Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:43

Lieve Aimee en Magique,

Wat doen jullie op bokt als je al die theorie toch maar onzin vind?

Onder goede begeleiding dingen voelen is natuurlijk uitermate belangrijk voor de opleiding van de ruiter. Een goede begeleiding is iemand die goed weet (OOK in theorie!) waar ie mee bezig is en die jou exact kan vertellen waarom je wat wanneer moet doen en wat voor effect dat op je paard heeft.
Iemand met super paarden gevoel, maar 0 theorie kennis kan NOOIT een goede instructeur zijn, behalve voor iemand met datzelfde natuurlijke gevoel.

Ik denk dat je gerust kan stellen Aimee, dat die geweldige LDR boeken van jou er nooit gaan komen en als er wel wat LDR boeken op de markt komen zullen die ook niet in staat zijn (net als jullie) om het grote voordeel van deze methode goed te onderbouwen. Waarom? Omdat dat voordeel er helemaal niet is!! (anders was dat na al deze pagina's vast wel een keer door iemand genoemd). Dat jij theorie die jij niet kunt weerleggen gebazel noemt, da's jouw probleem, zeker zolang jij niet met duidelijke theorie kunt komen die het tegendeel aantoond.

Er zijn gewoon geen aanwijsbare voordelen die opwegen tegen de zware en aanwijsbare nadelen van LDR rijden. Het voordeel is puur en alleen voor de ruiter - het paard heeft er niets aan.

Rijden leer je door rijden, en door paarden door onkunde de prut in te draaien leer je misschien uiteindelijk hoe het niet moet. Met wat meer geduld en goede klassieke scholing zouden heel wat paarden een hoop ellende bespaard kunnen blijven.

Mensen die een excellente klassieke opleiding hebben gehad (zoals bij de van Baalens) en dan op een gegeven moment (om wat voor rede dan ook) LDR gaan toepassen, zullen in staat moeten zijn om in de gaten te hebben en houden of het niet teveel is voor hun paard. Deze zullen hun paarden er ook niet zomaar mee kapot rijden en zullen er ook weer van afstappen als het voor hun paard toch niet zo goed werkt. Op dat niveau zijn dit soort experimenten acceptabel te noemen.

Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:03

QQQQ schreef:
Wat doen jullie op bokt als je al die theorie toch maar onzin vind?

Jou pesten! Voor de rest bokken we erg weinig, hier en daar een berichtje maar kijk maar de laatste tijd na. Je zult bar weinig van ons vinden.

Citaat:
Iemand met super paarden gevoel, maar 0 theorie kennis kan NOOIT een goede instructeur zijn, behalve voor iemand met datzelfde natuurlijke gevoel.

Volgens mij ging het hier over zelf rijden, niet over 'instructeur-zijn'. Daarover heb ik nooit een uitspraak hier op bokt gedaan, i.v.m. het wel of niet noodzakelijk zijn van theorethische kennis.

Citaat:
Ik denk dat je gerust kan stellen Aimee, dat die geweldige LDR boeken van jou er nooit gaan komen en als er wel wat LDR boeken op de markt komen zullen die ook niet in staat zijn (net als jullie) om het grote voordeel van deze methode goed te onderbouwen. Waarom? Omdat dat voordeel er helemaal niet is!! (anders was dat na al deze pagina's vast wel een keer door iemand genoemd). Dat jij theorie die jij niet kunt weerleggen gebazel noemt, da's jouw probleem, zeker zolang jij niet met duidelijke theorie kunt komen die het tegendeel aantoond.

Lees nou nog eens het hele topic door, ook het originele!!! Het zal je verbazen, maar ik ben bijna de enige die echt een theorie hier heeft uitgelegd. Die ook kloppend is, gebaseerd op kennis en kunde van respectabele mensen. Die boeken die komen er, er wordt op dit moment aan een hele belangrijke gewerkt.
Dat jij het voordeel van LDR niet uit dit topic haalt, en waarschijnlijk ook niet uit die boeken zal halen, komt omdat jij dat niet WILT lezen. Je hebt nog geen enkele keer een ECHT goed tegenargument gegeven, het enige wat geconcludeerd kan worden is (als we de verhalen van A8h moeten geloven) dat je zowel met LDR als met klassiek een paard los door het lijf kan laten lopen en dat met beide methoden de spieren min of meer optimaal worden getraind.

Citaat:
Er zijn gewoon geen aanwijsbare voordelen die opwegen tegen de zware en aanwijsbare nadelen van LDR rijden. Het voordeel is puur en alleen voor de ruiter - het paard heeft er niets aan.

Welke zware nadelen? Lees het topic nou nog eens door en je zult lezen dat wij, pro-LDRers, wel konden aangeven dat die nadelen die jullie op het oog hebben niet van toepassing zijn wanneer er goed LDR gereden wordt.

Citaat:
Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.

Nee Q, op elk niveau moet je je rijden aanpassen aan het paard waarmee je werkt. Afgezien van welke methode je ook in werkt. De methode waarin Magique en ik werken is daarop gebaseerd, het aanpassen, het variëren. De methode past dan ook bij ieder paard en dan haal je wel het maximale uit je paard met meer eerlijkheid dan vele anderen ooit mee zullen werken.

Voor de rest; zo lief ben ik niet hoor....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 11:37

Aimee"]
[quote="QQQQ"]
[/quote]

Volgens mij ging het hier over zelf rijden, niet over 'instructeur-zijn'. Daarover heb ik nooit een uitspraak hier op bokt gedaan, i.v.m. het wel of niet noodzakelijk zijn van theorethische kennis.
[/quote]

Weet ik, maar dat moet je van een instructeur leren en die moet jou de theorie aan kunnen dragen en je ernaar kunnen verwijzen.

[quote="Aimee"]
Lees nou nog eens het hele topic door, ook het originele!!! Het zal je verbazen, maar ik ben bijna de enige die echt een theorie hier heeft uitgelegd. Die ook kloppend is, gebaseerd op kennis en kunde van respectabele mensen. Die boeken die komen er, er wordt op dit moment aan een hele belangrijke gewerkt.
[/quote]

Ik weet dat jij de enige was die wat theorie heeft aangedragen inclusief wat zaken over anatomie. Die (goede) discussie staat me nog goed voor ogen. Ook weet ik dat jij hierbij geen bevredigende antwoorden heb kunnen geven op mijn vragen daarover en dat er (nadat jij van rug naar hals naar buik was gegaan, op zoek naar het grote voordeel) uit voortgekomen was dat er hooguit iets meer oprekken van de bovenhals als voordeel is uitgekomen.
In geen deel van deze discussie heb jij kunnen weerleggen dat door het plaatsen van het hoofd achter de loodlijn de onderhalsspieren worden getraint. Alle andere besproken spieren worden ook met 'klassieke' training aangesproken en getraint en niet in mindere mate.
Het psychische effect is natuurlijk iets wat minder makkelijk te bediscusseren is, maar ook daar is heel wat in te beredeneren. Deze discussie wordt totaal niet aangegaan door de pro-LDRers (hooguit weggewuift als zijnde totale onzin - how open minded can you get?)

[quote="Aimee"]
[quote]
[/quote]

Nee Q, op elk niveau moet je je rijden aanpassen aan het paard waarmee je werkt. Afgezien van welke methode je ook in werkt. De methode waarin Magique en ik werken is daarop gebaseerd, het aanpassen, het variëren. De methode past dan ook bij ieder paard en dan haal je wel het maximale uit je paard met meer eerlijkheid dan vele anderen ooit mee zullen werken.
[/quote]

Het klassieke rijden baseert zich JUIST op het aanpassen aan het paard waarmee je werkt. Dit schijnt nogal vaak over het hoofd te worden gezien. Daarom is ELK paard volgens de klassieke weg op te leiden. Dit is een lange weg, welke vooral werkt aan het leggen van een goede basis, waardoor problemen verderop in de opleiding voorkomen worden. Verder richt het zich op het behoudt van de eigenwaarde en daarmee het elan van het individuele paard. Dit is wat het uiteindelijke resultaat tot kunst kan verheffen, waarin paard en ruiter als één lichtvoetig en schijnbaar als vanzelf de moeilijkste oefeningen uitvoeren.
Op ons niveau HOEVEN wij nog niet te gaan experimenteren, omdat dit allemaal basiswerk is. Zolang de basis niet piccobello in orde is, is experimenteren onverantwoord, want als je de basis nog niet voor elkaar hebt (en dat komt voor op elk niveau, tot en met grand prix!) kan je niet genoeg gevoel/kennis hebben om verantwoord te experimenteren. Pas als je de BASISsport uit bent, KAN je de basis in orde hebben (maar dat is dus niet altijd het geval). Als je die basis goed voor elkaar hebt en hebt begrepen waarom het allemaal werkt zoals het werkt, dan pas zou je (als je dat dan nog nodig vind) gaan experimenteren. Tegen die tijd weet je namelijk wat correct is en hoe het aanvoelt en hoe je incorrectheid snel moet corrigeren. Pas dan kan je bepalen of iets een verbetering is of niet.

Vraagje: Vanaf welk niveau geeft Anky instructie?

[quote="Aimee schreef:
Voor de rest; zo lief ben ik niet hoor....

Ik ben erg tolerant Knipoog

Jokky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 17:47

QQQQ"]
[quote="Jokky schreef:
Ik denk gewoon voorwaarts neerwaarts, als ik voel dat ze ontspant doe ik mijn hand naar voren en dan gaat ze naar beneden, dan beloon ik haar natuurlijk Haha! ("BRAAAAAAAAFFF Tong uitsteken") Verder zit ik er niet aan te trekken, ze moet d'r eigen nageeflijkheid zoeken naar mijn idee Lachen

Voorwaarts-neerwaarts hoort gewoon bij klassiek hoor!
[/quote]

Whihi kan ook Tong uitsteken Ik weet niet echt pcies wat ik rijd, maar het is laag en rond Tong uitsteken En ze geeft er op na dus ik ben tevreden Verder pik ik hier en daar wat op en moet je als ruiter eigenlijk altijd openstaan voor veranderingen

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:02

QQQQ schreef:

Q , je hebt nogal de neiging om jouw mening als waarheid te verkondigen en die op te dringen aan andere mensen, dat vind ik zeer irritant. Hartstikke goed als je je mening verkondigt en argumenten aandraagt maar om jouw mening meteen maar als meetlat te gebruiken dat gaat mij te ver .

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:39

QQQQ schreef:
Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.

Insinueer je hiermee dat ik mijn paard niet eerlijk behandel??

Daar gaan mijn haren van overeind staan! Wie ben jij om dat te concluderen?!

Conclusies kan je pas trekken als je langs bent geweest. Je gaat nu te ver QQQQ....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:51

Tyrza, maak je niet druk, is slecht voor je hart Knipoog

Hij heeft het waarschijnlijk over zichzelf met 'ons niveau' en dat is helaas voor hem nog maar B.
Ik kan me tenminste niet voorstellen dat hij zich op hetzelfde niveau acht als een GP ruiter zoals jij.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 20:09

druk? druk?!!! Ik ben helemaal niet druk! Nagelbijten / Gniffelen

Ik was iets te snel met mijn reactie, maar alsnog vind ik dat men eerst eens verder moet denken alvorens bepaalde uitspraken te doen. Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 16:00

Als je goed had gelezen Tyrza, had je gezien dat ik mensen van jouw niveau hier inderdaad van had uitgesloten. Met "ons" niveau doelde ik op dat van Magique, Aimee en mijzelf en dat is inderdaad het begin van de basis (waarbij basis dus van B-Z loopt).
AstridH: je mag gerust mee discusseren hoor. Ik denk dat iedereen wel in staat is om z'n eigen mening te vormen aan de hand van de hier vermelde informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 17:55

QQQQ"]
Met "ons" niveau doelde ik op dat van Magique, Aimee en mijzelf en dat is inderdaad het begin van de basis (waarbij basis dus van B-Z loopt).
[/quote]

uit een ouder topic:
[quote="QQQQ schreef:
Ik ben Quido, maar iedereen noemt mij Q.........
Ook ik ben 'maar' recreatief bezig, heb 2 paarden, waaronder een shire die ik in wedstrijden start.

Beste QQQQ, ik denk dat Magique en Aimee niet recreatief met dressuur bezig zijn zoals jijzelf.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 18:23

Jippie schreef:
Beste QQQQ, ik denk dat Magique en Aimee niet recreatief met dressuur bezig zijn zoals jijzelf.

Als je dan iets verder bij datzelfde topic doorleest, kom je op mijn definitie van recreatief rijden (die komt niet met ieders definitie van recreatief rijden overeen).
Aimee rijdt L, begreep ik van eerder in dit topic. Daarmee blijft het genoemde "ons niveau" hetzelfde en blijft ook de rest in diezelfde post gehandhaafd. Recreatief of niet was hier ook nergens aan de orde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 22:45

Maar is het dan niet zo dat het merendeel van paardrijdend Nederland en bokt.nl niet professioneel met paardensport bezig is (of pretendeert dat te zijn), maar voor hobby. Hobbyisten of recreanten (zoals ik) kunnen ook heel serieus zijn over dressuur hoor, maar hoeven er hun geld niet mee te verdienen. Feit blijft dat de meeste bokkers recreant zijn, (oeh vies woord) en niet direct over alle kennis, kunde, vaardigheden en begeleiding beschikken die de topruiters van ons land wel bij zich hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:24

In mijn optiek hebben we in het algemeen en dus ook hier op Bokt maar te maken met 2 groepen ruiters: amateurs en profs. Amateurs kun je verdelen in de recreanten en ruiters die voor de sport gaan.

Onder de amateurs vind je mensen met een professionele instelling en aanpak en het tegenovergestelde kom je [helaas] ook tegen, met alle varianten hierop. Onder die eerste groep vind je ook mensen die zich door vooraanstaande trainers laten begeleiden.

Het valt me op dat de amateurs met een professionele instelling zich wel open stellen voor andere trainngsmethoden. Je instelling is bepalend voor het feit of je ergens voor open staat en informatie kunt interpreteren, implementeren, nuanceren en keuzes maken. Om kunnen gaan met visie en kennis is ook een talent en dat kun je je nooit eigen maken door dingen maar heel simpel zwart-wit voor te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 23:28

Keuzes maken is heel belangrijk. Als je ergens goed over hebt nagedacht, enzovoort, enzovoort en dan vervolgens besluit om het niet in de praktijk toe te passen... Dan sta je in mijn ogen wel ergens voor open, maar kies je er alleen niet voor om het toe te passen. Dat is dus wat ik heb gedaan en ik vraag me nog steeds af wat daar zo fout aan is. Moet je dan maar stompzinnig alles na gaan doen, alleen maar omdat je zo graag 'open wil staan'? Nee, volgens mij heeft open staan vooral te maken met informatie en je ergens in verdiepen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 23:56

Vraagje aan Tyrza:
Jij hebt ook bij Coby van Baalen getraint en hebt nu LDR aan je training toegevoegd.
De van Baalens trainen klassiek, en ik begrijp dat zij geen gebruik maken van LDR, ook al zijn er nu zoveel nederlandse combinaties succesvol in de sport met het gebruik van LDR in de training.
Heb jij het ooit met hen er over gehad, wat hun redenatie is om LDR niet in hun trainingen toe te passen?
Zo niet, zou je het daar met hun eens over kunnen hebben?
Ik ben zeer benieuwd naar hun beredenatie(s).

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 00:04

Op de site:www.kahlin.net staan ook LDR plaatjes van Ferro onder van Baalen
Afbeelding

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 00:07

Jippie schreef:
In mijn optiek hebben we in het algemeen en dus ook hier op Bokt maar te maken met 2 groepen ruiters: amateurs en profs. Amateurs kun je verdelen in de recreanten en ruiters die voor de sport gaan.

Amateurs zijn in mijn ogen altijd recreanten.
Die zijn weer (heel grofweg) onder te verdelen in de mensen die alleen buitenritten willen maken (en meer noodgedwongen ook af en toe in de bak rijden), mensen die gewoon zoveel mogelijk verschillende dingen met hun paarden willen doen, mensen die hun paarden zo ver mogelijk willen opleiden in een discipline naar keuze. Onder die laatste vind je dan mensen die het in eerste instantie doen om op wedstrijden uit te komen (en de ambitie hebben zo hoog mogelijk te komen) en mensen die het voor zichzelf doen (meestal omdat ze gewoon goed willen leren paardrijden). Die laatste subgroep kan best af en toe een wedstrijd willen rijden, maar de training is hun doel, niet de wedstrijd. Dat betekend nog niet dat deze mensen niet serieus (en goed) bezig zijn met de training van hun paarden.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 08:10

Samsam schreef:
Op de site:www.kahlin.net staan ook LDR plaatjes van Ferro onder van Baalen

Dat vind ik geen LDR maar gewoon in elkaar getrokken
Bloos! . Zuiver afgaand op deze foto hoor, ik vind coby een zeer goede amazone. Bij LDR hoort naar mijn mening dat de hals lager is, alleen dan heb je het voordeel van over de rug blijven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:26

Astrid, ik heb er altijd moeite mee om onze nederlandse toppers te gaan bekritiseren adhv een foto. Ook in dit geval is het commentaar zeer kort door de bocht.
In het LDR moet je je paard op iedere positie in kunnen stellen met behoud van nageeflijkheid en voorwaartse drang. We weten van deze foto niet welke momenten hieraan vooraf zijn gegaan en wat hier na komt.
Misschien is Coby zelf wel helemaal niet blij met deze foto en wordt dit door een groep mensen nu uitgelegd als: Coby rijdt ook LDR. Is er nergens een toelichting van Van Balen zelf te vinden?

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:12

Jippie, ik heb er toch ook bijgezet dat ik puur dit fotomoment be / veroordeel en dat ik Coby een heel goede amazone vind, dat leek me genoeg nuancering. Als ik hiermee iemand tegen de schenen schop (leest Coby mee Cool ), mijn excuses . Natuurlijk is er van iedere ruiter of combinatie wel een slechte foto op het verkeerde moment te vinden maar betekent dat meteen dat je daar geen commentaar op mag hebben.

Ik wilde met mijn commentaar overigens aangeven dat ik niet denk dat dit een poging van coby is om ldr te rijden maar gewoon een miscommunicatie met het paard waardoor hij ver achter de loodlijn komt, ik neem aan dat dit niet een beoogd trainingsdoel is van coby Verward

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 15:04

Coby traint geen LDR,
maar op de losrijterreinen is te zien dat zij en Marlies hun paarden wel achter de loodlijn vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 09:49

Ik ga iets zeggen en durf het bijna niet.

Laatst was ik bij wedstrijden in Nieuwkuijk. Kwam speciaal voor een clinic van Edward Gal.

Nav dit topic was ik natuurlijk heel geintereseerd hoe hij zijn paard zou losrijden. Zo wie zo vind ik dat altijd heel leuk om te zien.

Wat mij verbaasde en eigenlijk ook wel een beetje teleurstelde was dat het paard (XXL) voornamelijk in stap werd gereden volgens die foto van Coby van Baalen. Dus ik als leek zeggende, volgens de LDR methode.

Het beestje had een hele tijd op de vrachtwagen gestaan. Ongeveer 10 minuten in stap met LDR, daarna hele kleine stukjes gedraafd. Edward had in 10 minuten zijn paardje losgemaakt.

Oke, hij vertelde veel en het paard hoefde niet extreem te werken. Maar wel in zoveel mogelijke verzameling en ook de wissels.

Zoals hij vertelde, kwam zijn basistraining heel paardvriendelijk over. Ga er ook vanuit dat hij wel weet wat hij doet. Zo een hengst zal het niet pikken als het totaal verkeerd is. Dus het is absoluut geen kritiek.

Maar, helaas vond ik het niet leuk om te zien.

Waren en nog meer bokkers?

Mochten de onervaren bokkers die fan zijn, dit na gaan doen, kan ik QQQ zijn meningen wel heel erg goed begrijpen. Ik iig heb mijn paard dan in een paar maanden tijd volledig naar de kl*te.

Maar om te zien hoe los dat paard door zijn lijfje was, kan ik mij de volleerde ruiters die dit aanvoelen ook weer heel goed begrijpen.

Eigenlijk vond ik het wel leuk om nu te zien wat bedoeld wordt. En als dit pas paardrijden is, is het echt wel een vak apart hoor.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 10:00

Waarom vond je het niet leuk om te zien?
Omdat het anders is dan wat je traditioneel gewend was? Of omdat het paard het misschien als onplezierig ervaarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 14:35

Omdat de hals in zo'n voor mij (leken-) ogen in een zo een onnatuurlijke houding was, (zal niet zeggen getrokken, want dat was het niet). Misschien vind ik het onnatuurlijk, omdat ik paarden nog nooit in zo een (hoofd/hals) houding heb zien lopen. Wel in alle andere houdingen. Alles wat we onder het zadel van onze paarden vragen, zijn houdingen die paarden van nature zelf ook doen. Als ik mijn paardje bij zijn schoft borstel, trekt hij zijn hoofd in een prachtige hoofd/hals houding en wil op zo'n moment dat hij mij kon verstaan als ik dan zeg, zo moet het dus!!

Dat vind ik dus natuurlijk, niet de houding die ik dan zie tijdens het losstappen.

Als deze houding in stap wordt uitgevoerd, krijg ik meteen de neiging te denken dat het voor paard onprettig is. Wellicht rijden we over 25 jaar allemaal zo. Vond men het vroeger belangrijk om een paard over de rug te rijden?

Dat het paard het niet prettig vond, dat kan ik je niet vertellen. Of er ooit verzet is geweest dat weet ik niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 14:52

russel schreef:
Vond men het vroeger belangrijk om een paard over de rug te rijden?

Ja, dat vind men al heel lang, maar men deed dat over het algemeen zonder van LDR gebruik te maken.