artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:01

Het lijkt mij ook niet echt handig om tijdens een travers op het moment dat hij zijn neusje eruit gooit de slof aantespannen. Je veranderd dan toch weer het evenwicht dat je eerst weer moet gaan herstellen.

En in de training is dat toch ook niet erg. Het kan niet altijd 100 punten gaan lijkt me. Gewoon parade op de buitenteugel en de binnenteugel weer indraaien om de aanleuning te herstellen in samenwerking met het buitenbeen om de takt te onderhouden en het binnenbeen laten liggen voor de buiging.

Als de oefening een keer mislukt so what morgen beter. En door de training wordt hij ook sterker waardoor hij op den duur de neus en de gedachten wel bij kan houden.

Als je de slof erbij moet pakken om de neus op de plekt te houden rijd je a niet meer van voor naar achteren en B ben je sowieso voor een goede oefening al te laat.

De slof voegt dus geen waarde toe aan de goed gereden oefening het is de schijn waardoor je je laat bedriegen. Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:05

Neusje eruit mag.......... zeker als het moeilijk is...... ben het wat dat betreft absoluut eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:07

hangt er een beetje vanaf hoe.

Ik rijd niet altijd even politiek correct, wel zo doeltreffend mogelijk, en ik gebruik daar best eens een slof bij.

Correct paardrijden kun je alleen op correcte paarden die hun hele leven correct zijn opgeleid. De werkelijkheid is meestal net een tikje anders...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:09

Zep schreef:
hangt er een beetje vanaf hoe.

Ik rijd niet altijd even politiek correct, wel zo doeltreffend mogelijk, en ik gebruik daar best eens een slof bij.

Correct paardrijden kun je alleen op correcte paarden die hun hele leven correct zijn opgeleid. De werkelijkheid is meestal net een tikje anders...

Maar is het niet zo dat correct paardrijden is de paarden van achter naar voren rijden, waar blijf je dan met de slofteugel in dat verhaal? Haha!

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:16

ik ben het volledig metj e eens topicstartster!! het is goed om een paard er soms een beetje mee doorheen te werken en voor de spieropbouw boven in zijn nek. Het kan een handige hulp zijn en is ook goed als je hem niet altijd strak hebt. Je moet ook zonder kunnen en dat moet je ook weten als je met slof rijdt, wantj e doel moet je op een gegeven moment ermee bereikt hebben en dan moet je hem minder gebruiken. Ook moet hij niet altijd strak staan, maar als het paard in de juiste houding loopt moet ie wat losser hangen. Ik vind dat er hier echt heel spastisch over wordt gedaan en over dat het zielig is en blablabla. Die paarden zijn echt niet van suiker hoor en ik kan heel wat zieligere dingen bedenken! En ik vind hewt ook wat anders als je het gebruikt om het paard met zijn hoofd tussen zijn voorbenen te brengen, daar is het niet voor bedoeld.

KiWiKo

Kafue................. er zijn paarden, die net wat lastiger zijn Haha! Haha! Haha!

Zep rijd een hoop verschillende paarden........... en niet met alle paarden kan je altijd even correct te werk gaan soms door heel verschillende redenen.

van achteren naar voren rijden is altijd het doel.......... maar niet alle paarden zijn daar even meewerkend in.

Ik begrijp jouw relaas wel....... want jouw mening is gebaseerd op JOUW paard......... maar als je 3 a 4 paarden per dag rijd en misschien wel 10 verschillende in een week dan gaat JOUW mening echt wel veranderen.........

Slof blijft een heel best hulpmiddel...... in goede handen.......... en geloof me...

Mensen die paarden rijden die er beter van moeten worden dat die mensen die paarden rijden........ helpen een paard niet de vernieling in,

Anoniem

Je kunt heel goed van achter naar voren rijden met een slofteugel eraan.

Als je dat niet kunt inzien kun je er idd maar beter vanaf blijven.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:34

De stelling dat je niet-correcte paarden niet correct kunt rijden, vind ik nogal krom.
Correct rijden wil niet zeggen dat alles gaat zoals het hoort, maar je voelt je paard aan en speelt zo goed en efficiënt mogelijk in op de problemen die er zijn en/of de dingen die verbeterd moeten worden.
Al hang je als een aap op je paard en hangen je teugels tot bijna op de grond; als dat is wat moet gebeuren om je paard te leren en je doel te bereiken, dan is dat absoluut correct paardrijden.

edit: by the way Zep, leuk onderschrift... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ronja op 24-12-04 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:36

amen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:11

Natuurlijk kun je een paard van achter naar voren rijden met een slof, maar je kunt hem er net zo gemakkelijk mee van voor naar achter rijden.
De slof werkt net even wat sterker in, je kunt het paard beter bij je houden want laten we eerlijk zijn als de slof op een bepaalde lengte in de handen gehouden wordt kan het paard maar een kant op naar onderen of lekker achter de loodlijn.

Rijden met slof betekent ook idd net iets meer voorwaarts drijven en heel oplettend zijn op de onstspanningsmomenten als het paard ook daadwerkelijk nageeft en knikt in de nek.

Maar hoeveel mensen gebruiken de slof daadwerkelijk goed, aangespannen als het paard verzoekt de hals te strekken of te hoog te gaan met nek en of hoofd en direct onspannen los in het moment van nageven.

Ik durf te stellen dat slechts 1% van paardrijdend Nederland en of de wereld dit daadwerkelijk correct toe kan passen. Ik kan het niet en waag me er ook niet aan. Ik rijd correct van achter naar voren, en gijsenkim meer dan een paard hoor maar het paardje in mijn profiel is mijn eigen en die is me belangrijk die anderen zijn bijzaak en niet belangrijk genoeg om in mijn profiel te komen.
Ieder paard is verschilend, iedere ruiter ook. Mijn paard is toevallig braaf, mag ook wel hij is al 12 en zo braaf is hij ook niet altijd geweest.

En de dames en heren slofteugelrijders lopen bij ons ook op stal, en oh oh wat kunnen ze goed rijden en wat hebben ze hun paard mooi afgebogen op de derde halswervel. En oh wat lopen de paarden er achter goed onder en wat zijn ze braaf en goed . Dus NOT geen van die paarden is nog normaal van achter naar voren te rijden, de slofteugel is de rem en zonder slof kun je net zo goed je zadel in de kast laten liggen niet te rijden. Op de dressuurwedstrijden is de jury altijd onkundig en stom en in het springen liggen de 30 strafpunten altijd aan het parcours en de omgeving.

Die lui heb je ook en die voelen zich super intressant met slofteugel maar het is paardenleed zonder vraag.
En is de slof dan nog zo goed thats the question. Ze rijden er mee omdat de grote profs het ook doen, zoals bv. A.Voorn maar vragen zich nooit af waarom. En weten ook niet eens hoe ze fatsoenlijk van achter naar voren kunnen rijden.

Ik vind het in ieder geval onhandig en ben meestal meer met de slof en dubbele teugels en dergelijke bezig dan met het eerlijke rijden.
Verreden paarden hang ik er echt wel eens een chambon of een wienerzugel aan maar liever ook niet. Die pak ik in de les onder het zadel en vraag advies aan mijn instructeur of laat het paard even onder zijn zadel lopen voor de manier van aanpak.

Met die de slof ontspannen kunnen af laten hangen bij een eerlijke aanleuning okee maar mensen die niet eens weten wat een eerlike aanleuning is Nee laat dat ding in de kast liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:38

Kafue schreef:
En de dames en heren slofteugelrijders lopen bij ons ook op stal, en oh oh wat kunnen ze goed rijden en wat hebben ze hun paard mooi afgebogen op de derde halswervel. En oh wat lopen de paarden er achter goed onder en wat zijn ze braaf en goed . Dus NOT geen van die paarden is nog normaal van achter naar voren te rijden, de slofteugel is de rem en zonder slof kun je net zo goed je zadel in de kast laten liggen niet te rijden. ..........

Als dat je referentiekader is dan snap ik je tegenstand heel goed. Maar ja, de meeste ruiters hebben helemaal geen slof nodig om hun paard slecht te rijden.

Schijnheilig

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:43

Jippie schreef:
Als dat je referentiekader is dan snap ik je tegenstand heel goed. Maar ja, de meeste ruiters hebben helemaal geen slof nodig om hun paard slecht te rijden.

Schijnheilig

Dat klopt idd. Jammer en sneu voor de paarden. En eigelijk ook jammer dat zoveel mensen dat met slofteugel rijden zo intressant vinden terwijl die perfect zonder kunnen rijden. Ik begrijp het in ieder geval niet.
Eenvoud der dressuur zou eigelijk eenvoud van het paardrijden moeten zijn, hoe eenvoudiger hoe mooier vind ik altijd

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:43

Kafue schreef:
Als je de slof erbij moet pakken om de neus op de plekt te houden rijd je a niet meer van voor naar achteren en B ben je sowieso voor een goede oefening al te laat.

Mag hopen dat je bedoelde, van achteren naar voren. Eerst de motor activeren, dan pas de aanleuning. Dus NIET eerst trekken in de krul (waarvoor de slof door vele zo wordt gebruikt) en dan pas bijtrappen om hem naar voren te krijgen. Tja, dat is inderdaad de verkeerde slof gebruik.

Maar morgen ga ik voor de kerst een paar dagen naar Siberie (in drenthe Haha! ) en de slof is al ingepakt voor de boscrossritten....

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:46

Eleonoor schreef:
Mag hopen dat je bedoelde, van achteren naar voren. Eerst de motor activeren, dan pas de aanleuning. Dus NIET eerst trekken in de krul (waarvoor de slof door vele zo wordt gebruikt) en dan pas bijtrappen om hem naar voren te krijgen. Tja, dat is inderdaad de verkeerde slof gebruik.

..

Bloos Bloos! klopt ik bedoelde ook van achter naar voren, even verkeerd om gezegt, sorry Bloos! Bloos

OK dan! Idd van achter naar voren rijden en de aanleuning is de beloning van het rijden. In de meeste gevallen dan he. Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 01:47

Kafue schreef:
Ik begrijp het in ieder geval niet.

En daarom staat het jou ook niet om met opgeheven vingertje iedereen de les proberen te lezen die het niet met je eens is.
Jouw weg is niet de enige weg.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:32

Jippie schreef:
En daarom staat het jou ook niet om met opgeheven vingertje iedereen de les proberen te lezen die het niet met je eens is.
Jouw weg is niet de enige weg.

Mischien niet, maar ik begrijp nog steeds niet waarom iedereen die slof zo geweldig vind terwijl je heel goed zonder kunt rijden. Helemaal met een goed aan de hulpen staand paard. Nog steeds is de slof een soort hulp middel om een bepaalde weg niet op te kunnen.

Ik wil jou wel eens zien als ik jouw hoofd in een bepaalde houding druk en zeg nu daar blijven en werken voor mij.
Dan noem je mij een .................... en ik weet zeker dat je me niet meer leuk lief en aardig vond. Hoe vaak ik je dan ook uitleg dat het voor je eigen bestwil is enzo. Het zal je niet bekoren dat weet ik zeker.
En zo is het met de slof ook.
Mijn weg is zeker niet de enige dat weet ik, en waarschijnlijk ook niet altijd de juiste. En een opgeheven vinger, het liefst zou ik idd willen dat de slof verboden werd, was voor veel paarden beter. In ieder geval de slof leveren met een hele gebruiksaanwijzing.

En nog begrijp ik niet waarom half paardrijden Nederland naar de slof grijpt, terwijl de oude top als Theodorescu, Otto-Crepin, Klimke, Verbeek, Kyrklund het altijd zonder hebben gedaan.
Minder is altijd meer.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:41

Apple schreef:
Gaat dat niet op voor elke hulpteugel? Niet schadelijk mits juist gebruikt?

En dat dit juist het probleem is met het gebruik van de slofteugel en andere hulpteugels? Het niet juiste gebruiK?

Dat lijkt mij ook. Het is ook niet nieuw wat er gezegd wordt, maar het is wel duidelijk en inderdaad: een keer zwart op wit... Maar goed, of dat het inzicht van de vele "fout" gebruikers vergroot?!?! Of denken nu meer mensen: dus ik kan er wel mee rijden, ik denk namelijk dat ik het kan!
Ik ben benieuwd...

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:44

Lusitana schreef:
Aha, maar willen springruiters niet gewoon een shortcut naar resultaat, want time is money. Zie pessoa... dit even terzijde Knipoog

Albert Voorn geeft zeer goed les, ken veel leerlingen van hem en allemaal rijden ze keurig, correct en eerlijk. Dus dat hij springruiter is, doet er volgens mij niet toe in dit verband met rijden met de slofteugel....

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 11:45

[quote="Fellor"]Ik ben het met astragirl eens, als je je training goed opbouwt en er zit spiertechnisch niks mis bij je paard hoort een paard niet zoveel spierpijn of stijfheid te hebben dat ie zich neit meer zonder slof nageeflijk laat rijden .

misschien ligt het aan het geschreven woord of aan m'n uitdrukkingsvaardigheid maar waar heb ik dat dat geschreven???

Heb het idee dat er velen hier denken dat als je met een slof rijd dat er dan van van een aanleuning met de gewone teugel geen sprake meer kan zijn. Het is de bedoeling van het gehele spel dat die slof een sec inwerkt. zonder verlies van aanleuning op je gewone teugel door dat extra kneepje op je slof teugel verlies je geen contact met je aanleuning.
Het moet zo zijn dat je voor het moment dat je de aanleuning verliest hem even met extra steuntje terug brengt naar je gewone teugel.
Dus een wakende buiten wijsvinger die af en toe intreed waneer je de aanleuning dreigt te verliezen in een kritiek moment.
En als je hem op die manier gebruikt denk ik dat je er geen kwaad mee kan.
Net zo min als dat je iets meer inkomt met je been voor meer stelling of meer buiging. Als je voelt dat je paard het moeilijk heeft of het niet kan treed je ook niet meer in met je been.
Dan zou je ook tegen blesures enz aan kunnen lopen.
Moet toch zo zijn dat elke hulp die je geeft bevoelt word of je goed zit en of hij door je paard begrepen, uitgevoert kan worden.
Die van mij kan zo gevoelig op been reageren dat ik hem dus met teveel been ook naar de verdommenis kan rijden.
Hij reageert dan soms zo dat de rest van z'n lijf het niet meer kan verwerken.

En nog een opmerking die ik opmerkelijk vind is dat je niet meer van achter naar voor kunt rijden.
Kan me hier alleen in vinden als de slof constant in werking zou treden. Dus als je op de slof rijd en hem niet meer als hulpje gebruikt.

Lijkt of er hier mensen zijn die als ze een slof zien gelijk denken dat dat ding het allemaal overneemt.
En geen misverstand zo rijden er mensen mee maar er zijn ook mensen die hem toch met verstand/gevoel gebruiken.
Daarom slof slecht alleen in verkeerde handen.
Maar dat geld voor voor bijna alles.
Ik vind het 1 van de betere hulpteugels omdat je zelf de controle erover hebt. Andere hulpteugels komen te laat in werking of blijven in werking en dan verlies je zelf het gevoel.
Als hij te laat in werking komt dan mis je gevoel. Als hij in werking blijft krijg je nooit gevoel.
En in m'n ogen loop je dan veel sneller tegen blesures/verzet aan omdat je gevoel niet mee is.
Paardrijden draait tenslotte allemaal om gevoel, iets aan voelen komen. Dat verfijn je zodra je paard 1 spiertje spant moet jij dat gaan voelen en kunnen oplossen. En nog verfijner is dat je zelfs voelt voor dat dat spiertje gaat spannen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:19

En rijkunstig problemen oplossen, rijkunstig ontspanning in je paard krijgen. Dus waar slof nodig? Is dat dan niet per definitie een tekortkoming van de ruiter proberen op te vangen? Wat in mijn ogen best mag, maar als we dan maar niet uit het oog verliezen dat het dus om een tekortkoming van de ruiter gaat en die dus daar aan zou moeten werken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:37

Soms krijg je een paard dusdanig "verpest" aangeleverd dat je niet altijd anders kan. Sommige paarden hebben absoluut geen respect voor de ruiter. Dan kan je wel lief en ontspannen gaan zitten doen, maar dat lost niet altijd wat op. Het blijven wel dieren van 600kg en dan gaat mijn eigen veiligheid nog altijd voor .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 12:45

Dus je bent per definitie veiliger als je een slofteugel gebruikt? Kan het paard dan niet meer bokken, opzij springen, aan de kletter gaan?

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:09

uit eigen ervaring weet ik dat dit niet het geval is... maar soms werkt een hulpteugel ook voor de ruiter tussen de oren... en niet altijd. Soms haalt het net de scherpe kantjes van het paard af en ik denk dat manzano dat bedoelt (of in elk geval zoiets).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:11

Niet per definitie, maar het kan wel een hulp zijn. Zoals ik al eerder vermelde heb ik dus op een paard met zo'n harde mond gereden doordat hij gewend was met slof te rijden. Ik ben toen heel eigenwijs idd zonder slof erop gestapt, maar of dat nou verstandig was Verward. Was blij met mijn voorganger die als stop kon dienen, want anders weet ik niet waar ik uitgekomen was Knipoog. Alleen was het dus wel gevaarlijk. Daar kan ik niks aan doen en het paard ook niet. Die weet niet beter. Maar in zo'n geval is het soms toch beter om voor de veiligheid dat ding wel mee te nemen. Proberen het zo min mogelijk te gebruiken om het zo af te bouwen tot je het niet meer nodig hebt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 13:21

O zo, nou, ik rijdt een paard met een harde mond met een pelham (dubbele teugels)...eigenlijk nog nooit commentaar op gehad, maar kan nog komen...
edit, SOMS met een pelham
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 24-12-04 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt