Paard heel erg traag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:18

Maar TS, als jouw paard 3 dagen nodig heeft om aan te sterken van een stapritje dan gaat er toch al iets mis..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:31

Danique schreef:
Maar TS, als jouw paard 3 dagen nodig heeft om aan te sterken van een stapritje dan gaat er toch al iets mis..?

Er staat dat hij drie dagen heeft om aan te sterken. Niet dat hij dat ook nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:32

TS heeft het paard toch gekocht om op te rijden? Ik geloof dat ik dat eerder ergens zag staan (trainen en verder komen, iets in die trant). Dan lijkt het me als het paard vaker KAN rijden dat ze dat ook wel wilt/zou doen of heb ik dat mis?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 13:40

Danique, dat heeft hij niet nodig hoor. Maar ik vind het voor hem prettiger. Ik heb hem inderdaad gekocht om op te rijden, maar daar maak ik hem nu niet heel gelukkig meer mee. Dus nu rijdt ik nog om de paar dagen om hem soepel te houden. Verder ben ik nu op zoek naar een nieuw paard waar ik echt mee verder kan. Dus heb ik bij Oreo die ambitie niet meer.
safina, dat klopt inderdaad.

Vandaag dus gelongeerd en geoefend op stemcommando's. Dat was nog niet zo'n succes haha. Hij reageerde echt pas na een paar keer (of bij het halthouden helemaal niet) dus daar moeten we nog aan werken. Morgen ga ik weer rijden met het trainingsschema. Maar dan in het bos. En dan twee blokken van drie minuutjes draven.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:41

Geniet maar lekker van hem en blijf goed naar hem luisteren

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 14:44

Dat ga ik zeker doen!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 16:48

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:00

dittaswart schreef:
Mocht je nog wat willen wandelen en toch spieren willen trainen is zo'n longeertouw misschien nog een optie. Je kunt hem tijdens het longeren gebruiken, maar ook tijdens het wandelen.

https://www.agradi.nl/zoom-afbeelding?p ... 5&mobile=1

Dan zou ik eerder een pessoa gebruiken, die neemt de achterhand tenminste ook nog mee.

TS: hoe oefen je nu de stemcommando's? Is je paard makkelijk op lichaamstaal aan te sturen?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:16

Kom op zeg, geen hulpteugels willen gebruiken bij zo'n oudje. Alsjeblieft, doe normaal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:21

Het is maar net hóé je ze gebruikt. Bodywrap dan. Meer functie heeft de pessoa ook niet zoals ik 'm gebruik.

In het topic zijn al voldoende andere tips gegeven; o.a. onbelast bewegen, maar wel soepel houden. Ik zou hem aan de dubbele lange lijnen zetten en dan het bos in gaan, maar ook heel rustig in de bak wat oefeningetjes doen. Mijn merrie is 21 en heeft artrose in haar rug. Ze wordt dus absoluut niet meer bereden, maar gaat wel één of twee keer per week aan de lange lijnen. Het doel per training is vaak net iets anders dan de vorige keer, maar correcte stelling en buiging horen er altijd bij, al is het maar op een kwart volte. Bij voorkeur ook nog voorwaarts-neerwaarts, maar als ze daar moeite mee heeft, soit.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 17:26

Een longeerhulp of pessoa vraagt toch echt wel iets teveel rug- en beenbelasting. En als ik naar die dikke achterbenen kijk is de enige belasting die dit dier voorlopig ziu mogen doen, stapwandelingetjes zoveel mogelijk rechtuit, niet te lang en liefst onbelast.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:49

Mara2000 schreef:
Kom op zeg, geen hulpteugels willen gebruiken bij zo'n oudje. Alsjeblieft, doe normaal.

Ik wou dat ook zeggen maar je bent mij voor.

Laat dat dier toch gewoon met rust.. Koop een lekkere barebackpack en ga lekker een paar keer per week naar het bos. Daar houd je ze ook soepel mee.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:58

de instructrice die nooit zag dat het paard van ellende niet vooruit te branden is...
Heeft het nu over spieren opbouwen?

Jouw paard is niet eens goed op gewicht hoe wil jij spieren opbouwen?

Zorg alsjeblieft dat je hem eerst goed op gewicht krijgt en dat hij zich beter voelt.
En daarna als het nog mogelijk is spieren opbouwen.
Als je paard geen reserves heeft valt er niks op te bouwen.

En in wat je geeft aan voer nu waar zitten de eiwitten in?
Voor spieren heb je eiwitten nidig.

voor de rest is alles wel gezegd.

Wil je nog meer afwisseling kan je rechtrichten en dat kan naast je paard.
Grondwerken kan je ook op stem doen.

Ik heb met mijn oudere paard wat wel reageerd op mijn stem los gelongeerd.

Hij loopt gewoon los en heeft de hele bak en kan dan rechte lijnen draven en gelopperen.
Niet op een volte steeds.
En soms heeft hij een dag heeft hij er geen zin in gaan we toch grondwerken, wandelen of fietsen.
Je merkt het gelijk wat voor dag een paard heeft.
Bespiering komt er niet meer op en dat hoeft ook niet want we rijden niet meer.
Rechtrichten was nog een idee geweest maar mijn paard is klaar met het bakwerk en vind dit leuker.
Zijn oude dag bevalt hem met hele dag op de weide, poetsen en af en toe wat doen heel goed.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 23:50

Kimmie25501 schreef:
Eergisteren heb ik gereden, hij liep niet door, maar dat was mijn verwachting ook niet. Het enige wat ik wilde was dat hij wat beweging kreeg, en het twee keer drie minuten draven was ook gelukt.

Natuurlijk liep hij niet door. Daar heeft hij de energie niet voor.
Je dierenarts zegt alleen rustige stapritjes en jij hebt het over spieren opbouwen en gebruikt een trainingsschema van je instructrice die toevallig ook een paard had met een hartprobleem. Heb je dit overlegd met je dierenarts?

Jouw paard is niet alleen onbespierd maar ook nog eens te mager en heeft een hartprobleem. Al het voer wat je er nu instopt heeft hij hard nodig om weer op gewicht te komen. Dat spieren kweken komt later wel. Eerst meer vlees op zijn lijf krijgen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:57

Ik vind het knap dat je zo goed voor je paard zorgt , maar ga er alsjeblieft niet op rijden voordat hij wat zwaarder is geworden. Eerst moet wat vet kommen en dan pas spieren. Ik zou het te riskant vinden om te rijden op een paard dat ook nog eens hart problemen heeft. Ik ken genoeg gevallen waarvan het paard zo omviel en opslag dood was ( de ruiters hadden geluk dat ze er niet onder lagen ). Zeker bij zo'n groot paard. Ik zou het nooit doen , maar de keuze ligt toch bij jouw. Wil je toch persé rijden , wacht dan tot dat hij wat zwaarder.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 08:38

dittaswart, is dat ongeveer hetzelfde als een bijzet? Want die heb ik al, met van die touwen.
Hilary, wat is een pessoa precies?
Voor de stemcommando's zei ik het gewoon. Dus stap en hoo, of drrraf, gaalop, zoiets. Maar ik gebruikte niet echt lichaamstaal, want ik weet niet zo goed hoe. Ik wil dus inderdaad ook beginnen aan lange lijnen. Maar dan moet hij eerst goed reageren op stemcommando's. En dat is nog een beetje een probleem haha.
Cowgirl, ik had inderdaad ook barebacks gekeken, maar die zijn echt heel duur. En hij zit echt verschrikkelijk zonder zadel, dus ik weet niet of dat wat verbeterd met bareback. Hij heeft namelijk een hele hoge schoft.
linnie, ze had het niet over spieren, maar over conditie. Er zitten eiwitten in de maislijnzaadbrok en ook in de luzerne.
damian, mijn dierenarts zei zelf dat ik een traingsschema moest gebruiken om conditie op te bouwen. Mijn instructrice had inderdaad een paard met een hartprobleem, maar dit schema is afgepast op mijn paard en op wat Oreo kan.
Femke, op dat punt zitten we nu nog niet. Dat komt pas als er een plakkaat onder zijn buik komt. Maar nu zit hij nog niet op het punt dat hij zomaar dood neer kan vallen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 10:56

Vandaag ben ik dus met hem naar het bos geweest.
Ik heb het trainingsschema ongeveer in het bos gedaan.
Eerst 10 minuten gestapt, toen was hij nog een beetje traag, maar wel blij.
Toen hebben we ongeveer drie minuutjes gedraafd, toen liep hij nog niet zo erg door, maar schrok hij wel overal van. Ik denk dat het aan het weer lag haha.
Daarna heb ik weer 5 minuten gestapt, toen werd hij wakker en ging hij lekker door stappen.
Daarna ongeveer 2 minuutjes gedraafd, toen was hij wakker en ging hij heel hard.
Daarna hebben we hem nog 15 minuten uitgestapt, toen ging hij heel hard en was heel vrolijk.
Het was gelukkig de hele rit droog en daarna begon het weer te regenen. Goed getimed dus!

Morgen ga ik met mijn verzorgster wat voor hem bakken. Daarna gaan we naar stal even 15 minuutjes grondwerken met hem, en daarna gaan we bij de picknicktafel hem het eten geven.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:24

Cowgirl schreef:
Mara2000 schreef:

Ik wou dat ook zeggen maar je bent mij voor.

Laat dat dier toch gewoon met rust.. Koop een lekkere barebackpack en ga lekker een paar keer per week naar het bos. Daar houd je ze ook soepel mee.

Alsjeblieft geen pessoa of iets dergelijks aan bijzet gebruiken hOor TS!! Enig idee hoe zwaar een Pessoa is? Longeerhulp vraagt alleen een paard voorwaards neerwaards te lopen, een pessoa is leuk als je paard op L/M niveau getraind wordt en conditie heeft. Sowieso is longgeren al zwaarder voor een paard. Lekker naar buiten zoals je nu doet, beleven jullie er beiden plezier aan. Eerst maar weer eens aansterken voordat je aan bijzet en dergelijke kan denken.

Sorry, maar ik kan echt boos worden van dit soort destructief advies.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 11:27

Ik ga dat ook pas (als ik het doe) over een paar maanden doen. Ik heb namelijk wel een bijzet, maar ik vergeet de hele tijd hoe ik die moet gebruiken, dus gebruik ik hem maar niet :')

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:30

TS , ik kan je nu niet meer goed volgen. Op 11 augustus opende je een topic : Laatste bosrit met Oreo .In die topic zeg je dat het waarschijnlijk jullie laatste rit is omdat jij vind dat je paard magerder wordt en waarschijnlijk op is. Dit is echt een goede beslissing van je die je hebt gemaakt.

Een dag later reageer jij in de topic dat je het alleen op stap ritjes houdt . Vandaag lees ik dat je weer een bosritje heb gereden in stap en een beetje draf. Dat is geen stap ritje.

Wat wil je nu zelf met je paard ? Zal je eens gaan proberen om je paard dikker te krijgen en verlopig niet mer te gaan rijden ?

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 11:55

Jansje73,je bedoeling is echt goed en in mijn beleving heb je volkomen gelijk maar vrees dat het geen zin heeft.

M.i trekt TS haar eigen plan en wil ze gewoon graag rijden,hoe het paard er onder is of zich houdt is bijzaak.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:03

Ik ontstip.....

Isab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 12:07

damian23 schreef:
Kimmie25501 schreef:
Eergisteren heb ik gereden, hij liep niet door, maar dat was mijn verwachting ook niet. Het enige wat ik wilde was dat hij wat beweging kreeg, en het twee keer drie minuten draven was ook gelukt.

Natuurlijk liep hij niet door. Daar heeft hij de energie niet voor.
Je dierenarts zegt alleen rustige stapritjes en jij hebt het over spieren opbouwen en gebruikt een trainingsschema van je instructrice die toevallig ook een paard had met een hartprobleem. Heb je dit overlegd met je dierenarts?

Jouw paard is niet alleen onbespierd maar ook nog eens te mager en heeft een hartprobleem. Al het voer wat je er nu instopt heeft hij hard nodig om weer op gewicht te komen. Dat spieren kweken komt later wel. Eerst meer vlees op zijn lijf krijgen.

Mee eens! (Voorlopig) lekker naast je paard genieten. Poetsen, knuffelen en wandelingen etc. Leuk idee die taart, zal hij vast lekker vinden! Als je dan straks echt per se wilt rijden, zou ik het persoonlijk alleen bij stapritjes houden.

Wat ik je als tip zou willen meegeven, ga eens lekker een avond googlen of zoek een leuk boek met (basis) informatie over paarden. Advies vragen aan je omgeving en hier op bokt is natuurlijk super goed! Maar hoe gaaf zou het zijn, als je straks zelf weet hoe een paard in elkaar zit en waarom iets wel of niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:08

Kimmie25501 schreef:
Vandaag ben ik dus met hem naar het bos geweest.
Ik heb het trainingsschema ongeveer in het bos gedaan.
Eerst 10 minuten gestapt, toen was hij nog een beetje traag, maar wel blij.
Toen hebben we ongeveer drie minuutjes gedraafd, toen liep hij nog niet zo erg door, maar schrok hij wel overal van. Ik denk dat het aan het weer lag haha.
Daarna heb ik weer 5 minuten gestapt, toen werd hij wakker en ging hij lekker door stappen.
Daarna ongeveer 2 minuutjes gedraafd, toen was hij wakker en ging hij heel hard.
Daarna hebben we hem nog 15 minuten uitgestapt, toen ging hij heel hard en was heel vrolijk.
Het was gelukkig de hele rit droog en daarna begon het weer te regenen. Goed getimed dus!

Morgen ga ik met mijn verzorgster wat voor hem bakken. Daarna gaan we naar stal even 15 minuutjes grondwerken met hem, en daarna gaan we bij de picknicktafel hem het eten geven.

Super dat je zo alert bent op wat hij aangeeft. Kan je zelf ook een beetje genieten van zo'n ritje? En van de andere ontspannende dingen die je met hem doet? Leuk idee van die picknick trouwens. Klinkt heel gezellig.

Heb je al eens overwogen Seniores Priores van Subli te voeren? Speciaal voer om oudere paarden op gewicht te houden. Het werkt heel goed, ze kunnen het makkelijk kauwen en ze vinden het vaak superlekker. De dierenarts raadde het aan aan een vriendin van mij, voor haar oudje. Die is er erg van opgeknapt. Misschien iets om eens met je dierenarts te overleggen?

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 13:49

Ik ontstip dit topic ook ik hief echt niet te lezen dat ts er elke keer op stapt.. Daar had ze mee moeten wachten. En zeggen dat het paard nog niet zover is om zo dood neer te vallen is smoes zoveel. Dat het paard zo snel buiten adem is zegt dat het paard al wel zover is.