weet ik hier niet voor Bloos! het lijkt me dat hij zijn spieren ben banden zo moet rekken dan komt er weer spanning enzo en dan erbij ik ben zelf een realtief luie ruier ik overrek me liever ook niet dus vraag ik mn paard het ook niet.

Wat Anky aan betreft omdat zij voor het oog van de wereldbevolking zo netjes rijd krijgt zij gewoon vaak hele goede paarden aangeboden waar ze uit kan kiezen. Zij kiest dan die paarden uit die het beste bij haar manier van rijden passen en natuurlijk bij die van Sjef Lovers haar partner.

Maar zo kan ik me nog het verhaal herinneren dat ze eens een tuiger zou gaan rijden maar dat dat uiteindelijk toch niet klikte met training ofzo en dat die weer weg is gegaan. Van horen zeggen heeft zijn eigen trainer er toch de handen nog weer vol aan gehad om het in orde te krijgen.

Dus eigelijk moraal van het verhaal, sommigen zoeken gewoon de paarden die perfect bij hun manier van trainen passen en zeggen dan kijk mijn manier van training werkt op alle paarden, goede uitvinder ben ik he.Zeggen ze dan, maar anderen en dat vind ik veel knapper kunnen zich gewoon aanpassen aan alle paarden en passen de training op het paard aan alle lof voor die mensen en niet geen lof voor die die het slechts met een bepaalde maniet kunnen.

Ik heb vijf lessen gevolgd vorig jaar op de manier LDR en dat paste gewoon niet bij mijn paard en niet omdat ik er niet open voor stond. ik had opdat moment geen les en op die manege mocht ook mijn eigen trainer niet komen, dus geen keus. Dus ook snel weer van stal veranderd Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 14:42

Kafue"]
Dus eigelijk moraal van het verhaal, sommigen zoeken gewoon de paarden die perfect bij hun manier van trainen passen en zeggen dan kijk mijn manier van training werkt op alle paarden, goede uitvinder ben ik he.
[/quote]

Zegt Anky dat? Zeggen anderen dat? Wie, waar?

[quote="Kafue schreef:
Zeggen ze dan, maar anderen en dat vind ik veel knapper kunnen zich gewoon aanpassen aan alle paarden en passen de training op het paard aan alle lof voor die mensen en niet geen lof voor die die het slechts met een bepaalde maniet kunnen.

Hmm, volgens mij is 'nooit LDR' en nooit dit, nooit dat, net zo star als 'altijd dit, altijd dat'.

Voor iemand die zich goed aan kan passen aan veel verschillende paarden, en de training daaraan ook goed aan kan passen, heb ik zeker bewondering.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 15:13

Ik heb me altijd ontzettend verbaasd over de hele discussie tussen LDR en Klassiek rijden. Voordat ik op dit forum kwam stond ik daar nooit bij stil. Ik kan me ook niet voorstellen dat al die ruiters die in de basis rondhobbelen een heel bewuste keuze hebben gemaakt voor een bepaald trainingssysteem. Ik in ieder geval niet. Er zijn volgens mij meerdere wegen die naar rome leiden. Kan iemand mij duidelijk maken waarom je eigenlijk überhaupt voor een bepaald systeem moet kiezen? Ik stel mijn pony soms wat hoger in, dan weer wat lager, afhankelijk van hoe ze op dat moment aanvoelt.

Om even op je vraag terug te komen, nee, ik vind niet dat de regel geschrapt moet worden. Wel vind ik dat er niet te strak aan vastgehouden moet worden in die zin dat het wel of niet op de loodlijn lopen niet zaligmakend is. Het is maar een onderdeel van het totale plaatje. Het totaalbeeld is veel belangrijker dan die paar cm wel of niet op de LL.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 17:26

Saar4 schreef:
Het totaalbeeld is veel belangrijker dan die paar cm wel of niet op de LL.

OK dan!

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:12

Tyrza schreef:
Tjee, 13 pagina's en ik zie nu pas het topic Haha!
De ene keer zal ik hem dieper moeten instellen, de andere keer meer bergopwaarts. Maar de efficientie blijft hetzelfde.

Dank voor je uitleg Tyrza, DIT klinkt mij logisch. Begrijp ik het goed dat je bedoelt dat je op sommige momenten LDR traint, voor dit specifieke paard?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 18:16

Ik kan niet geloven dat ik midden in de examens juist dit hele topic doornomen heb... Haha!

Ik heb altijd veel vragen bij dit soort topics. Ik zie bijvoobreeld bij de foto's maar 3 paarden die gaan zoals de FEI aangeven: voor de neuslijn, hoogste punt net achter de oren en achterhand erbij.
Het waren de foto's van Fabenfroh (of zoiets Haha! ), Krack C en Klimke.
De eerste 2 zijn uitgestrekte draf, en daarover is hier al gezegd dat de neus er daar vaak wel goed zit. De laatste foto ziet er uitgestrekte galop uit, dus weer een uitgestrekt voorbeeld. Waar ik nu al het hele topic op zit te wachten is een paard dat verzameld draaft of piaffeert, met de neus eruit, het hoogste punt net achter de oren en de achterhand er correct onder, in onstpanning enzovoort. Want dat zie ik nou eens nergens. Ofwel zit er een kap op, ofwel lopen ze net iets achter de LL.
Ik kijk nog steeds naar hoe de spieren aan het werk zijn (ook in de hals), hoe het zit met de onstpanning (als je een bontje om je neusriem hebt hangen tegen schuren gaat het eerder over dwang vrees ik), en hoeveel lengtebuiging er is.

Ik weet het niet. Zijn er eigenlijk wel paarden die een piaffe kunnen uitvoeren zoals de FEI het voorschrijft?
Is het niet kiezen voor ofwel een spectaculaire achterhand ofwel die zogenaamde correcte hoofdhouding?
Ik denk wel dat die correcte houding er moet kunnen zijn. Maar lang niet bij ieder paard.
Vragen we trouwens niet te veel van paarden? Zoeken we niet een utopie? We zoeken een perfect gegymnasticeerde atleet, die ontspannen de meest krachtige oefeningen kan uitvoeren. Is dit nog enigszins natuurlijk? Is het paardrijden op zich al natuurlijk? Is op de achterhand lopen natuurlijk?
Nee.

Maar waar trekken we de grens? Mag LDR dan niet? Ik vind het er persoonlijk niet uitzien, maar hoe moet je daarover oordelen? Worden paarden er dan beter van dat ze in gevangenschap leven en hun leven aan het onze moeten aanpassen?
Ik vrees dat alle richtlijnen die er zijn nog steeds door MENSEN opgelegd zijn. WIJ zijn degene die een perfect plaatje zoeken ten koste van een levend wezen. Natuurlijk kunnen paarden het werk leuk vinden. Maar ik raak er hoe langer hoe meer van overtuigd dat paarden in de wedstrijdsport op topniveau niet altijd even gelukkig zijn helaas. Volgens mij kan je gewoon niet aan de top raken met volledig paardvriendelijke methoden.

Ooit hebben mensen gezegd: "o die beesten kunnen mooi lopen, daar gaan we wedstrijden in maken". En toen werd er vanuit de anatomie van het paard een perfect plaatje opgesteld. Ik vrees dat het net zo is als bij de F1 helaas: 1 op de 5 miljoen paarden zou mss in staat zijn om altijd alles perfect uit te voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:46

Ik denk dat het tegenwoordig wel wat meer normaal word gevonden. De show van het paardrijden. Het valt mij op, dat in vergelijking met 10 jaar geleden of zelfs langer, er veel meer mensen paardreden omdat ze paarden leuk vonden. En niet omdat ze paardreden om succesvol te zijn. Ik krijg steeds vaker het idee dat mensen paardrijden voor hun eigen ego. Ze zijn zo gefocused op de sport, dat onbewust, het paard een beetje vergeten word, en dan met name de welzijn van het paard. Ik denk dat LDR daar een grote rol in speelt, iedereen heeft gezien dat Anky daarmee succesvol is, en iedereen wil zelf ook succesvol zijn. En vergeet gelijk dat Anky ook succesvol was met het klassieke systeem.

Ik heb steeds vaker het idee dat een paard een middel is geworden om een bep. publiciteitsgeiligheid te bevredigen bij de mens. En dat vind ik toch echt wel een beetje jammer.

Zoals Anky zelf zegt dat het systeem LDR niet zomaar toegepast kan worden, en toch roept heel bokt dat het ZIJ het wel kunnen. De meeste lichte toer ruiters die durven het niet aan.

Maar onze bokkers, en volgens mij heeft er niemand gereageerd die op nivo GP (op tyrza na dan, en de rest heb ik niet doorgelezen, dus als ik iemand vergeet, sorry!) of iets dergelijks rijd, die kunnen het wel Verward:?

Tot ziens in PEking dan maar, ik zal op de tribune jullie allemaal toejuigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:56

Viennanova schreef:
Elk paard heeft iets anders nodig, of dit nu komt door zijn karakter (kijkerig) of door zijn bouw. En zelfs per fase in de africhting kan dit verschillen. Maar elk paard dient afgericht te worden naar het uiteindelijke doel (zoals omschreven in door de FEI), .

Hier kan ik het volledig mee eens zijn. Voor ik op bokt kwam had ik uberhaupt nooit van systemen gehoord, maar altijd van het per paard beoordelen en dat rijden. Er werd aan mij juist altijd verteld, dat goed paardrijden betekend: Ruitergevoel, en door veel ruitergevoel te hebben, je heel makkelijk te kunnen aanpassen aan de diverse paarden, met ieder hun eigen manier van bewegen en hun exterieur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 00:58

Aimee schreef:
Een modetrend die al zeker 20 - 30 jaar aanhoudt?! *LOL*:)):))
Dat heet een ontwikkeling: goed - beter - best....
of we "best" ooit bereiken in de dressuur vraag ik me af, maar dat terzijde.

Bijzondere is, is dat de springruiters na de introducering van Schockemohle het inmiddels al weer afgezworen hebben enkele jaren geleden. Praat ik over het extreem diepe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 01:03

pagina 8, nog steeds geen goed argument gelezen, van beide partijen overigens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-05 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt