Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Lielle schreef:Ik ook, maar misschien dat dat in de westernsport (RK en Sonja doen dat beiden toch?) anders ligt.

Miss_Petit schreef:Volgens mij willen wij in de dressuur ruime gangen en terug kunnen sluiten, in de westernsport willen ze als ik mij niet vergis dat de paarden 'kort' lopen en kleine korte pasjes maken?
Citaat:En dressuurpaarden op de achterhand, westernpaarden op de voorhand, gok ik gezien de bouw van bijv. quaters (overvouwd op de voorhand)

Romkabouter schreef:Lengtebuiging ontstaat door het binnenbeen. Als je dat vergeet ga je idd recht door de wending.
Omdat het voor jullie anders is en gek voelt, zijn jullie waarschijnlijk het binnenbeen vergeten
Citaat:Deze manier werkt ook beter op hoge (en dan bedoel ik ECHT hoge) snelheid dan op lage snelheid. Dus dat verzamelingstukje klopt gedeeltelijk. Voor verzameling op lage snelheid moet je paard sowieso al goed voor het binnenbeen willen buigen. Als dat goed voor elkaar is, is deze manier geen probleem. Je hoeft zelfs minder te begrenzen met buitenbeen, omdat dat automatischer gaat. Dat automatisch begrenzen is dus wat Lielle gevoeld heeft.
Lielle schreef:nee, maar ik krijg het niet voor elkaar om de wending met gewicht naar buiten en een buitenbeen dat hem door de wending duwt dan ook nog met binnenbeen lengtebuiging te vragen. Het wordt er voor mij niet logischer op zo.

Citaat:En het verzamelen is bij dit paard best redelijk voor elkaar, juist op lage snelheid.

)Romkabouter schreef:Maar het blijft zo dat je een beetje doorgetraind paard hebt en je plotseling iets anders gaat doen, dat voor problemen zorgt natuurlijk
Misschien toch een idee om eens op een paard te stappen het al kent of op een jong paard wat nog niets kent
Miss_Petit schreef:Dus Rom een westernpaard moet dus korte passen maken maar wel op de achterhand?

Citaat:En jullie rijden meer terug als voorwaarts, toch? In een bepaalde dicipline iig?
Citaat:Hoe krijg je dan met terug rijden dat hij van achteren gaat zitten en voor stijgt zonder veel impuls?
Tyrza schreef:Is daar dan ook sprake van verzameling? (neem me niet kwalijk)
)Miss_Petit schreef:Volgens mij willen wij in de dressuur ruime gangen en terug kunnen sluiten, in de westernsport willen ze als ik mij niet vergis dat de paarden 'kort' lopen en kleine korte pasjes maken?
En dressuurpaarden op de achterhand, westernpaarden op de voorhand, gok ik gezien de bouw van bijv. quaters (overvouwd op de voorhand)
Lielle"]
ik heb die buitenzitbeenknobbeltheorie gisteren nog eens los gelaten op mijn eigen paard en die krijg ik op die manier (gewicht naar buiten, buitenbeen vanuit de dij naar achteren) wel op de een of andere manier door een wending. Ik voelde wel wat RK bedoelt (wijken voor druk) maar het voelt voor mij onlogisch (logisch als het de eerste keer is). Ook heb ik er niet echt een voordeel uit kunnen ontdekken, mijn paard draait heel wat sneller als ik mijn gewicht een fractie naar binnen breng. Kortom, leuk experiment geweest.
Appie, jammer dat je onze ervaringen meteen diskwalificeert, dat doe ik iig ook niet met de jouwe. Maar hoeveel heb jij zelf gesprongen? Dat lijkt me toch ook wel van belang om te ervaren.
[/quote]
[quote="Lielle"]
net in de auto er nog even over gedacht. Het ongelukige gevoel dat ik krijg in de wending, komt ik op deze manier alle lengtebuiging verlies. Als ik zo mijn paard door de wending rijd, blijft ze kaarsrecht.
[/quote]
[quote="Tyrza"]
Dat is dus de kern van het verhaal. Het paard kan zich niet meer dragen op het binnenachterbeen omdat het middenstuk naar binnen wordt "gedwongen".
[/quote]
[quote="Tyrza schreef:Ergo: van verzameling op het achterbeen is geen sprake meer...
en die basis gebruik ik nog altijd.Sonja schreef:O ja, het stuurverhaal, daar begon het allemaal mee.
Maar zoals je in de dressuur niet kunt zeggen hoe het eenduidig moet, kun je dat in de western ook niet.
Ik ben ook niet de aangewezen persoon om daar meer uitleg over te geven, daar mijn eigen 'opvoeding' 26 jaar Engels is geweesten die basis gebruik ik nog altijd.
Ik blijf ook zeggen dat de basis absoluut vergelijkbaar is.
) waar gaat jouw gewicht dan heen in de wending? Recht boven je paard, oke
maar wb zitbeenknobbels? Lielle schreef:maar dat doe ik precies hetzelfde. Buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals. En naarmate je paard verder is afgericht zijn dat kleinere signalen.
** Daarom kun jij waarschijnlijk ook gewoon zo wegrijden met mijn paard. En moet ik bij vreemde westernpaarden toch regelmatig zoeken naar de knopjes.
Maar als je nu toch met een jonkie bezig bent (leuk) waar gaat jouw gewicht dan heen in de wending? Recht boven je paard, oke
maar wb zitbeenknobbels?
** Ik stuur door te kijken waar ik heenga en mijn schouders subtiel mee te draaien. Dus als ik een wending naar rechts maak, komt mijn linkerschouder iets 'voor' en belast ik mijn rechterzitbeenknobbel logischerwijze iets meer dan de linker.
Mijn linkerteugel sluit het deurtje, de rechter zet 'm open.
M'n linkerbeen ligt begrenzend net achter de normale plek (zodat de achterhand niet uitzwaait) en m'n binnenbeent bumpt zachtjes om aan te geven dat ik buiging om dat been heel wil.
Overigens is dat ook niet standaard in de western; er is een stroming (vooral reiningruiters) die compleet GEEN buiging in het paard wil. Die zien een volte ook niet als een rond figuur, maar als een 16-kant. En DAT is weer vergelijkbaar bij het aanleren van de Engelse wending om de achterhand. Die wordt ook vaak aangeleerd door van een circel een hoekig figuur te maken.
Sonja"]
[quote="Lielle schreef:maar dat doe ik precies hetzelfde. Buitenteugel tegen de hals, binnenteugel van de hals. En naarmate je paard verder is afgericht zijn dat kleinere signalen.
** Daarom kun jij waarschijnlijk ook gewoon zo wegrijden met mijn paard. En moet ik bij vreemde westernpaarden toch regelmatig zoeken naar de knopjes.
duidelijk, kijk maar naar mijn volgende opmerking
Maar als je nu toch met een jonkie bezig bent (leuk) waar gaat jouw gewicht dan heen in de wending? Recht boven je paard, oke
maar wb zitbeenknobbels?
** Ik stuur door te kijken waar ik heenga en mijn schouders subtiel mee te draaien. Dus als ik een wending naar rechts maak, komt mijn linkerschouder iets 'voor' en belast ik mijn rechterzitbeenknobbel logischerwijze iets meer dan de linker.
Mijn linkerteugel sluit het deurtje, de rechter zet 'm open.
M'n linkerbeen ligt begrenzend net achter de normale plek (zodat de achterhand niet uitzwaait) en m'n binnenbeent bumpt zachtjes om aan te geven dat ik buiging om dat been heel wil.
dat is identiek aan mijn hulpen dusMisschien een beetje afgezien van dat bumpen, ik maak bewust mijn binnenbeen lang en geef indien nodig extra been (is dat jouw bumpen?)
Overigens is dat ook niet standaard in de western; er is een stroming (vooral reiningruiters) die compleet GEEN buiging in het paard wil. Die zien een volte ook niet als een rond figuur, maar als een 16-kant.
dat zei RK net ook al
En DAT is weer vergelijkbaar bij het aanleren van de Engelse wending om de achterhand. Die wordt ook vaak aangeleerd door van een circel een hoekig figuur te maken.
dat klopt wel, maar dat doe je door de voorhand om de achterhand heen te zetten, juist met behoud van buiging. Ik moet eraan toevoegen dat ik dat alleen voor de pirouettes in galop heb gebruikt (niet dat we die ooit echt gekund hebben, dan is de buiging en de verzameling al wat beter bevestigd