Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:06

Femkev2001 schreef:
aeolusnr1 schreef:
Er zijn heel veel goede trainers, ik noem mezelf nergens de beste.
Maar uit heel je verhaal is toch nergens een lijn te trekken, je weet niet wat je wil, je hebt een vrij grote angst, je weet zelf niet hoe een paard getraind moet worden, je zoekt overal uitvluchten en onzekerheden, je wil het paard tegen wil en dank hengst laten, jij maakt dit paard tot een probleem paard, ook al bedoel je het goed, je kennis en kunde is er niet.

ik vind dat je nu erg hard bent. Tuurlijk kan ze het beter doen (het kan altijd beter, niemand is perfect), maar om nou te zeggen dat ze geen kennis en kunde heeft... daarbij maak ik uit heel dit forum op dat ze hartstikke hard haar best doet, en dat is belangrijker dan kennis en kunde hebben want daarvoor kun je altijd iemand om hulp vragen.

Doet hij altijd. Leg al telkens de vinger op de zwake plek, kan hij niet goed tegen denk ik.
Reageerd dan niet meer, leest dan wel mee blijkbaar, en reageerd dan als hij denkt mij te kunnen pakken op iets.

En doe inderdaad mijn best, om zo een zo goed mogelijk beslissing te nemen. Met de middelen en kennis die ik heb. En dat geldt voor iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:14

TS is niet bang van het paard als hengst of voor zijn gedrag. Ze is vooral bang om een foute beslissing te maken.

Hij had ergens pijn, hij uitte dat door bokken. Blessure opgelost, ging even goed, nu bokt hij terug. Ik begrijp verdomd goed dat je dan twijfelt: bokt hij omdat hij geen zin heeft en probeert om me te overheersen en rij ik 'm erdoor, of bokt hij omdat hij toch weer last heeft? Het is aan TS om de signalen te interpreteren en helaas zijn die nogal dubbelzinnig. Ik heb met de mijne ook gedokterd, die twijfel is vreselijk. Ze kan de gok nemen om 'm te laten doorrijden, maar als er wel wat is, ze rijden hem er klakkeloos doorheen en achteraf ligt ie helemaal in de kreukels... Dat vergeef je jezelf nooit, want je had het kunnen voorkomen door domweg naar je paard te luisteren.

Het is gewoon dat vreselijke spook "Wat als...". Niet zozeer "ja maar" met een hoop lamme excuses er achteraan. En goh ja, in NL zitten grondwerk en dergelijke veel meer ingeburgerd dan bij ons. Trouwens, wat is er mis met de combinatie? Waarom moet het of rijpaard of grondwerk of grasmaaier worden? De mijne zijn alles tegelijk: ik train op de grond zodat ik er bij het rijden voordeel van heb, en ze krijgen regelmatig 1 à 2 weken gewoon rust met niks anders dan wandelingen en weidegang. Werkt prima.

Castreren... bwoah. De mijne is zijn streken niet kwijtgeraakt. Integendeel, die heeft nu meer lef en haar op zijn tanden dan hiervoor. Als TS zich voor de rest goed voelt bij zijn gedrag en het is niet 100% zeker dat het daar vandaan komt, het paard kan lekker op de weide en sociaal wezen, is castratie dan echt nodig? Zolang het niet (levens)gevaarlijk wordt om 'm te rijden of aan de hand te werken door hormonen vind ik dat ze gerust zelf prima kan inschatten wat ze doet.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 16:44

Varekaj schreef:
TS is niet bang van het paard als hengst of voor zijn gedrag. Ze is vooral bang om een foute beslissing te maken.

Hij had ergens pijn, hij uitte dat door bokken. Blessure opgelost, ging even goed, nu bokt hij terug. Ik begrijp verdomd goed dat je dan twijfelt: bokt hij omdat hij geen zin heeft en probeert om me te overheersen en rij ik 'm erdoor, of bokt hij omdat hij toch weer last heeft? Het is aan TS om de signalen te interpreteren en helaas zijn die nogal dubbelzinnig. Ik heb met de mijne ook gedokterd, die twijfel is vreselijk. Ze kan de gok nemen om 'm te laten doorrijden, maar als er wel wat is, ze rijden hem er klakkeloos doorheen en achteraf ligt ie helemaal in de kreukels... Dat vergeef je jezelf nooit, want je had het kunnen voorkomen door domweg naar je paard te luisteren.

Het is gewoon dat vreselijke spook "Wat als...". Niet zozeer "ja maar" met een hoop lamme excuses er achteraan. En goh ja, in NL zitten grondwerk en dergelijke veel meer ingeburgerd dan bij ons. Trouwens, wat is er mis met de combinatie? Waarom moet het of rijpaard of grondwerk of grasmaaier worden? De mijne zijn alles tegelijk: ik train op de grond zodat ik er bij het rijden voordeel van heb, en ze krijgen regelmatig 1 à 2 weken gewoon rust met niks anders dan wandelingen en weidegang. Werkt prima.

Castreren... bwoah. De mijne is zijn streken niet kwijtgeraakt. Integendeel, die heeft nu meer lef en haar op zijn tanden dan hiervoor. Als TS zich voor de rest goed voelt bij zijn gedrag en het is niet 100% zeker dat het daar vandaan komt, het paard kan lekker op de weide en sociaal wezen, is castratie dan echt nodig? Zolang het niet (levens)gevaarlijk wordt om 'm te rijden of aan de hand te werken door hormonen vind ik dat ze gerust zelf prima kan inschatten wat ze doet.

Klopt, alleen bokt hij niet meer. De enige bok die hij heeft gegeven is die die ook op het filmpje staat die je hebt gekregen :o. Dus stelt echt niets voor.
Hij loopt over zijn schouder weg en schud met zijn hoofd, dat is zijn vorm van protest!! Haha.
Maar ben wel bang dat hij terug zal gaan bokken. Dat spookt door mijn hoofd, en dat ik dan niet zelfzeker zal zijn op dat moment omdat ik terug aan die blessure denk. En dus niet kordaat zal zijn als het wel moet.
Maar de angst is zelfs het grootste probleem niet meer. Het is wel aanwezig. Maar na die 1e les had ik al iets van. Goh als het dat maar is. En hij liet zich rijden hoor.
Maar de motivatie is ook weg. En de twijfel is er teveel, aan mezelf aan wat de toekomst zal brengen.
Ik maak mezelf gewoon gek met al die twijfel. Dus ik wil nu gewoon rust en het inderdaad anders aanpakken. Iets wat ik nog nooit heb gedaan. In de hoop mijn plezier terug te vinden. Want geloof me, als je alles hebt meegemaakt wat ik de laatste jaren heb meegemaakt, kan je echt niet meer ontspannen met je hobby omgaan.
Het hengst zijn heb ik inderdaad niet veel problemen mee. Ik ga in het bos, met een merrie mee. Andere paarden die komen afgegallopeerd van achteren. Aan een halster. Dat gaat ook niet vanzelf hoor. Zou dit ook niet moeten gedaan hebben zomaar in het begin. Ik kan prima consequent zijn. :j . Moeten sommige al niet gaan proberen met hun ruin of merrie. En dat ligt ook niet aan het paard... Maar wel aan de begeleider.

Ik zou graag meer zoals jij zijn Varekaj. Zo tijdens je je paard aan het trainen bent, dan toch eens kunnen zeggen ik ga een week wandelen.
Dat kon/kan ik nooit :o . Wil altijd teveel alles in de hand hebben denk ik. En dan is het alles of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:09

Go with the flow :j

Die wandelingen buiten, dat is ook training. Stappen op het harde is goed voor de pezen (of dat hebben ze me toch altijd verteld). Lekker vlotte stap en ontspannen. Wennen aan nieuwe, andere omgeving. Tegenwoordig noemen ze dat al schriktraining :') waarom zou je in de bak blijven om lange rechte lijnen te rijden voor rechtrichten? Dat kan je op een veldbaan even goed.
Over een mul bospad? Ideale training voor je paard om te leren waar en hoe die zijn voeten neerzet. Rijden op gras? Idem, laat ze maar leren om elk type bodem aan te voelen.

Probeer een keer bitloos als je de mogelijkheid hebt. Niet omdat bitloos DE oplossing is, maar soms kan het verhelderend werken. Wanneer je paard goed op zit en benen is gereden zou dat moeten kunnen. En zoniet kan het een goede les voor jezelf zijn dat je teveel steun voorin zoekt om je paard rond te sturen. Gaat hij tegelijk hiermee plots wél loslaten voorin, dan weet je ook ineens dat je ofwel de tanden nog een keer moet laten nakijken, of gaan bekijken of het bit toch echt wel zo fijn is als je eerst dacht.

Op pad aan een halster aan de hand? Prima gehoorzaamheidstraining toch? Van de meest simpele en banale dingen kan je een training maken. Het moet niet altijd ingewikkeld en intensief zijn waarbij je alle registers open trekt. Er zijn talloze manieren waarop je kan longeren: dubbele longe, lange lijnen, met balkjes, met hulpteugel, tussen pionnen door, langs enge obstakels, op uithouding of op kracht gericht. Grondwerk kan ook vanalles zijn: wijken voor druk, gehoorzaamheid, denkspelletjes, schriktraining.
Onder het zadel heb je bakwerk (met allerlei variaties) maar veel dingen uit de bak kan je ook doen op buitenrit. Op een lang pad kan je immens veel schakelwerk doen of net conditie trainen. Rij eens zigzag over het pad, in appyuement of wijken. Zoek een keer zwaardere ondergrond op zodat de kont aan het werk gaat en dat ie een keer wat meer moet tillen. Probeer voor de lol eens vanop je paard een hek open of dicht te doen (keertwendingen!).

Als je je er even goed voor zet, dan kan je eigenlijk voor bijna elke dag van de maand wel iets anders verzinnen, gewoon door op elk thema een goede variant te zoeken.

Ohja... als grondwerk zo slecht zou zijn, dan zouden ze dat in de spaanse rijschool in wenen niet als basis gebruiken voor hun hogeschool dressuur. Daar leren ze ook eerst alles aan op de grond ;) Ideaal excuus als ze daarover grapjes gaan maken.

ChocooPrins

Re: Paard maakt misbruik? Of iets anders.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 17:49

Controle freak he... haha
Al die dingen komen wel als ik weer eens erop zit. Wat wel jammer is dat het telkens donker is tegen dat ik op stal aankom. Anders zou ik veel meer kunnen wandelen. We hebben zelfs een galoppiste, en dat durf ik wel nog.

Het bos was inderdaad een prima training! Flink doorstappen en hij heel tijd die neus over de grond! Kan niet beter zijn! Voor lichaam en geest gehoorzaamheid. Door verschillende soorten bodems, grote plassen ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:01

Begin eerst eens met die controle los te laten. En dan ook letterlijk. Geef 'm een keer zijn lange teugel. Loopt hij niet op eigen benen dan gaat ie maar met zijn snufferd tegen de grond. Gaat hij lang en laag, goed! Op een galoppiste kan je ook schakelen, zigzag en weet ik veel wat.

Ga desnoods rondjes joggen met paard aan het halster naast je (of zelfs los). Maak er de uitdaging van om sprintje te trekken en plots stil te staan. Hij moet dan naast je stoppen. Laat 'm achteruit gaan etc etc etc. Goed voor jouw conditie en zijn focus :Y) Alles wat je in principe in een piste kan, dat kan je daarbuiten ook.

Hoe meer je van elkaar gaat leren, accepteren en respecteren, hoe meer controle je krijgt. Het is een wederzijdse communicatie, hij moet ook begrijpen dat je iets wil. Niet elk paard is er van gediend dat je zomaar dingen gaat verwachten. Maar jij kan pas controle krijgen als hij ook toelaat dat je hem stuurt.

Losgelatenheid in het scala geldt niet alleen voor het paard ;) Perfectie is goed, te perfect niet. Zelfs uit een slechte dag of les kan je dingen leren, namelijk dat het op die manier niet werkt en dat je dus een andere manier zal moeten zoeken.

Snoetje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:13

ChocooPrins schreef:
aeolusnr1 schreef:
Er zijn heel veel goede trainers, ik noem mezelf nergens de beste.
Maar uit heel je verhaal is toch nergens een lijn te trekken, je weet niet wat je wil, je hebt een vrij grote angst, je weet zelf niet hoe een paard getraind moet worden, je zoekt overal uitvluchten en onzekerheden, je wil het paard tegen wil en dank hengst laten, jij maakt dit paard tot een probleem paard, ook al bedoel je het goed, je kennis en kunde is er niet.

Het is wel je insteek van je bericht, dat is de insteek van al je berichten.
Want jij weet niet bij wie of waar ik train. Jij weet eigenlijk niets. Maar doet wel alsof je het weet en dat jij of iemand onbenoemd beter is.
Over het hengst laten is zoals al 100x gezegd, ik weet het nog niet.
Ik vond hem niet eng in het begin, ik vond hem makkelijk, daarom heb ik hem ook gekozen. Ik weet wel heel goed hoe je een paard moet trainen, de theorie is ook niet zo moeilijk. Maar ik ben nu wel bang. Omdat ik erg geschrokken ben hoe hij was met de blessure. Ik ken mijn sterktes en mijn zwaktes.
NU BOKT HIJ NIET MEER!!
Dat probleem is er niet meer, omdat de oorzaak weg is. Hij is dus geen probleempaard.
Maar ik heb nu wel in mijn hoofd dat hij iets zal doen. En dat is geen goede basis. Dus ik neem even rust voor mezelf. Zoek ondertussen uit wat ik wil gaan doen in de sport, niet meer in de sport. Want na bijna 7 jaar miserie met allerhande blessure's enzovoort, kan je het soms niet meer opbrengen. (en neen het zijn niet allemaal blessure's die ik zelf in de hand zou kunnen gewerkt hebben, want dat zou het volgende kunnen zijn dat ik mezelf kan voor verantwoorden)
Kies ik ervoor om door te gaan, mag hij bij de kundigste trainer die ik kan vinden ( ;) ).
PUNT. Ik ga er ook niet meer verder op in gaan. Want ik kan blijven herhalen.
Mensen die zich beter voor doen dan ze zijn of mensen die geen begrip kunnen hebben kan ik echt niet verder uitleggen waarom ik nu deze beslissing maak.
Ik kan alleen herhalen, maar dat ben ik van plan niet meer te doen.

helemaal mee eens! en super goed dat je paard niet meer bokt!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:21

Varekaj schreef:
Begin eerst eens met die controle los te laten. En dan ook letterlijk. Geef 'm een keer zijn lange teugel. Loopt hij niet op eigen benen dan gaat ie maar met zijn snufferd tegen de grond. Gaat hij lang en laag, goed! Op een galoppiste kan je ook schakelen, zigzag en weet ik veel wat.

Ga desnoods rondjes joggen met paard aan het halster naast je (of zelfs los). Maak er de uitdaging van om sprintje te trekken en plots stil te staan. Hij moet dan naast je stoppen. Laat 'm achteruit gaan etc etc etc. Goed voor jouw conditie en zijn focus :Y) Alles wat je in principe in een piste kan, dat kan je daarbuiten ook.

Hoe meer je van elkaar gaat leren, accepteren en respecteren, hoe meer controle je krijgt. Het is een wederzijdse communicatie, hij moet ook begrijpen dat je iets wil. Niet elk paard is er van gediend dat je zomaar dingen gaat verwachten. Maar jij kan pas controle krijgen als hij ook toelaat dat je hem stuurt.

Losgelatenheid in het scala geldt niet alleen voor het paard ;) Perfectie is goed, te perfect niet. Zelfs uit een slechte dag of les kan je dingen leren, namelijk dat het op die manier niet werkt en dat je dus een andere manier zal moeten zoeken.

Jup inderdaad! Dat is wat ik moet hebben. Hem tonen dat ik hem vertrouw! Loslaten, helemaal los en zien wat hij doet. Niet meer alles in de hand willen hebben. Zeer moeilijk voor mij...
Daarom wil ik ook echt helemaal opnieuw beginnen op de grond. Want kom mezelf toch weer tegen op een bepaald moment, dat ik te perfectionistisch wordt en teveel controle eis/verlang.

Dat joggen doen we heeeeeel veel :j . Ik vind dat zelfs de basis van alles in de hand. Anders zou ik er zo niet mee kunnen gaan wandelen in het bos. Hij volgt altijd mijn lichaam. Spring ik over een plas hij ook. Neem ik een loopje hij ook, kan zelfs schakelen :'). Als ik stop en wijs naar zijn borst gaat hij achteruit. Los durf ik dan wel niet. Want het is en blijft wel een hengst. En ook met het halster moet ik wel eens corrigeren en aandacht vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:08

Los in het bos vind ik met geen enkel paard een goed idee. Op dat punt ben ik dan weer een controlefreak. Algemeen gezien eigenlijk ook wel, maar hier zijn ze intussen allemaal zodanig opgevoed dat ze perfect weten wat kan en wat niet. Andersom is dat ook zo, ik weet prima welke aanpak werkt bij de ene, maar dat moet ik vaak absoluut niet proberen bij de andere want dan is het mis.
Ik heb 1 shethengst van 9, 2 ruinen gecastreerd tussen 5 en 7 jaar oud en 1 ruin gecastreerd op 3, maar die heeft wss wel al gedekt. Doet ie ook als ik 'm met een hengstige merrie in het land zet, dus die weet waar het voor dient zeg maar.

Je paard is je spiegel. Gaat hij ergens tegenin? Dan vraag je't niet goed. Terug naar af en opnieuw. Hengsten hebben een ego. Van de eerste tot de laatste. Gun ze dat dan ook, in de mate van het veilige natuurlijk. Jullie willen beide controle, daarin zal je altijd compromissen moeten sluiten. Jij geeft een vinger, dan mag hij die aannemen. Het compromis zit erin dat hij daar akkoord mee is en niet gelijk een hele arm opeist. Andersom moet hij in ruil voor die vinger wel wat moeite doen, maar moet jij accepteren dat je ook niet direct het hele gamma gepresenteerd krijgt.

Geven en nemen. Bij paarden is absolute controle slechts mogelijk als je elkaar met respect benadert en weet hoe je met elkaar moet communiceren. Daarbij, wat IS absolute controle? Moet je dat écht willen? Waarom niet samen aan hetzelfde touw trekken? Dan werk je samen. Want er is geen "I" (één of ik) in team. Je bent minstens met 2. Jij en je paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:29

Ik ga helemaal mee met wat "Varekaj" hier allemaal al gezegd heeft.
Eigenlijk bedoel ik net hetzelfde, alleen verwoord ik het idd wel korter en meer recht-toe recht-aan.
En zeg ik ook altijd als er een verkeerde reactie van het paard komt, dan is dat altijd te wijten aan jezelf, (verkeerde vraagstelling, foute vraag, te weinig respect, of andere ......)
Zoek dus altijd, maar echt altijd de fout bij jezelf, nooit bij het paard, tenzij je dingen vraagt die hij echt nog niet aankan of door medische beperkingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:11

Het is vooral ook een persoonlijke beperking die lastig is om mee om te gaan.
Toen ik angst kreeg van mijn paard was ik vooral gefrustreerd. Ik rij al 20 jaar jonge paarden, ook rare geflipte en nu was ik ineens bang voor mijn eigen brave en gehoorzame jonge beest.
Om dat te accepteren en anders mee om te gaan dan je altijd gedaan hebt is gewoon een flinke hap uit je ego.

Toen ik dat naast me neer kon leggen ging het ineens weer goed.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:30

Neen absolute controle is niet mogelijk. Maar je kan wel dat gevoel hebben als je alle 2 aan de zelfde kar trekt.
Maar ik ben wel beetje in paniek geraakt door het totaal geen controle te hebben. Want ik kon er gewoon niets aan veranderen op dat moment.

Aeolusnr1 dan komen we overeen. Maar begrijp dan niet dat je zegt dat ik hem naar de knoppen heb gereden en zo maak, probleempaard ect. Hij was zo door de blessure. Nu is het iets anders. En weet ik dat het aan mij ligt. Dus kruip ik er niet op. Begrijp niet wat je mij kwalijk neemt.
Ik steek ook niets op het paard... In tegendeel, heb mezelf teveel de grond in laten boren. En alles op mezelf willen nemen. Waardoor ik ook zo onzelfzeker ben nu.

Sizzle ik ben ook gefrustreerd. Omdat ik weet dat ik meer kan. En hou mezelf tegen, door altijd zo te zitten twijfelen. Vind ik erg stom van mezelf.
Zou niet liever willen dan gewoon doen en niet meer denken. Maarja... Moeilijk he.

Nu wel goed nieuws. Paard liep goed aan de longe :) terwijl hij gisteren naar het schijnt weer enorm aan het rondcrossen was geweest op de wei. Ze kregen hem een kwartier gewoon niet meer te pakken. Stond in schuim en zweet. En opeens had hij er genoeg van en liep hij in passage naar de staleigenares en was hij klaar. :+
Dus gisteren heel lichtjes gelongeerd, want ik vond hem weer stijfjes. En vandaag zo los als een veertje. Vind ik leuk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:38

Als hij als een dolgedraaid konijntje op duracell gaat rondrennen is het best normaal dat ie dan erna wat stijf is :+ Daar zou ik me geen zorgen over maken eerlijk gezegd. Moet ie maar niet zo dom zijn.

Dat rondrennen, ach... zo'n dag hebben ze allemaal wel een keer. Moet je een keer kijken wat rammelen met een zak snoepjes of wortels doet. Dan gaat de liefde plots heel snel door de maag haha, en heb je zo alle aandacht voor jezelf. Lekker handig dat jij dan wel toevallig de regie in handen krijgt, want jij bent immers diegene die bepaald wanneer hij die beloning mag hebben.

Wanneer ze zo gek doen laat ik ze vaak gewoon doen. Uiteindelijk kalmeren ze toch wel en wint hun nieuwsgierigheid het.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:42

Varekaj schreef:
Als hij als een dolgedraaid konijntje op duracell gaat rondrennen is het best normaal dat ie dan erna wat stijf is :+ Daar zou ik me geen zorgen over maken eerlijk gezegd. Moet ie maar niet zo dom zijn.

Dat rondrennen, ach... zo'n dag hebben ze allemaal wel een keer. Moet je een keer kijken wat rammelen met een zak snoepjes of wortels doet. Dan gaat de liefde plots heel snel door de maag haha, en heb je zo alle aandacht voor jezelf. Lekker handig dat jij dan wel toevallig de regie in handen krijgt, want jij bent immers diegene die bepaald wanneer hij die beloning mag hebben.

Wanneer ze zo gek doen laat ik ze vaak gewoon doen. Uiteindelijk kalmeren ze toch wel en wint hun nieuwsgierigheid het.

Haha ja het is best normaal hoor. Maar heb liever dat hij wat voorzichtiger is. Hihi.
Neen hij is dan niet geinteresseerd in eten. Alleen maar in spelen... Ik doe dan beetje mee. Laat hem paar keer van richting veranderen. En dan heb je voor je het weet ook weer controle. En komt hij vanzelf mee, als je je omdraaid en wegloopt.
De staleigenares kon het alweer niet laten om te zeggen dat hij te weinig werkt en op ontploffen staat. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:55

Dat spelen zou ik nou net niet altijd doen. Hij daagt/nodigt uit, jij gaat er op in. Moet kunnen, maar niet altijd. In feite moet je zorgen dat je op dat punt wel altijd controle hebt, een hengst die "speelt" kan in zijn bui nogal doorslaan zonder dat je het verwacht. Dat kan zelfs met de braafste. Voor mij is samen spelen iets wat altijd van mij uit komt. Hoe ze het onderling regelen boeit me niet, maar ik accepteer niet dat ze daarin initiatief nemen naar mij toe. Op zich ben ik best relax en tolerant, er zijn genoeg grijze zones. Maar niet in de aanzet tot spelletjes. En dat weten ze donders goed. Als er gespeeld wordt, dan is het omdat IK ze daartoe uitnodig. En ik ben ook altijd diegene die het weer afbreekt, genoeg is genoeg.

Ik verwittig maar 1x, en bij een dreigement is er geen verwittiging van mijn kant uit maar is het menes. Dat wordt niet getolereerd.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 00:14

Varekaj schreef:
Dat spelen zou ik nou net niet altijd doen. Hij daagt/nodigt uit, jij gaat er op in. Moet kunnen, maar niet altijd. In feite moet je zorgen dat je op dat punt wel altijd controle hebt, een hengst die "speelt" kan in zijn bui nogal doorslaan zonder dat je het verwacht. Dat kan zelfs met de braafste. Voor mij is samen spelen iets wat altijd van mij uit komt. Hoe ze het onderling regelen boeit me niet, maar ik accepteer niet dat ze daarin initiatief nemen naar mij toe. Op zich ben ik best relax en tolerant, er zijn genoeg grijze zones. Maar niet in de aanzet tot spelletjes. En dat weten ze donders goed. Als er gespeeld wordt, dan is het omdat IK ze daartoe uitnodig. En ik ben ook altijd diegene die het weer afbreekt, genoeg is genoeg.

Ik verwittig maar 1x, en bij een dreigement is er geen verwittiging van mijn kant uit maar is het menes. Dat wordt niet getolereerd.

Zo had ik niet over nagedacht, eigenlijk is het dan beter om gewoon weg te gaan. (Soms, want het is wel eens leuk natuurlijk. )
Want zomaar hem doen stoppen kan je ook niet.
Voorlopig geen rare dingen gehad, en was hij altijd wel snel weer normaal. Dreigen doet hij niet, vroeger wel nochtans. Niet alleen met spelen, ook met het buiten laten in de wei omdat het niet snel genoeg ging, durfde hij te kappen naar je. Dat heeft hij geen week lang gedaan hoor!
En uiteindelijk kwam hij wel makkelijk, als ik besliste om door te gaan, waren we wel weg. Maar het is nu wel al 2 keer dat hij volledig in overdrive gaat als iemand zijn wei binnenkomt om hem binnen te halen, zomaar om te spelen veronderstel ik. Want het is niet dat hij zich niet wil laten nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:44

Tuurlijk kan je dat stoppen. Gewoon duidelijk maken dat je er niet van gediend bent, punt. Eens ze gekalmeerd zijn kan je iets later zelf uitnodigen tot een spelletje. Jij bepaalt het begin en jij bepaalt het einde. Eens ze dat weten en accepteren kan je gaan variëren zo veel je wil. Maar je basis blijft hetzelfde, jij beslist over het begin en einde als jij daar zin in hebt, daarover is geen discussie mogelijk.

Dat hij zich niet wil laten nemen... hangt er van af. Zou niet de eerste zijn die per toeval een keer op iemand stuit die eens zegt "foert, trek uw plan en blijf dan op uw weide", zich omdraait en weggaat waarbij het paard dan slim genoeg is om de link te leggen "zo laten ze me gerust". De ene heeft dat van de eerste seconde door, de ander nooit.

Mijn ex merrie is zo ooit met longeren verschoten van iets, sprong opzij en mepte naar de oorzaak van de angst (een voorbijrijdende sportwagen) maar raakte mij. Puur per toeval, echt een stom ongeluk. Gevolg: bekkenbreuk, 3 maanden als een manke otter door het leven en terug moeten leren lopen. Godzijdank is de hypothese deels verlamd rechterbeen en rolstoel me bespaard gebleven. Maar die ene keer, die ene mep, uit een paniekreactie, die was verdomd wél tegelijk genoeg voor madam om te weten hoe ze onder longeerwerk uit kon komen voor de toekomst. Die ene seconde, hoe banaal ook, heeft haar direct geleerd dat ze piekfijn kon mikken en dat ze daarmee gedaan kan krijgen wat ze wil. Want ze is zo verdomd leep dat ze heel rustig naar je toe komt tot ze dicht genoeg is, omdraaien in een flits en meppen.

Sinds dat ongeluk laat ik niks meer aan het toeval over.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:58

Hoop dat je in ieder geval komende tijd wat meer rust hebt nu je het probeert los te laten. En o... die frustratie is zo herkenbaar, ook lang in dezelfde situatie gezeten..

Wat ik mij afvraag, hij is toch positief bevonden voor piroplasmose? Kan dat nog nadelige effecten hebben op zijn gezondheid? Kan mij herinneren dat het ook reactie op de gewrichten kan geven bijvoorbeeld.

Verder... Als ik jou berichten zo lees en tussen de regels doorlees, merk ik wel dat het paard ook een stukje leiderschap mist. En daardoor zelf dit pakt en zijn dominantie uit. Wellicht kan je daar nog iets mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:18

Hoe is het nu eigenlijk met zn knie?
Ik weet niet of het al was geopperd, maar uit wat jij omschreef dacht ik eigenlijk aan patella luxatie, wegens de manier van lopen en het knikje dat jij omschreef naar buiten toe zou je zeggen patella luxatie lateraal (een naar buiten toe schietende knieschijf)
Bij patellaluxatie schiet de knieschijf van zijn plaats: naar binnen (mediaal) en/of naar buiten (lateraal). Hierbij spelen onder andere de vorm en diepte van de geul en de stevigheid van het gewrichtskapsel een rol. De knieschijf heeft een belangrijke functie in het mechanisme van de kniebuiging. Bij een luxatie van de knieschijf valt deze functie weg. Daardoor kan het dier niet meer goed op dit been steunen, hetgeen zich uit in kreupelheid. Je ziet patella luxatie vaker bij jonge paarden in de groei. Door training worden banden en pezen sterker en groeien ze er soms overheen. Maar soms ook niet en dan blijft het een probleem.
In het geval van patella luxatie is het wel zo dat rust roest; het paard is erbij gebaat dat banden en pezen sterk en getraind blijven. Patella luxatie kan er op termijn voor zorgen voor dat het gewricht eerder (het kraakbeen) voor artrosevorming.
Het probleem kan zich soms voordoen, vaker of heel vaak afhankelijk van de oorzaak (slapte in kapsel, spieren en pezen of trauma) De mate (gradatie) waarin ze het kunnen hebben is dus verschillend en dus ook hoeveel last ze ervan ondervinden. Op een scan of foto hoef je er niets aan te zien, maar de DA kan wel voelen of de knieschijf los zit. Ik vroeg me af of dat onderzocht is. Je zou denken van wel, maar ik heb er in jouw reacties nog niets over gelezen,

Rechtuit rijden is het minst belastend, maar op de volte hebben ze de meeste problemen. Ze kunnen dan moeilijk vooruit.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:16

Varekaj ik zou echt niet weten hoe ik hem moet stoppen als hij als een vliegende zot rondvliegt in de wei, behalve door zelf richting aan te geven, zodat hij begint op te letten en dan opeens volgt.
Nu maar de wei verhaal, dat hij 15 min volledig in overdrive gaat ben ik zelf niet bijgeweest. Dus kan ook moeilijk inschatten hoe hij was.
Hij komt graag naar binnen hoor. Meestal komt hij op een drafje naar je toe.
Heftig ongeval Varekaj!! Ik ben ook geleerd geweest om in de hand altijd alles zo veel mogelijk in de hand te hebben. Mijn eerste merrie was erg dominant, vooral naar andere paarden. Maar daardoor kwam ik vaak opeens tussen 2 paarden terrecht, omdat ze opeens besloot om in de aanval te gaan. Of ooit eens haar voorhoef op mijn bortbeen gehad, omdat een ander paard te dichtbij kwam.. Dus met haar ben ik erg aan de slag gegaan, om het zo veilig mogelijk te maken.
Cardy ik hoop het ook. Het is geen fijne periode zo. Ja hij heeft piroplasmose, volgens de da zou hij hier geen last mogen ondervinden, omdat hij besmet is geweest in Spanje/portugal. Ik dacht dat het een reactie kon geven op de spieren. Maar ik kan het wel eens navragen.
Maar op zich heeft hij nu eigenlijk nergens last van...
Het kan zijn dat hij leiderschap mist, dat kan. Maar ik vind hem wel het makkelijkste paard dat ik al ooit heb gehad in de hand :P . De andere hengsten op stal zijn veel brutaler in de hand, en de begeleiders veeeeel lakser.
En mijn vorige paarden minder voorspelbaar. Hij is erg koel bovendien. Gebeurd zelden dat hij schrik heeft, of wegspringt ofzo. Dus dat is lekker makkelijk.
Maar ik ga binnenkort grondwerkles volgen, de eerste keer in mijn leven. Zal ik vast veel bijleren, want er zijn zat dingen waar ik misschien niet consequent in ben omdat ik er gewoon niet bewust van ben.

Babootje. Met de knie gaat het nu goed. Wel is er wat krachtverlies in het been, en ik staar me daar wel vaak blind op.
Het is geen patella luxatie. Heb het misschien niet gezegd. Maar het is getest geweest. Het is gewoon een ontsteking die dus blijkbaar makkelijk terugkomt. Zonder dat er dus schade is in het gewricht zelf, niets aan de banden of ligamenten. Geen artrose. Dus het spookt in die knie.
De fysio zegt dat knieproblemen vaak uit rugproblemen komt. Ze had beetje spanning gevonden, na 1 behandeling was hij goed. Vermoeden dat dit door de vorm van de kussens van het zadel komt. Ik reed nog met een wintec in afwachting van mijn afspraak met Ninon.
Daarom wil ik hem ook echt de kans geven om te starten met een 100% passend zadel. Anders heeft het gewoon geen zin.
Nu ik ga eerlijk zijn. Ik heb weinig vertrouwen in die knie. Ik vind dat het te lang duurt. Ik probeer hem zoveel mogelijk het been gecontroleerd te laten belasten. Want dat moet. Hij moet dat been sterker maken, zonder te overbelasten. Dat is de enige manier zodat hij niet meer zou hervallen.
Maar vind dat het de ene keer erg goed is, de andere keer vind ik het minder. In de beweging zelf zie je het niet echt. Een heeeeel klein beetje. Maar in de overgang van draf naar stap zie je het wel. En af en toe maakt hij een goede overgang, en dan is hij er een poosje mee weg. En dan opeens hervalt hij weer een beetje, omdat hij bijvoorbeeld stijf is door de gek uit te hangen.
Het gekke is, als hij onder zware pijnstilling werkt, net hetzelfde is. Precies alsof het mechanisch is, maar dan zou het altijd moeten zijn. Of het is een gewoonte.
Het haperingetje in de overgang heeft hij altijd al gehad. Wij dachten altijd zwakte. Want hij is nog groen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:30

ChocooPrins schreef:
De fysio zegt dat knieproblemen vaak uit rugproblemen komt.

En mogelijk andersom :D
Tja moeilijk met die knie. De buigproeven waren niet goed, maar er is niets te vinden?
Zou ook nog een meniscus leasie kunnen zijn (scheurtje in het kraakbeen). Dat zie je op de foto niet, daarvoor moet je de knie echoen. Wil dan ook nog niet zeggen dat je het meteen kunt vinden.
Ik heb een paard gehad met een meniscus leasie. Gaf ook zo'n beeld. Af en toe verkorte pas, kreupel dan niet kreupel etc. Niet op 3 benen maar onregelmatig. Soms een pas missen, etc.
Kan met rust pijnvrij worden maar 1 misstap en het zit er weer. Kon in de acute fase ook moeilijk achterwaarts lopen. Mijn eigen veearts vermoede een scheur in de meniscus, maar kon hem zelf niet vinden. Paard is toen naar Utrecht gegaan (meer geavanceerde apparatuur) waar ze de scheur uiteindelijk hebben gevonden.

Dat jouw veearts niets kan vinden wil niet zeggen dat er niets zit natuurlijk. Heb je al eens een 2nd opinion overwogen? Heb je overigens dezelfde veearts als de staleigenaar? In dat geval zou ik zeker een 2nd opinion doen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 11:31

Aquatraining?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 11:52

Babootje schreef:
ChocooPrins schreef:
De fysio zegt dat knieproblemen vaak uit rugproblemen komt.

En mogelijk andersom :D
Tja moeilijk met die knie. De buigproeven waren niet goed, maar er is niets te vinden?
Zou ook nog een meniscus leasie kunnen zijn (scheurtje in het kraakbeen). Dat zie je op de foto niet, daarvoor moet je de knie echoen. Wil dan ook nog niet zeggen dat je het meteen kunt vinden.
Ik heb een paard gehad met een meniscus leasie. Gaf ook zo'n beeld. Af en toe verkorte pas, kreupel dan niet kreupel etc. Niet op 3 benen maar onregelmatig. Soms een pas missen, etc.
Kan met rust pijnvrij worden maar 1 misstap en het zit er weer. Kon in de acute fase ook moeilijk achterwaarts lopen. Mijn eigen veearts vermoede een scheur in de meniscus, maar kon hem zelf niet vinden. Paard is toen naar Utrecht gegaan (meer geavanceerde apparatuur) waar ze de scheur uiteindelijk hebben gevonden.

Dat jouw veearts niets kan vinden wil niet zeggen dat er niets zit natuurlijk. Heb je al eens een 2nd opinion overwogen? Heb je overigens dezelfde veearts als de staleigenaar? In dat geval zou ik zeker een 2nd opinion doen.

Hij is in de kliniek helemaal onderzocht hoor (meerdere keren). De knieën zijn volledig bekeken met een zeer sterke echo. Ze hadden daar 2 verschillende soorten machine's om dat te doen. Helemaal nergens een scheurtje of een rafeling niets. Puntgaaf, enkel een ontsteking. De enige opmerking is dat het kraakbeen wel dun is aan de knie. Dus met tijd zal hij artrosegevoelig worden.
De andere DA is inderdaad dezelfde DA als de staleigenaar. Verslag van de kliniek heeft hij gekregen. En af en toe laat ik hem een echo nemen, als ik teveel twijfel. Die kwam tot de conclusie dat het altijd onderhoud zal nodig hebben. Omdat er terug beetje onsteking sluimerde.
Hij kan makkelijk achterwaarts.

Datbeniknou. ik wou hem in aquatraining. Maar door omstandigheden niet gedaan. Omdat het revalidatiecentrum steeds afbelde. En de andere zijn gewoon te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:08

En aan zee gaan rijden in de branding? Of is hij daar te heet voor (of te ver weg?) Vriendin van me uit Eeklo gaat ook meermaals per week met haar paard op aquatraining sinds kort, maar dan voor een probleem met een voorknie. Dat moet niet altijd als revalidatie zijn trouwens. De schilder die hier geweest is heeft ouders met een stal volbloeden die op de baan lopen. Zij gaan regelmatig naar de kust of naar zo'n centrum als vast onderdeel van de training.

Kan zijn dat het al gezegd is, maar is glucosamine geen idee om te proberen? Heb er zowel bij mensen als bij dieren al goede verhalen over gehoord, oa toen ik stage liep op orthopedie als student verpleegkunde.

Af en toe een terugval zou ik persoonlijk niet over vallen. Stijfheid kan altijd wel eens. Is het na een training de dag voordien, dan heb je mss iets teveel gevraagd. Andersom kan het prima dat hij zichzelf teveel heeft belast. In ieder geval is dat op te lossen met ruime opwarming en gewoon de boel sterker maken. Zoiets kan weken tot maanden duren. Opbouw gaat heel traag, de afbraak gaat (helaas) veel sneller. Gewoon een schema zoeken wat voor jullie het beste past. De evolutie hangt volledig af van het paard zelf, hoe snel zijn lichaam zoiets oppikt. Zou me alvast niet laten opjutten door anderen dat het teveel tijd vergt. Beter rustig aan en ineens goed dan te snel en alsnog blessures krijgen door overbelasting. Niks zo hatelijk als de druk van buitenaf "ja maar elk ander paard zou intussen al veel verder staan hoor". Jouw paard is niet eender welk ander paard.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 12:35

Ja dat had ik dan ook zitten denken.
Maar met een 'gezond' paard is dat allemaal goed. Met een paard die precies moet belasten en ontlasten waar nodig. Moet je al goed weten op welke hoogte je het water in moet.
Want ik ben wel overal geweest voor aquatraining, en dat was wel iets dat ze allemaal vertelden omdat aquatraining niet zonder risico is.
Laatst bijgewerkt door ChocooPrins op 05-11-15 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt