Urielle schreef:Zeg ik ook zo van het fietsstuur hoor. Als ruiters dat doen gaan ze namelijk netjes buitenteugel tegen de hals doen en binnenteugel van de hals, buitenteugel geeft daarbij heel licht toe .
Anders gaan ze hun handen heel spastisch op rare plaatsen doen, ineens de buitenhand over de schoft halen of hun binnenhand in hun kruis trekken.
Dat fietsstuur werkt dus prima (en hoef je ze niet breder voor te zetten) .
Bij meer volwassen ruiters zeg ik dat ze zichzelf als frame moeten zien, je houdt je paard recht tussen benen en bekken en tussen twee teugels. Als ze willen sturen (even alleen teugelhulp hier) verplaatsen ze het frame, met de buitenteugel duwen ze het paard weg en met de binnenteugel geven ze ruimte maar het frame blijft intact .
Is exact hetzelfde als het fietsstuur.
Dat laatste stuk vind ik ook erg mooi uitgelegd. Maar inderdaad niet van toepassing op de ruiter met onvoldoende kennis en ervaring. Ik denk dat dat iets is dat veel voorkomt in dit topic. Niet per se een fout van de ruiter, maar deels ook van de instructeur die de ruiter overschat of misschien gewoon onvoldoende didactisch is onderlegd om het de ruiter uit te kunnen leggen.