Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:Wat doen jullie op bokt als je al die theorie toch maar onzin vind?
Citaat:Iemand met super paarden gevoel, maar 0 theorie kennis kan NOOIT een goede instructeur zijn, behalve voor iemand met datzelfde natuurlijke gevoel.
Citaat:Ik denk dat je gerust kan stellen Aimee, dat die geweldige LDR boeken van jou er nooit gaan komen en als er wel wat LDR boeken op de markt komen zullen die ook niet in staat zijn (net als jullie) om het grote voordeel van deze methode goed te onderbouwen. Waarom? Omdat dat voordeel er helemaal niet is!! (anders was dat na al deze pagina's vast wel een keer door iemand genoemd). Dat jij theorie die jij niet kunt weerleggen gebazel noemt, da's jouw probleem, zeker zolang jij niet met duidelijke theorie kunt komen die het tegendeel aantoond.
Citaat:Er zijn gewoon geen aanwijsbare voordelen die opwegen tegen de zware en aanwijsbare nadelen van LDR rijden. Het voordeel is puur en alleen voor de ruiter - het paard heeft er niets aan.
Citaat:Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.
Aimee"]
[quote="QQQQ"]
Iemand met super paarden gevoel, maar 0 theorie kennis kan NOOIT een goede instructeur zijn, behalve voor iemand met datzelfde natuurlijke gevoel.
[/quote]
Volgens mij ging het hier over zelf rijden, niet over 'instructeur-zijn'. Daarover heb ik nooit een uitspraak hier op bokt gedaan, i.v.m. het wel of niet noodzakelijk zijn van theorethische kennis.
[/quote]
Weet ik, maar dat moet je van een instructeur leren en die moet jou de theorie aan kunnen dragen en je ernaar kunnen verwijzen.
[quote="Aimee"]
Lees nou nog eens het hele topic door, ook het originele!!! Het zal je verbazen, maar ik ben bijna de enige die echt een theorie hier heeft uitgelegd. Die ook kloppend is, gebaseerd op kennis en kunde van respectabele mensen. Die boeken die komen er, er wordt op dit moment aan een hele belangrijke gewerkt.
[/quote]
Ik weet dat jij de enige was die wat theorie heeft aangedragen inclusief wat zaken over anatomie. Die (goede) discussie staat me nog goed voor ogen. Ook weet ik dat jij hierbij geen bevredigende antwoorden heb kunnen geven op mijn vragen daarover en dat er (nadat jij van rug naar hals naar buik was gegaan, op zoek naar het grote voordeel) uit voortgekomen was dat er hooguit iets meer oprekken van de bovenhals als voordeel is uitgekomen.
In geen deel van deze discussie heb jij kunnen weerleggen dat door het plaatsen van het hoofd achter de loodlijn de onderhalsspieren worden getraint. Alle andere besproken spieren worden ook met 'klassieke' training aangesproken en getraint en niet in mindere mate.
Het psychische effect is natuurlijk iets wat minder makkelijk te bediscusseren is, maar ook daar is heel wat in te beredeneren. Deze discussie wordt totaal niet aangegaan door de pro-LDRers (hooguit weggewuift als zijnde totale onzin - how open minded can you get?)
[quote="Aimee"]
[quote]
Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.
[/quote]
Nee Q, op elk niveau moet je je rijden aanpassen aan het paard waarmee je werkt. Afgezien van welke methode je ook in werkt. De methode waarin Magique en ik werken is daarop gebaseerd, het aanpassen, het variëren. De methode past dan ook bij ieder paard en dan haal je wel het maximale uit je paard met meer eerlijkheid dan vele anderen ooit mee zullen werken.
[/quote]
Het klassieke rijden baseert zich JUIST op het aanpassen aan het paard waarmee je werkt. Dit schijnt nogal vaak over het hoofd te worden gezien. Daarom is ELK paard volgens de klassieke weg op te leiden. Dit is een lange weg, welke vooral werkt aan het leggen van een goede basis, waardoor problemen verderop in de opleiding voorkomen worden. Verder richt het zich op het behoudt van de eigenwaarde en daarmee het elan van het individuele paard. Dit is wat het uiteindelijke resultaat tot kunst kan verheffen, waarin paard en ruiter als één lichtvoetig en schijnbaar als vanzelf de moeilijkste oefeningen uitvoeren.
Op ons niveau HOEVEN wij nog niet te gaan experimenteren, omdat dit allemaal basiswerk is. Zolang de basis niet piccobello in orde is, is experimenteren onverantwoord, want als je de basis nog niet voor elkaar hebt (en dat komt voor op elk niveau, tot en met grand prix!) kan je niet genoeg gevoel/kennis hebben om verantwoord te experimenteren. Pas als je de BASISsport uit bent, KAN je de basis in orde hebben (maar dat is dus niet altijd het geval). Als je die basis goed voor elkaar hebt en hebt begrepen waarom het allemaal werkt zoals het werkt, dan pas zou je (als je dat dan nog nodig vind) gaan experimenteren. Tegen die tijd weet je namelijk wat correct is en hoe het aanvoelt en hoe je incorrectheid snel moet corrigeren. Pas dan kan je bepalen of iets een verbetering is of niet.
Vraagje: Vanaf welk niveau geeft Anky instructie?
[quote="Aimee schreef:Voor de rest; zo lief ben ik niet hoor....
QQQQ"]
[quote="Jokky schreef:Ik denk gewoon voorwaarts neerwaarts, als ik voel dat ze ontspant doe ik mijn hand naar voren en dan gaat ze naar beneden, dan beloon ik haar natuurlijk("BRAAAAAAAAFFF
") Verder zit ik er niet aan te trekken, ze moet d'r eigen nageeflijkheid zoeken naar mijn idee
QQQQ schreef:Op ons niveau, Aimee en Magique: Absoluut NIET! Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.
QQQQ schreef:Op ons niveau zou je je moeten houden aan de methodes die bij ALLE paarden werken. Dan kom je misschien niet zo ver met de wedstrijden en haal je misschien niet het maximale uit je paard in minimale tijd, maar weet je wel dat je je paard eerlijk hebt behandeld.
QQQQ"]
Met "ons" niveau doelde ik op dat van Magique, Aimee en mijzelf en dat is inderdaad het begin van de basis (waarbij basis dus van B-Z loopt).
[/quote]
uit een ouder topic:
[quote="QQQQ schreef:Ik ben Quido, maar iedereen noemt mij Q.........
Ook ik ben 'maar' recreatief bezig, heb 2 paarden, waaronder een shire die ik in wedstrijden start.
Jippie schreef:Beste QQQQ, ik denk dat Magique en Aimee niet recreatief met dressuur bezig zijn zoals jijzelf.
Jippie schreef:In mijn optiek hebben we in het algemeen en dus ook hier op Bokt maar te maken met 2 groepen ruiters: amateurs en profs. Amateurs kun je verdelen in de recreanten en ruiters die voor de sport gaan.
Samsam schreef:Op de site:www.kahlin.net staan ook LDR plaatjes van Ferro onder van Baalen