Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 01:33

lor1_1984 schreef:
Dat je een paard beter met 1,5 of 2 jaar al kan inrijden omdat die anders te sterk is en dus lastiger. :j

Ben de discussie niet eens aangegaan en heb het voor kennisgeving aangenomen, vastbesloten daar niets mee te doen. ;)

-O-

Kreeg laats ook te horen dat ik mijn 3 jarige niet zo sterk moet maken, "jonge paarden moeten nog lekker slap zijn als je erop gaat" >;)

kevinsky

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 10:55

Dat je gerucht meer dan 10 kilo in je hand mag hebben. En het paar dan vanzelf wel aan te teugels ging lopen.. Beetje jammer! Maar gelukkig weet ik wel beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 23:16

JudArthos schreef:
Kreeg laats ook te horen dat ik mijn 3 jarige niet zo sterk moet maken, "jonge paarden moeten nog lekker slap zijn als je erop gaat" >;)

Dat is in sommige gevallen echt niet zo dom hoor.
Maar waarschijnlijk praat diegene enkel na van horen zeggen.
Als je een paard zadelmak maakt die waarschijnlijk hoogexplosief is dan is het niet altijd slim om deze uitgebreid vooraf te trainen.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:10

Kan er zo een paar opnoemen haha!

Dit hoorde ik dan een 'instructrice' zeggen tegen een ander meisje 'je moet je teugels als een fietsstuur zien en je paard als een fiets' nou ik heb me rotgelachen toen ik dat hoorde! :') later bleek ze ook geen papieren te hebben.

Dit was bij mijn 1e les bij een GP ruiter waar ik stage liep, was meteen ook de laatste les en kort daarna ook ergens anders stage gaan lopen. 'we rijden vandaag alleen rechtuit want je paard kijkt teveel om zich heen en schrikt overal van' zolang mijn paard aan het werk is heeft hij geen tijd om te kijken en kreeg verder ook geen hulp of advies om dit te minderen door bijv. tempowisselingen te maken.

Zo heb ik er nog wel meer maar dan staat er echt een heel verhaal! :+

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:23

Die fiets die heb ik ook gehoord ja, van een goede en gecertificeerde instructrice. Ik wist ook niet helemaal wat ik er mee moest :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:31

ZoZenn schreef:
Die fiets die heb ik ook gehoord ja, van een goede en gecertificeerde instructrice. Ik wist ook niet helemaal wat ik er mee moest :')

Nou dat is heel erg simpel.

Als jij op je fiets naar links stuurt, dan gaat je rechterhand ook mee naar links.
Als je op het paard aangeeft naar links te willen, moet je rechts de ruimte geven om het paard naar links te laten gaan.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:38

Klinkt logisch.

Niet zo'n slechte tip dan, toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:41

ZoZenn schreef:
Klinkt logisch.

Niet zo'n slechte tip dan, toch?

Nee klopt...
Maar soms worden tips gegeven die iets te hoog gegrepen zijn voor het gehoor waarvoor ze bedoeld zijn ;) Zonder doorvragen ga je het natuurlijk nooit begrijpen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 00:46

Ik rijd altijd netjes op 2 teugels, dus ik wist niet echt wat het moest toevoegen.
Toen ze het uitlegde kon ik er ongeveer uithalen dat ik m'n handen breed moest doen, maar daar snapte ik het nut niet echt van.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 01:32

Janine1990 schreef:
ZoZenn schreef:

Nou dat is heel erg simpel.

Als jij op je fiets naar links stuurt, dan gaat je rechterhand ook mee naar links.
Als je op het paard aangeeft naar links te willen, moet je rechts de ruimte geven om het paard naar links te laten gaan.

Dus op de binnenteugel rijden ipv op de buitenteugel... Is natuurlijk ook een methode.

De slechtste tip die ik ooit gekregen heb, is om een slofteugel te gebruiken als teugels, dus teugels eraf, slof erom en dan rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 09:49

Zeg ik ook zo van het fietsstuur hoor. Als ruiters dat doen gaan ze namelijk netjes buitenteugel tegen de hals doen en binnenteugel van de hals, buitenteugel geeft daarbij heel licht toe .
Anders gaan ze hun handen heel spastisch op rare plaatsen doen, ineens de buitenhand over de schoft halen of hun binnenhand in hun kruis trekken.
Dat fietsstuur werkt dus prima (en hoef je ze niet breder voor te zetten) .
Bij meer volwassen ruiters zeg ik dat ze zichzelf als frame moeten zien, je houdt je paard recht tussen benen en bekken en tussen twee teugels. Als ze willen sturen (even alleen teugelhulp hier) verplaatsen ze het frame, met de buitenteugel duwen ze het paard weg en met de binnenteugel geven ze ruimte maar het frame blijft intact .
Is exact hetzelfde als het fietsstuur.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:18

Urielle schreef:
Zeg ik ook zo van het fietsstuur hoor. Als ruiters dat doen gaan ze namelijk netjes buitenteugel tegen de hals doen en binnenteugel van de hals, buitenteugel geeft daarbij heel licht toe .
Anders gaan ze hun handen heel spastisch op rare plaatsen doen, ineens de buitenhand over de schoft halen of hun binnenhand in hun kruis trekken.
Dat fietsstuur werkt dus prima (en hoef je ze niet breder voor te zetten) .
Bij meer volwassen ruiters zeg ik dat ze zichzelf als frame moeten zien, je houdt je paard recht tussen benen en bekken en tussen twee teugels. Als ze willen sturen (even alleen teugelhulp hier) verplaatsen ze het frame, met de buitenteugel duwen ze het paard weg en met de binnenteugel geven ze ruimte maar het frame blijft intact .
Is exact hetzelfde als het fietsstuur.

Dat laatste stuk vind ik ook erg mooi uitgelegd. Maar inderdaad niet van toepassing op de ruiter met onvoldoende kennis en ervaring. Ik denk dat dat iets is dat veel voorkomt in dit topic. Niet per se een fout van de ruiter, maar deels ook van de instructeur die de ruiter overschat of misschien gewoon onvoldoende didactisch is onderlegd om het de ruiter uit te kunnen leggen.

x_annelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:50

Manege: Sta zit sta zit sta zit, ik was toen 8 en ik snapte er niks van. Wanneer moest je dat doen en hoe, werd me helemaal niet uitgelegd. En maar blijven schreeuwen. Als klein meisje verheugde ik me enorm op maar kon wel huilen nadat de les was afgelopen! Ben er toe ook direct mee gestopt en 3 jaar later ergens anders les gaan nemen, privéles en ben zeer blij met deze instructrice die ik nu heb!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:50

EliseXJoelle schreef:
spelen met je teugels om rond te krijgen. deed netjes wat er gevraagd werd 'nog meer hij zakt nog niet' 'ja nog meer wees duidelijker' *zaagt flink in de mond* 'juist zo daar maakt hij zijn hals rond'
arm paardje moest zo dag in dag uit gereden worden :(:)

in haar hoofd was het begrip nageven volgens mij een begrip zonder betekenis. helaas. ken té veel mensen die zo rijden |(
gelukkig niet lang bij haar hoeven te lessen.

Ja zoiets had ik ook maar deze tip kreeg ik niet maar een bekende bij wie ik even kijken was.

'Als hij zo doet dan ga je flink zagen, dan komt hij vanzelf terug' heb er gelijk achteraan geroepen vanaf de zijlijn dat ze dit echt niet mag doen met een héééle nare blik van de instructrice tot gevolg maar dat maakte mij niks uit ..

Heb zelf eigenlijk geen of weinig slechte tips gekregen, kan het me in ieder geval niet herrineren .. :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:31

Wanneer ik zou sturen als bij een fietsstuur ga ik eigenlijk juist teveel terugwerken met mijn binnenhand... dus ik vind het een lastig iets om het zo te zeggen. Hangt er net vanaf hoe iemand het opvat dus.

fifi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:57

Links rechts links rechts kneden... Aaargh!!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:06

Aan linkerteugel trekken ga je linksaf, rechterteugel trekken is rechtsaf........................

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 00:59

LauwtjuhLevi schreef:
Aan linkerteugel trekken ga je linksaf, rechterteugel trekken is rechtsaf........................

Hoe wilde jij het anders uitleggen aan een kind dat net leert sturen? Die kunnen nog niet eens hun voeten normaal in de beugels houden, laat staan met hun zit sturen. Als je ze vraagt om hun gewicht te verplaatsen (ook lekker functioneel als je 25 kg weegt) glijden ze zo aan de zijkant van het zadel af.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:26

Bambolina schreef:
LauwtjuhLevi schreef:

Hoe wilde jij het anders uitleggen aan een kind dat net leert sturen? Die kunnen nog niet eens hun voeten normaal in de beugels houden, laat staan met hun zit sturen. Als je ze vraagt om hun gewicht te verplaatsen (ook lekker functioneel als je 25 kg weegt) glijden ze zo aan de zijkant van het zadel af.

Een stukje naar boven wordt er gepraat over sturen alsof je op de fiets zit, dat lijkt me voor een kind begrijpelijk en een betere uitleg dan gewoon trekken naar de kant die je op wil.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:29

Als je een paard hebt dat het goed aangeleerd heeft gekregen, kun je kinderen prima leren om op de buitenteugel te sturen.

Overigens ben ik van mening dat kids pas zouden moeten beginnen met rijden als ze fatsoenlijke beenhulpen kunnen geven. Dus als ze nog niet met de benen onder het zadel uitkomen lekker hobbelen en voelen aan de longe of aan de hand en daarna pas de hulpen aanleren en correct laten geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:38

Ik leer hier de kinderen ook gewoon met de buitenteugel sturen, en zeker niet als een fiets, door aan de binnenteugel te trekken....
Mijn pony's zijn allemaal erg gevoelig, juist omdat ik de beginners meteen al op de juiste manier leer sturen.
Overigens leer ik ze eerst zonder handen rijden voor ze de teugels mogen vastpakken.
En wat ook een goede is, is dat je de teugels losjes opknoopt en door de keelriem haalt, en laat ze dan maar eens sturen, een goed getrainde pony reageert dan keurig op die buiten teugel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:09

Ik vind alleen aan de buitenteugel sturen ook niet correct, je rijdt op twee teugels en in een wending geeft de binnenhand na maar wordt wel anders geplaatst, het is geen inactieve hand.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 12:58

Dat je goed naar achteren moet leunen als je (aan)galoppeerd!!
Je moet je gewicht naar achter verplaatsen als je wil aanspringen, maar niet naar achter leunen!!!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:03

Urielle schreef:
Ik vind alleen aan de buitenteugel sturen ook niet correct, je rijdt op twee teugels en in een wending geeft de binnenhand na maar wordt wel anders geplaatst, het is geen inactieve hand.

Ik vond de uitleg die je gaf heel duidelijk en logisch, daarom verwees ik er ook naar. Maar volgens mij wordt die vervolgens niet gelezen. :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 13:37

Simoonzel schreef:
Urielle schreef:

Ik vond de uitleg die je gaf heel duidelijk en logisch, daarom verwees ik er ook naar. Maar volgens mij wordt die vervolgens niet gelezen. :o

Ach, ik lees hier veel antwoorden die sociaal wenselijk geacht lijken te worden.
Sturen met de buitenteugel is er één van... Keep it simple.

Je hoeft geen fan te zijn van Anky haar rijden, vind ik allemaal prima. Maar ze geeft altijd aan dat ze het graag simpel wil houden voor paard en ruiter. En ik geloof dat menigeen het hier niet graag simpel wil houden. Of het zichzelf onnodig moeilijk maakt.

Ben het helemaal met jou en Urielle eens..